Citat:
Ursprungligen postat av Kauting
Man ser ofta att lastbilarna på E4an ligger kanske 50 cm -1 m i mellan varandra. Jag antar att det är för att spara luftmotsånd dvs bränsleförbrukning. Men ökar inte risken med krock rätt rejält om något skulle hoppa/hända på vägen?
Kan barasvara för mig själv.
Jag ligger hellre en meter bakom en chaufförskompanjon än 2 meter bakom en personbil.
Det handlar om ömsesidig respekt.
Oftast ligger man så nära endast medans man förbereder en omkörning dock.
Citat:
Sen hur ofta brukar ni byta plats, har ni någon slags radio i mellan lastbilarna även om man inte känner lastbilen framför. Eller är det någon slags allmänt accepterad oskriven lag att byta efter ett visst antal mil?
Vissa har radio som går över åkeririxen men inte alla.
Den som kör fortast ligger först helt enkelt, ibland ändras det för att den som kör fortast kanske inte har samma ork uppför en backe.
Då byts man av, annars byts man inte av "för att bryta tristessen".
Citat:
Sen när lastbilarna kör om varandra, kan ni inte försöka göra det när det inte är en uppförsbacke framför er Jag som bilist har ganska stor förståelse för att den i högerfilen inte vill bromsa ner sin fart för att låta den i vänsterfilen komma förbi snabbare, men i uppförsbackar blir det bara jobbigt för oss bakom!
De flesta lastbilar har fartbegränsaren inställd på samma hastighet +- 1-2 km/h.
Dock är det ofta en som är segare uppför pga av last kontra motorstyrka.
Istället för att den som ligger bakom då ska sänka sin hastighet med hälften så väljer man att köra om i uppförsbackar.
För att ubderlätta för alla er som vill förbi snabbare.
Tänk dig själv.
Alt. 1 - En lastbil som gör 90 km/h kör om en annan lastbil som gör 89 km/h på plan väg vilket tar tid om den långsammare inte sackar lite.
Alt.2 - En lastbil som håller 80 km/h uppför en viss backe kör om en annan lastbil som sackar till 60 i samma backe.
Omkörningen går fortare.
Vilket väljer du helst om du skulle köra om och vilket väljer du helst om du hamnar bakom?