2009-10-02, 23:04
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Edit, om jag ska gissa själv så används det flytande syret även till att kyla gasen men det är bara en gissning.
Du ska nog inte gissa mer i det här fallet - då du är ute och cyklar värre än vätternrundan.
Det flytande syret används för att förbränna dieseln för att på det viset skapa värme.
Citera
2009-10-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Du ska nog inte gissa mer i det här fallet - då du är ute och cyklar värre än vätternrundan.
Det flytande syret används för att förbränna dieseln för att på det viset skapa värme.
Så du tror inte att det kan ha fler användningsområden? seriöst så bör du överväga självmord eftersom hela din existens är en förolämpning mot alla normalt tänkande männiksor
Citera
2009-10-02, 23:14
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Så du tror inte att det kan ha fler användningsområden? seriöst så bör du överväga självmord eftersom hela din existens är en förolämpning mot alla normalt tänkande männiksor
Hur tänker du nu, jag har varit ganska ödmjuk mot dig - jämfört med dina förolämpningar mot mig i dina senaste inlägg ( och även i tidigare).

Du skriver om något du har noll koll om - och där du även medger att du gissar .

Jag visar länkar och källor på hur Stirlingmotorerna på Svenska ubåtar fungerar - men du fortsätter att förneka detta.
Senast redigerad av krokodil 2009-10-02 kl. 23:17.
Citera
2009-10-02, 23:19
Medlem
Citat:
Hur tänker du nu, jag har varit ganska ödmjuk mot dig - jämfört med dina förolämpningar mot mig i dina senaste inlägg ( och även i tidigare).

Du skriver om något du har noll koll om - och där du även medger att du gissar .

Jag visar länkar och källor på hur Stirlingmotorerna på Svenska ubåtar fungerar - men du fortsätter att förneka detta.
Ok, jag har aldrig sagt att motorn på Gotland är en icke förbränningsmotor men eftersom du kategoriskt sågar allt svenskt så var jag tvungen att säga att du hade fel när du sa sterlingmotor är en förbrännigsmotor och jag ber om ursäkt för tonen men du kan vara ganska provokativ.
Citera
2009-10-02, 23:23
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ok, jag har aldrig sagt att motorn på Gotland är en icke förbränningsmotor men eftersom du kategoriskt sågar allt svenskt så var jag tvungen att säga att du hade fel när du sa sterlingmotor är en förbrännigsmotor och jag ber om ursäkt för tonen men du kan vara ganska provokativ.
Jag har ju bevisat att Stirlingmotorn är en förbränningsmotor - då den förbränner flytande syre och diesel för att skapa den värme - som då gasen i cylindern använder för att driva kolven.

Edit, läste lite slarvigt... jaha nu har du ändrat dig, då du säkert inser att du har fel - innan har du knappast förstått hur Stirlingmotorn fungerat då du yrat om huvudmaskineriet och värmeskillnader mm.

Stirlingmotorn är inte heller en Svensk uppfinning, och motorn används av en rad andra tillverkare för en mängd olika tillämpningar.
Senast redigerad av krokodil 2009-10-02 kl. 23:26.
Citera
2009-10-03, 05:34
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Eeeeh, känns det hela inte lite väl knappologiskt nu?
En sterlingmotor är per definition inte en förbränningsmotor generellt sett men i det aktuella fallet sker uppvärmningen med förbränning vilket gör det till en externförbränningsmotor vilket npg måste sägas vara en förbränningsmotor. Nu vet ni båda säkert det men ändå.

Jag tycker att ni ska köpa varsin http://www.manufactum.de/Produkt/0/1409015/StirlingMotorNr14.html?suchbegriff=sterling och en http://www.kjell.com/ att leka med och vara glada, estetiskt så är nog sterling att föredra.
Citera
2009-10-03, 11:12
Medlem
Citat:

Stirlingmotorn är inte heller en Svensk uppfinning, och motorn används av en rad andra tillverkare för en mängd olika tillämpningar.

Principen för Stirlingmotorn skissades väl upp av en munk redan på 1800 talet vars namn var just Stirling.

Och att motorn används för en massa tillämpningar redan idag är väl en sanning med modifikation, problemet för denna typ av applikation är att den är rejält dyr i tillverkning.

Men man håller på att hitta nya vägar fram nu med materialer som gör att man kan pressa tillverkningskostnaderna så pass att konceptet börjar bli rejält intressant även för privat marknad.

En ide är tex att nyttja "spillvärmen" från en villapanna och på så sätt generera strömmen till sitt hushåll

Ett annat är ju det som flera här i Sverige nu jobbar med , att låta solen värma upp motorn och på så sätt skapa "ren el".

Så Stirlingmotorn har tiden framför sig .
Citera
2009-10-03, 11:24
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Jag vet hur stirlingmotorn fungerar och jag vet hur maskineriet i Gotland fungerar, stirlingmotorn är en del av maskineriet i Gotland det är inte hela maskinen och detta tror jag du har missuppfattat.
Du har bevisat i dina inlägg - över 10 st under snart en vecka att du har noll koll angående tillämpningen av Stirlingtekniken i de Svenska ubåtarna.

Citat:
En av energikällorna till sterlingmotorn är det kalla vattnet u-båten rör sig i
Citat:
Sterlingmaskinen är ett slutet sytem som använder temperaturskillnaden och återigen så kommer sterlingmaskinen att vara huvudmaskin på A26 så kom med källa på att A26 kommer att ha 800 gradiga avgaser i smygläge
Citat:
Stirling är ingen förbrännigsmotor, det vore bra om du kunde fatta det någon gång, en stirlingmotor kan drivas av värmen från en handflata.
Citat:
Nej stirling är inte en förbränningsmotor den utnyttjar temperaturskillnaden i dagens ubåtar bygger det dock på en dieselmotor men stirlingmotorn i sig är inte en förbränningsmotor
Citat:
i Gotland använder man stirling med en diesel som är en förbränningsmotor men stirlingmotorn är det ej.
Citat:
Nej, den utnyttjar temepraturskillnaden mellan syret och dieselmotorn och jag undrar om dom behöver släppa ut avgaser i smygläge
Citat:
Som jag uppfattar det använder den stirlingmotorn till att ladda batterierna utan att behöva gå upptill ytan och det kan man inte med dieseln igång
Citat:
jag vet mycket väl vad en stirlingmotor är vilket du uppenbarligen inte gör, hur Gotland gör då den värmer upp gasen i sin stilringmtor har inget med saken att göra
Citat:
är du så pass okunnig så du tror att det är stirlingmotorn som förbränner syret och dieseln?
Citat:
Hur man tillämopar stirlingmotorn i Gotland är en annan sak, där arbetar den tillsammans med en förbränningsmotor.
Genom ovan nämnda citat från dig så bevisar du ganska bra att du inte har den minsta aning om hur Stirlingmaskineriet fungerar på Kockums ubåtar.

Ubåtarna har en stor elmotor ( väger ett antal ton, som då är kopplad direkt till proppelleraxeln - en del utländska moderna ubåtar har 2 elmotorer), den får i u-läge sin energi från batterierna ( flera hundra ton på en modern ubåt). Elmotorn + reglerutrustning mm finns i elektromaskinrummet längst bak i ubåten. Batterierna finns utspridda i undre delen av ubåtsskrovet och är mycket skrymmande.

Efter detta så kommer Dieselmotorrummet där de Aktuella Svenska ubåtarna har 2 st stora dieslar ( mycket större än tradionella lastbilsmotorer), där varje motor är kopplad direkt till en generator - för att ladda batterierna när man snorklar vid ytan, eller för framdrivning vid ytläge ( eller snorkling) då man direkt matar elmotorn. Propeller axeln har därför inte kontakt med Dieselmotorerna - en tillämpning som då Tyskland var först med på sina elektroubåtar några år in i 2:a världskriget.

På Näcken och Södermanland har man kapat ubåtarna mellan elektromaskinrummet och Dieselmaskinrummet, och där monterat en 8 meters sektion innehållande Stirlingmotorerna med sina generatorer, tankar för det flytande syret, ballasttankar för att kompensera den ökade ubåtsvikten, mm mm.
Liknande konstruktion har Gotlandsklass-ubåtarna då beslut om att tillföra AIP kom efter att konstruktionen av ubåtarna startat.

Stirlingmotorerna är därför ett luftoberoende tillsatsmaskineri, som endast kan ge lite energi jämfört med huvudmaskineriet ombord ( dieslarna med deras generatorer).
Man kan därför enbart använda stirlingmaskineriet under begränsad tid ( några veckor) i låga farter, vill man använda högre fart får man ta energin från batterierna som då relativt snabbt kommer att behöva laddas upp med huvudmaskineriet vid snorkling.

Stirlingmotorerna har ingenting med Dieselmotorerna ombord att göra.
Stirlingmotorn är en relativt liten motor och i kockums fall så är stirlingmotorn sammanbyggd med förbränningsrummet där Dieseln och flytande syret skapar den värme som sedan hettar upp arbetsgasen i motorn.
Enda dieselmotorerna man har ombord är fortfarande huvudmaskineriet som då inte är delaktig i Stirlingmotorernas arbete - som du då påstår.

Blir även mycket svårt att ersätta huvudmaskineriet helt med Stirlingmotorer, därför kommer A26 högst sannolikt ha en liknande motorlösning som Gotland-klass.
Senast redigerad av krokodil 2009-10-03 kl. 11:28.
Citera
2009-10-03, 11:32
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Eeeeh, känns det hela inte lite väl knappologiskt nu?
En sterlingmotor är per definition inte en förbränningsmotor generellt sett men i det aktuella fallet sker uppvärmningen med förbränning vilket gör det till en externförbränningsmotor vilket npg måste sägas vara en förbränningsmotor.
Kockums säger att deras Stirlingmotorer i deras ubåtar har extern förbränning - vilket de då har då de förbränner Diesel och LOX utanför cylindern - där man istället har förbränningsrummet på en tradionell diesel eller bensin motor.
Citera
2009-10-03, 11:42
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Principen för Stirlingmotorn skissades väl upp av en munk redan på 1800 talet vars namn var just Stirling.

Och att motorn används för en massa tillämpningar redan idag är väl en sanning med modifikation, problemet för denna typ av applikation är att den är rejält dyr i tillverkning.

Men man håller på att hitta nya vägar fram nu med materialer som gör att man kan pressa tillverkningskostnaderna så pass att konceptet börjar bli rejält intressant även för privat marknad.

En ide är tex att nyttja "spillvärmen" från en villapanna och på så sätt generera strömmen till sitt hushåll

Ett annat är ju det som flera här i Sverige nu jobbar med , att låta solen värma upp motorn och på så sätt skapa "ren el".

Så Stirlingmotorn har tiden framför sig .
Stirlingmotorer har använts som värmepumpar, solenergi-projekt, mm under rätt många år.

I en ubåt är det ändå bättre att ha bränslecell, trots att det är dyrare.

Bränslecell har även utvecklats för personbilar mm, men lär dröja ett tag pga att det i dagsläget blir för dyrt i inköp.
Citera
2009-10-03, 11:53
Medlem
Citat:
Stirlingmotorer har använts som värmepumpar, solenergi-projekt, mm under rätt många år.

Om du tänker på solenergi-projekt man startade upp i USA så är det ganska så dött eller iaf stillaståeende beroeende på att man inte klarade av att tillverka vissa komponenter och fick be Kockums om hjälp.

Men Kockums har väl som projekt att inom snar framtid skapa en solpark och visa upp för Elmarknaden i USA.

Så återigen att Stirlingmotorer är utbrett använda är nog inte riktigt sant
Senast redigerad av Hansol 2009-10-03 kl. 11:57.
Citera
2009-10-03, 12:14
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Om du tänker på solenergi-projekt man startade upp i USA så är det ganska så dött eller iaf stillaståeende beroeende på att man inte klarade av att tillverka vissa komponenter och fick be Kockums om hjälp.

Men Kockums har väl som projekt att inom snar framtid skapa en solpark och visa upp för Elmarknaden i USA.

Så återigen att Stirlingmotorer är utbrett använda är nog inte riktigt sant
Det finns eller har funnits betydligt fler stirlingmotorer i drift i andra tillämpningar innan Kockums startade sitt projekt, bla som värmepumpar.
Kockums har byggt ungefär 20 st stirlingmotorer under ca 20 år.
Under åren har det funnits en mängd företag fämst i slutet av 1960-talet( både inom och utom Sverige) som tillverkat stirlingmotorer för olika användningsområdet.

Det finns flera stora solenergiprojekt i USA, som då knappast är döda idag.
http://www.stirlingenergy.com/projects.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in