Citat:
Ursprungligen postat av
PontusEnhorning
I
Schulman show, avsnitt 12 i höstas, relativt nyligen, uttryckte han sig i övrigt så här på Zandra Lundbergs fråga om hans IQ-status:
Jag tror inte på IQ; jag tror IQ bara mäter en typ av begåvning, liksom.
Det är som att ... Titta på Mensa – de som är med i Mensa: det är mest bara nördar
som aldrig får ligga. Om det är belöningen för att vara intelligent,
då tycker inte jag att det är intelligens.
Alexander Bard har ett IQ-värde som återfinns i mittenspannet någonstans i den svenska befolkningen, är min uppfattning.
Han har hävdat i en podd att han kan läsa en bok
snabbt och komma ihåg vad han läst, och att han räknade universitetsmatte!! som 8 åring, jag tycker snabbheten som han betonar är ett dåligt mått då ju långsammare man läser desto mer kanhända att man analyserar allt för att man ser mönster till annat, fast då kan Bard å andra sidan hävda att han gör detta ochså men bara är snabbare
Han säger ochså att han ser upp till enligt hans egen bedömning ointelligenta musiker (och komiker, min anmärkning) för att dom är smarta och kan kräma ut dom små resurser dom har till något bra, och en tumregel är att Alexander alltid projicerar sig själv på sina hävdelser plus att han själv är musiker, dock bara bl.a, huruvida man kan ha lågt iQ och vara filosof vet jag ej.
Man kan ju iaf undra om han inte är missnöjd med sin IQ om man sammantaget läger ihop allt, å andra sidan en elitist är alltid missnöjd med sina värden