2010-08-01, 17:25
Medlem
timbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Det är klart att det finns en hel del glassiga turer att få. Men rent logiskt så släpper aldrig killen som redan har den ifrån sig den.
Jag jobbar röven av mig på skit tider (02.00-10.00) för 17.500kr ut. Vet inte om det är standard inom åkeri branchen, men det tror jag knappast. Vi har iallafall våra fasta tider, och fast lön. Drar tiderna ut på sig p.g.a trafiken eller liknande har vi ingen ersättning för det.
Hade ut 19.500kr när jag körde vanlig budbil på natten. Bättre lön för mindre risker
Förstår inte riktigt. Är det 17500 netto med OB, premie osv? Du verkar bli blåst av din chef, eller så jobbar du på nått skumt ackord, för blir du sen p g a trafiken är det väl klart som fan du ska betalt. Det är ju inte ditt fel, du offrar ju inte din fritid gratis.
Citera
2010-08-01, 17:34
Bannlyst
Timbah man får inte gnälla vettö. Jag kör distrb på posten får ut 13-14 rent.
Citera
2010-08-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timbah
Förstår inte riktigt. Är det 17500 netto med OB, premie osv? Du verkar bli blåst av din chef, eller så jobbar du på nått skumt ackord, för blir du sen p g a trafiken är det väl klart som fan du ska betalt. Det är ju inte ditt fel, du offrar ju inte din fritid gratis.

Japp, 17500kr efterskatt. Jobbar för ett riktigt bögföretag faktiskt. Halva åkeriet sa upp sig för någon vecka sedan p.g.a för dåliga avtal. Enda gången då övertidsersättning/betalt för extra timmen:arna ingår är ifall de är sena med varorna vid lastningen.
Arbetstiden är satt efter exakta marginaler. Man ska klara sig på åtta timmar på den körningen, vilket man gör ifall man inte måste lossa.
Är en brygga som är helt åt helvete att backa intill, när det gått bra för mig har det inte tagit under 5 minuter att backa intill.
Sen är det andra juxet att lossa allt glas.
Ni vet sådana där röda drickbackar? Man dubbelställer 6st på höjden och tre på bredden på en Europa pall. Sedan dubbelställer man en sån på höjden. Man lyfter med andra ord ut 4 dubbelställda Europapallar samma gång fulla med glas.
Välter man en, vilket man gör grymt enkelt tar det ca 2h att sopa upp allt glas. O.s.v
Gör min näst sista vecka idag och sätter aldrig min fot på detta åkeriet igen
Citera
2010-08-01, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magicworld

Posten är väll i särklass ett av de bästa åkerierna man kan köra för. Hyfsat okej fordonspark. Bra arbetstider och inget bolag som går under i händelse av olycka.
Jag sökte mig dit i somras men de svarade på mina ansökan en vecka innan de ville att jag skulle börja och då hade jag fixat annat
Citera
2010-08-01, 17:42
Medlem
timbahs avatar
Har själv kört fjärrbil med drickagods så vet vad du pratar om Kubiken. Rejält med tejp och kyla när man kör trucken underlättar men det är fan lätt hänt att det går åt helvete. På en annan körning jag hade kvaddade jag en spritpall för 50 papp.. luktade gött i skåpet. Värsta jag varit med om pengamässigt var när värdet på flaket var 25 miljoner, var en helvetes säkerhet att kvittera ut det med kontroll på mig osv men sen släppte dom bara ut mig på vägen ensam i 60 mil. Folk har väl fan dödat för mindre?
Citera
2010-08-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timbah
Har själv kört fjärrbil med drickagods så vet vad du pratar om Kubiken. Rejält med tejp och kyla när man kör trucken underlättar men det är fan lätt hänt att det går åt helvete. På en annan körning jag hade kvaddade jag en spritpall för 50 papp.. luktade gött i skåpet. Värsta jag varit med om pengamässigt var när värdet på flaket var 25 miljoner, var en helvetes säkerhet att kvittera ut det med kontroll på mig osv men sen släppte dom bara ut mig på vägen ensam i 60 mil. Folk har väl fan dödat för mindre?

Ja fy fan, sådan säkerhet är det inte hos mig kan jag lova. Har glömt fraktsedlarna flera gånger och ingen har frågat efter dem heller. Första dagen sprängde jag fyra flak öl, bokstavligt talat. Dubbelställde för tungt vilket resulterade i för högt tryck.
Sedan har jag vält en del halvpallar också men har börjat lära mig få bra kontroll på även dem.
Förra veckan glömde jag att stötta sista pallen på släpet vilket gjorde att den välte, ca 1300 öl gick åt helvete för det. Har aldrig vart med om värre stank någonsin. Påminde om alla gånger man legat över spyhinken efter en riktigt hård utekväll.
Gillar verkligen inte drickakörning
Citera
2010-08-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
En sak jag själv är livrädd för är att köra över någon vid övergångsställe eller inne på terminalen. När man är så stressad och folk går förbi precis framför fronten att man inte ser dem.
Hörde om en olycka inne i Mellerud där en man i rullstol hade körts över av en lastbil fy fan
Då hoppas jag du slipper köra till lagret där jag jobbar. Där går både kontorsfolk och lagerfolk bakom bilar, bakom släp och ibland även mellan bil och släp när det inte är kopplat.
Citera
2010-08-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wizznoch
Då hoppas jag du slipper köra till lagret där jag jobbar. Där går både kontorsfolk och lagerfolk bakom bilar, bakom släp och ibland även mellan bil och släp när det inte är kopplat.

haha riktiga nötter. På senare har jag börjat strunta i vilket, dock har vi alla lastkajar på rad med kanske fem portar mellan varje ingång till terminalen. Är lurigt att gå mellan bilen och ingångarna ibland. Men vi brukar inte vara många bilar ute på gården samtidigt. Så man slipper sitta med andan i halsen hela tiden
Citera
2010-08-01, 22:46
Medlem
FinalTwelves avatar
Citat:

Kör också på Posten distrb. Får ut 17 000 dock har jag jobbat sen 2003. Tror Posten logistik har 18 500 eller 19 000 i ingångslön för lastbilschafförer om jag minns rätt. Inte säker men den är lägre än schenker, dhl och dsv.
Citera
2010-08-02, 10:19
Medlem
sephines avatar
ingångslön chaufför utan vana:

Sthlm&GbG : 22.006 lön/h: 126:48

Övriga riket: 21.896 lön/h: 125:85

Detta är transportavtalet. Premiekompensation per arbetad timme kommer till från 2 kr och uppåt.

Posten går väl under Sekos avtal och det har jag ingen insikt i.

Vet att många chaufförsanställningar hamnar under handels avtal också.

Rik blir man ju inte. Trivs man med jobbet kan ju bara det vara värt en del.
Citera
2010-08-02, 16:12
Bannlyst
Skuller vara intressant och höra vilka löner var typ år 1998-2000, var det samma löner eller högre?
Citera
2010-08-02, 16:49
Medlem
sephines avatar
Citat:
Skuller vara intressant och höra vilka löner var typ år 1998-2000, var det samma löner eller högre?

Om du menar transportavtalets regleringar för minsta lön så var den definitivt inte högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in