2009-10-03, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Du har bevisat i dina inlägg - över 10 st under snart en vecka att du har noll koll angående tillämpningen av Stirlingtekniken i de Svenska ubåtarna.

Genom ovan nämnda citat från dig så bevisar du ganska bra att du inte har den minsta aning om hur Stirlingmaskineriet fungerar på Kockums ubåtar.

Ubåtarna har en stor elmotor ( väger ett antal ton, som då är kopplad direkt till proppelleraxeln - en del utländska moderna ubåtar har 2 elmotorer), den får i u-läge sin energi från batterierna ( flera hundra ton på en modern ubåt). Elmotorn + reglerutrustning mm finns i elektromaskinrummet längst bak i ubåten. Batterierna finns utspridda i undre delen av ubåtsskrovet och är mycket skrymmande.

Efter detta så kommer Dieselmotorrummet där de Aktuella Svenska ubåtarna har 2 st stora dieslar ( mycket större än tradionella lastbilsmotorer), där varje motor är kopplad direkt till en generator - för att ladda batterierna när man snorklar vid ytan, eller för framdrivning vid ytläge ( eller snorkling) då man direkt matar elmotorn. Propeller axeln har därför inte kontakt med Dieselmotorerna - en tillämpning som då Tyskland var först med på sina elektroubåtar några år in i 2:a världskriget.

På Näcken och Södermanland har man kapat ubåtarna mellan elektromaskinrummet och Dieselmaskinrummet, och där monterat en 8 meters sektion innehållande Stirlingmotorerna med sina generatorer, tankar för det flytande syret, ballasttankar för att kompensera den ökade ubåtsvikten, mm mm.
Liknande konstruktion har Gotlandsklass-ubåtarna då beslut om att tillföra AIP kom efter att konstruktionen av ubåtarna startat.

Stirlingmotorerna är därför ett luftoberoende tillsatsmaskineri, som endast kan ge lite energi jämfört med huvudmaskineriet ombord ( dieslarna med deras generatorer).
Man kan därför enbart använda stirlingmaskineriet under begränsad tid ( några veckor) i låga farter, vill man använda högre fart får man ta energin från batterierna som då relativt snabbt kommer att behöva laddas upp med huvudmaskineriet vid snorkling.

Stirlingmotorerna har ingenting med Dieselmotorerna ombord att göra.
Stirlingmotorn är en relativt liten motor och i kockums fall så är stirlingmotorn sammanbyggd med förbränningsrummet där Dieseln och flytande syret skapar den värme som sedan hettar upp arbetsgasen i motorn.
Enda dieselmotorerna man har ombord är fortfarande huvudmaskineriet som då inte är delaktig i Stirlingmotorernas arbete - som du då påstår.

Blir även mycket svårt att ersätta huvudmaskineriet helt med Stirlingmotorer, därför kommer A26 högst sannolikt ha en liknande motorlösning som Gotland-klass.
Man kommer inte ersätta dieseln med stirling men stirling kommer att vara huvudmotor i stället för tvärtom som det är nu, precis som jag sa tidigare.

Och en striling bygger fortfarande på temperaturskillnader och i Gotland skapar men denna temperaturskillnad med en diesle, precis som jag tidigare sagt, jag har också sagt att en gissnig från min sida är att man även använder syret för att kyla stirlingmotorn.

Du har sagt att stirling är en fattigmanslösning vilket är lite märkligt då Japan som knappast går att jämnföra med en fattiglapp valt stirling, hur kan du förklara detta.

Edit, att stirling är en fattigmanslösning är som vanligt bara ditt egna antaganda för att såga svensk försvarindustri.

Det som begränsar Gotlands AIP är mängden flytandes syre och det kan därför mycket väl tillämpas längre än några veckor.
Senast redigerad av kroppskultur 2009-10-03 kl. 12:33.
Citera
2009-10-03, 12:34
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Man kommer inte ersätta dieseln med stirling men stirling kommer att vara huvudmotor i stället för tvärtom som det är nu, precis som jag sa tidigare.
Man behöver flera 1000 kW för att kunna generera tillräckligt mycket energi - därför kommer man fortfarande ha stora Dieslar som huvudmaskineri.

Citat:
Och en striling bygger fortfarande på temperaturskillnader och i Gotland skapar men denna temperaturskillnad med en diesle, precis som jag tidigare sagt, jag har också sagt att en gissnig från min sida är att man även använder syret för att kyla stirlingmotorn.
Nej, I kockums stirlingmotorer så förbränns dieseln och Flytande syret i deras Stirlingmotor - dvs den cylindriska klump som är drygt en meter hög och där cylindarna finns i anslutning till den förbränningsdel där skapar värme - och som producerar avgaser på 800 grader.

Nej, syret använder man för att kunna förbränna dieseln ovan på kockums motormodul.

Dieselmotorerna har ingenting med Stirlingmotorerna, är det så svårt för dig att förstå.
Dieselmotorerna går inte använda utan tillgång till syre ( vilket man får vid ytan eller från snorkeln). Stirlingmotorn går att använda i flera veckor, och då är huvudmaskineriets dieslar iskalla.

Jag har motbevisat dig gång efter gång, men du fortsätter att göra bort dig.
Citat:
Du har sagt att stirling är en fattigmanslösning vilket är lite märkligt då Japan som knappast går att jämnföra med en fattiglapp valt stirling, hur kan du förklara detta.
Japan har många gånger tagit ologiska beslut gällande materielinköp mm.

Jämfört med Bränslecell så är Stirling en fattigmanslösning.

Och jämfört med atomdrift så är bränslecell en fattigmanslösning.
Citera
2009-10-03, 12:43
Medlem
Citat:
Kockums har byggt ungefär 20 st stirlingmotorer under ca 20 år.
Den där siffran vill jag se källa på...Det har väl du tagit helt ur luften
Jag har nämligen en aning om hur många som tillverkas per år

Citat:
Under åren har det funnits en mängd företag fämst i slutet av 1960-talet( både inom och utom Sverige) som tillverkat stirlingmotorer för olika användningsområdet.

Du vet att det patentet som Kockums äger har vandrat runt i Sverige och Norge för att sedan hamna tillbaka i Sverige och Kockums och det är sedan 60-talet ja.

Citat:
Det finns flera stora solenergiprojekt i USA, som då knappast är döda idag.
http://www.stirlingenergy.com/projects.htm

Ja att man runt 2010 tror sig kunna starta sin provpark kallar jag inte fungerande solenergiprojekt. Och om jag inte har helt fel så kommer provmotorerna från Kockums dvs konverterade ubåtsmotorer är inte 100% säker men namnet klingar bekant
Senast redigerad av Hansol 2009-10-03 kl. 12:45.
Citera
2009-10-03, 12:48
Medlem
Citat:
Man behöver flera 1000 kW för att kunna generera tillräckligt mycket energi - därför kommer man fortfarande ha stora Dieslar som huvudmaskineri.

Nej, I kockums stirlingmotorer så förbränns dieseln och Flytande syret i deras Stirlingmotor - dvs den cylindriska klump som är drygt en meter hög och där cylindarna finns i anslutning till den förbränningsdel där skapar värme - och som producerar avgaser på 800 grader.

Nej, syret använder man för att kunna förbränna dieseln ovan på kockums motormodul.

Dieselmotorerna har ingenting med Stirlingmotorerna, är det så svårt för dig att förstå.
Dieselmotorerna går inte använda utan tillgång till syre ( vilket man får vid ytan eller från snorkeln). Stirlingmotorn går att använda i flera veckor, och då är huvudmaskineriets dieslar iskalla.

Jag har motbevisat dig gång efter gång, men du fortsätter att göra bort dig.

Japan har många gånger tagit ologiska beslut gällande materielinköp mm.

Jämfört med Bränslecell så är Stirling en fattigmanslösning.

Och jämfört med atomdrift så är bränslecell en fattigmanslösning.
Hur ska du skapa rörelseenegri utan att skapa värme, knappast med en bärnslecell eller en kärnreaktor, så detta kan knappast vara en nackdel gentemot konkurreande system.
Citera
2009-10-03, 12:50
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Den där siffran vill jag se källa på...Det har väl du tagit helt ur luften
Jag har nämligen en aning om hur många som tillverkas per år

Du vet att det patentet som Kockums äger har vandrat runt i Sverige och Norge för att sedan hamna tillbaka i Sverige och Kockums och det är sedan 60-talet ja.

Ja att man runt 2010 tror sig kunna starta sin provpark kallar jag inte fungerande solenergiprojekt. Och om jag inte har helt fel så kommer provmotorerna från Kockums dvs konverterade ubåtsmotorer är inte 100% säker men namnet klingar bekant
Antalet Stirlingmotorer för bruk i Ubåtar borde vara drygt 20 st, då man byggde en provrigg på 1980-talet, sedan har man installerat 2 motorer i Näcken 3x2 i Gotlandsklass, 2x2 i Södermanland, 2x2 i Västergötlandsklass ( som man sålt till Singapore).

Antalet Stirlingmotorer som används som värmepumpar mm i kylanläggningar mm är garanterat betydligt större....

Skit samma, vad diskuterar vi igentligen, i fråga om AIP så kommer det finnas betydligt fler ubåtar med bränslecell jämfört med Stirling.

Jag försöker även förgäves fölrklara verkligheten för Kroppskultur.
Citera
2009-10-03, 12:53
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Hur ska du skapa rörelseenegri utan att skapa värme, knappast med en bärnslecell eller en kärnreaktor, så detta kan knappast vara en nackdel gentemot konkurreande system.
En bränslecell saknar rörliga delar och avgaser på 800 grader som måste kylas ner, knappast en nackdel - eller hur.

Förklara gärna hur du skapar värmen på "din" konstruktion av AIP-ubåt med Stirlingmotorer .
Citera
2009-10-03, 12:54
Medlem
Citat:
Antalet Stirlingmotorer för bruk i Ubåtar borde vara drygt 20 st, då man byggde en provrigg på 1980-talet, sedan har man installerat 2 motorer i Näcken 3x2 i Gotlandsklass, 2x2 i Södermanland, 2x2 i Västergötlandsklass ( som man sålt till Singapore).

Antalet Stirlingmotorer som används som värmepumpar mm i kylanläggningar mm är garanterat betydligt större....

Skit samma, vad diskuterar vi igentligen, i fråga om AIP så kommer det finnas betydligt fler ubåtar med bränslecell jämfört med Stirling.

Jag försöker även förgäves fölrklara verkligheten för Kroppskultur.
Som vad, stirling är ingen förbrännigsmotor, att man förbränner diesel och syre för att skapa värme på Gotlands stirlingmotor ändra inte på detta faktum
Citera
2009-10-03, 12:55
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Som vad, stirling är ingen förbrännigsmotor, att man förbränner diesel och syre för att skapa värme på Gotlands stirlingmotor ändra inte på detta faktum
Och var förbränner man dieseln och Syret enligt dig då.
Citera
2009-10-03, 12:57
Medlem
Citat:
En bränslecell saknar rörliga delar och avgaser på 800 grader som måste kylas ner, knappast en nackdel - eller hur.

Förklara gärna hur du skapar värmen på "din" konstruktion av AIP-ubåt med Stirlingmotorer .
Som jag alltid sagt, med diesel och syre.
EN stirlingmotor är i stort sett vibratiosnfri.

Citat:
Och var förbränner man dieseln och Syret enligt dig då.
Nturligvis där den kan värma gasen som är hermetiskt tillsluten i stirlingsystemet.
Citera
2009-10-03, 12:59
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Som jag alltid sagt, med diesel och syre.
EN stirlingmotor är i stort sett vibratiosnfri.

Nturligvis där den kan värma gasen som är hermetiskt tillsluten i stirlingsystemet.
Men var exakt sker förbränningen av Dieseln och syret som ger värmen åt stirling motorn.

En bränslecell är helt vibrationsfri
Citera
2009-10-03, 13:03
Medlem
Citat:
Men var exakt sker förbränningen av Dieseln och syret som ger värmen åt stirling motorn.

En bränslecell är helt vibrationsfri
Den sker inte i stirlingmotorn.

Edit, Bränsleceller behöver i regel kylas vilket då kräver rörliga delar, hur det är i dom tyska u-båtarna vet jag ej men det är nog troligt att dom måste kylas.
Senast redigerad av kroppskultur 2009-10-03 kl. 13:05.
Citera
2009-10-03, 13:03
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Den sker inte i stirlingmotorn.
Och var då enligt dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto