Citat:
Ursprungligen postat av Zomam
Funderar på att bli lastbilschaufför, och undrar ifall någon kan rekommendera någon sida/program där man kan lära sig teorin?

Lyssna inte för mycket på de bittra.
Det finns mer man kan göra med ett c/ce-kort än köra fjärrtrafik, vilket jag anser fokuseras mest på i den här tråden.
Det programmet tar upp är den ökade trenden med att utlänska chaufförer kommer hit och snor körningar (mest långkörningar) för de svenska chaufförerna.
De kör till en billigare kostnad och då blir det som det blir.
Men som sagt det finns mer man kan göra med lastbilskort.
Du kan köra distribution från t.ex distribunaler till butiker i närområdet (t.ex matvaror) och du kan köra styckegods t.ex.
Du kan köra grus/anläggningsfordon osv.
De delarna av branschen är väl fortfarande relativt opåverkade.
Jag har haft en dröm i ett antal år att ta lastbilskort och nu har jag äntligen gjort det.
Håller på att få in en fot på poståkeriet och håller på att bearbeta ett par andra ställen med.
Poståkeriet kanske är skit enligt många men jag föredrar att bilda mig en egen uppfattning.
Har hört en del positivt också men som sagt...
Nog om det.
Vill du ta lastbilskort, gör det. Ge det en chans och trivs du inte så har du iaf provat, kortet är inte tungt att bära.
Jag var på en del teorilektioner i samband med mitt körkortstagande, men då det var långt att pendla, köpte jag ett körkortsteoriprogram istället för 299.
Detta via korkortsteori.se.
Finns teoriavsnitt i programmet och slumpade prov och övningar.
Jag tyckte det var värt iaf (och jag klarade provet galant).
Bor du nära någon av de större städerna finns det en god chans att det finns en grönlunds trafikskola där.
Där tog jag mitt C-kort inkl ykb, teori (så mycket man ville gå på) och 15 körlektioner och inkluderad fordonshyra vid uppkörning, paketet kostade 25900:-.
Satte allt på första försöken så det enda som tillkommer är anmälningsavgift till proven samt avgift för utfärdande av körkort, förarkort för digital färdskrivare och yrkeskompetensbeviset.
Nu blev det ett långt inlägg men hoppas du fick svar på lite frågor.