2014-02-18, 15:09
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Programmen hindrar kanske inte direkt vetenskapsmännen i deras arbete - spöktokar spelar i sin egen lilla liga utanför kunskapens portar.

Däremot - och det är tragiskt - hindras många outbildade och lågpresterande individer från att ta klivet från sin begränsade tillvaro till något som skulle öppna deras slutna sinne en del. Så länge man förlitar sig på vidskepelse så bromsar man upp sin mentala utveckling och går samtidigt miste om den fantastiska insikt som riktig kunskap kan ge.

Sedan hör det ju till saken att man har forskat kring paranormala fenomen sedan länge - men eftersom man ännu inte har hittat ett enda bevis för att sådana existerar så nödgas troende även i fortsättningen att sätta sin lit till tomma påståenden samt charlataner som tjänar pengar på offrens okunskap.
Herregud, vilket fördomsfullt skitsnack! Du skriver att de troendes sinnen skulle "öppnas", är det inte just deras vidöppna sinne som du har kritiserat? Det finns inget som helst motsattsförhållande till kunskap och tron på andevärlden. Det är ofta kreativa och begåvade människor som har denna gåva, människor med fantasi och en nyfikenhet på livet. ( Individer = kvinnor ).
Senast redigerad av enfindam 2014-02-18 kl. 15:13.
Citera
2014-02-18, 15:21
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Herregud, vilket fördomsfullt skitsnack! Du skriver att de troendes sinnen skulle "öppnas", är det inte just deras vidöppna sinne som du har kritiserat? Det finns inget som helst motsattsförhållande till kunskap och tron på andevärlden. Det är ofta kreativa och begåvade människor som har denna gåva, människor med fantasi och en nyfikenhet på livet.

Det är stor skillnad på att ha ett öppet sinne ( mottagbar men med en nyanserad och kritisk blick ) och att ha ett vidöppet sinne ( mottagbar för allt utan urskiljning ).

Du brukar tjata om "öppet sinne" men visar alla tecken på att ha ett vidöppet dito.

Självklart finns det en diskrepans mellan kunskap och vidskeplighet. Det är inte en fördomsfull åsikt utan helt enkelt kalla fakta! Titta bara på länder som fortfarande inte anammat vetenskapliga synsätt utan lever efter gamla myter och religiösa normer - jämför sedan dessa med civiliserade länder där vanföreställningarna ställts i skymundan. Detta kan appliceras lika bra på spöktroende versus akademiker. Att lågutbildade kvinnor är den absoluta stommen i hokus-pokus-kundkretsen talar sitt tydliga språk.

Ja kreativa kan jag gott tänka mig att medium och andra inom flumbranschen är. När det handlar om att tjäna snabba och enkla pengar - utan att behöva prestera eller kunna något - så brukar kreativiteteten flöda. Det ser man även hos andra typer av bedragare.
Citera
2014-02-18, 15:28
Medlem
mjps avatar
visst är det konstigt att det alltid är trasiga tjejer och killar som har (gåvan) och det är alltid människor med jobbiga problem som går till medium?
Dom medium jag känner är utsatta för olika sorters övergrepp i sin barndom och det är den obearbetade skiten som projekteras på ledsna utsatta människor men vAD VET JAG, JAG ÄR JU BARA EN ÅSIKTSMASKIN SOM ALLA ANDRA HÄR INNE PÅ FB.
Citera
2014-02-18, 15:35
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Det är stor skillnad på att ha ett öppet sinne ( mottagbar men med en nyanserad och kritisk blick ) och att ha ett vidöppet sinne ( mottagbar för allt utan urskiljning ).

Du brukar tjata om "öppet sinne" men visar alla tecken på att ha ett vidöppet dito.

Självklart finns det en diskrepans mellan kunskap och vidskeplighet. Det är inte en fördomsfull åsikt utan helt enkelt kalla fakta! Titta bara på länder som fortfarande inte anammat vetenskapliga synsätt utan lever efter gamla myter och religiösa normer - jämför sedan dessa med civiliserade länder där vanföreställningarna ställts i skymundan. Detta kan appliceras lika bra på spöktroende versus akademiker. Att lågutbildade kvinnor är den absoluta stommen i hokus-pokus-kundkretsen talar sitt tydliga språk.

Ja kreativa kan jag gott tänka mig att medium och andra inom flumbranschen är. När det handlar om att tjäna snabba och enkla pengar - utan att behöva prestera eller kunna något - så brukar kreativiteteten flöda. Det ser man även hos andra typer av bedragare.
Jag har aldrig använt uttrycket "öppet sinne", du måste blanda ihop mig med den avstängde Amilofs.
Visst är det väl så att det man skriver ofta berättar mer om skribenten än om innehållet? Man kan inte generalisera på det här viset, det håller helt enkelt inte. Att kalla alla medium för bedragare...Say no more.
Senast redigerad av enfindam 2014-02-18 kl. 15:38.
Citera
2014-02-18, 15:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag har aldrig använt uttrycket "öppet sinne", du måste blanda ihop mig med den avstängde Amilofs.
Visst är det väl så att det man skriver ofta berättar mer om skribenten än om innehållet? Man kan inte generalisera på det här viset, det håller helt enkelt inte. Att kalla alla medium för bedragare...Say no more.

Jag tror inte alla medium är bedragare. Majoriteten är utan tvekan det.

Resten är några stackare som på riktigt tror att de har någon "förmåga".
Citera
2014-02-18, 15:53
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:

Generaliseringar är ett måste när man debatterar - huvudsaken är att dom är relevanta.

Och - precis som Rust-Lee skriver - så är förstås inte alla medium bedragare. Det finns ganska många stackare som har investerat pengar i "licenser" i hopp om att bättra på sin ekonomi och status. ( Underligt - förr sa man att medium hade en gåva. Nu får man betala för det. )
Citera
2014-02-18, 16:11
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Generaliseringar är ett måste när man debatterar - huvudsaken är att dom är relevanta.

Och - precis som Rust-Lee skriver - så är förstås inte alla medium bedragare. Det finns ganska många stackare som har investerat pengar i "licenser" i hopp om att bättra på sin ekonomi och status. ( Underligt - förr sa man att medium hade en gåva. Nu får man betala för det. )
Man kan inte köpa sig denna förmåga, den är man född med. Däremot så kan man få hjälp med hur man går tillväga vid en andekontakt, vilket jag förmodar att man får lära sig på Terry Evans kurser bl. a.
Senast redigerad av enfindam 2014-02-18 kl. 16:14.
Citera
2014-02-18, 16:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Man kan inte köpa sig denna förmåga, den är man född med. Däremot så kan man få hjälp med hur man går tillväga vid en andekontakt, vilket jag förmodar att man får lära sig på Terry Evans kurser bl. a.

Kontrollerar Terry om dessa människor är födda med "gåvan"?
Det är ganska välbesökta kurser vi pratar om.

Hur många finns det egentligen med "gåvan"?
Pratar vi om en i varje hushåll? Eller är det mer sällsynt?
Citera
2014-02-18, 16:21
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Kontrollerar Terry om dessa människor är födda med "gåvan"?
Det är ganska välbesökta kurser vi pratar om.

Hur många finns det egentligen med "gåvan"?
Pratar vi om en i varje hushåll? Eller är det mer sällsynt?
Ring upp honom och fråga, jag har ingen aning.
Citera
2014-02-18, 17:11
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Jag misstänker att det beror på att de är ljusskygga varelser.

Ljusskygga varelser, både ljusskygga och varelser - hur förklarar du då alla som påstått sig "sett" spöken mitt på ljusa dagen.

I alla fall, finns tron så finns väl viljan, har man gett sig fan på att det existerar, så existerar det, eller att man kan tala med andar så kan man väl det - men om det sedan har med verklighet/fantasi att göra, den gränsdragningen kan nog var svårt för en sådan person att dra. Amilofs är ju ett sprudlande exempel på det. Lite som att lära en gammal hund att sitta.
Citera
2014-02-18, 17:22
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror
Ljusskygga varelser, både ljusskygga och varelser - hur förklarar du då alla som påstått sig "sett" spöken mitt på ljusa dagen.

I alla fall, finns tron så finns väl viljan, har man gett sig fan på att det existerar, så existerar det, eller att man kan tala med andar så kan man väl det - men om det sedan har med verklighet/fantasi att göra, den gränsdragningen kan nog var svårt för en sådan person att dra. Amilofs är ju ett sprudlande exempel på det. Lite som att lära en gammal hund att sitta.
När jag skriver "ljusskygga" så tänker jag främst på att de inte vill befinna i uppmärksamhetens ljus; filmas, fotograferas osv. De som tror på spöken, andar etc har oftast varit vittne till något övernaturligt fenomen och sedan blivit övertygade om dess existens. Det finns säkert också de som vill att det ska existera, helt enkelt därför att tillvaron ska bli mera spännande.
Senast redigerad av enfindam 2014-02-18 kl. 17:31.
Citera
2014-02-18, 17:31
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
När jag skriver "ljusskygga" så tänker jag främst på att de inte vill befinna i uppmärksamhetens ljus; filmas, fotograferas osv. De som tror på spöken, andar etc har oftast varit vittne till något övernaturligt fenomen och sedan blivit övertygade om dess existens. Det finns säkert de som vill att det ska existera, helt enkelt därför att tillvaron ska bli mera spännande.

.... men ändå så går dom med på att sändas i tv (det okända) inför 9 miljoner svenskar via diverse medium (vid tillställningar)? Då menar jag att om ande A vill ha kontakt med Anhörig A så vill väl anden då inte heller "exponera sig" sig inför hela Sveriges befolkning, även om det inte sker visuellt, right?

Det sistnämnda får du utveckla lite mer, men det var roligt uttryckt i debattens sammanhang
Senast redigerad av TheHorror 2014-02-18 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in