2019-09-12, 15:19
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebetyl
Jag har inte sett alla avsnitt men de kommer ju med bevis som inte går att förklara. Cold Reading kan inte avslöja sådant som inte finns i skrift & bara en själv och den förlidna vet som t.ex "morfar brukade ha gräddkola i sängbyrån" & sådana saker. Just nu så finns det massor med bevis på att det paranormala finns & vetenskapligt så finns det flera dimensioner bekräftade plus det går inte bevisa att verkligheten inte är digital där nästan vad som helst kan hända, det vore konstigt om det inte fanns spöken, att det är en perma-death server låter orimligt.
Du blandar ihop teknikerna. Om man har tillgång till information kallas det hot reading, det vill säga sådant man kan googla sig till information som anhöriga gett ifrån sig till en researcher för programmet osv.

Cold reading är tvärtom ett sätt att fiska efter information samtidigt som man ”avslöjar” det som bara den avlidna och anhöriga kan veta. Detta sker för det mesta genom att man gör ett antal påståenden och sedan fiskar vidare på det som man får en reaktion från den anhöriga på. Det är ALDRIG så att ett medium går in och säger: ”Morfar brukade ha gräddkola i sängbyrån” utan att de först fiskat rätt på informationen.

Det finns mig veterligen inga som helst bevis för att någon kan prata med de döda. Jag kan dock själv göra en rätt så trovärdig cold reading, men det är en helt annan sak.
Citera
2019-09-12, 16:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Just nu så finns det massor med bevis på att det paranormala finns...
Vad pratar du då om för "bevis"? För jag hoppas du inte menar att teve-programmet levererar "bevis".
Citera
2019-09-13, 17:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag har inte sett alla avsnitt men de kommer ju med bevis som inte går att förklara. Cold Reading kan inte avslöja sådant som inte finns i skrift & bara en själv och den förlidna vet som t.ex "morfar brukade ha gräddkola i sängbyrån" & sådana saker. Just nu så finns det massor med bevis på att det paranormala finns & vetenskapligt så finns det flera dimensioner bekräftade plus det går inte bevisa att verkligheten inte är digital där nästan vad som helst kan hända, det vore konstigt om det inte fanns spöken, att det är en perma-death server låter orimligt.
Hur är dessa dimensioner bekräftade?

Att det inte går att bevisa att verkligheten inte är digital är inte ett bevis för att verkligheten är digital. Så länge inget tyder på att ”det paranormala” finns, så finns det ingen (rationell) anledning att tro det.
Citera
2019-09-14, 20:20
Medlem
Ebetyls avatar
Tror man inte på det paranormala så är det det man just gör = tror. finns inga bevis på att spöken inte finns. kanske finns massor.
Citera
2019-09-14, 20:37
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Tror man inte på det paranormala så är det det man just gör = tror. finns inga bevis på att spöken inte finns. kanske finns massor.
Man kan inte bevisa att något inte finns, det är praktiskt omöjligt. Du kan ju till exempel inte bevisa att det inte finns svarta svanar eller osynliga dvärgar på min vind som styr Sveriges energipolitik.
Citera
2019-10-14, 16:42
Medlem
Jag har sett en del avsnitt och mycket utav det som "medierna" berättar är rena bullshiten, saker som inte kan verifieras och när något sk medium kommit med några påståenden så har man i vissa avsnitt fått höra i slutet att produktionen inte hittar någon person som har levt på adressen som stämmer in på beskrivningen. Frågan är huruvida vissa medium är faktiskt äkta och talar sanning. Men jag är 100 % säker att vissa är bara bluffare, tex Jörgen Gustafsson. Så jävla pinsamt att se på när han sitter ljuger folk rakt upp i ansiktet. Eller så är samtliga inhyrda medium bluffare och isf borde inte ett sånt program göras öht.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2019-10-14 kl. 16:45.
Citera
2019-10-15, 07:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Att inte tro är ingen tro.

Det går inte att bevisa att något inte finns. ”Det finns inga bevis för att det inte finns några bevis för att spöken inte finns” o.s.v.

Det är upp till de som påstår att spöken finns att bevisa det. Innan dess finns det ingen anledning att dra till med gissningen att de finns.
Citera
2019-10-15, 09:26
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:

Lägg fram en vettig källa om flera dimensioner.

Och att världen skulle vara digital är nog det dummaste jag hört på väldigt länge. Att argumentet är att det inte går att bevisa att den inte är digital är ju fantastiskt
Citera
2020-03-04, 13:58
Medlem
Krackhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Jag har sett en del avsnitt och mycket utav det som "medierna" berättar är rena bullshiten, saker som inte kan verifieras och när något sk medium kommit med några påståenden så har man i vissa avsnitt fått höra i slutet att produktionen inte hittar någon person som har levt på adressen som stämmer in på beskrivningen. Frågan är huruvida vissa medium är faktiskt äkta och talar sanning. Men jag är 100 % säker att vissa är bara bluffare, tex Jörgen Gustafsson. Så jävla pinsamt att se på när han sitter ljuger folk rakt upp i ansiktet. Eller så är samtliga inhyrda medium bluffare och isf borde inte ett sånt program göras öht.

Håller med om att en del inte är trovärdiga alls och bara verkar fiska helt random (cold reading?).
Medan andra är mer raka utan att kasta sig fram och tillbaka mellan olika namn och platser, personlighetsdrag som typ ''det känns som att han var väldigt snäll och omtänksam när han levde''...

Jörgen tycker jag är en av de s.a.s, bra mediumen. Han är så seriös hela tiden heller.
En grej som måste vara det största i hans karriär är ju när han pekade ut en plats i Japan, visade sig att det var där den försvunna flickan som de sökte bodde. Polisen har tidigare sökt överallt men gått bet. Jörgen åker dit och scoutar i området, förnimmer vägen hon gått och platsen där hon begått självmord, pekar sedan ut den platsen, polisen söker igenom området Jörgen pekat ut och hittar henne exakt där, självmördad.

Jag menar...
Det går helt enkelt inte att använda sig av någon cold reading, research whatever i det fallet. Det går inte.
Senast redigerad av Krackhaus 2020-03-04 kl. 14:22.
Citera
2020-03-04, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krackhaus
Håller med om att en del inte är trovärdiga alls och bara verkar fiska helt random (cold reading?).
Medan andra är mer raka utan att kasta sig fram och tillbaka mellan olika namn och platser, personlighetsdrag som typ ''det känns som att han var väldigt snäll och omtänksam när han levde''...

Jörgen tycker jag är en av de s.a.s, bra mediumen. Han är så seriös hela tiden heller.
En grej som måste vara det största i hans karriär är ju när han pekade ut en plats i Japan, visade sig att det var där den försvunna flickan som de sökte bodde. Polisen har tidigare sökt överallt men gått bet. Jörgen åker dit och scoutar i området, förnimmer vägen hon gått och platsen där hon begått självmord, pekar sedan ut den platsen, polisen söker igenom området Jörgen pekat ut och hittar henne exakt där, självmördad.

Jag menar...
Det går helt enkelt inte att använda sig av någon cold reading, research whatever i det fallet. Det går inte.

Fast sådär gick det ju inte till ang Jörgen och den japanska flickan, vad jag läst. Var har du hittat de uppgifterna.....?
Citera
2020-03-04, 15:47
Medlem
Krackhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast sådär gick det ju inte till ang Jörgen och den japanska flickan, vad jag läst. Var har du hittat de uppgifterna.....?

Hur gick det till enligt vad du läst då...?
Citera
2020-03-04, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krackhaus

Jag menar...

Tycker generellt att programmet varit väldigt ärligt i sin rapportering kring spöken. Ibland har mediumen nästan helt rätt i sina beskrivningar och ibland det mesta fel. Det intressanta blir ju som du säger när man prickar in saker som man rimligtvis inte kan veta. Lite märkligt ändå hur så många bortförklarar detta program och mediumen trots att man kunnat leverera så mycket bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in