2013-04-20, 17:06
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Branschen skriker efter chaufförer...

Ja, och kommer du inte in på utbildningen så kan du bli ekonomiskt oberoende på Amway...
Citera
2013-04-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Ja, och kommer du inte in på utbildningen så kan du bli ekonomiskt oberoende på Amway...

Det du sa om ADR-tank. Den tror jag inte riktigt på. Bensintransporter till mackar behöver fortfarande en gnutta kundkontakt. Jag tror det håller sig något år till, kanske fyra eller fem år. Vill ju själv köra sånt
Citera
2013-04-20, 17:25
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Det du sa om ADR-tank. Den tror jag inte riktigt på. Bensintransporter till mackar behöver fortfarande en gnutta kundkontakt. Jag tror det håller sig något år till, kanske fyra eller fem år. Vill ju själv köra sånt

Känner du till Yara? Dom började ersätta sina erfarna norska chaufförer med polacker från Anneberg redan för drygt tre år sedan. Om man kan köra propan och LPG med polacker hur trygg är bensin/diesel tror du?
PS: har jag haft fel förr?
Senast redigerad av Dainea 2013-04-20 kl. 17:27.
Citera
2013-04-20, 17:33
Medlem
Citat:
Känner du till Yara? Dom började ersätta sina erfarna norska chaufförer med polacker från Anneberg redan för drygt tre år sedan. Om man kan köra propan och LPG med polacker hur trygg är bensin/diesel tror du?
PS: har jag haft fel förr?

Apropå det så pratade jag med en företagare som kör mycket gas på sina bilar och speditören hade börjat ta in Polacker på 30% av transporterna. Speditören tyckte att de hade för stor andel av transporterna och behövdes utsättas för konkurrens.

Han lät inte särskilt glad över saken då han redan nu låg på marginalen.
Citera
2013-04-20, 17:43
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Apropå det så pratade jag med en företagare som kör mycket gas på sina bilar och speditören hade börjat ta in Polacker på 30% av transporterna. Speditören tyckte att de hade för stor andel av transporterna och behövdes utsättas för konkurrens.

Han lät inte särskilt glad över saken då han redan nu låg på marginalen.

Naturligtvis var han inte glad: det handlar inte om konkurrens men om utslagning. Det lustiga är att speditörerna själva står näst i kö efter oss! En litauisk chaufför kör för 1/3 av det vi kör för, men en speditör i Litauen jobbar för 15-20% av en skandinavisk!!! Dessa som säger vi är för dyra drar in STORA summor själva. Tror du inte balterna märkt det och ser ännu en potentiell post att spara på?
Citera
2013-04-20, 17:47
Medlem
Citat:
Naturligtvis var han inte glad: det handlar inte om konkurrens men om utslagning. Det lustiga är att speditörerna själva står näst i kö efter oss! En litauisk chaufför kör för 1/3 av det vi kör för, men en speditör i Litauen jobbar för 15-20% av en skandinavisk!!! Dessa som säger vi är för dyra drar in STORA summor själva. Tror du inte balterna märkt det och ser ännu en potentiell post att spara på?

Att den Svenska chauffören försvinner ser vi redan. Nästa steg är Speditören och till sist kommer det hänga på huruvida högsta chefen är Svensk eller Polack. Varenda krona kommer pressas så långt det går och ända upp till högsta chefens lön och var han bor.
Citera
2013-04-20, 17:49
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Att den Svenska chauffören försvinner ser vi redan. Nästa steg är Speditören och till sist kommer det hänga på huruvida högsta chefen är Svensk eller Polack. Varenda krona kommer pressas så långt det går och ända upp till högsta chefens lön och var han bor.

Nu börjar du verkligen se verkligheten! Helt från det att du började skriva här när du gick utbildningen visste jag att den här dagen skulle komma.

Men tänk ännu ett steg; vilka fler drabbas?
Senast redigerad av Dainea 2013-04-20 kl. 17:52.
Citera
2013-04-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ja, distribution i och med att det är så tät kundkontakt kan nog överleva en stund längre än det mesta andra. Likaså foderutkörning till bondgårdar och de få firmor som direktanställer chaufförer för att köra egna varor till kund istället för att hyra in speditör/åkeri. Alla andra är fucked! Timmer och ADR tank håller vi redan på att förlora.

Ja: det är exakt det jag menar; från och med nyår blir hela EES att anse som en inrikesmarknad. Baltiska storåkerier med 3-4 000 dragbilar idag kan då utan hinder sätta upp byggbaracker i Norden och sätta litauiskanställda chaufförer med litauiskregistrerade bilar på fasta inrikestransporter i ex Sverige och Norge året runt, med transporttillstånd från Litauen.

Låt mig gissa: dom "glömde" att nämna det på utbildningen?

Hmmmmm.....var kan man läsa om dessa nya regler?
Citera
2013-04-20, 18:01
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Hmmmmm.....var kan man läsa om dessa nya regler?

Antar att det norska parlamentet är en tillförlitlig källa för de flesta?

"I lys av at EU ser ut til å holde fast på intensjonen om fri kabotasje fra 2014"
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2011-2012/dok8-201112-135/
Citera
2013-04-20, 18:07
Medlem
Citat:
Nu börjar du verkligen se verkligheten! Helt från det att du började skriva här när du gick utbildningen visste jag att den här dagen skulle komma.

Men tänk ännu ett steg; vilka fler drabbas?

När man går utbildningen lurar dom på en en hel del. Har du aldrig sätt nyhetsinslag på unga gymnasietjejer som går transport? Man får höra "För Emma väntar en trygg framtid med omedelbar anställningen. Hon utbildar sig nämligen till lastbilschaufför där det väntas en stor pensionsavgång och stor brist på yrkesförare". Det är bara skitsnack!

Ja vilka drabbas? ingen specifik ordning, men..

1. Chaufförer.
2. Transportledare.
3. Ekonomiassistenter
4. Administratörer.
5. Mekaniker.
6. Företagsledare.
7. Försäljare (lastbilar)
8. Montörer (lastbilar)
9. Ekonomer (lastbilar)

Listan kan göras lång, men är trots allt tusentals anställda som drabbas. En del kan gå direkt till andra jobb, men inte alla.
Citera
2013-04-20, 18:15
Medlem
Daineas avatar
Citat:
När man går utbildningen lurar dom på en en hel del. Har du aldrig sätt nyhetsinslag på unga gymnasietjejer som går transport? Man får höra "För Emma väntar en trygg framtid med omedelbar anställningen. Hon utbildar sig nämligen till lastbilschaufför där det väntas en stor pensionsavgång och stor brist på yrkesförare". Det är bara skitsnack!

Ja vilka drabbas? ingen specifik ordning, men..

1. Chaufförer.
2. Transportledare.
3. Ekonomiassistenter
4. Administratörer.
5. Mekaniker.
6. Företagsledare.
7. Försäljare (lastbilar)
8. Montörer (lastbilar)
9. Ekonomer (lastbilar)

Listan kan göras lång, men är trots allt tusentals anställda som drabbas. En del kan gå direkt till andra jobb, men inte alla.

Det var just 5), 7) & 9) jag var ute efter, men du har inte fel i något, så jag får nästan beklaga att jag störde dig med frågan...
Och för den som inte tror montering kan ske utomlands så är faktiskt just Polen det mest ansedda industriproduktionslandet i Europa just nu: släpvagnstillverkning och merparten av högkvalitetsprylarna för Equipnor/NorskForsvarsMateriell tillverkas där redan idag.

PS: såg faktiskt ett inslag om en tjej som pluggade nyss. Hon ville "köra överallt, helst runt jorden". Hoppas hon kan tänka sig att bo i Litauen, jobba 3-4 veckor på och en av för €800-1200, annars får hon nöja sig med att köra servicebil hos Selecta...
Senast redigerad av Dainea 2013-04-20 kl. 18:18.
Citera
2013-04-22, 19:01
Medlem
Zomams avatar
Funderar på att bli lastbilschaufför, och undrar ifall någon kan rekommendera någon sida/program där man kan lära sig teorin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in