2010-11-03, 15:42
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Kanon, bra jobbat!

Jag fick nytt jobb i dag, kanske marknaden håller på att bli lite mindre stel just nu. Vem vet.
Hade typ givit upp hoppet från det håll erbjudandet damp ned i form av ett telefonsamtal i dag.

Fan så bra, vad ska du köra då ?
Citera
2010-11-03, 21:40
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Fan så bra, vad ska du köra då ?

En mix av fjärr och dist. Uppdelat på varannan vecka.
Fjärrdelen är natt. Har inte riktigt nån bra koll på hur just jag passar för att köra natt. Får hoppas på det bästa.
Citera
2010-11-12, 14:09
Medlem
Sommargays avatar
Hur ser lönetrappan ut om man kör CE med transportsarbetarförbundets kollektivavtal? Gärna hur ob:t ser ut också om ni sitter på det. Värdelöst att det inte finns att läsa på webben utan medlemskap när det rör så många utan!
Citera
2010-11-12, 23:16
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
Hur ser lönetrappan ut om man kör CE med transportsarbetarförbundets kollektivavtal? Gärna hur ob:t ser ut också om ni sitter på det. Värdelöst att det inte finns att läsa på webben utan medlemskap när det rör så många utan!

Fråga din arbetsgivare? Har de ett kollektivavtal så bör de ju veta.
Varför är man ens intresserad att vad avtalsenlig lön är om man vill stå på sidan om?
Citera
2010-11-13, 00:02
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Fråga din arbetsgivare? Har de ett kollektivavtal så bör de ju veta.
Varför är man ens intresserad att vad avtalsenlig lön är om man vill stå på sidan om?
för jag funderar på att bli yrkesförare för lastbil. avtalsenlig lön får även folk som inte är fackanslutna på arbetsplatser där man tillämpar det systemet, därför är det intressant även för dem.
Citera
2010-11-13, 00:13
Medlem
Petflaskas avatar
Står det inte i Åkerihandboken ?
Citera
2010-11-13, 12:39
Medlem
sephines avatar
Citat:
för jag funderar på att bli yrkesförare för lastbil. avtalsenlig lön får även folk som inte är fackanslutna på arbetsplatser där man tillämpar det systemet, därför är det intressant även för dem.

De som redan arbetar vet väl vad de får för lön??
Sen så fattar jag inte varför ej anslutna ska hålla på att tycka att facket inte lyckats bra i förhandlingarna men det är ju en annan femma.

Jag är med i facket och jag kan aldrig sluta att förvånas över alla som bara vill åka snålskjuts.
Avtalsenlig lön är inte guld och gröna skogar.
Att vara med i facket är för mig inte en i huvudsak ekonomisk fråga.
Ett avtal innebär så mycket mer.
Tyvärr så är det så att många inte förstår det.

Varför funderar du på att bli yrkeschaufför? Är det för pengarna eller att du tror att det kan passa dig?
Ytterligare frågor man bör ställa sig är vad slags yrkeschaufför man tänkt sig bli.
Citera
2010-11-13, 12:47
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
De som redan arbetar vet väl vad de får för lön??
Sen så fattar jag inte varför ej anslutna ska hålla på att tycka att facket inte lyckats bra i förhandlingarna men det är ju en annan femma.

Jag är med i facket och jag kan aldrig sluta att förvånas över alla som bara vill åka snålskjuts.
Avtalsenlig lön är inte guld och gröna skogar.
Att vara med i facket är för mig inte en i huvudsak ekonomisk fråga.
Ett avtal innebär så mycket mer.
Tyvärr så är det så att många inte förstår det.

Varför funderar du på att bli yrkeschaufför? Är det för pengarna eller att du tror att det kan passa dig?
Ytterligare frågor man bör ställa sig är vad slags yrkeschaufför man tänkt sig bli.
du behöver nog läsa mina inlägg igen men jag ställer frågan igen: hur ser lönetrappan ut för yrkeschaufförer som kör CE-lastbil enligt transportarbetarförbundets kollektivavtal, någon som vet?
Citera
2010-11-13, 14:16
Medlem
sephines avatar
Citat:
du behöver nog läsa mina inlägg igen men jag ställer frågan igen: hur ser lönetrappan ut för yrkeschaufförer som kör CE-lastbil enligt transportarbetarförbundets kollektivavtal, någon som vet?

Det finns knappt någon lönetrappa att tala om. F.ö. så har du pm.
Citera
2010-11-30, 16:27
Medlem
Sitter i en ganska knepig sits nu, riskerar att bli bidragstagare och det vill jag helst slippa.

Det är så att jag har nyligen flyttat med min flickvän för att hon skulle plugga på universitetet. Jag som just nu läser på distans (komvux) flyttade med eftersom jag ändå inte var bunden till någon ort. Vi lever på studielån och jag har sökt jobb aktivt sen vi flyttade, är även inskriven på arbetsförmedlingen och alla möjliga jävla bemanningsföretag och har också åkt runt till lite företag.

Jag är jävligt osäker på vad jag vill utbilda mig vidare till. I grunden är jag elektriker men i och med att min lärare hatade mig fick jag fan för det på papperet därav läser jag på komvux nu. Vill inte jobba med el utan har varit sugen på transportbranschen. Flera av mina kompisar jobbar som chaufförer och jag vet att jag skulle trivas med att köra mer eller mindre hela dagarna trots att det är ensamt. Jag är inte så jättesocial av mig och tycker det är skönt att jobba ensam.

Mycket skitsnack det blev, men det jag undrar är vad jag har för möjligheter. Har googlat och hittat ganska dåligt med utbildningar ändå. Att det inte finns på distans har jag förstått och det är väl ganska logiskt med tanke på att man måste köra i utbildningen, men finns det några utbildningar i närheten av Örebro? Får man C körkort i någon utbildning nu när jag räknas som vuxen eller måste jag betala själva kortet själv?

Ledsen om det besvarats tidigare men det är en hel del sidor att plöja igenom..
Citera
2010-11-30, 17:42
Medlem
Petflaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REViO
Sitter i en ganska knepig sits nu, riskerar att bli bidragstagare och det vill jag helst slippa.

Det är så att jag har nyligen flyttat med min flickvän för att hon skulle plugga på universitetet. Jag som just nu läser på distans (komvux) flyttade med eftersom jag ändå inte var bunden till någon ort. Vi lever på studielån och jag har sökt jobb aktivt sen vi flyttade, är även inskriven på arbetsförmedlingen och alla möjliga jävla bemanningsföretag och har också åkt runt till lite företag.

Jag är jävligt osäker på vad jag vill utbilda mig vidare till. I grunden är jag elektriker men i och med att min lärare hatade mig fick jag fan för det på papperet därav läser jag på komvux nu. Vill inte jobba med el utan har varit sugen på transportbranschen. Flera av mina kompisar jobbar som chaufförer och jag vet att jag skulle trivas med att köra mer eller mindre hela dagarna trots att det är ensamt. Jag är inte så jättesocial av mig och tycker det är skönt att jobba ensam.

Mycket skitsnack det blev, men det jag undrar är vad jag har för möjligheter. Har googlat och hittat ganska dåligt med utbildningar ändå. Att det inte finns på distans har jag förstått och det är väl ganska logiskt med tanke på att man måste köra i utbildningen, men finns det några utbildningar i närheten av Örebro? Får man C körkort i någon utbildning nu när jag räknas som vuxen eller måste jag betala själva kortet själv?

Ledsen om det besvarats tidigare men det är en hel del sidor att plöja igenom..

Kolla med din kommun om dom har några utbildningar.. Jag gick på Yrkestrafikskolan i Borlänge, hade en kille som kom från Nora med i gruppen, så antar att det är klent med yrkesförarutbildningar i eller runtom Örebro..
Citera
2010-12-02, 11:36
Medlem
IceEyess avatar
Jag funderar över hur arbetsmöjligheterna är med enbart C-kort. Är det snudd på omöjligt att få jobb utan E-behörighet? Om inte, vilken typ av förarjobb kan man få med C-kort?

Ska tillägga att jag har uppkörning för C nästa vecka, och sedan tillkommer väl YKB också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in