Citat:
Ursprungligen postat av dolmenite
Alltid roligt o få höra historier från dom gamla gubbarna 
Hur var eran första steg i lastbilsvärden?
Hur var eran första dag på de första jobbet?
Fick ni åka med någon veteran från åkeriet som klagade på växlingen o allt de där eller
var det nycklar i handen o klara dig själv?
Kan vi jämföra hur det var förr och hur det är idag med
alla unga killar från gymnasiet med CE YKB Truck osv osv

Hur var eran första steg i lastbilsvärden?
Hur var eran första dag på de första jobbet?
Fick ni åka med någon veteran från åkeriet som klagade på växlingen o allt de där eller
var det nycklar i handen o klara dig själv?
Kan vi jämföra hur det var förr och hur det är idag med
alla unga killar från gymnasiet med CE YKB Truck osv osv
Gamla gubbar, nä nu...
Första steget till att bli chaffis var såklart när jag kom in på transport.
Hade inte tillräckligt med poäng för mina förstaval så föll tillbaka på barndomsdrömmen om att köra lastbil.
En dröm jag fick första gången i 5-års åldern då jag åkte med en vän till min farfar som körde stål med en långtrailer, han körde för gamla goda Svelast och minns jag rätt var det en F12 han drog med.
Tog studenten fredag, började jobba måndag.
Kom till kontoret, fick nycklarna till rätt bil och tillsagd vilken port som var min lastningsport.
Fick börja med att själv lägga upp turen (då hade jag körning i gamla hemkommunen så det var inga problem), sen iväg.
Hade ingen upplärningsperiod mest eftersom jag kunde turen samt gjort praktik på åkeriet tre vändor tidigare eftersom polaren jobbade där...även han som fick in mig.
Sen var det fullt ös i tre månader med styckegods, visade framfötterna och tog lite extra nattkörningar från terminal till terminal när jag fick chansen.
Mycket tack vare det (samt goda ord från kompisen) fick jag sedan min nuvarande partikörning.
Där var samma sak...ingen upplärning, körde stycke på tisdagen...onsdagen tog jag en färdiglastad trailer knökad med gods till Bohuslän/Dalsland utan att ha en aning om vad jag gjorde...resten är historia;-)
Ska man göra en jämförelse är det mer upplärning hos oss numera.
Delvis för scannersystemet men även för att lära sig en tur.
Om det beror på att de nyskolade inte kan/vågar slänga sig ut eller om ledningen har blivit 'fega' låter jag vara osagt...