2010-07-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballbreaker
Vet inte om jag postar på rätt ställe men vi prövar här .
Är en total novis på området men jag är ute efter ett vin från i år som ska kunnas lagras ca 20-25 år .
Tanken är att jag ska ge bort vinet i dop-present .
Är det överhuvudet taget möjligt att säga vilka viner som tänkas kan bli goda av lagring ?
Tacksam för svar
En BMB Rioja Grand Reserva går ju också bra. Drack en flaska av denna från 1968 på Paul&Norbert, Strandvägen. Helt otroligt vilken vin. mycket fin bouqet och härlig fat karaktär men ändå komplex smak. Är dock ingen vin expert men samlar lite och har en vinkyl. Äldsta flaskan där är Faustino Grand Reserva Rioja från 1996. Även den lagringspotential på i alla fall 6 år till.
Citera
2010-07-21, 21:01
Medlem
Ovcharkas avatar
Ska köpa mig en flaska imorn, nåt vardagstrams, inget märkvärdigt, 120 spänn typ. Har druckit följande så något annat vore bra:

Bonterra Cabernet Sauvignon
Peter Lehmann the Barossa
Château Bouscassé
Penfolds Shiraz Mourvèdre
Gnarly Head

Rött? Vitt? Ingen vet. Spelar mindre roll, alla ovanstående är röda dock, och är det nån novis nisse som ser min lista kan jag tillägga att jag gillar "Bonterra Cabernet Sauvignon" mest, följt av "Peter Lehmann the Barossa" o.s.v. Kan ni shoppa loss.
Citera
2010-07-21, 23:56
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballbreaker
Vet inte om jag postar på rätt ställe men vi prövar här .
Är en total novis på området men jag är ute efter ett vin från i år som ska kunnas lagras ca 20-25 år .
Tanken är att jag ska ge bort vinet i dop-present .
Är det överhuvudet taget möjligt att säga vilka viner som tänkas kan bli goda av lagring ?
Tacksam för svar

Då menar du alltså ett vin från år 2010. visst är det en trevlig tanke, men i praktiken lite svår att genomföra. 2010 års druvor sitter fortfarande på rankan i väntan på skörd (om vi pratar norra halvklotet). Sedan ska de vinifieras och lagras innan de säljs. Lagringsdugliga viner får man i regel vänta längre på, så räkna inte med att hitta något som kan passa inom det närmaste året eller två. Visserligen kan du köpa en del viner redan innan de faktiskt är gjorda, alltså en slags obligation, men det är inget jag rekommenderar dig att göra. Det är komplicerat och dyrt. En annan variant är att köpa något som finns på marknaden redan nu, men som du alltså kommer att vara av en äldre årgång. Det blir fortfarande kul att dricka den om 20 år, just för att det var en doppresent.

Röd Bordeaux och Sauternes är som sagt lagringsdugliga, men det finns ju annat också. Röd Bourgogne av rang blir underbar med lite ålder, Nebbiolo från Piemonte likaså, och sen ska vi inte glömma toppviner från (främst norra) Rhonedalen. Utanför Europa tycker jag det främst är Kalifornien som gör viner värda att ligga så länge, och då i synnerhet toppviner från renomerade producenter. Generellt sett kan man väl säga att 20 år är ganska lång lagringstid för ett vin. Ska det fortfarabde vara gott då måste det vara riktigt bra redan nu, och du får därför räkna med att lägga ut en liten slant.

Citat:
Ursprungligen postat av bricce
En BMB Rioja Grand Reserva går ju också bra. Drack en flaska av denna från 1968 på Paul&Norbert, Strandvägen. Helt otroligt vilken vin. mycket fin bouqet och härlig fat karaktär men ändå komplex smak. Är dock ingen vin expert men samlar lite och har en vinkyl. Äldsta flaskan där är Faustino Grand Reserva Rioja från 1996. Även den lagringspotential på i alla fall 6 år till.

BMB? Vad är det?

Hursomhelst tycker jag det finns bättre viner att välja än en klassisk Rioja. Till att börja med är de hyfsat oxiderade redan från början, och kan visserligen vara goda att dricka då, men inte om 20 år. Men visst finns det undantag även från det. Ett mer modernt vin från Roda, Paganos eller Allende är emellertid ett bättre val om man vill hålla sig till Rioja.

Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Ska köpa mig en flaska imorn, nåt vardagstrams, inget märkvärdigt, 120 spänn typ. Har druckit följande så något annat vore bra:

Château Bouscassé
Gnarly Head

Rött? Vitt? Ingen vet. Spelar mindre roll, alla ovanstående är röda dock, och är det nån novis nisse som ser min lista kan jag tillägga att jag gillar "Bonterra Cabernet Sauvignon" mest, följt av "Peter Lehmann the Barossa" o.s.v. Kan ni shoppa loss.

Bägge viner du nämner är fruktdrivna och fylliga, men fortfarande med en del struktur. Lite vin som kommer upp spontant:

2001 Finca Valpiedra, Rioja, Spanien, 139:-
2007 Domaine Santa Duc, Les Quatre Terres, Cotes du Rhone, Frankrike, 119:-
2004 Rymill, Cabernet Sauvignon, Coonawarra, Australien, 139:-
Citera
2010-07-22, 08:44
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper

Röd Bordeaux och Sauternes är som sagt lagringsdugliga, men det finns ju annat också. Röd Bourgogne av rang blir underbar med lite ålder, Nebbiolo från Piemonte likaså, och sen ska vi inte glömma toppviner från (främst norra) Rhonedalen. Utanför Europa tycker jag det främst är Kalifornien som gör viner värda att ligga så länge, och då i synnerhet toppviner från renomerade producenter. Generellt sett kan man väl säga att 20 år är ganska lång lagringstid för ett vin. Ska det fortfarabde vara gott då måste det vara riktigt bra redan nu, och du får därför räkna med att lägga ut en liten slant.

Hursomhelst tycker jag det finns bättre viner att välja än en klassisk Rioja.

Portugal bör väl adderas till listan? En vintage port från ett skapligt år har inga som helst problem att klara 20-25 år - det är snarare en nödvändighet. Det finns även röda portugiser som klarar mycket lång lagring.

Och hur är det med champagne? En lagrad lyxskumpa kanske är lättare att uppskatta på 20-årsdagen än ett stramt rödvin? Här gäller det nog att välja rätt om den ska klara lagringen - men det finns många i champagnetråden som har järnkoll och kan komma med goda råd.

Vem vet traditionell rioja kanske är på modet om 20år
Citera
2010-07-22, 11:06
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Portugal bör väl adderas till listan? En vintage port från ett skapligt år har inga som helst problem att klara 20-25 år - det är snarare en nödvändighet. Det finns även röda portugiser som klarar mycket lång lagring.

Och hur är det med champagne? En lagrad lyxskumpa kanske är lättare att uppskatta på 20-årsdagen än ett stramt rödvin? Här gäller det nog att välja rätt om den ska klara lagringen - men det finns många i champagnetråden som har järnkoll och kan komma med goda råd.

Vem vet traditionell rioja kanske är på modet om 20år

Klantigt av mig! Port borde som sagt varigt självskriven på listan, "lättviner" från Portugal likaså, även om jag inte är lika bevandrad i dessa som jag kanske borde vara.

Men Champagne! Skam på mig.
Här handlar det väl lite om hur mycket man har att spendera. Prisnivån är ju som bekant relativt hög, och ska man ge sig in på prestigenivån (som man bör göra) får man räkna med en ordentlig prislapp. För mig är och förblir Krug kungen av champagne. Den vintage 1998 som finns på bolaget kommer att vara underbar om 20 år. Salon är heller inte fel, speciellt inte om man tycker om champagne av det lite stramare slaget.

Men det finns ju mer. Vi ska inte glömma att gammal riesling kan vara underbar. Tyskland, Frankrike, Österrike - det är bara att välja. En spontan tanke är 2008 Berg Schlossberg från Breuer på magnum.

http://www.vingruppen.se/VinUnic/Pro.../?Product=5803
Senast redigerad av meeper 2010-07-22 kl. 11:10.
Citera
2010-07-22, 12:20
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:

Château Bouscassé
Gnarly Head

Kompis, du förefaller gilla "fruktbomber"! Mitt förslag är att du provar denna: http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Det är visserligen ingen praktbomb då det gäller fruktighet, men jag tror det är ett bra vin att "utforska" smakerna med. Återkom gärna med feedback.
Citera
2010-07-22, 12:40
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Klantigt av mig! Port borde som sagt varigt självskriven på listan, "lättviner" från Portugal likaså, även om jag inte är lika bevandrad i dessa som jag kanske borde vara.

Portugisiska kvalitetsviner hör man väldigt lite om. Buçaco vore kul att få testa någon gång - men vad är Palmella Superior? https://www.garrafeiranacional.com/e...arity/5/3/1/2/

Citat:
Men Champagne! Skam på mig.
Här handlar det väl lite om hur mycket man har att spendera. Prisnivån är ju som bekant relativt hög, och ska man ge sig in på prestigenivån (som man bör göra) får man räkna med en ordentlig prislapp. För mig är och förblir Krug kungen av champagne. Den vintage 1998 som finns på bolaget kommer att vara underbar om 20 år. Salon är heller inte fel, speciellt inte om man tycker om champagne av det lite stramare slaget.

Jämför du med vad du får betala för en Bordeaux eller Bourgogne som faktiskt vinner på att lagras i >20 år är priserna på champagne inte så avskräckande - men som sagt det är frågan om mycket pengar.

Citat:
Men det finns ju mer. Vi ska inte glömma att gammal riesling kan vara underbar. Tyskland, Frankrike, Österrike - det är bara att välja. En spontan tanke är 2008 Berg Schlossberg från Breuer på magnum.

http://www.vingruppen.se/VinUnic/Pro.../?Product=5803

Apropå tyska viner - vad tror du om det här arrangemanget? http://www.vdp.de/nc/de/presse/press...er-kunstszene/
Citera
2010-07-22, 14:52
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Kompis, du förefaller gilla "fruktbomber"! Mitt förslag är att du provar denna: http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Det är visserligen ingen praktbomb då det gäller fruktighet, men jag tror det är ett bra vin att "utforska" smakerna med. Återkom gärna med feedback.

Ja jag gillar dessa fruktbomber. De är trivsamma. Men det är ju inte så att jag ogillar strama varianter, det har bara blivit så att jag inte klivit upp några hundra och införskaffat ett mer eh... "vuxet" vin.

En vacker dag ska jag köpa en flaska för 3-400. Vill ha ett vin som är som en Dream Theater-låt. Lång, komplex, intressant, överaskande. Miljoner av smaker som alla får sin tid i rampljuset och skiner. Ett vin som inte slinker ner som en simpel popdänga, utan som kräver att man tar i hand med den och lär känna den.

Ah, vackert. Ska gå och grina lite. Återkommer när jag smakat vinet du, KluvenTunga, tipsade om. Köpte den.
Citera
2010-07-22, 19:42
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=

Sitter och dricker Vila Santa Reserva nu. Den har legat och tagit det lugnt i en karaff lite över en timme. Smakar helt okej, faktiskt gott, men... Den är väldigt sur i eftersmaken. Otrevligt sur, nästan en kemisk smak. Kanske ska den vara så, kanske försvinner det efter ytterligare en tid i karaffen, eller så är det fel på vinet. Vem vet.

edit: Ugh, kan inte vara meningen att den ska ha denna sura eftersmak. Häller tillbaka lite i flaskan och lämnar tillbaka
Senast redigerad av Ovcharka 2010-07-22 kl. 20:24.
Citera
2010-07-22, 20:30
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Sitter och dricker Vila Santa Reserva nu. Den har legat och tagit det lugnt i en karaff lite över en timme. Smakar helt okej, faktiskt gott, men... Den är väldigt sur i eftersmaken. Otrevligt sur, nästan en kemisk smak. Kanske ska den vara så, kanske försvinner det efter ytterligare en tid i karaffen, eller så är det fel på vinet. Vem vet.
Ja, du var litet "ivrig" du! Tänker du också på fuktig källare, simbassäng förutom (den kemiska smak du antyder?) är risken stor att du drabbats av TCA - korkdefekt. Det låter så. Inträffar i några procent av fallen.
Jag råder dig att köpa en pava till, lämna några dl kvar av flaskans innehåll så kan du du byta utan problem. Vinet ifråga är enligt mitt förmenande inte surare än något annat. (Med undantag typ 2160-01 Diamant etc)...
Byt, drick - kom igen!
Citera
2010-07-22, 21:44
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ja, du var litet "ivrig" du! Tänker du också på fuktig källare, simbassäng förutom (den kemiska smak du antyder?) är risken stor att du drabbats av TCA - korkdefekt. Det låter så. Inträffar i några procent av fallen.
Jag råder dig att köpa en pava till, lämna några dl kvar av flaskans innehåll så kan du du byta utan problem. Vinet ifråga är enligt mitt förmenande inte surare än något annat. (Med undantag typ 2160-01 Diamant etc)...
Byt, drick - kom igen!

Får bli så. Antog också korkdefekt. Nu när jag tänker på kork känner jag bitter träsmak också. Aja, inte lätt. Imorn blire ny, då återkommer jag.
Citera
2010-07-22, 23:28
Medlem
meepers avatar
Citat:
Portugisiska kvalitetsviner hör man väldigt lite om. Buçaco vore kul att få testa någon gång - men vad är Palmella Superior? https://www.garrafeiranacional.com/e...arity/5/3/1/2/

Håller verkligen med dig där, och det är minst sagt synd. Det som ligger Portugal lite i fatet, men också vad jag tycker gör det intressant som vinland beaktat, är nog att de fortfarande fokuserar på sina inhemska druvor. Som du skriver är de okända; alltför okända för att skapa sig ett rykte internationellt.

Citat:
Jämför du med vad du får betala för en Bordeaux eller Bourgogne som faktiskt vinner på att lagras i >20 år är priserna på champagne inte så avskräckande - men som sagt det är frågan om mycket pengar.

Nej, det har du rätt i, speciellt om man ser till Bordeaux. I Bourgogne tycker jag dock man får mer för pengarna än man kan räkna med i Champagne (visserligen tycker jag inte om att tänka på det sättet, "prisvärdhet" är ett hemskt begrepp, ett bra vin är ett bra vin oavsett prislapp). Motsvarande priset för den 1998 Krug jag nämde tidigare får du en Clos St Jacques från Rousseau, en Chambolle Les Charmes från Lucien le Moine eller, om man är törstig, två flaskor Les Combettes från Sauzet. Gott, och i mina ögon roligare viner!

Citat:
Apropå tyska viner - vad tror du om det här arrangemanget? http://www.vdp.de/nc/de/presse/press...er-kunstszene/

Spännande! Låter som något man inte vill missa. Förvånansvärt storslaget, man undrar hur de kan ha råd med det hela.

Citat:
Ja jag gillar dessa fruktbomber. De är trivsamma. Men det är ju inte så att jag ogillar strama varianter, det har bara blivit så att jag inte klivit upp några hundra och införskaffat ett mer eh... "vuxet" vin.

En vacker dag ska jag köpa en flaska för 3-400. Vill ha ett vin som är som en Dream Theater-låt. Lång, komplex, intressant, överaskande. Miljoner av smaker som alla får sin tid i rampljuset och skiner. Ett vin som inte slinker ner som en simpel popdänga, utan som kräver att man tar i hand med den och lär känna den.

Ah, vackert. Ska gå och grina lite. Återkommer när jag smakat vinet du, KluvenTunga, tipsade om. Köpte den.

Nu ska du inte tro att billiga viner alltid är fruktiga och att dyra viner alltid är strama. Några av världens dyraste viner har en tämligen rik frukt (Wine Advocate!) och det finns gott om klassiskt snidade viner att köpa under hundralappen. Sök och du skall finna. Vill du ha tips är det bara att fråga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in