2013-04-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zomam
Funderar på att bli lastbilschaufför, och undrar ifall någon kan rekommendera någon sida/program där man kan lära sig teorin?

Här kan du lära dig en hel del om yrket lastbilschaufför.

---- > http://www.svtplay.se/video/1099762/del-9
Citera
2013-04-22, 19:59
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Här kan du lära dig en hel del om yrket lastbilschaufför.

---- > http://www.svtplay.se/video/1099762/del-9

Det var väl jävligt elakt :P
Citera
2013-04-22, 20:06
Medlem
Tjena, det är så att min far har två stycken distributionsbilar ( https://cpi.i.daimler.com/CPS-Web/image?&Domain=IMAGE&ID=BQYIAwIAAQc=&Width=640&Heig ht=480&UpdateTime=1361831796872 ) som är i behov utav jobb.

Någon här som har något att erbjuda? Helst i stockholmsregionen.
Citera
2013-04-22, 20:09
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zomam
Funderar på att bli lastbilschaufför, och undrar ifall någon kan rekommendera någon sida/program där man kan lära sig teorin?

Lyssna inte för mycket på de bittra.
Det finns mer man kan göra med ett c/ce-kort än köra fjärrtrafik, vilket jag anser fokuseras mest på i den här tråden.
Det programmet tar upp är den ökade trenden med att utlänska chaufförer kommer hit och snor körningar (mest långkörningar) för de svenska chaufförerna.
De kör till en billigare kostnad och då blir det som det blir.

Men som sagt det finns mer man kan göra med lastbilskort.
Du kan köra distribution från t.ex distribunaler till butiker i närområdet (t.ex matvaror) och du kan köra styckegods t.ex.
Du kan köra grus/anläggningsfordon osv.
De delarna av branschen är väl fortfarande relativt opåverkade.

Jag har haft en dröm i ett antal år att ta lastbilskort och nu har jag äntligen gjort det.
Håller på att få in en fot på poståkeriet och håller på att bearbeta ett par andra ställen med.
Poståkeriet kanske är skit enligt många men jag föredrar att bilda mig en egen uppfattning.
Har hört en del positivt också men som sagt...

Nog om det.
Vill du ta lastbilskort, gör det. Ge det en chans och trivs du inte så har du iaf provat, kortet är inte tungt att bära.

Jag var på en del teorilektioner i samband med mitt körkortstagande, men då det var långt att pendla, köpte jag ett körkortsteoriprogram istället för 299.
Detta via korkortsteori.se.
Finns teoriavsnitt i programmet och slumpade prov och övningar.
Jag tyckte det var värt iaf (och jag klarade provet galant).

Bor du nära någon av de större städerna finns det en god chans att det finns en grönlunds trafikskola där.
Där tog jag mitt C-kort inkl ykb, teori (så mycket man ville gå på) och 15 körlektioner och inkluderad fordonshyra vid uppkörning, paketet kostade 25900:-.
Satte allt på första försöken så det enda som tillkommer är anmälningsavgift till proven samt avgift för utfärdande av körkort, förarkort för digital färdskrivare och yrkeskompetensbeviset.

Nu blev det ett långt inlägg men hoppas du fick svar på lite frågor.
Citera
2013-04-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Håller på att få in en fot på poståkeriet och håller på att bearbeta ett par andra ställen med.
Poståkeriet kanske är skit enligt många men jag föredrar att bilda mig en egen uppfattning.
Har hört en del positivt också men som sagt...
"Skit" är det väl bara av den anledning att det är dåligt betalt, men rent generellt tycker jag inte man kan säga att det är ett dåligt företag. Om någon har jobbat på en filial med enbart idioter så speglar det nödvändigtvis inte hela landet.

Den enda anledningen till att jag är på väg därifrån är lönen, i övrigt trivs jag bra.
Citera
2013-04-23, 04:14
Medlem
Har för mig att jag skrev tidigare att jag sökt ett jobb via en annons jag hittade?

Iaf så ringde den chefen och sa att de var intresserade av mig och ville träffa mig för en intervju. Blev riktigt chockad av att de fann min ansökan intressant, även mina erfarenheter sedan tidigare. Riktigt fint företag med ny och modern utrustning. Avtalsenlig lön och tillsvidareanställning. Vore drömmen om jag fick det jobbet.
Citera
2013-04-23, 07:05
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
"Skit" är det väl bara av den anledning att det är dåligt betalt, men rent generellt tycker jag inte man kan säga att det är ett dåligt företag. Om någon har jobbat på en filial med enbart idioter så speglar det nödvändigtvis inte hela landet.

Den enda anledningen till att jag är på väg därifrån är lönen, i övrigt trivs jag bra.

Härligt att höra

Och du har helt rätt i vad du säger.
Som jag sa, oberoende av vad folk säger så föredrar jag att skaffa mig en egen uppfattning.
Citera
2013-04-23, 08:55
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Har för mig att jag skrev tidigare att jag sökt ett jobb via en annons jag hittade?

Iaf så ringde den chefen och sa att de var intresserade av mig och ville träffa mig för en intervju. Blev riktigt chockad av att de fann min ansökan intressant, även mina erfarenheter sedan tidigare. Riktigt fint företag med ny och modern utrustning. Avtalsenlig lön och tillsvidareanställning. Vore drömmen om jag fick det jobbet.

Gött!
Håller tummarna.

Mvh
Citera
2013-04-23, 19:36
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Lyssna inte för mycket på de bittra.
Det finns mer man kan göra med ett c/ce-kort än köra fjärrtrafik, vilket jag anser fokuseras mest på i den här tråden.
Det programmet tar upp är den ökade trenden med att utlänska chaufförer kommer hit och snor körningar (mest långkörningar) för de svenska chaufförerna.
De kör till en billigare kostnad och då blir det som det blir.

Men som sagt det finns mer man kan göra med lastbilskort.
Du kan köra distribution från t.ex distribunaler till butiker i närområdet (t.ex matvaror) och du kan köra styckegods t.ex.
Du kan köra grus/anläggningsfordon osv.
De delarna av branschen är väl fortfarande relativt opåverkade.

Yrket har en tendens att göra en bitter med tiden, det är en anledning till att de mest optimistiska här överlag är dom som antingen fortfarande är under utbildning eller bara jobbat något år. Det kommer till de flesta med tiden ska du se.
Styckgods är en bra inkörsport för att få lite körerfarenhet och för att bygga kontakter, men mer än så är det inte om man inte lider av någon typ av ADHD på anabola steroider, för de flesta önskar inte att stressa livet ur sig till den lönen som erbjuds. När jag slutade hade jag ca en timmes körning från terminalen till första stoppet, samma efter sista inhämtningen, i snitt låg jag på ca 40-45 utkörningar och 10 inhämtningar per dag vår-höst och 30-35 utkörningar och 10 inhämtningar per dag vintertid. Uppmöte 06:00 och lossning mellan 18:00 och 22:00 beroende på hur jävlig dagen var. Lunch var bara att glömma: tog du det på daglig basis så var det ut på röven för då drog du ner produktiviteten. På slutet var jag så utless att jag gav fan och faktiskt tog en toalettpaus när jag behövde, något jag inte ansett mig ha tid till tidigare.

Anläggsbranchen är å sin sida närmast maffiastyrd: om din åkare inte ser till att hålla tungan brun nog på centralen så blir det fort mycket ståtid på bilarna, i hårdare tider är det inte ens säkert att det hjälper.

För min del fick jag en förfrågan idag som jag inte helt vet vad jag ska svara på eller tänka om; om jag kunde tänka mig att börja köra bärgning. Känner ju inte just den typen jobb men lönen verkade rena fantasisummorna i förhållande till att köra pallat gods...
Citera
2013-04-23, 19:55
Medlem
Citat:

Härligt! Lycka till!
Citera
2013-04-25, 11:39
Medlem
tja det är så att jag sitter o väntar på att få gå med en utbildning för lastbilskort på arbetsförmedlingen. har stått i kö i 8 månader, fan va segt nån som vet hur länge man/ni har stått?
Citera
2013-04-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamitgurra
tja det är så att jag sitter o väntar på att få gå med en utbildning för lastbilskort på arbetsförmedlingen. har stått i kö i 8 månader, fan va segt nån som vet hur länge man/ni har stått?

Det är kö eftersom det inte behövs några nya lastbilsförare (utöver de redan tusentals arbetslösa som finns där ute). Men för att svara på din fråga så var jag bara inskriven på Arbetsförmedlingen och hade ett halvtidsjobb och sedan kallade Arbetsförmedlingen till ett möte efter att ha varit inskriven åtta månader och erbjöd mig utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in