Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
När man går utbildningen lurar dom på en en hel del. Har du aldrig sätt nyhetsinslag på unga gymnasietjejer som går transport? Man får höra "För Emma väntar en trygg framtid med omedelbar anställningen. Hon utbildar sig nämligen till lastbilschaufför där det väntas en stor pensionsavgång och stor brist på yrkesförare". Det är bara skitsnack!
Ja vilka drabbas? ingen specifik ordning, men..
1. Chaufförer.
2. Transportledare.
3. Ekonomiassistenter
4. Administratörer.
5. Mekaniker.
6. Företagsledare.
7. Försäljare (lastbilar)
8. Montörer (lastbilar)
9. Ekonomer (lastbilar)
Listan kan göras lång, men är trots allt tusentals anställda som drabbas. En del kan gå direkt till andra jobb, men inte alla.
Det var just 5), 7) & 9) jag var ute efter, men du har inte fel i något, så jag får nästan beklaga att jag störde dig med frågan...
Och för den som inte tror montering kan ske utomlands så är faktiskt just Polen det mest ansedda industriproduktionslandet i Europa just nu: släpvagnstillverkning och merparten av högkvalitetsprylarna för Equipnor/NorskForsvarsMateriell tillverkas där redan idag.
PS: såg faktiskt ett inslag om en tjej som pluggade nyss. Hon ville "köra överallt, helst runt jorden". Hoppas hon kan tänka sig att bo i Litauen, jobba 3-4 veckor på och en av för €800-1200, annars får hon nöja sig med att köra servicebil hos Selecta...