2013-04-25, 16:54
Medlem
Ska som jag sa på intervju framöver och undrar om jag ska säga att jag redan har ett jobb? kan det öka min attraktionskraft att anställa mig? är samma typ av transport.
Citera
2013-04-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Ska som jag sa på intervju framöver och undrar om jag ska säga att jag redan har ett jobb? kan det öka min attraktionskraft att anställa mig? är samma typ av transport.
Skulle jag nog tro, enda nackdelen är väl att du kanske inte kan börja direkt på det nya jobbet. Söker du nytt jobb pga en vilja att byta/uppgradera dig tyder det bara på att du är en ambitiös kille. Är det så att du är arbetslös undrar man väl mest varför du är arbetslös.

Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Känner du till Yara? Dom började ersätta sina erfarna norska chaufförer med polacker från Anneberg redan för drygt tre år sedan. Om man kan köra propan och LPG med polacker hur trygg är bensin/diesel tror du?
PS: har jag haft fel förr?
Fast bränsle körs inte bara till mackar utan även mindre kunder som flyttar på sig regelbundet och behöver ge vägbeskrivning över telefon. Det är som att sätta en polack bakom ratten på en distributionsbil. Sedan så måste man regelbundet gå på utbildningar på varje lastningsdepå och för tillfället erbjuds dessa endast på Svenska.

Det blir nog en av de sista branscherna där det börjar anställas polacker iaf. Större risk att asfaltsbilar och grusbilar blir utbytta (branscher där det säkerligen finns en massa pengar att spara).

Yara i Sverige körs av vad jag vet Hoyer med svenska chaufförer?
Senast redigerad av David86 2013-04-25 kl. 18:45.
Citera
2013-04-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamitgurra
tja det är så att jag sitter o väntar på att få gå med en utbildning för lastbilskort på arbetsförmedlingen. har stått i kö i 8 månader, fan va segt nån som vet hur länge man/ni har stått?

vart bor du?

Själv skickade jag in ansökan i Oktober, hörde inte ett smack på flera månader, i början på mars iår skickade jag ett mail till min handläggare där jag var lite fundersam, 2dagar senare fick jag ett mail av henne att jag skulle bli kallad på interjuv en vecka senare blev jag kallad på interjuv och har nyss fått börja.

Jag vet iaf att uppe i norrbotten kommer de ta in en ny grupp ungefär var 5e vecka på körskolan jag är på. Sen får man se om det var värt offra hela sommaren för att komma ut i en branch som inte har några jobb.
Citera
2013-04-28, 12:56
Medlem
Peter77s avatar
Happ då har man börjat få körningar nu lite dygt en vecka efter man tog körkortet och med 1.5 års arbetslös (med arbetsmarkandspolitiska utbildningar stundvid).

Körning med enkelbil från kristianstad - vetlanda - nässjö - fagerhult och tillbaks till kristianstad. 10 timmar ca och goa pengar i fickan. Det var i fredags och han sa efteråt "jag är nöjd som fan, jag ringer dig på måndad så får du tänka över hur du vill vara föräldraledig så planerar vi utefter det".
Jag fick mitt andra barn 26 timmar innan han ringde och efter en snabb överläggning med tjejen kom vi fram till att jag måste ta den här chansen.
Dels kan det ge jobb om jag gör det bra och dels kan det vara något slags test för att se hur jag presterar med tusen andra tankar i huvet.

Men jag var verkligen helt slut och tjejen kämpade tappert på hemmaplan, men fick hjälp av systern större delen av dagen.
Det är först idag man har kunnat börja slappna av efter det nya barnet har kommit, igår var man helt förstörd efter kanske ha sovit 6 timmar på 3 dygn.
Citera
2013-04-28, 16:23
Medlem
Kul att läsa att du kommit igång så snabbt.

Jag kör som jag säkert skrivit i huvudsak släplös distribution, men blev i fredags förfrågad om jag var intresserad av en släpkörning en dag i veckan som som kommer att starta någon gång i maj. Så det känns skönt att det börjar hända saker.
Citera
2013-04-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Happ då har man börjat få körningar nu lite dygt en vecka efter man tog körkortet och med 1.5 års arbetslös (med arbetsmarkandspolitiska utbildningar stundvid).

Körning med enkelbil från kristianstad - vetlanda - nässjö - fagerhult och tillbaks till kristianstad. 10 timmar ca och goa pengar i fickan. Det var i fredags och han sa efteråt "jag är nöjd som fan, jag ringer dig på måndad så får du tänka över hur du vill vara föräldraledig så planerar vi utefter det".
Jag fick mitt andra barn 26 timmar innan han ringde och efter en snabb överläggning med tjejen kom vi fram till att jag måste ta den här chansen.
Dels kan det ge jobb om jag gör det bra och dels kan det vara något slags test för att se hur jag presterar med tusen andra tankar i huvet.

Men jag var verkligen helt slut och tjejen kämpade tappert på hemmaplan, men fick hjälp av systern större delen av dagen.
Det är först idag man har kunnat börja slappna av efter det nya barnet har kommit, igår var man helt förstörd efter kanske ha sovit 6 timmar på 3 dygn.

Körning med enkelbil i 10 tim??? Jävlar vilken lyx din åkare kostar på sej, var det fasta stopp i den rutten du beskrev?? Du får dessutom vara med och planera lite,, mycket ovanligt i en bransch där det sitter mestadels miffon vid fraktsedlarna!!
Citera
2013-04-29, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77

Stort grattis till jobb och unge! Vilken fantastisk chans och att den kom välbehövligt då du har en extra mun att mätta nu. Och bra att de uppskattar dig. Finns många nötter i branchen så jag antar att de jublar när det kommer en snubbe med huvudet på skaft. Gissar att du inte är typen som tappar paketet med en nylagad dator i golvet och ner för en halv trappa och säger "Oj, men den är ju i paketet så den ska ju tåla lite stötar höhö". (Datorn fick repareras igen)
Citera
2013-04-29, 22:11
Medlem
Citat:
stor brist på yrkesförare". Det är bara skitsnack!

Ja vilka drabbas? ingen specifik ordning, men..

1. Chaufförer.
2. Transportledare.
3. Ekonomiassistenter
...
Listan kan göras lång, men är trots allt tusentals anställda som drabbas. En del kan gå direkt till andra jobb, men inte alla.

Va bra att man bytte branch. När jag gick gymnasielinjen "transport" så sades samma sak. Stor brist på chaufförer de kommande åren. Större delen av de lätta "fina" körningar finns inte längre med acceptabla löneförmåner som fanns förr. När de som körde på Europa kunde plocka ut 40 papp. Däremot kommer det alltid finnas behov för mer komplexa körningar där man måste arbeta med mycket service eller kommunikation. Men även där bli konkurrensen hårdare.

Jag skulle säga att det dock bara drabbar chaufförer och åkeriägare(med svenska chaufförer). I övrigt så råder bara normal konkurrens utsättning precis som i andra branscher. Polackerna tar ju knappast våra ekonom eller transportledarjobb. Visserligen finns mer utländska speditörer och transportledare proportionellt sett än för tio år sedan men inte i större utsträckning än i andra brancher. Om några decennier är Östeuropa ikapp och då stabiliseras konkurrensen.

Det är tufft att vara chaufför idag men det är lätt att få jobb om man är villig att arbeta och inte är onormalt vårdslös.
Citera
2013-04-30, 15:49
Medlem
Citat:

Var på intervju idag och det gick bra. Kändes som jag sa precis exakt det dom ville höra. Alla bitar, alla bokstäver - fan allt föll på exakt rätt plats. Tydligen var jag den enda de hade intervjuat av de tiotalet ansökningar det fått, då jag verkade vara rätt man med rätt behörigheter och erfarenheter. De frågade om jag ville åka med ett arbetspass och se hur det fungerar vilket jag tackade ja till. De verkade iaf mycket intresserad av mig.

Hoppas jag får jobbet. Får veta mer i slutet av denna vecka eller senast Måndag vid Lunch. Skulle vara drömmen att få arbeta på detta företag! Ny, fräsch utrustning, lön enligt kollektivavtal, fina lokaler för personalen, trevliga anställda osv.
Citera
2013-04-30, 16:34
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley
Körning med enkelbil i 10 tim??? Jävlar vilken lyx din åkare kostar på sej, var det fasta stopp i den rutten du beskrev?? Du får dessutom vara med och planera lite,, mycket ovanligt i en bransch där det sitter mestadels miffon vid fraktsedlarna!!

Det var blomvagnar som inte hade hunnit med förra bilen och var försenade.
Han gick mest troligen back enormt på rutten men gör detta för att visa goodwill och behålla kunderna och skapa förtroende.

Min svåger jobbar där också och han pratar alltid om hur fantastisk chefen är som alltid försöker ta familjehänsyn vid planeringen.
Det är rätt många anställda där och han tänker att "om inte han kan för att han behöver ställa upp för sin familj, så finns det alltid någon ensam chaufför som kan ta den här körningen idag"

Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Stort grattis till jobb och unge! Vilken fantastisk chans och att den kom välbehövligt då du har en extra mun att mätta nu. Och bra att de uppskattar dig. Finns många nötter i branchen så jag antar att de jublar när det kommer en snubbe med huvudet på skaft. Gissar att du inte är typen som tappar paketet med en nylagad dator i golvet och ner för en halv trappa och säger "Oj, men den är ju i paketet så den ska ju tåla lite stötar höhö". (Datorn fick repareras igen)

Tack =). Ja nu får vi hoppas att körningarna börjar trilla in ordentligt.
Nja jag försöker att alltid vara rädd om andras egendom som de betalt pengar för.
Citera
2013-04-30, 17:42
Medlem
Citat:
Var på intervju idag och det gick bra. Kändes som jag sa precis exakt det dom ville höra. Alla bitar, alla bokstäver - fan allt föll på exakt rätt plats. Tydligen var jag den enda de hade intervjuat av de tiotalet ansökningar det fått, då jag verkade vara rätt man med rätt behörigheter och erfarenheter. De frågade om jag ville åka med ett arbetspass och se hur det fungerar vilket jag tackade ja till. De verkade iaf mycket intresserad av mig.

Hoppas jag får jobbet. Får veta mer i slutet av denna vecka eller senast Måndag vid Lunch. Skulle vara drömmen att få arbeta på detta företag! Ny, fräsch utrustning, lön enligt kollektivavtal, fina lokaler för personalen, trevliga anställda osv.
Börje Jönsson
Citera
2013-04-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Börje Jönsson

Kan vara vilket företag som helst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto