2016-12-07, 18:06
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Langlois har en crémant som inte är helt tokig, tycker jag. Den är dock inte så brödig.

Vi båda har redan testat den! Lite udda förslag mottages gärna.
Citera
2016-12-08, 08:54
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Vi båda har redan testat den! Lite udda förslag mottages gärna.

Ferrari gör anständigt bubbel, men kanske är lite för vanligt. En prosecco som är någorlunda är annars Bolla Valdobbiadene Prosecco Superiore. Franciacorta är annars det bättre bubbeldistriktet i Italien.
Citera
2016-12-08, 14:07
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Ferrari gör anständigt bubbel, men kanske är lite för vanligt. En prosecco som är någorlunda är annars Bolla Valdobbiadene Prosecco Superiore. Franciacorta är annars det bättre bubbeldistriktet i Italien.

Har kikat lite på den. Vet att mousserand.se talar gott om den i tid och otid. Sen om man ska lyssna på den sidan vet jag inte. Tror dock jag bestämt mig för Veuve Ambal nu om ingen annan kommer med ett superroligt tips!

Aaah tänker mig nog ett franskt eller tyskt dock.
Citera
2016-12-08, 15:37
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Har kikat lite på den. Vet att mousserand.se talar gott om den i tid och otid. Sen om man ska lyssna på den sidan vet jag inte. Tror dock jag bestämt mig för Veuve Ambal nu om ingen annan kommer med ett superroligt tips!

Aaah tänker mig nog ett franskt eller tyskt dock.

Louis Bouillot Nr 77865 Cremant de Bourgogne Millésimé Brut 2012, årgångsvarianten för 149 kr är god.

Eller:

Louis Bouillot Nr 77973 Crémant de Bourgogne Perle d'Or Millesime 2008, för 179 kr. Hög syra, komplex och trevlig.

Pannier extra brut för 199 kr, är en fynd-Champagne.
Citera
2016-12-08, 16:34
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Louis Bouillot Nr 77865 Cremant de Bourgogne Millésimé Brut 2012, årgångsvarianten för 149 kr är god.

Eller:

Louis Bouillot Nr 77973 Crémant de Bourgogne Perle d'Or Millesime 2008, för 179 kr. Hög syra, komplex och trevlig.

Pannier extra brut för 199 kr, är en fynd-Champagne.

Louis Bouillot är faktiskt vårt husmousserande Provat Millésimé 12 men inte 08. Var inte 08 ett ruskigt bra år med? Hur står den sig mot de andra?

Ah Champagne vore kanske lite roligare att ge henne. Har kikat på Alexander Bonnets halvflaska. Ah hon dricker la det mesta från Frankrike som smakar lite jäst och äpple. Men supertack för alla tips!
Citera
2016-12-08, 16:58
Medlem
Citat:
Louis Bouillot är faktiskt vårt husmousserande Provat Millésimé 12 men inte 08. Var inte 08 ett ruskigt bra år med? Hur står den sig mot de andra?

Ah Champagne vore kanske lite roligare att ge henne. Har kikat på Alexander Bonnets halvflaska. Ah hon dricker la det mesta från Frankrike som smakar lite jäst och äpple. Men supertack för alla tips!

2008:an är bra, bättre än den andra varianten från 2012. Ska ni gå på en halvflaska är Louis Roederer Brut Premier (7602) en av systemets bästa NV-skumpor. (Enligt mina smaklökar iaf).
Citera
2016-12-08, 17:42
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
2008:an är bra, bättre än den andra varianten från 2012. Ska ni gå på en halvflaska är Louis Roederer Brut Premier (7602) en av systemets bästa NV-skumpor. (Enligt mina smaklökar iaf).

Det är faktiskt en av de hon har velat prova mest. Vad gör man inte för sin tjej liksom?

Vet inte riktigt om det hör hemma i denna tråden. Men hur stor roll spelar verkligen vinglasen? Tänker då att blir det så jävla fel att dricka typ Riesling i ett burgundy-glas? Tänker då specifikt på Reidel-glasen. Eller ska man mest gå på feeling?
Citera
2016-12-08, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Det är faktiskt en av de hon har velat prova mest. Vad gör man inte för sin tjej liksom?

Vet inte riktigt om det hör hemma i denna tråden. Men hur stor roll spelar verkligen vinglasen? Tänker då att blir det så jävla fel att dricka typ Riesling i ett burgundy-glas? Tänker då specifikt på Reidel-glasen. Eller ska man mest gå på feeling?

Rent personligen tycker jag att tunna glas som hyfsat passar drycken är viktigast. Men det beror ju lite på tillfälle och sällskap också. Finns många snygga designer-glas som funkar dåligt med drycken. Har samlat på mig många Riedel, Spiegelau osv osv.. under åren, men behöver man man ett visst glas för varje druva och region? Njä, tveksamt. Mycket är ju psykologi också, Riedel tex. har ju ett visst rykte, men samtidigt är de lätta och tunna (vilket är trevligt). Bästa är att prova sig fram, och strunta lite i märke osv. Och se vad som man tycker om. Tex. är ett visst vin godare i ett 600 kronors glas från Riedel än i ett 100-150 kronors-glas från Spiegelau (samma ägare som Riedel)? Oftast inte faktiskt. Sen är det ju självklart att Riedel vill hitta på orsaker att sälja mer glas..
Citera
2016-12-08, 21:57
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Rent personligen tycker jag att tunna glas som hyfsat passar drycken är viktigast. Men det beror ju lite på tillfälle och sällskap också. Finns många snygga designer-glas som funkar dåligt med drycken. Har samlat på mig många Riedel, Spiegelau osv osv.. under åren, men behöver man man ett visst glas för varje druva och region? Njä, tveksamt. Mycket är ju psykologi också, Riedel tex. har ju ett visst rykte, men samtidigt är de lätta och tunna (vilket är trevligt). Bästa är att prova sig fram, och strunta lite i märke osv. Och se vad som man tycker om. Tex. är ett visst vin godare i ett 600 kronors glas från Riedel än i ett 100-150 kronors-glas från Spiegelau (samma ägare som Riedel)? Oftast inte faktiskt. Sen är det ju självklart att Riedel vill hitta på orsaker att sälja mer glas..

Det är så alltså? Själv har jag tittat lite på typ Orreforsglasen men ah. Vetefan. Går nog mest på estetik jag.
Citera
2016-12-08, 22:28
Medlem
Citat:
Det är så alltså? Själv har jag tittat lite på typ Orreforsglasen men ah. Vetefan. Går nog mest på estetik jag.

Orrefors är bra, mina bästa Bordeaux-glas faktiskt, ratar Riedel där. Vinet är viktigast
Citera
2016-12-08, 23:29
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Orrefors är bra, mina bästa Bordeaux-glas faktiskt, ratar Riedel där. Vinet är viktigast

Får titta lite närmare på dem då!
Citera
2016-12-09, 09:40
Medlem
magpies avatar
Citat:

Riesling eller Sauvignon Blanc i Bourgogne-kupa är inte så lyckat, smak och syra försvinner iväg och vinet blir platt och tämligen smaklöst. Däremot är det utmärkt med mogen Champagne och även Syrah från norra Rhône i Bourgogne-kupa. Ung Champagne funkar däremot utmärkt i "vitvinsglas", även om det ser festligare ut i "riktiga" Champagneglas.

Enklaste sättet att få reda på sina preferenser är att prova sig igenom en hög med glas, samma vin i alla givetvis. Det behövs knappast olika glas för Riesling, Riesling grand cru, Chablis, Sauvignon Blanc, utan det räcker med tex Riesling grand cru (som dessutom funkar till bl a Zinfandel och Chianti Classico). Fundera på vilka viner du dricker oftast hemma och köp glasen därefter.

Orrefors har vanligen för tjockt gods i kupan för min smak, Difference-serien ett undantag. Riedel har ok tjocklek i Vinum-serien (Bourgogne/Nebbiolo-kupan ett undantag), bättre i Veritas och bäst i Sommelier. Överlägset bästa glaset ur användningssynpunkt är dock Zalto, men det finns däremot andra tillverkare som har långt mer estetiskt tilltalande glas. Tyvärr har jag inte hittat en tillverkare som täcker alla mina behov, utan får hoppa mellan olika beroende på vilket vin som ska drickas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in