2012-09-19, 19:10
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmenite
Alltid roligt o få höra historier från dom gamla gubbarna

Hur var eran första steg i lastbilsvärden?
Hur var eran första dag på de första jobbet?
Fick ni åka med någon veteran från åkeriet som klagade på växlingen o allt de där eller
var det nycklar i handen o klara dig själv?

Kan vi jämföra hur det var förr och hur det är idag med
alla unga killar från gymnasiet med CE YKB Truck osv osv

Gamla gubbar, nä nu...

Första steget till att bli chaffis var såklart när jag kom in på transport.
Hade inte tillräckligt med poäng för mina förstaval så föll tillbaka på barndomsdrömmen om att köra lastbil.
En dröm jag fick första gången i 5-års åldern då jag åkte med en vän till min farfar som körde stål med en långtrailer, han körde för gamla goda Svelast och minns jag rätt var det en F12 han drog med.

Tog studenten fredag, började jobba måndag.
Kom till kontoret, fick nycklarna till rätt bil och tillsagd vilken port som var min lastningsport.
Fick börja med att själv lägga upp turen (då hade jag körning i gamla hemkommunen så det var inga problem), sen iväg.
Hade ingen upplärningsperiod mest eftersom jag kunde turen samt gjort praktik på åkeriet tre vändor tidigare eftersom polaren jobbade där...även han som fick in mig.

Sen var det fullt ös i tre månader med styckegods, visade framfötterna och tog lite extra nattkörningar från terminal till terminal när jag fick chansen.
Mycket tack vare det (samt goda ord från kompisen) fick jag sedan min nuvarande partikörning.

Där var samma sak...ingen upplärning, körde stycke på tisdagen...onsdagen tog jag en färdiglastad trailer knökad med gods till Bohuslän/Dalsland utan att ha en aning om vad jag gjorde...resten är historia;-)

Ska man göra en jämförelse är det mer upplärning hos oss numera.
Delvis för scannersystemet men även för att lära sig en tur.
Om det beror på att de nyskolade inte kan/vågar slänga sig ut eller om ledningen har blivit 'fega' låter jag vara osagt...
Citera
2012-09-19, 19:31
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Nu får ni inte missta mig som Dainea....

Skitbil, skit vagn, skitstol, skitratt, skitmotor, skitstereo, skitdäck, skitväg, skitkväll, skitnatt.

Fuck off.

Tack.

Hej.

Är det något du vill prata med någon om Lufttork...? Blir nästan bekymrad, du som brukar vara så positiv... Har jag haft dåligt inflytande på dig, hehe?

Citat:
Ursprungligen postat av dolmenite
Alltid roligt o få höra historier från dom gamla gubbarna

Hur var eran första steg i lastbilsvärden?
Hur var eran första dag på de första jobbet?
Fick ni åka med någon veteran från åkeriet som klagade på växlingen o allt de där eller
var det nycklar i handen o klara dig själv?

Kan vi jämföra hur det var förr och hur det är idag med
alla unga killar från gymnasiet med CE YKB Truck osv osv

Vet inte om det finns så många "gubbar" här egentligen. Tror väl pensionärsgardet möjligtvis utgörs av 2lkopp, chuck-finley och Pipp-Eli.
Citera
2012-09-19, 20:34
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea

Vet inte om det finns så många "gubbar" här egentligen. Tror väl pensionärsgardet möjligtvis utgörs av 2lkopp, chuck-finley och Pipp-Eli.

Jag tror inte jag har varit med på den gamla goda tiden, har endast varit i transportbranschen i cirka tio år. Har hunnit med en hel del allehanda andra jobb innan.

På den lilla stund jag befunnit mig i branschen så tycker jag inte den förändrats så mycket. Jag har å andra sidan fått höra om hur annorlunda yrket var förr i tiden, både på gott och på ont.

På mitt första jobb inom transportbranschen använde jag inte ens mobil. Hade ett fast körschema och sen blev det kväller när det blev kväller s.a.s.
Saker som har hunnit förändrats är hur många öststatare som inte kan göra sig förstådda på terminaler, väldigt mycket har datoriserats, digitala förarkortet (när det kom så skulle det enligt många vara lika med jordens undergång), bilarna har blivit bättre, möjlighet att gps-navigera (även om jag inte riktigt har hunnit med i den utvecklingen, har lyckats få igång nån gps nån gång och det kan vara ett skönt hjälpmedel).... har bergis glömt nåt.

När jag tänker efter lite så är det skönt att ha några år i bagaget för även nya situationer kan kännas bekanta därför att man varit med om liknande situationer. Fast man slutar aldrig att förvånas i den här branschen.
Citera
2012-09-19, 22:07
Medlem
Mondobabys avatar
Började köra på 80-talet.
Sen kom barnen emellan men nu är jag tillbaka i hytten igen.

Och det är en enorm skillnad tycker jag, på bra sidan är gardintrailerna, bättre komfort i bilarna, gps, och mobilen.
På nackdelssidan: Dagens färdskrivare, förarkorten, stressen, sällan raka lass, "lager" på väg för företagen, färre åkare som klarar att följa avtalen, pressade priser på transporterna, listan kan göras längre med detta får räcka
Citera
2012-09-19, 22:29
Medlem
Semestervikaries avatar
Farsgubben började köra 1966. Tänker ofta på hans historier från förr när jag far fram på samma vägar som han. Vägarna har blivit bättre, bilarna likaså. De brantaste backarna är borta, var det tungt gick det kanske 10 km/h på toppen på krypväxeln. Hade man fullt lass på släpen och lite på bilen var det bara att ta fart på vintern, använda släpvagnsbromsen eller trycka vagnen mot snövallen så att den inte skulle få kast...
Citera
2012-09-19, 22:51
Medlem
Jag tycker det finns gott om jobb med C - behörighet.
själv brukar jag hälsa på lastbilschaufförer ,aldrig till bussar.
Citera
2012-09-20, 02:13
Medlem
Citat:
Är det något du vill prata med någon om Lufttork...? Blir nästan bekymrad, du som brukar vara så positiv... Har jag haft dåligt inflytande på dig, hehe?

Hah, blev bättre efter lite frukost. Och nu är man hemma igen efter ett skift på vägarna.
Citera
2012-09-20, 07:31
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Började köra på 80-talet.
Sen kom barnen emellan men nu är jag tillbaka i hytten igen.

Och det är en enorm skillnad tycker jag, på bra sidan är gardintrailerna, bättre komfort i bilarna, gps, och mobilen.
På nackdelssidan: Dagens färdskrivare, förarkorten, stressen, sällan raka lass, "lager" på väg för företagen, färre åkare som klarar att följa avtalen, pressade priser på transporterna, listan kan göras längre med detta får räcka

Vad fan, har de släppt ut dig på vägarna igen:-o;-)

Allt går bra?
Löstrailer eller?

Berätta allt nu Mondo!
Citera
2012-09-20, 18:12
Medlem
2lkopps avatar
Även jag måste få shitlista lite.
Fordonen okej.
Jag okej.

Lossningar och lastningar i dag
Gick fan inte smidigt nånstans, folk var inte på plats och var de på plats så såg de ut som frågetecken när jag undrade om fraktsedel
Ok, fredag i morgon och den här dagen till handlingarna at last.
Citera
2012-09-21, 07:41
Medlem
Citat:

GUBBE?!? men va i h##""##""### GUBBJÄVEL.... (när kommer du o hälsar på i svedala)
Citera
2012-09-21, 08:04
Medlem
Big_Bites avatar
Fy fan.
Fredag och ingen lust att jobba det minsta.
Härja omkring i Göteborg hela dagen är inte det minsta inspirerande.

Slänger ut lite krokar när jag ändå är här; känner någon till någon åkare som behöver folk i Västra Götaland så hör av er.
Och inga jävla paketkörningar!!!
Citera
2012-09-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Fy fan.
Fredag och ingen lust att jobba det minsta.
Härja omkring i Göteborg hela dagen är inte det minsta inspirerande.

Slänger ut lite krokar när jag ändå är här; känner någon till någon åkare som behöver folk i Västra Götaland så hör av er.
Och inga jävla paketkörningar!!!

Testa "polackåkeriet" Runessons i THN, de behöver ständigt folk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in