Citat:
Ursprungligen postat av Ballbreaker
Vet inte om jag postar på rätt ställe men vi prövar här .
Är en total novis på området men jag är ute efter ett vin från i år som ska kunnas lagras ca 20-25 år .
Tanken är att jag ska ge bort vinet i dop-present .
Är det överhuvudet taget möjligt att säga vilka viner som tänkas kan bli goda av lagring ?
Tacksam för svar
Då menar du alltså ett vin från år 2010. visst är det en trevlig tanke, men i praktiken lite svår att genomföra. 2010 års druvor sitter fortfarande på rankan i väntan på skörd (om vi pratar norra halvklotet). Sedan ska de vinifieras och lagras innan de säljs. Lagringsdugliga viner får man i regel vänta längre på, så räkna inte med att hitta något som kan passa inom det närmaste året eller två. Visserligen kan du köpa en del viner redan innan de faktiskt är gjorda, alltså en slags obligation, men det är inget jag rekommenderar dig att göra. Det är komplicerat och dyrt. En annan variant är att köpa något som finns på marknaden redan nu, men som du alltså kommer att vara av en äldre årgång. Det blir fortfarande kul att dricka den om 20 år, just för att det var en doppresent.
Röd Bordeaux och Sauternes är som sagt lagringsdugliga, men det finns ju annat också. Röd Bourgogne av rang blir underbar med lite ålder, Nebbiolo från Piemonte likaså, och sen ska vi inte glömma toppviner från (främst norra) Rhonedalen. Utanför Europa tycker jag det främst är Kalifornien som gör viner värda att ligga så länge, och då i synnerhet toppviner från renomerade producenter. Generellt sett kan man väl säga att 20 år är ganska lång lagringstid för ett vin. Ska det fortfarabde vara gott då måste det vara riktigt bra redan nu, och du får därför räkna med att lägga ut en liten slant.
Citat:
Ursprungligen postat av bricce
En BMB Rioja Grand Reserva går ju också bra. Drack en flaska av denna från 1968 på Paul&Norbert, Strandvägen. Helt otroligt vilken vin. mycket fin bouqet och härlig fat karaktär men ändå komplex smak. Är dock ingen vin expert men samlar lite och har en vinkyl. Äldsta flaskan där är Faustino Grand Reserva Rioja från 1996. Även den lagringspotential på i alla fall 6 år till.
BMB? Vad är det?
Hursomhelst tycker jag det finns bättre viner att välja än en klassisk Rioja. Till att börja med är de hyfsat oxiderade redan från början, och kan visserligen vara goda att dricka då, men inte om 20 år. Men visst finns det undantag även från det. Ett mer modernt vin från Roda, Paganos eller Allende är emellertid ett bättre val om man vill hålla sig till Rioja.
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Ska köpa mig en flaska imorn, nåt vardagstrams, inget märkvärdigt, 120 spänn typ. Har druckit följande så något annat vore bra:
Bonterra Cabernet Sauvignon
Peter Lehmann the Barossa
Château Bouscassé
Penfolds Shiraz Mourvèdre
Gnarly Head
Rött? Vitt? Ingen vet. Spelar mindre roll, alla ovanstående är röda dock, och är det nån novis nisse som ser min lista kan jag tillägga att jag gillar "Bonterra Cabernet Sauvignon" mest, följt av "Peter Lehmann the Barossa" o.s.v. Kan ni shoppa loss.
Bägge viner du nämner är fruktdrivna och fylliga, men fortfarande med en del struktur. Lite vin som kommer upp spontant:
2001 Finca Valpiedra, Rioja, Spanien, 139:-
2007 Domaine Santa Duc, Les Quatre Terres, Cotes du Rhone, Frankrike, 119:-
2004 Rymill, Cabernet Sauvignon, Coonawarra, Australien, 139:-