2014-04-28, 14:29
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Nej, inte om man vill ta ut effekt och köra fortare än en snipa.

Bra om du läser vad jag skriver innan du inleder dina påhopp, men i det stora hela så är man inte tystare då man måste använda sina Dieslar.

Sista delen av ditt inlägg förstod jag inte.

Ok då ska jag förklara siste delen av mitt inlägg. Du skrev:
Citat:
Men ubåtar utan atomdrift måste någon gång använda sina Dieslar, då är man bullrigare än den förstnämnda typen.

Och då svarar jag att Gotland, som är utan atomdrift, inte alls måste använda sina dieslar någon gång. På Gotland kan man, när batterierna blir tomma, gå över till Sterlingdrift som är oerhört mycket tystare än dieseldrift. Det går inte snabbt, men det behöver det inte göra. Tvärtom kan det vara önskvärt att gå sakta och tyst, tex på väg mot svenskt vatten efter att sänkt ryska skepp i Östersjön. Avstånden som Gotland avses främst operera i är inte större än att det är realistiskt att gå på sterlingdrift om batterierna är slut men behov av tyst drift kvarstår.
Citera
2014-04-28, 14:33
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Eftersom det var det jag svarade på.

Vilket system menar du, Stirling? Varför skulle jag inte veta hur det system fungerar?

Men ubåtar utan atomdrift måste någon gång använda sina Dieslar, då är man bullrigare än den förstnämnda typen.
I ett skarpt läge med HMS Gotland mot en hangarfartygsstridsgrupp så skulle man även behöva använda sina Dieslar.

Utvecklingen går kanske mot att de har en mycket liten diesel, som sällan används i krig, en större stirlingmotor (eller flera) och batterikapacitet för 500-1000 sjömil.
Ska man bara hålla till i Östersjön, Kattegatt och Skagerack finns ingen anledning att ha en stor tung utrymmeskrävande diesel. I stället ökar man batterikapaciteten och lagringsutrymmen för bränslen till stirlingmotorerna.

Om fienden har herravälde på ytan kan man inte sticka upp snorkeln utan att ta en stor risk. Vad ska man då med en stor diesel till?
Citera
2014-04-28, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Utvecklingen går kanske mot att de har en mycket liten diesel, som sällan används i krig, en större stirlingmotor (eller flera) och batterikapacitet för 500-1000 sjömil.
Ska man bara hålla till i Östersjön, Kattegatt och Skagerack finns ingen anledning att ha en stor tung utrymmeskrävande diesel. I stället ökar man batterikapaciteten och lagringsutrymmen för bränslen till stirlingmotorerna.

Om fienden har herravälde på ytan kan man inte sticka upp snorkeln utan att ta en stor risk. Vad ska man då med en stor diesel till?
Mycket möjligt, eller tom mycket troligt. Vi ser hur mycket mer effektiva batterierna blivit genom alla mobiler och snart kommer elbilarna.

Man kommer isåfall säkert att ha laddningscentraler placerade lite varstans under vattnet där man kan ladda upp ubåtens egna batterier på några timmar.
Citera
2014-04-28, 14:50
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Misstänkte det, vilket betyder att Gripen får ta sig an invasionsflottan för att det blir många svävare i första vågen, det är helt säkert.

Svävare är inga bra mål för ubåtar men de är å andra sidan rätt sårbara och begränsade.

Den ryska Zubrklassen är världens största svävare och lastar max 3 stridsvagnar. Det kan jämföras med de gamla landstigningsfartygen i Alligatorklassen (standard i invasionsscenarier under kalla kriget) som tar 20 stridsvagnar och gör runt 17 knop. Alligatorerna väger dessutom tio gånger mer (3400 mot 340 ton) vilket gör att de tål betydligt mer stryk.

Nu är förvisso det svenska försvaret så anorektiskt att Rysslands två Zubr och några helikoptrar kanske räcker för att ta Gotland, men mot ett lite mer uppumpat försvar blir det nog till att skicka sånt som flyter också. Tanken med svävare var/är väl egentligen att ta ett brohuvud och inte mer.

Citat:
Men de kan inte obemärkt ställa upp dem på en strand och börja fylla på med trupp utan att vi får veta det av de som har satelliter.

Nja, satelliterna är inte överallt hela tiden. Ett vanligt invasionsscenario under kalla kriget var dessutom en landstigningsövning som så att säga fortsatte, det vill säga skeppen var redan lastade och till sjöss. Det är bara att studera Rysslands "övningar" vid ukrainska gränsen för att se den principen i aktion.

Citat:
Eller man släpper upp containrar innehållande mycket självständiga och intelligenta robotar som söker målet självt. Man kan tänka sig att den blåser upp luftkuddar för att öka stabiliteten.

Det låter mer som en intelligent mina.
Citera
2014-04-28, 17:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Anledningen att det inte bara är att isolera en reaktor är inte dess temperatur utan effekten. Skrev jag inte det nyss? Jag tar några extra gånger så kanske det går in: EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN. Fattar du nu?

Vad menar du med konstant kylning nu då? Du skrev nyss att du trodde det var samma kylbehov oavsett hur mycket man "gasar på" men det har du väl snappat upp att det inte är. Konstant i betydelsen hela tiden ja men inte konstant i betydelsen samma kylbehov. Kylbehovet (mätt i exempelvis W som i sin tur avgör vilket kylvattenflöde som behövs för att hålla temperaturen oförändrad) varierar med uttagen effekt till framdrivningen. Vid "krypkörning" kan det räcka med termisk konvektion för kylning för vissa reaktorer som i det läget klarar sig utan pumpar.

Det här har jag ju redan visat ett par gånger så nu får det vara sluttjafsat om detta.
Du har fortfarande vätska som måste ledas runt i båten för att kyla reaktorn och desto mer du gasar desto snabbare cirkulerar västskan, vilket oavsett effekt ger ljud ifrån sig som du kan isolera bort mer eller mindre men lika förbannat väsnas det.
Citera
2014-04-29, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Men hallå, varför påstå att den låter mer med Sterlingmotorn aktiv!!!!
Så en motor som drivs genom att man förbränner flytande syre och Diesel, som då behöver kylning, samt att avgaserna behöver kylas ner innan de kan lämna ubåten, som då i sin tur driver en generator som alstrar elkraft, ska alltså enligt dig vara lika tyst som när man tar ut energi från battericeller.
Citera
2014-04-29, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Ok då ska jag förklara siste delen av mitt inlägg. Du skrev:

Och då svarar jag att Gotland, som är utan atomdrift, inte alls måste använda sina dieslar någon gång. På Gotland kan man, när batterierna blir tomma, gå över till Sterlingdrift som är oerhört mycket tystare än dieseldrift. Det går inte snabbt, men det behöver det inte göra. Tvärtom kan det vara önskvärt att gå sakta och tyst, tex på väg mot svenskt vatten efter att sänkt ryska skepp i Östersjön. Avstånden som Gotland avses främst operera i är inte större än att det är realistiskt att gå på sterlingdrift om batterierna är slut men behov av tyst drift kvarstår.
Stirlingmotorerna på Gotlandsklassen är på 2x75kw, som då inte kan förse ubåten med tillräckligt med energi om man vill kunna använda högre farter än några knop.

Jag svarade även på ett scenario när man skulle jaga hangarfartygsstridsgrupper, likt övningarna med USN.

Om det nu inte är nödvändigt med Dieslar på Gotland är det väl konstigt att man har sådana, eller hur.
Citera
2014-04-29, 02:33
Moderator
Neksnors avatar
Gotland (ubåten, inte ön) är väl inte tänkt att jaga särskilt mycket ytfartyg? Ytstriden handlar väl mest om saker som att ligga dold och blockera ett område? Typ som ett avancerat mobilt minfält.
Citera
2014-04-29, 07:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Stirlingmotorerna på Gotlandsklassen är på 2x75kw, som då inte kan förse ubåten med tillräckligt med energi om man vill kunna använda högre farter än några knop.

Jag svarade även på ett scenario när man skulle jaga hangarfartygsstridsgrupper, likt övningarna med USN.

Om det nu inte är nödvändigt med Dieslar på Gotland är det väl konstigt att man har sådana, eller hur.
Väldigt tröttsamt att du börjar väsnas om saker du inte har en aning om och sedan måste jaga runt hela kartan i hopp om att släta över din fadäs.
Sveriges fiender har inga stora hangarfartygsgrupper och förmågan i 30-35 knop blåsa runt långt ute i Atlanten är ointressant.
Stridsekonomiskt är atomubåt lika intelligent för länder av Sveriges storlek som det vore att köpa en Arleigh Burke jagare.
Citera
2014-04-29, 09:44
Bannlyst
Citat:
Så en motor som drivs genom att man förbränner flytande syre och Diesel, som då behöver kylning, samt att avgaserna behöver kylas ner innan de kan lämna ubåten, som då i sin tur driver en generator som alstrar elkraft, ska alltså enligt dig vara lika tyst som när man tar ut energi från battericeller.
Du fattar fortfarande inte, DET ÄR VÄL UNDERFÖRSTÅTT FÖR ALLA NORMALA ATT DET LÅTER MER MED STERLING MOTORN PÅ ÄN AV

Läs och förstå inlägg #936, eller vänta jag ska jag förklara. Elmotorn som driver ubåten framåt måste vara igång för att ubåten skall röra sig, dvs batteridrift är tystast sedan kommer sterling drift sedan dieseldrift men det är en elmotor som driver ubåten till skillnad från WW2.

Small is beautiful
Citera
2014-04-29, 09:55
Bannlyst
Citat:

Vem tror du kör in med ett hangarfartyg plus eskort i östersjön, den har en skyddszone runt sig som är lika lång som vår kust , dom kommer att skita på sig när dom upptäcker att det är ca 100 sjömil kust till kust och vid Gotland så har dom 20-30 sjömil till land åt båda hållen när dom sedan ska vända sitt hangarfartyg i 25 knop så kör dom upp på land

Diesel är som Gefundenes F inlägg #950 inom en snar framtid kanske A28 borta eller iallafall mindre.
Citera
2014-04-29, 10:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Du fattar fortfarande inte, DET ÄR VÄL UNDERFÖRSTÅTT FÖR ALLA NORMALA ATT DET LÅTER MER MED STERLING MOTORN PÅ ÄN AV

Läs och förstå inlägg #936, eller vänta jag ska jag förklara. Elmotorn som driver ubåten framåt måste vara igång för att ubåten skall röra sig, dvs batteridrift är tystast sedan kommer sterling drift sedan dieseldrift men det är en elmotor som driver ubåten till skillnad från WW2.

Small is beautiful
Stirling stavas det (efter Robert Stirling) och många ubåtar hade dieselelektrisk drift (alltså inte enbart kombinationen dieselmotor plus elmotor, det hade de innan med, utan just att mekanisk koppling mellan dieselmotorn och propelleraxeln saknades så att elmotorn alltid jobbade) redan under VK2, se http://www.fleetsubmarine.com/propulsion.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in