2009-10-03, 15:32
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Okej du gör alltså en egen beräkning via hur många ubåtar som har denna applikation installerad.

Kan då berättat för dig att din källa, dvs dig själv har rejält fel i antal motorer Kockums tillverkat.
Man har säkert även tillverkat stirlingmotorer för värmepumpar och kylanläggningar - men för bruk i ubåt är antalet rimligtvis runt ca 20.
Citera
2009-10-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Man har säkert även tillverkat stirlingmotorer för värmepumpar och kylanläggningar - men för bruk i ubåt är antalet rimligtvis runt ca 20.

Återigen..du har inte en susning..Kockums säljer inte sin applikation till civil lösning ännu. Det blir väl först när man (om) slår igenom med solcellsenergin i USA och Sverige

För att återknyta till bränslecell kontra Stirling så är det märkligt att den Tyska ägaren inte lägger ner Stirlingmotorn , trots allt så är den ju en konkurrent till sin egena bränscellslösning med ditt sätt att argumentera.
Citera
2009-10-03, 15:54
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Återigen..du har inte en susning..Kockums säljer inte sin applikation till civil lösning ännu. Det blir väl först när man (om) slår igenom med solcellsenergin i USA och Sverige

För att återknyta till bränslecell kontra Stirling så är det märkligt att den Tyska ägaren inte lägger ner Stirlingmotorn , trots allt så är den ju en konkurrent till sin egena bränscellslösning med ditt sätt att argumentera.
Jag syftade på att man säkert har sålt en och annan stirlingmotor sedan 1960-talet bla i värmepumpar och kylanläggningar mm.
Kockums har bla tillverkat vanliga kylskåp en gång i tiden.

Stirlingmotorn har inte ändrat det faktum att de Tyska ägarna har sålt ett stort antal ubåtar med bränslecell.
Citera
2009-10-03, 15:59
Medlem
Citat:
Jag syftade på att man säkert har sålt en och annan stirlingmotor sedan 1960-talet bla i värmepumpar och kylanläggningar mm.
Kockums har bla tillverkat vanliga kylskåp en gång i tiden.

Stirlingmotorn har inte ändrat det faktum att de Tyska ägarna har sålt ett stort antal ubåtar med bränslecell.

Återigen du har inte en susning...men vi släpper det.

Min tanke var att om nu bränslecellslösningen är så pass mycket bättre , varför då fortfarande erbjuda Stirlinglösningen . Alltså torde även den tyska ägaren anse att den är något att satsa på , eller ?
Citera
2009-10-03, 16:08
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Återigen du har inte en susning...men vi släpper det.

Min tanke var att om nu bränslecellslösningen är så pass mycket bättre , varför då fortfarande erbjuda Stirlinglösningen . Alltså torde även den tyska ägaren anse att den är något att satsa på , eller ?
Jo jag har en susning om detta - och mycket annat också när det gäller ubåtar.

Frågan är väl varför då överhuvudtaget de Tyska ägarna låter Kockums finnas kvar - då Kockums säljer mycket få ubåtar sedan 1996, förutom HTM av befintliga ubåtar + försäljning av överblivna till Singapore.

Kanske det har att göra med att Svenska staten pumpar in Miljarder , där man kan använda delar av pengarna för utveckling av ubåtar - som sedan i sin tur kan ta kunder från Kockums.

Om du nu vet hur många ubåtar utöver de vi känner till som fått Kockums Stirling - så kan du väl nämna dem.
Senast redigerad av krokodil 2009-10-03 kl. 16:10.
Citera
2009-10-03, 16:34
Medlem
Citat:
Om du nu vet hur många ubåtar utöver de vi känner till som fått Kockums Stirling - så kan du väl nämna dem.

Jag har inte nämt i hur många ubåtar det sitter , jag ifrågasatta bara ditt antal som var tillverkade. Och där har du rejält fel.

Och hur många det är tänker jag inte skriva här då det säkerligen är klassade siffror.
Citera
2009-10-03, 16:37
Medlem
Citat:
Jo jag har en susning om detta - och mycket annat också när det gäller ubåtar.

Frågan är väl varför då överhuvudtaget de Tyska ägarna låter Kockums finnas kvar - då Kockums säljer mycket få ubåtar sedan 1996, förutom HTM av befintliga ubåtar + försäljning av överblivna till Singapore.

Kanske det har att göra med att Svenska staten pumpar in Miljarder , där man kan använda delar av pengarna för utveckling av ubåtar - som sedan i sin tur kan ta kunder från Kockums.

Du tror väl inte att Staten pumar in en massa pengar varje år som oavkortat går till den Tyska ägaren , då är du mer än lovligt naiv ?
Citera
2009-10-03, 17:12
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Jag har inte nämt i hur många ubåtar det sitter , jag ifrågasatta bara ditt antal som var tillverkade. Och där har du rejält fel.

Och hur många det är tänker jag inte skriva här då det säkerligen är klassade siffror.
Jag sa runt 20 system som Kockums tillverkat, nu ska vi se....

Näcken fick ett MK2 på 60 kW, 3 st Gotland fick vardera 2 st MK3 på vardera 75 kW, 2 st Södermanland fick vardera 2 st MK3 + lika många på de båda Västergötlandklass som såldes till Singapore.
Det blir 15 st + den MK1 som monterades i provrigg.

Japan har köpt 5 st system som licentillverkas av Kawasaki i Japan, de Japanska ubåtarna är mycket stora för att vara Dieselelektriska och har mycket stor batterikapacitet jämfört med de flesta övriga Dieselelektriska ubåtar.
Citera
2009-10-03, 17:14
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Du tror väl inte att Staten pumar in en massa pengar varje år som oavkortat går till den Tyska ägaren , då är du mer än lovligt naiv ?
Det är inga vattentäta skott mellan HDW olika varv som man äger, däribland Kockums.
Precis som i bilindustrin så jagar man kostnader och miskar antal komponeneter mm som man använder.
Citera
2009-10-03, 17:36
Medlem
Citat:
Jag sa runt 20 system som Kockums tillverkat, nu ska vi se....

Näcken fick ett MK2 på 60 kW, 3 st Gotland fick vardera 2 st MK3 på vardera 75 kW, 2 st Södermanland fick vardera 2 st MK3 + lika många på de båda Västergötlandklass som såldes till Singapore.
Det blir 15 st + den MK1 som monterades i provrigg.

Japan har köpt 5 st system som licentillverkas av Kawasaki i Japan, de Japanska ubåtarna är mycket stora för att vara Dieselelektriska och har mycket stor batterikapacitet jämfört med de flesta övriga Dieselelektriska ubåtar.

Återigen man har tillverkat och tillverkar fortfarande .... så att dina siffror är just dina vilka oxå är fel.

Att det förnärvarande är ett 20 tal ubåtar som har denna lösning stämmer säkerligen, det har jag aldrig ifrågasagt, men som sagt vi släpper antalet nu.
Citera
2009-10-03, 17:38
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Precis som i ett batteri, som även det skapar viss värme, men mycket marginellt jämfört med avgaserna från förbränning av Diesel - 800 grader.

En ubåt kyls även ner av det omgivande vattnet, förutom i varmare hav där ubåtarna behöver kylanläggningar för att få behaglig miljö för besättning, datorer mm.
Väljer att citera mig själv.

Som jag skrev så är värmeutvecklingen i en bränslecell marginell jämfört med avgaser 800 grader som uppstår i en Stirlingmotor när man förbränner LOX och Diesel, och som sedan i flera steg med havsvatten kyls ner och lämnar ubåtskrovet.

Det finns 2 olika system av bränsleceller tillverkade av Siemens och som används på 209/212/214.

Arbetstemperaturen för bränslecellen är 70-80 grader Celsius och cellerna är vattenkylda.
BZM-34 är den mista och är på 34 kW för varje cell, man använder 9 st celler som väger 650 kilo styck och levererar 52,3 volt och 650 A vardera.

De flesta av ubåtarna använder istället BZM-120 på 120 kW vardera, och där man använder 2 st på då totalt 240 kW. Varje cell väger 900 kilo och leverar 215 Volt och 560 A.

http://www.sea.siemens.com/us/internet-dms/Internet/MarineComm/General/Docs/Siemens%20Presents%20Fuel%20Cell%20at%20the%20Adva nce%20Naval%20Propulsion%20Symposium.pdf
Citera
2009-10-03, 17:41
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Återigen man har tillverkat och tillverkar fortfarande .... så att dina siffror är just dina vilka oxå är fel.

Att det förnärvarande är ett 20 tal ubåtar som har denna lösning stämmer säkerligen, det har jag aldrig ifrågasagt, men som sagt vi släpper antalet nu.
Inte 20 ubåtar, utan 20 system då de flesta använder 2 st vardera ( 8 ubåtar har systemet vad jag vet - är dock inte säker på Näckens status som ubåt i dagsläget, kanske hon har blivit rakblad).

Du säger att jag har fel och att du vet antalet men inte får säga något - varför då yttra sig.

Japan har för närvarande köpt 5 st system som då tillverkas på licens i Japan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in