2010-08-02, 18:12
Medlem
rewnken88s avatar
Kör Bergbil i Kirunagruvan. Har 24.5k i grundlön men de kommer till massa tillägg så hamnar på ca 30k brutto, netto ca 21-22. Jobbar 7 dagar och ledig 7 dagar. Och när jag väl jobbar kör jag oftast 3-10h övertid. Detta jobb är dock inte att rekommendera för dom kräsna, är samma slinga varje dag upp och ner i gruvan. Men gillar man att nöta så är de här de perfekta jobbet. Lättförtjänta pengar för den som väl vill jobba. Dock lite krävande då du har en bergvägg till höger och mötande trafik till vänster, blir en hel del trixande ibland vid möten. Länkar till ett klipp som visar ungefär hur de funkar där nere i djupet http://www.youtube.com/watch?v=3Wj6h0bC3uk&feature=related

PMa gärna för mer info och frågor
Citera
2010-08-02, 21:26
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rewnken88
Kör Bergbil i Kirunagruvan. Har 24.5k i grundlön men de kommer till massa tillägg så hamnar på ca 30k brutto, netto ca 21-22. Jobbar 7 dagar och ledig 7 dagar. Och när jag väl jobbar kör jag oftast 3-10h övertid. Detta jobb är dock inte att rekommendera för dom kräsna, är samma slinga varje dag upp och ner i gruvan. Men gillar man att nöta så är de här de perfekta jobbet. Lättförtjänta pengar för den som väl vill jobba. Dock lite krävande då du har en bergvägg till höger och mötande trafik till vänster, blir en hel del trixande ibland vid möten. Länkar till ett klipp som visar ungefär hur de funkar där nere i djupet http://www.youtube.com/watch?v=3Wj6h0bC3uk&feature=related

PMa gärna för mer info och frågor

Mja, det var ju rätt lättförtjänta pengar?
Skär ni ofta sönder däcken?
Citera
2010-08-03, 11:52
Medlem
Big_Bites avatar
Ang. olyckor, självmördare och incidenter.

Visst vet man att det inte handlar huruvida man kommer att krocka med någon/något lite allvarligare någon gång utan när.
Det är inget jag tänker på så fort jag sätter mig i lastbilen för då hade man inte tänkt på något annat, men när man är nära att smälla så får man en tankeställare om hur illa det kunde gått.

Men samtidigt är man som lastbilschaufför jävligt förskonad om man ser till hur mycket man kör.
Jag ligger på 10.000 mil/år i lastbilen och har gjort det sedan jag började köra utan att orsaka skada på medtrafikant ännu.
Men samtidigt ligger det i bakhuvudet tt när det väl komer då är det större krafter inblandat än vad många ickechaffisar tänker på.
Citera
2010-08-03, 12:36
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rewnken88
Kör Bergbil i Kirunagruvan.

Kör du åt någon BDX ansluten åkare?
Citera
2010-08-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
ingångslön chaufför utan vana:

Sthlm&GbG : 22.006 lön/h: 126:48

Övriga riket: 21.896 lön/h: 125:85

Detta är transportavtalet. Premiekompensation per arbetad timme kommer till från 2 kr och uppåt.

Posten går väl under Sekos avtal och det har jag ingen insikt i.

Vet att många chaufförsanställningar hamnar under handels avtal också.

Rik blir man ju inte. Trivs man med jobbet kan ju bara det vara värt en del.

haha det kan ju fan inte stämma, eller så blir jag blåst av helvete. Har 113.28 i grundlön.
Kan väll avslöja så mycket som att jag kör dricka bil för DSV
Citera
2010-08-04, 09:10
Medlem
KTMUSERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
haha det kan ju fan inte stämma, eller så blir jag blåst av helvete. Har 113.28 i grundlön.
Kan väll avslöja så mycket som att jag kör dricka bil för DSV

Du verkar bli blåst ja, jag har 126:-/h och är helt nyutbildad...
Citera
2010-08-04, 10:26
Medlem
sephines avatar
Hm, varför är det så att så många ser ned på ett enkelt medlemskap i facket?

Speciellt inom yrken där lönen är låg borde ju intresset vara högre.

Kubiken, kan bara beklaga men det är någon som tjänar mer pengar än vad de borde på dig.
Citera
2010-08-04, 18:36
Medlem
Hmm.. Vad i helvete, mitt anställningsavtal ligger iofs i bilen nu. Men jag vill minnas att det står 113.28 och på det tillkommer semesterersättningen och OB timmarna.
Kanske är tur att det bara är sommarjobb då
Citera
2010-08-04, 20:27
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Hmm.. Vad i helvete, mitt anställningsavtal ligger iofs i bilen nu. Men jag vill minnas att det står 113.28 och på det tillkommer semesterersättningen och OB timmarna.
Kanske är tur att det bara är sommarjobb då

En liten tanke bara, skulle det kunna vara så att du kör under handelsavtalet? Det avtalet har jag ingen koll på. Deras OB ska dock vara högre om jag inte minns fel. Får du premiekompensation?, iofs du kanske inte hunnit få första lönespecen ännu.
Iofs handels rimmar ju inte med DSV.

Kolla upp det där, finns kanske chansen att du kan styra upp det. Lycka till!
Citera
2010-08-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
En liten tanke bara, skulle det kunna vara så att du kör under handelsavtalet? Det avtalet har jag ingen koll på. Deras OB ska dock vara högre om jag inte minns fel. Får du premiekompensation?, iofs du kanske inte hunnit få första lönespecen ännu.
Iofs handels rimmar ju inte med DSV.

Kolla upp det där, finns kanske chansen att du kan styra upp det. Lycka till!

Jag har allt lönespecen liggandes här någonstans, hittar den dock inte nu. Ska kika efter den sen och kanske ta en bild på den och lägga upp här så får ni hjälpa mig att granska den
Citera
2010-08-05, 00:20
Medlem
Mondobabys avatar
Undrar just om detta var en "nykläckt" chaffis eller en gammal get i gamet..

HUR kan man glömma att förankra godset?

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2085910/ooops-vilken-tabbe
Citera
2010-08-05, 03:26
Bannlyst
Dom som kör efter handelsavtal, måste dom följa kör och vilotiderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in