2011-01-09, 15:42
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Just nu verkar det rulla på för fullt, brukar väl hålla på så en 4-5 år innan det vänder igen.
Högkonjunktur (Stavning?)
Rullar på för fullt vet jag inte, men hela branschen verkar iaf helt tagit igen sig nu efter den låga konjukturen som varit.
Att enbart köra C är nog inga svårigheter att få tag i, däremot CE.. iaf om man inte har så mycket erfarenhet
Citera
2011-01-09, 16:07
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Rullar på för fullt vet jag inte, men hela branschen verkar iaf helt tagit igen sig nu efter den låga konjukturen som varit.
Att enbart köra C är nog inga svårigheter att få tag i, däremot CE.. iaf om man inte har så mycket erfarenhet

Ok, kanske inte för fullt ännu. Säkert lite varierande beroendes på var i geografin man befinner sig samt vad man har i lasten.
Många Ce-chaufförer ska väl till att gå i pension snart.
Tror att färska kommer att kunna få chansen till att bygga upp erfarenhet inom CE.

Själv började jag köra bil och släp 1:a december efter att ha sökt under gångna året. Körde C innan i ett antal år.
Citera
2011-01-09, 16:08
Medlem
Vill nog börja som C-chaffis och skaffa mig erfarenhet inom det först och främst, man måste ju börja nånstans. Så länge det inte är helt jävla kört att få jobb så är jag nöjd...

Det jag oroar mig för mest är att i alla jobb-annonser där dom söker chaffisar så kräver dom si o så lång erfarenhet. Det är aldrig ett gott tecken...Hur ska man skaffa sig erfarenhet när man inte kan få jobb som oerfaren?
Senast redigerad av GL Power 2011-01-09 kl. 16:10.
Citera
2011-01-09, 16:35
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL Power
Vill nog börja som C-chaffis och skaffa mig erfarenhet inom det först och främst, man måste ju börja nånstans. Så länge det inte är helt jävla kört att få jobb så är jag nöjd...

Det jag oroar mig för mest är att i alla jobb-annonser där dom söker chaffisar så kräver dom si o så lång erfarenhet. Det är aldrig ett gott tecken...Hur ska man skaffa sig erfarenhet när man inte kan få jobb som oerfaren?

Försök så långt det går att påverka så du får en bra praktikplats. Väl där tar du saker lugnt och metodiskt så att det inte blir så mycket fel. Visa att du vill jobba och vill jobba bra och effektivt.

Praktiken är väl första erfarenheten för många.
Citera
2011-01-11, 13:39
Medlem
Petflaskas avatar
Fick mitt extrajobb genom att vara med en polare. kom fram en snubbe en dag och fråga om jag ville jobba samma kväll.. Så praktik är helt klart det bästa sättet att visa upp sig.
Citera
2011-01-13, 22:30
Medlem
Puttgardens avatar
Är timanställd. Är riktigt ruttet med arbetsmöjligheter när nere i sydost

Tror det var 3/11 i gruppen som fick tag på arbete inom transport efter utbildningens slut....
Senast redigerad av Puttgarden 2011-01-13 kl. 22:35.
Citera
2011-01-15, 10:33
Medlem
Woho! Jag har äntligen kommit in på min yrkesförar-utbildning! Massa grattis till mig!

Men nu undrar jag just angående YKB(yrkeskompetensbevis)

Jag läser dessa kurser:

Tunga fordon
fordonskombinationer
fordonsmonterad kran
godshantering A
Logistik A
Transportfordon grundkurs
Truck A
Farligt gods
Tunga godstransporter

jag undrar, ingår YKB-utbildningen i någon av dessa kurser? Känns lite tråkigt att påbörja en utbildning om jag senare ändå måste lägga ut 25k för att kunna köra yrkesmässigt. Självklart är jag tacksam för denna chansen. Men tråkigt är det som sagt :P

Tack på förhand
/shinto
Citera
2011-01-15, 14:06
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinto
Woho! Jag har äntligen kommit in på min yrkesförar-utbildning! Massa grattis till mig!

Men nu undrar jag just angående YKB(yrkeskompetensbevis)

Jag läser dessa kurser:

Tunga fordon
fordonskombinationer
fordonsmonterad kran
godshantering A
Logistik A
Transportfordon grundkurs
Truck A
Farligt gods
Tunga godstransporter

jag undrar, ingår YKB-utbildningen i någon av dessa kurser? Känns lite tråkigt att påbörja en utbildning om jag senare ändå måste lägga ut 25k för att kunna köra yrkesmässigt. Självklart är jag tacksam för denna chansen. Men tråkigt är det som sagt :P

Tack på förhand
/shinto

Kan inte svara på det tyvärr. Du får nog ringa och fråga på måndag.
Grattis att du kom in.
Branschen behöver folk som vill utbilda sig och har intresse för att sedan verkligen bli chaufförer.

Skulle det vara så att YKB:n måste bekostas ur egen fick (vilket vi inte hoppas givetvis) så brukar det finnas rätt så tacksam finansiering i det fall man inte känner för/kan kontantbetala den delen.

När börjar utbildningen?
Citera
2011-01-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GL Power
Hur ser arbetsmarknaden ut inom lastbilsbranchen nu?

Hur svårt är det för en "färsking" att få jobb? Kan tänka mig att köra vart som helst och vad som helst, inte kräsen alls så.

Sitter och velar om det är värt att gå 7mån i skola för att sen upptäcka att det inte finns jobb....Gjort det misstaget förut.

Arbetsförmedlingen:

Transportsektorn drabbades av en tydlig nedgång under lågkonjunkturen, men nu förutses en positiv utveckling. Det kommande året väntas arbetsmarknaden vara i balans för lastbilsförare men i vissa regioner väntas brist på förare. På fem till tio års sikt bedöms möjligheterna till arbete som goda.

Arbetsmarknaden idag och ett år framåt
Åkerinäringen påverkas i hög grad av utvecklingen inom industrin, byggverksamheten och handeln. Framför allt industrin och byggsektorn drabbades av en kraftig nedgång på grund av lågkonjunkturen. Det innebar också en minskad efterfrågan på lastbilsförare och konkurrensen ökade om de lediga jobben. Nu väntas en positiv utveckling inom flertalet branscher och det gäller även transportsektorn. Behovet av lastbilsförare ökar och det kommande året väntas det vara balans på yrkesgruppens arbetsmarknad i landet som helhet. Det finns dock regionala variationer, från stor till liten konkurrens om jobben. Lastbilsförare som har eftersökta kompetenser kommer sannolikt att ha lätt att få jobb.

Möjligheten till jobb på 5-10 års sikt
Behovet av att rekrytera lastbilsförare ökar successivt de kommande tio åren. En av anledningarna är att godsmängden på landsväg ökar, bland annat genom ökad internationalisering. Detta leder också till fortsatt stor konkurrens från utländska förare i Sverige. Pensionsavgångarna blir större än genomsnittet på arbetsmarknaden.
Tillgången på utbildade lastbilsförare blir inte tillräcklig. Det beror på att alltför få utbildar sig till yrket.
Arbetsförmedlingens bedömning är att utbildade lastbilsförare får goda möjligheter till arbete.

Många får även jobb via sina APL platser.
Senast redigerad av SweDutch 2011-01-15 kl. 14:24.
Citera
2011-01-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Kan inte svara på det tyvärr. Du får nog ringa och fråga på måndag.
Grattis att du kom in.
Branschen behöver folk som vill utbilda sig och har intresse för att sedan verkligen bli chaufförer.

Skulle det vara så att YKB:n måste bekostas ur egen fick (vilket vi inte hoppas givetvis) så brukar det finnas rätt så tacksam finansiering i det fall man inte känner för/kan kontantbetala den delen.

När börjar utbildningen?

Tack för svar Ja, det får nog bli att ringa på måndag. Har redan mailat Studievägledaren, men har varken tid eller tålamod att vänta på svar :P

Tack så jättemycket! Jag är verkligen stolt över att jag kom in då det enbart fanns 2 platser i min kommun och jag var en av dem! Min utbildning börjar för övrigt 7/2 i Eksjö. Mer vill jag inte säga pga privata skäl

Ja, verkligen. Det känns som att många ansöker till dessa platser då det verkar vara ett "soft" jobb. Men jag vet verkligen hur jobbet är då jag både har människor runt i kring mig som jobbar med det, och jag själv har varit med i så gott som hela mitt liv.

Jag hoppas verkligen man kan lägga upp en avb.plan på det hela! jag menar, vem har råd att lägga ut 25.000 till när redan kortet kostar (Med C-E behörighet) nästan 50.000. Förvisso får jag mitt betalt, men ändå. en färsking på 21 år kommer ut på marknaden. Inte tusan har man råd med då. det borde finnas någon typ av dispens att man får jobba i 1 år utan detta "bevis" så man har råd att spara undan pengar i min mening.

Isch, jag ogillar verkligen de här löjliga reglerna. Jag förstår att äldre människor sätter sig emot dem.

Men på tal om dessa grejer. Jag är precis i svängen till ansöka om körkortstillstånd. Vad kollar de upp på läkar-undersökningen? Har förvisso inget att dölja, men vore intressant att veta vad man kan "förbättra" om man säger så

Höhö, ursäkta pratgladheten, Jag är i firande läge för tillfället. Puss på Eder alla och lycka till alla andra sökande!

/shinto
Citera
2011-01-15, 22:43
Medlem
gubbtrynets avatar
man hälsar aldrig på en busschaufför för dom kan inte köra ,om du söker ett jobb som lastbilschaufför och säger att du jobbat som busschaufför så får du inte jobbet till 100%
Citera
2011-01-16, 00:04
Medlem
Puttgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbtrynet
man hälsar aldrig på en busschaufför för dom kan inte köra ,om du söker ett jobb som lastbilschaufför och säger att du jobbat som busschaufför så får du inte jobbet till 100%

Rätt sjukt egentligen. En busschaufför borde ju sköta sig bättre i trafiken med tanke på att man har ett helt lass med inspektörer Ska snart börja ta D/DE-kort. Är varken invandrare eller gammal gubbkuk så jag tror jag är rätt eftertraktad. Har CE sen innan men finns verkligen inga jobb.
Senast redigerad av Puttgarden 2011-01-16 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in