Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Det skulle vara ytterst intressant att få svar på vad som gäller.
En av mina körningar är på 10 timmar (körtid) och 1 timmes lastning. Allt som allt med raster och lastning tar det 12,5 timmar tills jag kommer hem och tar ut kortet (11 timmar arbetad tid).
Det intressanta på min körning är hur lång tid jag har på mig att ta mig hem, ponera att jag är en lat-jävel som vill stanna efter vägen vid 30 tillfällen och ta en paus på 10 min/gång utöver de lagstadgade 45 minuterna. Det blir 5 timmar som jag tar små korta pauser under dagen utöver ovanstående. Alltså tar det 17,5 timme tills jag är hemma och kan ta ut mitt kort och ställa mig på "sängen" för att ta en 11 timmars vila.
Frågan är om detta är lagligt med utgångspunkt från kör & vilotiderna. Det är det intressanta! Själva grejen att jag tar tar 30 stycken korta pauser på denna resa är ju bara ett påhittat worst scenario för att reda ut hur länge man faktiskt kan sega på här i livet.
När det gäller de 10 timmarna på kvällstid så är det 10 timmar arbetstid dom räknar på, då är det exkl raster (tid som är registrerad som rast i färdskrivaren). Att vara på jobbet 10 timmar och 45 minuter en natt varav 45 minuter är rast ska inte vara något problem.
Men sen finns det ingen regel som reglerar hur länge du får arbeta när det är utanför timmarna 01:00 - 05:00, inte vad jag har hittat iaf. Däremot står där hur länge du måste hålla rast innan du får arbeta nästa gång (dygnsvilan). Det enda jag kan hitta som begränsar hur länge du arbetar om du börjar 05:00 är 10 timmars regeln vid nattarbete, som infaller 01:00 nästa dygn. Givet att man inte överskrider körtiden såklart. Det står även att man måste ha en dygnsvila inom 24 timmar från att man avslutat den tidigare, men nattarbetet hinner infalla innan detta.
Finns flera kryphål i reglerna, detta är nog ett av dem (att man lagligt kan ha varit aktiv på jobbet i 19 timmar och ändå köra en lastbil utan att bryta mot några regler).
T ex får du inte jobba mer än 60 timmar på en vecka (räknat från måndag till söndag), men det är inga problem att jobba t ex 90 timmar på en 7-dagars period om du gör det från torsdag - onsdag. För arbetstagaren borde det vara oväsentligt om man räknar veckan från måndag - söndag eller under en 7 dagars-period. Säkerhetsmässigt kan det inte vara helt bra att ha jobbat 90 timmar de senaste 7 dagarna och köra en tung lastbil, men det är helt lagligt.