2014-04-29, 11:32
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Atomutbåtar är våldsamt overkill i Östersjön...

Ryssarna har hela tiden haft mindre dieselubåtar parallellt med atomvarianterna. Deras Kiloklass från 80-talet är inte mycket större än Gotland. USA däremot har inte byggt några konventionella ubåtar sen början av 50-talet.

Skillnaden i synsätt handlar väl dels om skilda erfarenheter, där små sovjetiska ubåtar hade rätt stora framgångar i Östersjön under VK2 medan USA använde större ubåtar i Stilla Havet, och dels att Sovjet under kalla kriget kunde förvänta sig anfall mot sina basområden vilket gjorde att det fanns en försvarsroll för mindre ubåtar.
Senast redigerad av Ankdammsman 2014-04-29 kl. 12:19.
Citera
2014-04-29, 11:42
Medlem
Citat:
Du fattar fortfarande inte, DET ÄR VÄL UNDERFÖRSTÅTT FÖR ALLA NORMALA ATT DET LÅTER MER MED STERLING MOTORN PÅ ÄN AV

Läs och förstå inlägg #936, eller vänta jag ska jag förklara. Elmotorn som driver ubåten framåt måste vara igång för att ubåten skall röra sig, dvs batteridrift är tystast sedan kommer sterling drift sedan dieseldrift men det är en elmotor som driver ubåten till skillnad från WW2.

Small is beautiful
Men det var det jag svarade på att en AIP-ubåt med Stirlingmotor är som tystast när den går på ren batteridrift.

Elmotorer drev även ubåtarna under WW2, eller vad menar du.
Citera
2014-04-29, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Väldigt tröttsamt att du börjar väsnas om saker du inte har en aning om och sedan måste jaga runt hela kartan i hopp om att släta över din fadäs.
Sveriges fiender har inga stora hangarfartygsgrupper och förmågan i 30-35 knop blåsa runt långt ute i Atlanten är ointressant.
Stridsekonomiskt är atomubåt lika intelligent för länder av Sveriges storlek som det vore att köpa en Arleigh Burke jagare.
Jag svarade på HMS Gotlands insats mot USN.

Men även i Östersjön har AIP-ubåtar behov av sina Dieslar.
Citera
2014-04-29, 12:06
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Jag svarade på HMS Gotlands insats mot USN.

Men även i Östersjön har AIP-ubåtar behov av sina Dieslar.

Det är som att tala med en vägg med dig, du är bara helt bisarr!

Det är skillnad på "behov" och "måste", eller?

Du skrev att alla AIP-ubåtar måste använda dieselmotorerna. Men det måste dom inte alls! Jag gav dig till och med ett exempel där våran Gotland inte alls måste använda sina dieslar när hon går i Östersjön. Hon klarar sig helt utan att röra dieslarna och kan med enbart batterier och sterling utföra ett helt uppdrag från svenska hamn tillbaka till svensk hamn.
Och när hon går med sterling så kan hon gå långt under ytan och väldigt tyst, oerhört mycket mer svårupptäckt än om hon bara hade haft dieslar när batterierna är slut.

Det går inte snabbt med sterling, men det går! Hon måste inte starta sina dieslar om hon behöver hålla sig gömd. Och i denna tråden snackar vi svenska ubåtar som alla är anpassade efter just Östersjön då det är där dom är tänkta att huvudsakligen användas.

När Gotland går på batteridrift kan hon gå tystare än en amerikansk atomubåt. När hon går på sterlingmotorerna så vet i fan om hon inte fortfarande är mer svårupptäckt än en amerikansk ubåt pga den enorma skillnaden i storlek, till och med storleken på framdrivningsmaskineriet (propeller/impeller) måste räknas med.

Dieslarna finns där för att kunna ladda batterierna snabbt och även kunna gå snabbt med dieseldrift. Men hon måste inte använda dom under ett uppdrag.

För Sverige så är ubåtar av Gotland/A26-typ att föredra i Östersjön på alla sätt och vis! Vi behöver inte kunna gå under ytan i månader i sträck!
Senast redigerad av BuprenOrvar 2014-04-29 kl. 12:09.
Citera
2014-04-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Det är som att tala med en vägg med dig, du är bara helt bisarr!

Det är skillnad på "behov" och "måste", eller?

Du skrev att alla AIP-ubåtar måste använda dieselmotorerna. Men det måste dom inte alls! Jag gav dig till och med ett exempel där våran Gotland inte alls måste använda sina dieslar när hon går i Östersjön. Hon klarar sig helt utan att röra dieslarna och kan med enbart batterier och sterling utföra ett helt uppdrag från svenska hamn tillbaka till svensk hamn.
Och när hon går med sterling så kan hon gå långt under ytan och väldigt tyst, oerhört mycket mer svårupptäckt än om hon bara hade haft dieslar när batterierna är slut.

Det går inte snabbt med sterling, men det går! Hon måste inte starta sina dieslar om hon behöver hålla sig gömd. Och i denna tråden snackar vi svenska ubåtar som alla är anpassade efter just Östersjön då det är där dom är tänkta att huvudsakligen användas.

När Gotland går på batteridrift kan hon gå tystare än en amerikansk atomubåt. När hon går på sterlingmotorerna så vet i fan om hon inte fortfarande är mer svårupptäckt än en amerikansk ubåt pga den enorma skillnaden i storlek, till och med storleken på framdrivningsmaskineriet (propeller/impeller) måste räknas med.

Dieslarna finns där för att kunna ladda batterierna snabbt och även kunna gå snabbt med dieseldrift. Men hon måste inte använda dom under ett uppdrag.

För Sverige så är ubåtar av Gotland/A26-typ att föredra i Östersjön på alla sätt och vis! Vi behöver inte kunna gå under ytan i månader i sträck!
Jag svarade på övningen med HMS Gotland i USA.

Men även i Östersjön behövs det Dieslar, det är därför som man har dem på ubåtarna.
En Diesel-elektrisk ubåt blir mycket sårbar om den laddar ur sina batterier.
Man vet aldrig om man behöver ta ur stor effekt, tex om man fort måste ta sig bort från ett hot eller dylikt.
Stirling-motorerna driver generatorer som har ungefär 5% kapacitet jämfört med ubåtens Dieslar.
Stirlingmotorerna kan användas för att ge el för framdrivning i låga farter, eller för att ladda upp batterierna om man tex ligger och trycker någonstans.

Men om batterierna börjar bli urladdade så vill man ladda dom så att man inte ska kunna hamna i en situation där man blir utan elkraft.

Därför har man kraftiga Dieslar, Gotland har 2 st 16-cylindriga MTU-motorer som är en större släkting till de 12-cylindriga motorer som finns på Leopard 2.
Kraftiga motorer har man för att man på så kort tid som möjligt ska kunna ladda upp sina batterier när man snorklar vid havsytan.

Om man inte haft behov av att snabbt kunna ladda upp sina batterier vid havsytan, så skulle man kunnat haft en mindre 6-cylindrig lastbilsmotor med generator för att få tillräckligt med elkraft för att kunna köra i ytläge ut och in från hamnar mm.
Utrymmet man sparat in där man tidigare haft MTU-motorerna hade kunnat användas för att få plats med mer battericeller, flytande syre mm.
Senast redigerad av Brunkeberg 2014-04-29 kl. 12:34.
Citera
2014-04-29, 12:39
Bannlyst
Citat:
Men det var det jag svarade på att en AIP-ubåt med Stirlingmotor är som tystast när den går på ren batteridrift.

Elmotorer drev även ubåtarna under WW2, eller vad menar du.
Jag syftade på att du skriver korkade påståenden

Under WW2 så fanns det både med eldrift och dieseldrift/eldrift(dieselmotorn direktkopplad till propelleraxeln) det senare dock vanligast, idag är det bara eldrift tror jag utan vara 100.
Citera
2014-04-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man har ett stort intresse för kustnära vatten. Och man har ett ännu större intresse av att hålla nere kostnader.

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det visar sig att man ska börja utveckla ubåtar tillsammans med Australien och Sverige. Modulärt uppbyggda ubåtar vars sektioner byggs på lite olika ställen.
Nu har man beställt 10 st nya Virginia-klass ubåtar.

http://www.dailymail.co.uk/wires/ap/article-2615558/General-Dynamics-secures-17-65-billion-contract.html
Citera
2014-04-29, 12:46
Medlem
Citat:
Jag syftade på att du skriver korkade påståenden

Under WW2 så fanns det både med eldrift och dieseldrift/eldrift(dieselmotorn direktkopplad till propelleraxeln) det senare dock vanligast, idag är det bara eldrift tror jag utan vara 100.
Snarare du som skrev korkat inlägg;

Citat:
men det är en elmotor som driver ubåten till skillnad från WW2.
USA började redan på 1930-talet bygga ubåtar som framdrevs med elmotorer, Dieselmotorerna drev generatorer.
Citera
2014-04-29, 12:46
Bannlyst
Citat:
Jag svarade på övningen med HMS Gotland i USA.

Men även i Östersjön behövs det Dieslar, det är därför som man har dem på ubåtarna.
En Diesel-elektrisk ubåt blir mycket sårbar om den laddar ur sina batterier.
Man vet aldrig om man behöver ta ur stor effekt, tex om man fort måste ta sig bort från ett hot eller dylikt.
Stirling-motorerna driver generatorer som har ungefär 5% kapacitet jämfört med ubåtens Dieslar.
Stirlingmotorerna kan användas för att ge el för framdrivning i låga farter, eller för att ladda upp batterierna om man tex ligger och trycker någonstans.

Men om batterierna börjar bli urladdade så vill man ladda dom så att man inte ska kunna hamna i en situation där man blir utan elkraft.

Därför har man kraftiga Dieslar, Gotland har 2 st 16-cylindriga MTU-motorer som är en större släkting till de 12-cylindriga motorer som finns på Leopard 2.
Kraftiga motorer har man för att man på så kort tid som möjligt ska kunna ladda upp sina batterier när man snorklar vid havsytan.

Om man inte haft behov av att snabbt kunna ladda upp sina batterier vid havsytan, så skulle man kunnat haft en mindre 6-cylindrig lastbilsmotor med generator för att få tillräckligt med elkraft för att kunna köra i ytläge ut och in från hamnar mm.
Utrymmet man sparat in där man tidigare haft MTU-motorerna hade kunnat användas för att få plats med mer battericeller, flytande syre mm.

Jag skulle säga att Stirling motorn är främst betydelsefull för att kunna hålla sig under vattnet länge för att lyssna samt även kanske krypköra i någon knop. Det är inte bara motorn till propellern som behöver ström utan hela båten behöver massor med ström annars "ser" man inget och det blir inte så bra miljö i båten.
Citera
2014-04-29, 12:48
Bannlyst
Citat:
Snarare du som skrev korkat inlägg;

USA började redan på 1930-talet bygga ubåtar som framdrevs med elmotorer, Dieselmotorerna drev generatorer.
Hur läser och citerar du egentligen
"Under WW2 så fanns det både med eldrift och dieseldrift/eldrift(dieselmotorn direktkopplad till propelleraxeln) det senare dock vanligast, idag är det bara eldrift tror jag utan vara 100."
Citera
2014-04-29, 12:50
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att Stirling motorn är främst betydelsefull för att kunna hålla sig under vattnet länge för att lyssna samt även kanske krypköra i någon knop. Det är inte bara motorn till propellern som behöver ström utan hela båten behöver massor med ström annars "ser" man inget och det blir inte så bra miljö i båten.
Och där har atomdrivna ubåtar en ännu större fördel då de har mycket stor tillgång på elkraft, så att man kan unna besättningen lyx som färskvatten och syre som man utvinner från havsvattnet.
Citera
2014-04-29, 12:51
Medlem
Citat:
Hur läser och citerar du egentligen
"Under WW2 så fanns det både med eldrift och dieseldrift/eldrift(dieselmotorn direktkopplad till propelleraxeln) det senare dock vanligast, idag är det bara eldrift tror jag utan vara 100."
Men nu var det inte det inlägget jag svarade på, utan det första som du postade.

Citat:
men det är en elmotor som driver ubåten till skillnad från WW2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in