2012-06-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Antager att du har ganska långa pass? nattarbete får vara högst 10 timmar. Arbetar du mer än 10 timmar? har du koll om 10 timmar räknas från det du stoppar in kort tills du tar ut det oavsätt om 50% av tiden består av raster hit & dit?

Samma gäller 13 timmars regeln...
Dagpassen är 12,7 timmar långa och nattpassen 9,5 timmar (exkl rast). Dagpassen är bara 3 dagar i rad så vi förkortar dygnsvilan de dagarna.

Citat:
Vad menas med ”arbete” enligt vägarbetstidslagen?
Med ”arbete” menas hela tidsperioden mellan arbetets början och dess slut, då de anställda som omfattas av vägarbetstids- lagen utför bl.a.:
• Körning.
• Lastning och lossning.
• Hjälp till passagerare som stiger av eller på fordonet.
• Rengöring och tekniskt underhåll.
• Arbete för att uppfylla de bestämmelser i lagar och andra
författningar som direkt hänger samman med transporten i
fråga, däribland övervakning av lastning och lossning.
• Administrativa formaliteter med polis, tull och invandrar-
myndigheter.
• Allt annat arbete som handlar om att säkerställa fordonet,
lastens och passagerarnas säkerhet.
Eftersom rast inte står med där antar jag att dom syftar på 10 timmar arbete, exkl rast. Vilket innebär att du borde få ha kortet i 10 timmar + den tiden rast du har hållit.
Citera
2012-06-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dagpassen är 12,7 timmar långa och nattpassen 9,5 timmar (exkl rast). Dagpassen är bara 3 dagar i rad så vi förkortar dygnsvilan de dagarna.

Eftersom rast inte står med där antar jag att dom syftar på 10 timmar arbete, exkl rast. Vilket innebär att du borde få ha kortet i 10 timmar + den tiden rast du har hållit.

Hittade detta, visserligen från 2010, men..

Länk till ovanstående: http://www.arbetarskydd.se/nyheter/industri/article99422.ece?service=mobile

Så om en förare har brytit mot 13-timmars regeln så betyder det att företaget bötfälls och inte föraren?
Citera
2012-06-24, 15:08
Medlem
Daineas avatar
Citat:

Länk till ovanstående: http://www.arbetarskydd.se/nyheter/industri/article99422.ece?service=mobile

Så om en förare har brytit mot 13-timmars regeln så betyder det att företaget bötfälls och inte föraren?
Det dær låter næstan som hær hemma: 6h-regeln ær nedprioriterad och førdomarna førstærks: Væst-Sverige (och Luleå) ska man inte køra 13h+ i før det ær inte ønskvært, utan då får hellre poliser och andra innevånare hellre hæmta sina varor sjælva utanfør lænsgrænserna?
Citera
2012-06-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Det dær låter næstan som hær hemma: 6h-regeln ær nedprioriterad och førdomarna førstærks: Væst-Sverige (och Luleå) ska man inte køra 13h+ i før det ær inte ønskvært, utan då får hellre poliser och andra innevånare hellre hæmta sina varor sjælva utanfør lænsgrænserna?

Jag har inte hittat annat än att arbetsgivaren bätfälls och är ansvarig om arbetstiden överskrider 10 timmar nattetid och 13 timmar dagtid.

Det kommer nog inte dröja länge tills nya härliga EU-direktiv kommer om att allt ansvar ligger på föraren av fordonet. En lastbilsförares frihet kommer minskas och tillslut kommer ett par tusen i bötter tillhöra lastbilsförarens vardag.
Citera
2012-06-24, 15:18
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Jag har inte hittat annat än att arbetsgivaren bätfälls och är ansvarig om arbetstiden överskrider 10 timmar nattetid och 13 timmar dagtid.

Det kommer nog inte dröja länge tills nya härliga EU-direktiv kommer om att allt ansvar ligger på föraren av fordonet. En lastbilsförares frihet kommer minskas och tillslut kommer ett par tusen i bötter tillhöra lastbilsförarens vardag.

Jag tror detsamma, men då jag jobbat natt mellan 12 och 17h (utan att bryta 4,5/10h kørtid) ær detta høgintressant før mig...
Citera
2012-06-24, 15:18
Medlem
Citat:

Har föraren brutit mot 13 timmars regeln på eget bevåg och han inte bryter mot sin dygnsvila inför nästa arbetspass kommer nog varken arbetsgivaren eller arbetstagaren få några konsekvenser, mer än en varning.

Vägarbetstidslagen skall nog mer ses som ett regelverk över hur man planerar sina arbetsscheman.
Citera
2012-06-24, 15:23
Medlem
Citat:
Har föraren brutit mot 13 timmars regeln på eget bevåg och han inte bryter mot sin dygnsvila inför nästa arbetspass kommer nog varken arbetsgivaren eller arbetstagaren få några konsekvenser, mer än en varning.

Vägarbetstidslagen skall nog mer ses som ett regelverk över hur man planerar sina arbetsscheman.

Har jag uppfattat det hela korrekt så ska det - för att du ska slippa böter - i en 24 timmars period rymmas en dygnsvila på 11 eller 9 timmar. Så med andra ord har du 15 timmar på dig att ta dig hem igen för att slippa dygnsvilan efter vägen. Klarar du detta så åker enbart arbetsgivaren på böter för att ditt arbetspass är längre än 13 timmar.
Citera
2012-06-24, 15:25
Medlem
Daineas avatar
Någon som har koll på hur detta påverkas av arbetstid kontra tillgænglighetstid?
Citera
2012-06-24, 15:29
Medlem
Citat:
Någon som har koll på hur detta påverkas av arbetstid kontra tillgænglighetstid?

Hur menar du?

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Yrkestrafik/Yrkestrafiken.se/Trafiktillst%C3%A5nd/Kor-%20och%20vilotider/Vagarbetsstidslagen_konsoliderad.pdf
Citera
2012-06-24, 15:34
Medlem
Citat:
"Observera att väntetid, d.v.s. den tid som en anställd inte fritt kan disponera över utan måste befinna sig på sitt arbetsställe beredd att utföra arbete, också räknas som arbete."

Citat:
Har jag uppfattat det hela korrekt så ska det - för att du ska slippa böter - i en 24 timmars period rymmas en dygnsvila på 11 eller 9 timmar. Så med andra ord har du 15 timmar på dig att ta dig hem igen för att slippa dygnsvilan efter vägen. Klarar du detta så åker enbart arbetsgivaren på böter för att ditt arbetspass är längre än 13 timmar.
Var står det att du inte får jobba mer än 13 timmar? Egentligen, om det är sista arbetsdagen och du har hållit 11 timmar dygnsvila och påbörjar ditt arbetspass kl 05:00, var står det att du inte kan jobba till 01:00 nästa dygn (alltså 05:00 till 01:00 = 20 timmar på jobbet) så länge du håller raster regelbundet och inte bryter mot kör och vilotiderna? Det är med 13 timmar arbete är något folk tolkar själv från regeln om 11 timmar dygnsvila, men det betyder ju bara att du måste hålla 11 timmar (eller 9 timmar reducerad) dygnsvila innan du påbörjar nästa arbetspass. Eller har jag missat något?
Citera
2012-06-24, 15:51
Medlem
Citat:
"Observera att väntetid, d.v.s. den tid som en anställd inte fritt kan disponera över utan måste befinna sig på sitt arbetsställe beredd att utföra arbete, också räknas som arbete."

Var står det att du inte får jobba mer än 13 timmar? Egentligen, om det är sista arbetsdagen och du har hållit 11 timmar dygnsvila och påbörjar ditt arbetspass kl 05:00, var står det att du inte kan jobba till 01:00 nästa dygn (alltså 05:00 till 01:00 = 20 timmar på jobbet) så länge du håller raster regelbundet och inte bryter mot kör och vilotiderna? Det är med 13 timmar arbete är något folk tolkar själv från regeln om 11 timmar dygnsvila, men det betyder ju bara att du måste hålla 11 timmar (eller 9 timmar reducerad) dygnsvila innan du påbörjar nästa arbetspass. Eller har jag missat något?

Det skulle vara ytterst intressant att få svar på vad som gäller.

En av mina körningar är på 10 timmar (körtid) och 1 timmes lastning. Allt som allt med raster och lastning tar det 12,5 timmar tills jag kommer hem och tar ut kortet (11 timmar arbetad tid).

Det intressanta på min körning är hur lång tid jag har på mig att ta mig hem, ponera att jag är en lat-jävel som vill stanna efter vägen vid 30 tillfällen och ta en paus på 10 min/gång utöver de lagstadgade 45 minuterna. Det blir 5 timmar som jag tar små korta pauser under dagen utöver ovanstående. Alltså tar det 17,5 timme tills jag är hemma och kan ta ut mitt kort och ställa mig på "sängen" för att ta en 11 timmars vila.

Frågan är om detta är lagligt med utgångspunkt från kör & vilotiderna. Det är det intressanta! Själva grejen att jag tar tar 30 stycken korta pauser på denna resa är ju bara ett påhittat worst scenario för att reda ut hur länge man faktiskt kan sega på här i livet.
Citera
2012-06-24, 16:01
Medlem
Citat:
Det skulle vara ytterst intressant att få svar på vad som gäller.

En av mina körningar är på 10 timmar (körtid) och 1 timmes lastning. Allt som allt med raster och lastning tar det 12,5 timmar tills jag kommer hem och tar ut kortet (11 timmar arbetad tid).

Det intressanta på min körning är hur lång tid jag har på mig att ta mig hem, ponera att jag är en lat-jävel som vill stanna efter vägen vid 30 tillfällen och ta en paus på 10 min/gång utöver de lagstadgade 45 minuterna. Det blir 5 timmar som jag tar små korta pauser under dagen utöver ovanstående. Alltså tar det 17,5 timme tills jag är hemma och kan ta ut mitt kort och ställa mig på "sängen" för att ta en 11 timmars vila.

Frågan är om detta är lagligt med utgångspunkt från kör & vilotiderna. Det är det intressanta! Själva grejen att jag tar tar 30 stycken korta pauser på denna resa är ju bara ett påhittat worst scenario för att reda ut hur länge man faktiskt kan sega på här i livet.
När det gäller de 10 timmarna på kvällstid så är det 10 timmar arbetstid dom räknar på, då är det exkl raster (tid som är registrerad som rast i färdskrivaren). Att vara på jobbet 10 timmar och 45 minuter en natt varav 45 minuter är rast ska inte vara något problem.

Men sen finns det ingen regel som reglerar hur länge du får arbeta när det är utanför timmarna 01:00 - 05:00, inte vad jag har hittat iaf. Däremot står där hur länge du måste hålla rast innan du får arbeta nästa gång (dygnsvilan). Det enda jag kan hitta som begränsar hur länge du arbetar om du börjar 05:00 är 10 timmars regeln vid nattarbete, som infaller 01:00 nästa dygn. Givet att man inte överskrider körtiden såklart. Det står även att man måste ha en dygnsvila inom 24 timmar från att man avslutat den tidigare, men nattarbetet hinner infalla innan detta.

Finns flera kryphål i reglerna, detta är nog ett av dem (att man lagligt kan ha varit aktiv på jobbet i 19 timmar och ändå köra en lastbil utan att bryta mot några regler).

T ex får du inte jobba mer än 60 timmar på en vecka (räknat från måndag till söndag), men det är inga problem att jobba t ex 90 timmar på en 7-dagars period om du gör det från torsdag - onsdag. För arbetstagaren borde det vara oväsentligt om man räknar veckan från måndag - söndag eller under en 7 dagars-period. Säkerhetsmässigt kan det inte vara helt bra att ha jobbat 90 timmar de senaste 7 dagarna och köra en tung lastbil, men det är helt lagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in