2015-04-21, 20:26
Medlem
Programmet är noggrann med att tidigare familjer inte bott där som bekräftar motsatsen. Hur förklarar man det att tidigare familj inte märkte av nåt spökeri? Eller så struntar man i det.

Bör inte tidigare boende hört av sig så misslyckas programmet? Folk ser sitt tidigare hus i TV om spökeri
Att många kritiserar programmet att vara fejk,, men det är ingen som bott i nåt hus och kommenterar här på Flashback.

Om det är fejk så borde tidigare boende t.ex trätt fram här och bekräfta att det inte spökar.
Citera
2015-04-21, 20:59
Medlem
I många år har det funnits möjlighet att filma hela natten vad som händer men inte ens det klarar folk av. Övervakningssystem med mörkerseende för 700kr,

Det är rimligt att undvika eget att visa upp. Men det är rimligt att berätta vad som händer.
Citera
2015-04-22, 08:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Programmet är noggrann med att tidigare familjer inte bott där som bekräftar motsatsen. Hur förklarar man det att tidigare familj inte märkte av nåt spökeri? Eller så struntar man i det.

Bör inte tidigare boende hört av sig så misslyckas programmet? Folk ser sitt tidigare hus i TV om spökeri
Att många kritiserar programmet att vara fejk,, men det är ingen som bott i nåt hus och kommenterar här på Flashback.

Om det är fejk så borde tidigare boende t.ex trätt fram här och bekräfta att det inte spökar.

Om det är fejk så borde tidigare boende t.ex trätt fram här och bekräfta att det inte spökar

Mmm...för jag brukar ju alltid rapportera till pressen och alla internetforum jag kan hitta när jag bor någonstans där det inte spökar. Vilket per definition innebär alla hus jag någonsin har varit i. Har blivit något av ett heltidsjobb faktiskt - att rapportera om att det inte spökar.

Du är medveten att du är inne på "du kan inte bevisa att det inte är så" tramset?
Citera
2015-04-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Om det är fejk så borde tidigare boende t.ex trätt fram här och bekräfta att det inte spökar

Mmm...för jag brukar ju alltid rapportera till pressen och alla internetforum jag kan hitta när jag bor någonstans där det inte spökar. Vilket per definition innebär alla hus jag någonsin har varit i. Har blivit något av ett heltidsjobb faktiskt - att rapportera om att det inte spökar.

Du är medveten att du är inne på "du kan inte bevisa att det inte är så" tramset?

1
Varför ska allt ske inomhus?

2
Om det sker ute som finns det inga grannar som sett det
,, i annat fall nån granne med inte fler, (snyggt plockat)

4
Borde inte ryktet gått att tidigare ägare flyttade på grund av det?
Men inga notiser på det.

5
Varför ska det mesta ske i glesbygden vanligtvis utan sikt till grannen?
Skulle det misslyckas. (Svårt att undvika självklar uppmärksamhet och tätbodd ryktesspridning)

6
Husen bör ju vara kända långt före dessa spökprogram körde igång.
Det skulle finnas artiklar i tidningar, Allers,,, Året runt,, Är det mindre pinsamt att ställa upp i tv-program?

7
Långt efter 90-talet så kryllar det med spöken, ingen konsensus av tidigare boende
Vad det låter sant eller hur
Citera
2015-04-22, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KorvRagnar
Jag skulle kunna bjuda hem Terry Evans till min lägenhet och påstå att det spökar här, och han skulle hitta på massa saker direkt.

Men det tror jag inte att din plånbok skulle kunna
Citera
2015-04-24, 17:49
Medlem
Hade en mailkontakt för några år sedan med en som deltagit i Det Okända
Enligt henne så intervjuades hon först via telefon av Caroline Giertz. Sedan pratade de i trädgården medan Terry Evans befann sig inne i huset. De kommentarer som Terry Evans hade samstämde klockrent med de uppgifter Caroline Giertz fått. Det som var lite utanför var allmänna saker som skulle kunna passa in hos vem som helst
Det är för djävligt att en TVkanal sänder ett sånt här program som om det skulle hänt på riktigt.
CG avslutar alla program med att Det Okända givetvis inte kan säga hur det egentligen är
Citera
2015-04-25, 15:53
Medlem
Citat:

Fast spökena måste ju inte ha bott i husen där dem spökar. Det kan vara anhöriga eller att spökena lockats dit. Oftast är ju dock spökena platsbundna.
Citera
2015-05-26, 20:27
Medlem
Det har i avsnitt visats upp videoinspelning från händelser. Dessutom så utspelar sig inte alla avsnitt i glesbyggd utan har sett flera som bor i hyreshus mitt i stockholm. Har för mig att när dom filmade från en lägenhet i sumpan så försökte dom sedan få kontakt på grannar och fråga dom om allt som händer men ingen ville vara med i TV.
Citera
2015-06-04, 23:44
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden-Tie
Hade en mailkontakt för några år sedan med en som deltagit i Det Okända
Enligt henne så intervjuades hon först via telefon av Caroline Giertz. Sedan pratade de i trädgården medan Terry Evans befann sig inne i huset. De kommentarer som Terry Evans hade samstämde klockrent med de uppgifter Caroline Giertz fått. Det som var lite utanför var allmänna saker som skulle kunna passa in hos vem som helst
Det är för djävligt att en TVkanal sänder ett sånt här program som om det skulle hänt på riktigt.
CG avslutar alla program med att Det Okända givetvis inte kan säga hur det egentligen är

Du menar skämt om Gardiner och att den vanliga svängen Terry Evans brukar roa oss med? Som många innan mig sagt och mejslat in i era bildskärmar; att sitta och utöva något som vetenskapligt inte går att bevisa eller är bevisat och att ta betalt för det, samt att leka runt med människors sorg/svagheter är rätt vidrigt och oetiskt.
Det allra sorgligaste tycker jag är att detta fenomen som TV4 bedriver lämnas helt okritiskt och man tillåter folk som påstå sig vara något spela helt fritt med bakgrund att de anhöriga inte kan motbevisa dem på något sätt - eller få reda på vem det är som spökar!
Det är synd att det är på flashback denna kritiska hållning tas, en sida som man lätt kan ignorera om man är ett medium som saknar skam i kroppen.
Citera
2015-06-10, 04:14
Medlem
Citat:
I många år har det funnits möjlighet att filma hela natten vad som händer men inte ens det klarar folk av. Övervakningssystem med mörkerseende för 700kr,

Det är rimligt att undvika eget att visa upp. Men det är rimligt att berätta vad som händer.

Ja, jag kan också reagera på detta, om det spökar i min bostad, så vill jag naturligtvis kunna berätta det för alla och sätter upp kameror för att få alla tvivlare på fall.
Jag måste ju vara 100 % säker.
Citera
2015-06-10, 04:17
Medlem
Citat:
1
Varför ska allt ske inomhus?

Energi ( spöket ) behöver väggar för att en annan energi ( medium ) ska uppfatta den.

Men ett medium som är bra kan lika väl träffa på energier i skogen.
Citera
2015-06-18, 18:50
Medlem
Danieloss avatar
Programmet hade varit väldigt intressant om:

1. Man skippar medierna. Jag skiter i om det är gamla Agda som går igen. De borde lägga energin på att studera de påstådda övernaturliga fenomenen vetenskapligt snarare än en massa andligt flum ("Gåååå mot ljuuuset!)

2. Man anställer en skeptiker (t.ex. från VOF http://www.vof.se/) som är med och kan ifrågasätta, kritisera alla okritiska påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in