2014-04-28, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Precis som det jag skrev.

HMS Gotland är tystast när hon går på ren batteridrift.

Men det är väl solklart, varför skriver du det? hur skulle den kunna bli tystare med AIP aktivt det är samma sak som att tex skriva att ubåten blir tystare om man kör med dieselmotorerna på

Jag tror inte att du vet hur systemet fungerar utan bara pratar en massa!
Citera
2014-04-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Men det är väl solklart, varför skriver du det? hur skulle den kunna bli tystare med AIP aktivt det är samma sak som att tex skriva att ubåten blir tystare om man kör med dieselmotorerna på

Jag tror inte att du vet hur systemet fungerar utan bara pratar en massa!
Eftersom det var det jag svarade på.

Vilket system menar du, Stirling? Varför skulle jag inte veta hur det system fungerar?

Men ubåtar utan atomdrift måste någon gång använda sina Dieslar, då är man bullrigare än den förstnämnda typen.
I ett skarpt läge med HMS Gotland mot en hangarfartygsstridsgrupp så skulle man även behöva använda sina Dieslar.
Citera
2014-04-28, 13:44
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
"En Diesel-elektrisk ubåt är ändå tystare vid batteridrift jämfört med Stirling-drift." vad menar du med det?

Han menar att han aldrig kan tillstå att Sverige har något som är bättre för oss än vad amerikanska system vore.

En diesel-elektrisk ubåt kan gå lika tyst som Gotland om båda går på batteridrift. När batterierna är tomma MÅSTE diesel-elektriska ubåten snorkla och starta dieselmotorerna, medan Gotland kan fortsätta gå mycket tyst med Sterlingmotorn. Det låter något mer än ren batteridrift men jävligt mycket mindre än dieseldrift.

Och sedan har vi detta som brunke aldrig skulle erkänna: Gotland kan gå tystare än amerikanska ubåtar kan, dvs en amerikansk atomubåt kan aldrig gå lika tyst som Gotland kan. Tex går Gotland tystare på batteridrift i 5 knop än en amerikansk ubåt i 5 knop. Det är inte bara ljudnivån utan även värmen och förmågan till att gömma sig mot aktiv sonar som bestämmer om man blir upptäckt eller ej!
Det säger sig självt att det är lättare att gömma en liten Gotland i Östersjön än en stor jävla amerikansk atomubåt.

Alltså: En amerikansk atomubåt kan aldrig gå lika tyst i sitt "tystaste läge" som Gotland kan i sitt "tystaste läge".
Man måste räkna med allt det som gör att en ubåt kan upptäckas i "tyst läge", dvs inte bara ljud utan även värme och reflektion av aktiv sonar.
Senast redigerad av BuprenOrvar 2014-04-28 kl. 13:53.
Citera
2014-04-28, 13:49
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Men ubåtar utan atomdrift måste någon gång använda sina Dieslar, då är man bullrigare än den förstnämnda typen.

Nej, du har fel!

Gotland är inte en atomubåt och den måste inte alls gå på dieslarna någon gång under ett uppdrag. Gotland har nämligen "sterlingmotorer" som är avsevärt tystare än dieslar!

Gotland kan starta och gå med dieslar igång på svenskt vatten. Sedan kan hon gå över till sterlingdrift tills hon är nära målet och sedan om behov finns smyga med batteridrift ända fram till målet, bekämpa, och använda batteridrift för att "fly". När hon är på någorlunda säkert avstånd kan hon starta sterlingmotorerna och gå mycket tyst mot svenskt vatten och hon "måste" inte starta dieslarna förrän hon är på säkert avstånd.
Citera
2014-04-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Han menar att han aldrig kan tillstå att Sverige har något som är bättre för oss än vad amerikanska system vore.
Har inget med det att göra.
Citat:
En diesel-elektrisk ubåt kan gå lika tyst som Gotland om båda går på batteridrift. När batterierna är tomma MÅSTE diesel-elektriska ubåten snorkla och starta dieselmotorerna, medan Gotland kan fortsätta gå mycket tyst med Sterlingmotorn. Det låter något mer än ren batteridrift men jävligt mycket mindre än dieseldrift.
Stirling-drift ( eller andra AIP-system) kan aldrig förse ubåten med all den energi den behöver om den tar ut stor effekt ( höga farter), då måste man använda sina Dieslar.
Citat:
Och sedan har vi detta som brunke aldrig skulle erkänna: Gotland kan gå tystare än amerikanska ubåtar kan. Tex går Gotland tystare på batteridrift i 5 knop än en amerikansk ubåt i 5 knop. Det är inte bara ljudnivån utan även värmen och förmågan till att gömma sig mot aktiv sonar.
Det säger sig självt att det är lättare att gömma en liten Gotland i Östersjön än en stor jävla amerikansk atomubåt.

Alltså: En amerikansk atomubåt kan aldrig gå lika tyst i sitt "tystaste läge" som Gotland kan i sitt "tystaste läge".
Man måste räkna med allt det som gör att en ubåt kan upptäckas i "tyst läge", dvs inte bara ljud utan även värme och reflektion av aktiv sonar.
Jag har redan skrivit att moderna Diesel-elektriska ubåtar är tystare än Virginia-klassen i låga farter.

Men eftersom en ubåt utan atomdrift någon gång måste använda sina Dieslar så kommer man även ibland vara bullrigare jämfört med en atomdriven ubåt.
Citera
2014-04-28, 13:57
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Stirling-drift ( eller andra AIP-system) kan aldrig förse ubåten med all den energi den behöver om den tar ut stor effekt ( höga farter), då måste man använda sina Dieslar.
Nej men det går fint i låga farter, tex att ta sig från mitten av Östersjön till Svenskt vatten.

Citat:
Jag har redan skrivit att moderna Diesel-elektriska ubåtar är tystare än Virginia-klassen i låga farter.
Bra, då har vi fastslagit detta!

Citat:
Men eftersom en ubåt utan atomdrift någon gång måste använda sina Dieslar så kommer man även ibland vara bullrigare jämfört med en atomdriven ubåt.

Nej: (FB) Ubåt A26
Citera
2014-04-28, 14:00
Bannlyst
Citat:
Eftersom det var det jag svarade på.

Vilket system menar du, Stirling? Varför skulle jag inte veta hur det system fungerar?

I ett skarpt läge med HMS Gotland mot en hangarfartygsstridsgrupp så skulle man även behöva använda sina Dieslar.
Jag säger att du inte vet hur det fungerar eftersom du påpekar att batteridrift är tystare än sterlingdrift men vad du inte förstått är att sterlingmotorn aldrig driver ubåten utan den laddar batterierna dvs med konventionell batteridrift så finns det en elmotor som låter medan med sterling systemet aktivt så finns det en elmotor + en sterlingmotor + en generator vilket gör ditt påstående knäppt. Men nu vet du hur det fungerar eller hur

Om inte Gotland hade varit tystast hade USA inte hyrt den och eftersom den även har Sterling systemet så blir den livsfarlig men dom är inte oroade av AIP utan av tystnaden hos Gotland samt dess förmåga att manövrera för skott.
Citera
2014-04-28, 14:01
Medlem
Citat:
Nej men det går fint i låga farter, tex att ta sig från mitten av Östersjön till Svenskt vatten.

Bra, då har vi fastslagit detta!

Nej: (FB) Ubåt A26
Nej, inte om man vill ta ut effekt och köra fortare än en snipa.

Bra om du läser vad jag skriver innan du inleder dina påhopp, men i det stora hela så är man inte tystare då man måste använda sina Dieslar.

Sista delen av ditt inlägg förstod jag inte.
Citera
2014-04-28, 14:04
Medlem
Citat:
Jag säger att du inte vet hur det fungerar eftersom du påpekar att batteridrift är tystare än sterlingdrift men vad du inte förstått är att sterlingmotorn aldrig driver ubåten utan den laddar batterierna dvs med konventionell batteridrift så finns det en elmotor som låter medan med sterling systemet aktivt så finns det en elmotor + en sterlingmotor + en generator vilket gör ditt påstående knäppt. Men nu vet du hur det fungerar eller hur

Om inte Gotland hade varit tystast hade USA inte hyrt den och eftersom den även har Sterling systemet så blir den livsfarlig men dom är inte oroade av AIP utan av tystnaden hos Gotland samt dess förmåga att manövrera för skott.
Stirlingmotorn kan antingen användas för att direkt framdriva ubåten, dvs alstra energi till elmotorn, eller genom att ladda batterierna, eller genom en kombination av de båda sätten.

Jag har aldrig påstått att HMS Gotland inte var tyst.
Citera
2014-04-28, 14:11
Bannlyst
Citat:
Nej, inte om man vill ta ut effekt och köra fortare än en snipa.

Bra om du läser vad jag skriver innan du inleder dina påhopp, men i det stora hela så är man inte tystare då man måste använda sina Dieslar.

Sista delen av ditt inlägg förstod jag inte.
Undrar om du förstår att en ubåt som kör i hög fart hörs mycket mycket mycket mer jämfört med en som kör sakta som en snipa på halvfart men den som är batteridriven går tystare än den som är atomdriven i alla farter!
Citera
2014-04-28, 14:12
Bannlyst
Citat:
Stirlingmotorn kan antingen användas för att direkt framdriva ubåten, dvs alstra energi till elmotorn, eller genom att ladda batterierna, eller genom en kombination av de båda sätten.

Jag har aldrig påstått att HMS Gotland inte var tyst.
Men hallå, varför påstå att den låter mer med Sterlingmotorn aktiv!!!!
Citera
2014-04-28, 14:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag såg något test på Youtube, förmodligen från 60-talet eller så där man sprängde en sjömina (oklart på vilket djup) under en ganska stor svävare och den tuffade vidare obemärkt. De har ju ingen kontakt med vattnet och jag antar att tryckvågen från explosionen då inte påverkar skrovet så mycket.

I så fall är nog torpeder tämligen verkningslösa mot svävare och man är tvungen att gå på sjömålsrobot.

Misstänkte det, vilket betyder att Gripen får ta sig an invasionsflottan för att det blir många svävare i första vågen, det är helt säkert. Men de kan inte obemärkt ställa upp dem på en strand och börja fylla på med trupp utan att vi får veta det av de som har satelliter.

A26 får ge sig på ytfartygen men jag är rädd för att vårt försvar är så tunt att de kan skeppa över tillräckligt med svävare, helikoptrar, transportplan för att vi har förlorat kriget innan de behöver skicka tyngre förstärkningar.

Å andra sidan kanske man kan skicka ut en sjömålsrobot genom torpedtuberna. Det flyter upp en container med en sjömålsrobot i. Antar att det kräver att man är på perioskopdjup för att kunna styra den primärt tills den söker sig själv mot målet.
Eller man släpper upp containrar innehållande mycket självständiga och intelligenta robotar som söker målet självt. Man kan tänka sig att den blåser upp luftkuddar för att öka stabiliteten. A26 beväpning är ett mycket intressant område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in