Citat:
Ursprungligen postat av
enfindam
Du som jobbar inom elektronikbranschen måste väl ändå ha upptäckt hur lättvindigt saker går sönder, även nyinköpta produkter, det kan ju inte enbart bero på brister i tekniken? Jag har haft en mängd apparater, nästan helt oanvända och av bra märke som helt oförklarligt har gått sönder; blenders, elvispar, hårtorkar och ett helt nytt våffeljärn bl. a.
Min kombinerade radio/cd-spelare som jag har i mitt kök gick sönder för två veckor sedan,precis efter garantitiden gått ut som brukligt är. Menar du på fullaste allvar att det är spöken eller kanske tomtar som varit framme och saboterat den och alla andra apparater som går sönder? Är försäkringsbolagen uppmärksammade på detta problem,eller går det under force majeure? Borde de införa någon form av "oknyttsförsäkring"? Vet programmet Plus om fenomenet så de kan sluta upp med att jaga företagare som felaktigt hängs ut för bristande kvalitet på varorna de kränger?
Hur kan det komma sig att produkterna som kommer in på garantireparationer verkligen har glappande Kineskontakter,kall-lödningar och taskigt programmerad mjukvara om spöken och tomtar står för majoriteten av skadorna?
Mycket av det vi köper kommer idag från Kina.
Jag känner personligen personer som importerar dessa varor till Sverige,och de uppger att ett Kinesiskt "särdrag" är att sakta men säkert sänka kvaliteten,och därmed även tillverkningskostnaderna på produkterna. Man måste vara hård med tillverkaren och upplysa om att detta inte är den kvalitet vi gjorde upp om. Tillverkaren skärper sig då ett tag,men låter sedan kvaliteten återigen sjunka varvid samma förfarande upprepas ad infinitum.