Citat:
Ursprungligen postat av alve
Det handlar inte om vad jag vill. Det handlar om vad tråden handlar om. Du får gärna smutskasta eller miskreditera vad du vill med rätt trådtitel. Men om tråden handlar om Det Okända kan du inte slänga in en massa misslyckade experiment och hålla dem ansvariga för det. Det spelar ingen roll om trådskaparen tog upp exemplet med Torbjörn i sitt inlägg. En moderator borde bett honom dela upp diskussionen i två trådar. För övrigt går det ju naturligtvis att diskutera båda sakerna i samma tråd men knappast när man diskuterar Det Okändas "äkthet" och tar Torbjörns resa som exempel på det motsatta.
Du måste väl hålla med om att det är en skillnad på att diskutera en enskild astralresenärs upplevelse och ett tv-programs produktion? Det Okända har ingenting med astralresor att göra, de gör ett program om medier som hjälper folk med spöken.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar här. Programledarna är väl ganska irrelevanta i sammanhanget? De får väl flumma hur mycket de vill så länge medierna levererar resultat? Berghagen var ju för övrigt en plåga att se när hon var programledare, så som hon försökte mystifiera allting.
Du verkar lida av vad många skeptiker lider av, att tro att allt som har med det paranormala att göra är till för att övertyga dig. Givetvis upplever du att det är tendesiöst om du inte har erfarenheter av andevärlden (och samtidigt är lite trångsynt). Det Okända är ingen vetenskaplig undersökning.
Du har redan bestämt dig för vad som är sanningen och försöker bara förmedla din bild så effektivt som möjligt. Om du var intresserad av sanningen bakom programmet hade du diskuterat medierna. Men de misslyckas ju inte som Torbjörn gjorde så det är inte lika kul va?

Mina angrepp, och dessa borde redan stå klara för dig, är följande:
1. En diskussion om det Okändas "äkthet" är omöjlig och meningslös, då allt som görs i programmet filtreras genom en redaktions tv-produktion. En hejvild spekulation om denna på basis av noll, nada, ingenting är rent meningslös. Ser man till produktionens yttre ansikten, så, blir det lika falskt. Berghagen, Giertz och medierna har alla det gemensamt att de är övertygade om att det som medierna gör fungerar. Mitt angrepp på dessa var syftade att visa på hur infantil en sådan diskussion blir.
2. Så fort medierna går utanför tv-programmens trygga värld och in i den vetenskapliga så har plötsligt deras paranormala förmågor försvunnit. Därmed blir diskussionen alltid meningslös, i fråga om mediernas "äkthet", om man diskuterar endast utifrån vad de förmår inom ramen för Det Okända.
3. Min ingång i den här tråden var att klargöra att Torbjörns experiment faktiskt misslyckades. Risken att folk på grund av tråden tror att Torbjörn är "the Real Deal" är inte attraktiv om man är intresserad av sanningen.
4. Du använder falska angrepp mot mig. Som att attackera min person genom att skapa en figur som över huvud inte korrelerar med mig. Eller att stympa det jag skrivit och därefter, genom att du själv spelar dum, få mig att framstå som dum. Dessa exempel är knep som inte har någon som helst styrka om man är intresserad av att nå närmare en sanning. De är obehagliga och rent missprydande i diskussionen.
5. Med följande retoriska fråga (som jag faktiskt ställt innan, och som riktar sin styrka mot den grupp i sammanhanget som du vill diskutera) borde diskussionen självdö: Varför tror ni att det
bara fungerar i tv-program men
aldrig som experiment under kontrollerade former?