2010-03-24, 21:50
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kondensator
Ett förtydligande (förhoppningsvis):

I dagens avsnitt var där en skeptiker som ljög om att några CD-skivor flög ner i marken från hans TV. Han ville veta om Det okända berättar för Terry i förväg vad som hände på kollektivet, som dem besökte.

När Terry pratade med skeptikern så säger Terry ungefär (tager ur minnet): "Terry är inte fake, du var tvungen att kolla upp mig innan jag kom ,eller hur?" Varpå skeptikern förstår vad Terry menar.
Sen säger terry något i stil med: "Dem (andarna) vet också om din tand. Du är rädd för tandläkaren också precis som mig." för att då bevisa för skeptiken att andrar finns.
Skeptikern hade haft en sprucken tand och gick inte till tandläkaren för att han var rädd.
Att se att någon har ont i en tand är ganska enkelt. Och att han "visste" att han hade försökt bluffa honom kan ju bero på att han visste att det var en skeptiker (eller att TV-teamet hade berättat det).

Så lite starkare bevis krävs nog...
Citera
2010-03-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Att se att någon har ont i en tand är ganska enkelt. Och att han "visste" att han hade försökt bluffa honom kan ju bero på att han visste att det var en skeptiker (eller att TV-teamet hade berättat det).

Jag ska se programmet själv innan jag uttalar mig men det känns som att allt kan bortförklaras av en del skeptiker. Det spelar absolut ingen roll vad mediet säger.
Citera
2010-03-24, 22:08
Medlem
Citat:

Men hallå han hade gått till tandis till slut. Innan Terry kom dit.
Citera
2010-03-24, 22:09
Medlem
Citat:

Han hade ljugit för TV teamet
Citera
2010-03-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Jag ska se programmet själv innan jag uttalar mig men det känns som att allt kan bortförklaras av en del skeptiker. Det spelar absolut ingen roll vad mediet säger.
Tror jag också, finns inga bevis starka nog för skeptiker. Men nu lät ju Terry honom se sin farfar som var från norrland. Det visste Terry också. Skeptikern grät i alla fall när Terry berättade hur hans liv sett ut.
Senast redigerad av skellefteewa 2010-03-24 kl. 22:14.
Citera
2010-03-24, 22:22
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Tror jag också, finns inga bevis starka nog för skeptiker. Men nu lät ju Terry honom se sin farfar som var från norrland. Det visste Terry också. Skeptikern grät i alla fall när Terry berättade hur hans liv sett ut.
Det finns visst bevis som är starka nog för skeptiker. Nämligen bevis. Om det fanns någon sanning i detta så skulle det vara den enklaste sak i världen att bevisa (ja, vetenskapen har lyckats bevisa mycket mer avancerade och invecklade saker än om nån skulle kunna prata med andar). Att ingen har gjort det talar emot sanningshalten i det, just därför att det skulle vara så otroligt lätt att bevisa.
Citera
2010-03-24, 23:53
Medlem
amilofss avatar
Citat:

En skeptiker omvänd och du har förklaringar som ett litet barn...saknar en sund "vetenskaplig" förklaring med lite substans.
Citera
2010-03-25, 00:13
Medlem
Citat:
Det finns visst bevis som är starka nog för skeptiker. Nämligen bevis. Om det fanns någon sanning i detta så skulle det vara den enklaste sak i världen att bevisa (ja, vetenskapen har lyckats bevisa mycket mer avancerade och invecklade saker än om nån skulle kunna prata med andar). Att ingen har gjort det talar emot sanningshalten i det, just därför att det skulle vara så otroligt lätt att bevisa.

Intressant... Låt oss jämföra med magnetism. Ett fysikaliskt fenomen som människor alltid blivit varse. Men det tog väldigt lång tid innan man förstod vad det var. Det var först under tidig medeltid som man började kunna förklara detta fenomen.

Detsamma gäller elektricitet. Elektriciteten har funnits sedan jordens skapelse, men det är först under 1600- och 1700-talen som man kom fram till vad elektricitet är och således även kan bevisa dess existens. Nu har vi till och med gjort oss beroende av den....

Vem vet, snart kanske vi börjar förstå även dessa fenomen, och då kommer vi att kunna bevisa dem också! Innan dess är det tyvärr helt omöjligt.
Citera
2010-03-25, 04:07
Medlem
nozinans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer_Matt
Intressant... Låt oss jämföra med magnetism. Ett fysikaliskt fenomen som människor alltid blivit varse. Men det tog väldigt lång tid innan man förstod vad det var. Det var först under tidig medeltid som man började kunna förklara detta fenomen.

Detsamma gäller elektricitet. Elektriciteten har funnits sedan jordens skapelse, men det är först under 1600- och 1700-talen som man kom fram till vad elektricitet är och således även kan bevisa dess existens. Nu har vi till och med gjort oss beroende av den....
Bra jämförelse men jag vill vända på det. Magnetism och elektricitet är enkelt att undersöka, det försvinner inte när en skeptiker undersöker det under kontrollerade former. Det krävs inte speciella troende människor för att det ska fungera. Likheten med "Det okända" är att när inte människor visste vad magnetism och elektricitet var fyllde de kunskapsbristen med berättelser om gudar/andar/demoner som orsak till fenomenet. Jag tycker att i de få avsnitt av "det okända" jag sett så verkar de enbart leta efter andar/spöken istället för att vara öppna för andra orsaker.
Citat:
Vem vet, snart kanske vi börjar förstå även dessa fenomen, och då kommer vi att kunna bevisa dem också! Innan dess är det tyvärr helt omöjligt.
Det skulle vara underbart och helt fantastiskt om andevärlden existerade. Allt som vi kunde lära oss och vilka nya möjligheter det ger oss. Allt Terry Evans och de övriga behöver göra för att övertyga mig är att ställa upp i vetenskapliga test och först bevisa fenomenets existens, sen kan man börja förklara hur och varför.
Citera
2010-03-25, 04:21
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Att se att någon har ont i en tand är ganska enkelt.
Mjo, men Terry sa: "He knows about the problems you've been having with your tooth."

Terry behövde alltså inte se någonting. Det är högst sannolikt att killen haft problem med en tand någon gång i livet.
Citera
2010-03-25, 08:27
Medlem
kmers avatar
Citat:

Nej, du har fel. För att bevisa deras existens behöver vi inte förstå dem, precis som i exemplet med magnetismen. Om dessa fenomen existerar så kan vi påvisa dem. Och det är det enda jag begär, sedan kan vi försöka förklara och förstå dem.
Citera
2010-03-25, 08:28
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Mjo, men Terry sa: "He knows about the problems you've been having with your tooth."

Terry behövde alltså inte se någonting. Det är högst sannolikt att killen haft problem med en tand någon gång i livet.
Aha, det var ännu mer vagt alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in