Citat:
Ursprungligen postat av
Brmc
Vet inte riktigt om det hör hemma i denna tråden. Men hur stor roll spelar verkligen vinglasen? Tänker då att blir det så jävla fel att dricka typ Riesling i ett burgundy-glas? Tänker då specifikt på Reidel-glasen. Eller ska man mest gå på feeling?
Riesling eller Sauvignon Blanc i Bourgogne-kupa är inte så lyckat, smak och syra försvinner iväg och vinet blir platt och tämligen smaklöst. Däremot är det utmärkt med mogen Champagne och även Syrah från norra Rhône i Bourgogne-kupa. Ung Champagne funkar däremot utmärkt i "vitvinsglas", även om det ser festligare ut i "riktiga" Champagneglas.
Enklaste sättet att få reda på sina preferenser är att prova sig igenom en hög med glas, samma vin i alla givetvis. Det behövs knappast olika glas för Riesling, Riesling grand cru, Chablis, Sauvignon Blanc, utan det räcker med tex Riesling grand cru (som dessutom funkar till bl a Zinfandel och Chianti Classico). Fundera på vilka viner du dricker oftast hemma och köp glasen därefter.
Orrefors har vanligen för tjockt gods i kupan för min smak, Difference-serien ett undantag. Riedel har ok tjocklek i Vinum-serien (Bourgogne/Nebbiolo-kupan ett undantag), bättre i Veritas och bäst i Sommelier. Överlägset bästa glaset ur användningssynpunkt är dock Zalto, men det finns däremot andra tillverkare som har långt mer estetiskt tilltalande glas. Tyvärr har jag inte hittat en tillverkare som täcker alla mina behov, utan får hoppa mellan olika beroende på vilket vin som ska drickas.