2018-01-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Du får gärna redovisa källor för dina påståenden...

Källor för vad....?

Källor för att det inte finns några bevis för spöken?
Citera
2018-01-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men herre gud, det är ett underhållningsprogram inte ett vetenskapligt program eller dokumentär. Och vad som påstås är just bara påståenden, anekdoter, utan minsta seriösa bevis.

Folk får skriva på avtal om att inte berätta om hur det går till att spela in programmet etc.

Det finns alltså inga bevis för att folk tvingats flytta p g a spöken etc, utan bara påståenden....

Citat:
Källor för vad....?

Källor för att det inte finns några bevis för spöken?

Du påstår att:

Citat:
Folk får skriva på avtal om att inte berätta om hur det går till att spela in programmet etc.
Det finns alltså inga bevis för att folk tvingats flytta p g a spöken etc, utan bara påståenden....

Så jag antar att du har underlag för dina påståenden?
Citera
2018-01-19, 15:09
Medlem
Citat:
Du påstår att:

Så jag antar att du har underlag för dina påståenden?

Det är välkänt att det finns avtal om hur deltagare i dokusåpor och annat som reglerar vad deltagare får delge andra om hur inspelningarna etc går till. Tror det varit uppe tidigare i tråden och jag har även en bekant som deltagit i Det Okända som förklarat hur det ligger till.

Du tror väl ändå inte på allvar att det är fritt fram för deltagare att babbla hur de vill om vad som helst med produktionen av det program de deltar i?
Citera
2018-01-19, 16:37
Medlem
Citat:
Det är välkänt att det finns avtal om hur deltagare i dokusåpor och annat som reglerar vad deltagare får delge andra om hur inspelningarna etc går till. Tror det varit uppe tidigare i tråden och jag har även en bekant som deltagit i Det Okända som förklarat hur det ligger till.

Du tror väl ändå inte på allvar att det är fritt fram för deltagare att babbla hur de vill om vad som helst med produktionen av det program de deltar i?

Fast det du talar om är ju bara allmänna avtal som alla får skriva under som deltar i tvproduktion. Så din bekanta trollade alltså Det Okända? Vilket avsnitt var det och med vilket medium?
Citera
2018-01-19, 16:47
Medlem
Citat:
Fast det du talar om är ju bara allmänna avtal som alla får skriva under som deltar i tvproduktion. Så din bekanta trollade alltså Det Okända? Vilket avsnitt var det och med vilket medium?

Och i sådana avtal finns regler för vad man får berätta och inte, och det är juridiskt bindande.

Vad då min bekant trollade Det Okända?

Du får nöja dig med detta, jag outar inte min bekant hur som helst till kreti o pleti
Citera
2018-01-19, 17:07
Medlem
Citat:
Och i sådana avtal finns regler för vad man får berätta och inte, och det är juridiskt bindande.

Vad då min bekant trollade Det Okända?

Du får nöja dig med detta, jag outar inte min bekant hur som helst till kreti o pleti

Det var ju inte speciellt mycket du hade att komma med. Intressant hur mycket bevis ni skeptiker ska ha men sedan när det gäller att prestera själv har ni inget att komma med.

Du kan väl lämna lite uppgifter som vad personen ljög om /hittade på och hur det kändes att sitta i tv och ljuga för hela svenska folket?

Jag har träffat en massa som har varit med på Det Okända och som berättade hur bra det var.
Citera
2018-01-19, 17:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det var ju inte speciellt mycket du hade att komma med. Intressant hur mycket bevis ni skeptiker ska ha men sedan när det gäller att prestera själv har ni inget att komma med.

Du kan väl lämna lite uppgifter som vad personen ljög om /hittade på och hur det kändes att sitta i tv och ljuga för hela svenska folket?

Jag har träffat en massa som har varit med på Det Okända och som berättade hur bra det var.
”Vi” skeptiker behöver inte ha mycket bevis.
För mig räcker det med ett bevis för att ”andevärlden” existerar, om det i så fall finns andar där, som kan ”tala” med medium, och om medium i så fall kan ”höra” det.
Citera
2018-01-19, 17:37
Medlem
Citat:
Men herre gud, det är ett underhållningsprogram inte ett vetenskapligt program eller dokumentär. Och vad som påstås är just bara påståenden, anekdoter, utan minsta seriösa bevis.

Problemet är att i dessa sammanhang när "spöken" ska utredas så får alla vittnesmål om diverse övernaturliga fenomen automatiskt noll värde, vilket betyder att man bestämt i förväg att sådana vittnesmål ska ignoreras.

Det är inte vetenskap. Det är pseudovetenskap..

Om detta skulle erkännas offentligt, att "spöken" kan påverka människors psykiska hälsa på ett negativt sätt så skulle rekommendationer om vad människor ska göra när de mår dåligt behöva reformeras.

Tänk om socialstyrelsen i sina rekommendationer skulle skriva:

Om du mår dåligt, kontakta psykiatrin! Men om det är spöken som är orsaken till ditt dåliga mående, kontakta ett medium..
Citera
2018-01-19, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
Problemet är att i dessa sammanhang när "spöken" ska utredas så får alla vittnesmål om diverse övernaturliga fenomen automatiskt noll värde, vilket betyder att man bestämt i förväg att sådana vittnesmål ska ignoreras.

Om detta skulle erkännas offentligt, att "spöken" kan påverka människors psykiska hälsa på ett negativt sätt så skulle rekommendationer om vad människor ska göra när de mår dåligt behöva reformeras.

Om du mår dåligt, kontakta psykiatrin! Men om det är spöken som är orsaken till ditt dåliga mående, kontakta ett medium..

Komiskt att du påstår att det skulle vara pseudovetenskap att inte nöja sig med bara påståenden som bevis för nåt så extraordinärt som att spöken finns och att medium ska kunna tala med döda människor. Verkar mer som att du försöker impa med ord du inte förstår innebörden av.

Så om folk börjar påstå att det finns lämlar på 1500kg i norrlandsskogarna så räcker det som bevis och sanning för dig...?
Citera
2018-01-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame

Bevisbördan för påståenden om att kunna tala med döda ligger helt på de som påstår att det är sant.

Min bekant tror på sån skit som du tror på, tror att det som upplevts beror på nåt övernaturligt trots att det finns gott om helt naturliga förklaringar som är synnerligen mer sannolika inte minst för att det är kontrollerbart och repeterbart, vetenskaplig metod du vet, eller vänta nu sånt begriper du nog inte vikten av.
Citera
2018-01-20, 10:21
Medlem
Citat:
Bevisbördan för påståenden om att kunna tala med döda ligger helt på de som påstår att det är sant.

Min bekant tror på sån skit som du tror på, tror att det som upplevts beror på nåt övernaturligt trots att det finns gott om helt naturliga förklaringar som är synnerligen mer sannolika inte minst för att det är kontrollerbart och repeterbart, vetenskaplig metod du vet, eller vänta nu sånt begriper du nog inte vikten av.

Du påstår ju:

Ja och i varje program så kommer ofta mediumen i kontakt med t ex döda släktingar och berättar info som man rimligtvis inte kan veta. Dessutom verkar det bli lugnare i husen som det spökats i. Men visst det är väl allt bara inbillning eller fusk enligt dig...

Citat:

Hur vet du det, har du kollat upp deltagarna i Det Okända som säger sig ha tvingats att flytta? Hur var det nu med din bekanta igen var den nöjd eller inte och pga vad?
Citera
2018-01-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad

Bra inlägg. Om skeptikerna var verkligt vetenskapliga skulle man nog mer visa intresse för detta fenomen som så många människor drabbas av istället för att bara kalla det för trams. Samhället skulle ju också behöva reformeras rätt så rejält om en del av folks mående påverkas av spöken och "energiminnen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in