Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jag kan inte se att det funkar så. Att säga att de enda som kan lösa de svartas problem är de svarta själva är som att säga att judarna under kriget skulle löst sina egna problem.
De svarta har ett helt annat utgångsläge pga den strukturella diskriminering/rasism som präglar stora delar av USA. Eftersläpet från slaveriet är påtagligt. Det finns rasism mot judar också, men det finns inga svarta Rothchilds, om du förstår. Dessutom fick de ett helt jävla land för att Hitler försökte utrota dem. Hur har de svarta kompenserats för slaveriet? Inte alls.
Så är det naturligtvis till stor del. Jag tycker modern amerikansk rasism och klassförakt verkar vara tight förknippad med deras offermentalitet. Man ska stoltsera med status och lyckas man inte med det så har det riktats en konspiration mot ens frihet. Det verkar går som en linje från närbutiksrånare till bedragare i finansvärlden när de blir påkomna. Nu verkar tyvärr bilden vara oerhörd USA-centrerad. Jag har hört att det finns svarta i andra världsdelar som också har problem med grisiga snutar.
Däremot tror jag inte den "strukturella rasismen" är ett problem som tar stopp vid en stadsdel eller pigmentering då strukturell rasism, slaveri och fördomar var vanliga i västra Afrika långt innan franska och brittiska imperierna dök upp. Ja även före de arabiska slavhandlarna och krämarna.
Om Bard nu är den store tänkaren i hemliga grupper på nätet som han vurmar för kunde han skrivit något djupare istället för Bard's gonna Bard.