Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag vet hur stirlingmotorn fungerar och jag vet hur maskineriet i Gotland fungerar, stirlingmotorn är en del av maskineriet i Gotland det är inte hela maskinen och detta tror jag du har missuppfattat.
Du har bevisat i dina inlägg - över 10 st under snart en vecka att du har noll koll angående tillämpningen av Stirlingtekniken i de Svenska ubåtarna.
Citat:
En av energikällorna till sterlingmotorn är det kalla vattnet u-båten rör sig i
Citat:
Sterlingmaskinen är ett slutet sytem som använder temperaturskillnaden och återigen så kommer sterlingmaskinen att vara huvudmaskin på A26 så kom med källa på att A26 kommer att ha 800 gradiga avgaser i smygläge
Citat:
Stirling är ingen förbrännigsmotor, det vore bra om du kunde fatta det någon gång, en stirlingmotor kan drivas av värmen från en handflata.
Citat:
Nej stirling är inte en förbränningsmotor den utnyttjar temperaturskillnaden i dagens ubåtar bygger det dock på en dieselmotor men stirlingmotorn i sig är inte en förbränningsmotor
Citat:
i Gotland använder man stirling med en diesel som är en förbränningsmotor men stirlingmotorn är det ej.
Citat:
Nej, den utnyttjar temepraturskillnaden mellan syret och dieselmotorn och jag undrar om dom behöver släppa ut avgaser i smygläge
Citat:
Som jag uppfattar det använder den stirlingmotorn till att ladda batterierna utan att behöva gå upptill ytan och det kan man inte med dieseln igång
Citat:
jag vet mycket väl vad en stirlingmotor är vilket du uppenbarligen inte gör, hur Gotland gör då den värmer upp gasen i sin stilringmtor har inget med saken att göra
Citat:
är du så pass okunnig så du tror att det är stirlingmotorn som förbränner syret och dieseln?
Citat:
Hur man tillämopar stirlingmotorn i Gotland är en annan sak, där arbetar den tillsammans med en förbränningsmotor.
Genom ovan nämnda citat från dig så bevisar du ganska bra att du inte har den minsta aning om hur Stirlingmaskineriet fungerar på Kockums ubåtar.
Ubåtarna har en stor elmotor ( väger ett
antal ton, som då är kopplad direkt till proppelleraxeln - en del utländska moderna ubåtar har 2 elmotorer), den får i u-läge sin energi från batterierna ( flera hundra ton på en modern ubåt). Elmotorn + reglerutrustning mm finns i elektromaskinrummet längst bak i ubåten. Batterierna finns utspridda i undre delen av ubåtsskrovet och är mycket skrymmande.
Efter detta så kommer Dieselmotorrummet där de Aktuella Svenska ubåtarna har 2 st stora dieslar ( mycket större än tradionella lastbilsmotorer), där varje motor är kopplad direkt till en generator - för att ladda batterierna när man snorklar vid ytan, eller för framdrivning vid ytläge ( eller snorkling) då man direkt matar elmotorn. Propeller axeln har därför inte kontakt med Dieselmotorerna - en tillämpning som då Tyskland var först med på sina elektroubåtar några år in i 2:a världskriget.
På Näcken och Södermanland har man kapat ubåtarna mellan elektromaskinrummet och Dieselmaskinrummet, och där monterat en 8 meters sektion innehållande Stirlingmotorerna med sina generatorer, tankar för det flytande syret, ballasttankar för att kompensera den ökade ubåtsvikten, mm mm.
Liknande konstruktion har Gotlandsklass-ubåtarna då beslut om att tillföra AIP kom efter att konstruktionen av ubåtarna startat.
Stirlingmotorerna är därför ett luftoberoende tillsatsmaskineri, som endast kan ge lite energi jämfört med huvudmaskineriet ombord ( dieslarna med deras generatorer).
Man kan därför enbart använda stirlingmaskineriet under begränsad tid ( några veckor) i låga farter, vill man använda högre fart får man ta energin från batterierna som då relativt snabbt kommer att behöva laddas upp med huvudmaskineriet vid snorkling.
Stirlingmotorerna har
ingenting med Dieselmotorerna ombord att göra.
Stirlingmotorn är en relativt liten motor och i kockums fall så är stirlingmotorn sammanbyggd med förbränningsrummet där Dieseln och flytande syret skapar den värme som sedan hettar upp arbetsgasen i motorn.
Enda dieselmotorerna man har ombord är fortfarande huvudmaskineriet som då inte är delaktig i Stirlingmotorernas arbete - som du då påstår.
Blir även mycket svårt att ersätta huvudmaskineriet helt med Stirlingmotorer, därför kommer A26 högst sannolikt ha en liknande motorlösning som Gotland-klass.