2009-10-03, 13:06
Medlem
Snart kommer SEP och stirling erövra världen, fan vad kul .
Senast redigerad av kroppskultur 2009-10-03 kl. 13:08. Anledning: envisas med att skriva sterling
Citera
2009-10-03, 13:10
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Bränsleceller behöver i regel kylas vilket då kräver rörliga delar, hur det är i dom tyska u-båtarna vet jag ej men det är nog troligt att dom måste kylas.
Nu gissar du igen, det är skillnad på värme som alstras från ett batteri eller bränslecell, jämfört med när Diesel förbränns med hjälp av flytande syre.
Citera
2009-10-03, 13:15
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Snart kommer SEP och stirling erövra världen, fan vad kul .
Du måste vara riktigt sjuk.....

Du fortsätter att skriva saker som du enbart gissar, och där jag har motbevisat dig gång efter gång.

Även från Kockums sida som anger att deras Stirling är av typen förbränningsmotor med extern förbränning - som jag länkat till 2 gånger.

I Kockums stirlingmotormodul så förbränner man Diesel och Flytande syre, som då hettar upp den helium ( arbetsgas) som utför arbetsmomentet att driva kolven - som i sin tur driver vevaxeln konstant 2000 varv/minut för att drive en generator.
Extern förbränning kallas det därför att förbränningen inte sker inne i cylindern med kolven - utan på utsidan, det sker ändå i själva motormodulen.
Citera
2009-10-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Nu gissar du igen, det är skillnad på värme som alstras från ett batteri eller bränslecell, jämfört med när Diesel förbränns med hjälp av flytande syre.
Nä jag gissar nog inte, i en bränselcell pågår en kemisk reaktion och sådan kan som bekant alstra värme, bränsleceller genererar värme vad du än inbillar dig.

Har du varit nära en bränslecell som driver en u-båt, var det varmt eller gissar du bara?
Citera
2009-10-03, 13:20
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Nä jag gissar nog inte, i en bränselcell pågår en kemisk reaktion och sådan kan som bekant alstra värme, bränsleceller genererar värme vad du än inbillar dig.
Precis som i ett batteri, som även det skapar viss värme, men mycket marginellt jämfört med avgaserna från förbränning av Diesel - 800 grader.

En ubåt kyls även ner av det omgivande vattnet, förutom i varmare hav där ubåtarna behöver kylanläggningar för att få behaglig miljö för besättning, datorer mm.
Citera
2009-10-03, 13:21
Medlem
Citat:
Precis som i ett batteri, som även det skapar viss värme, men mycket marginellt jämfört med avgaserna från förbränning av Diesel - 800 grader.

En ubåt kyls även ner av det omgivande vattnet, förutom i varmare hav där ubåtarna behöver kylanläggningar för att få behaglig miljö för besättning, datorer mm.
DU måste vara riktigt sjuk, du har inte en aning om hur mycket värme bränslecellerna i t.ex. 212 generar, eller?

Du har heller inte en aning om ifall stirling kommer bli bättre eller sämre än bränsleceller vilket är det jag främst vill få fram.
Citera
2009-10-03, 13:24
Medlem
krokodils avatar
Citat:
DU måste vara riktigt sjuk, du har inte en aning om hur mycket värme bränslecellerna i t.ex. 212 generar, eller?
Nu försöker du slingra dig, då du inser att du är helt bortgjord med din teori angående Stirlingmotorn.

Ta din medicin och skriv i någor humorforum istället.
Citera
2009-10-03, 13:26
Medlem
Citat:
Nu försöker du slingra dig, då du inser att du är helt bortgjord med din teori angående Stirlingmotorn.

Ta din medicin och skriv i någor humorforum istället.
Haha nu när du har fel så ska du gå tillbaka till gamla diskussioner, vilken medicin tar du, har du över till mig.
Citera
2009-10-03, 13:33
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Haha nu när du har fel så ska du gå tillbaka till gamla diskussioner, vilken medicin tar du, har du över till mig.
Nej, jag har inte fel - givetvis skapas det värme i en bränslecell, precis som i ett batteri, datorutrustning, elmotor, människor.
Därför har en ubåt kylsystem för luften - i de fall detta behövs då det omgivande vattnet kyler ner ubåten.

Men avgaser från förbränning av Diesel ger 800 grader varma avgaser som då måste kylas ner i flera steg, bla med havsvatten.

Du är helt djävla bortgjord när du har försökt förklara hur Stirlingmotorn fungerar - och då helt felaktigt.

Jag har visat länkar på dokument från välkända militärförfattare av ubåtsböcker som förklarat hur Stirlingmotorn fungerar i kockums ubåtar.

Jag har även visat källor från Kockums om att de kallar sin egen motor för att vara en förbränningsmotor med extrern förbränning.

Givetvis är Bränslecell som ger dubbel effekt, och helt saknar avgaser och rörliga delar - bättre än en förbränningsmotor med rörliga delar och som producerar avgaser ( som även måste lämna ubåten).
Citera
2009-10-03, 13:44
Medlem
Citat:
Du måste vara riktigt sjuk.....

Du fortsätter att skriva saker som du enbart gissar, och där jag har motbevisat dig gång efter gång.

Även från Kockums sida som anger att deras Stirling är av typen förbränningsmotor med extern förbränning - som jag länkat till 2 gånger.

I Kockums stirlingmotormodul så förbränner man Diesel och Flytande syre, som då hettar upp den helium ( arbetsgas) som utför arbetsmomentet att driva kolven - som i sin tur driver vevaxeln konstant 2000 varv/minut för att drive en generator.
Extern förbränning kallas det därför att förbränningen inte sker inne i cylindern med kolven - utan på utsidan, det sker ändå i själva motormodulen.
Ska vi kanske ta och reda upp att jag aldrig sagt att stirlingmotorn i Gotland inte använder sig av förbränning.
Citera
2009-10-03, 14:00
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ska vi kanske ta och reda upp att jag aldrig sagt att stirlingmotorn i Gotland inte använder sig av förbränning.

Jasså, inte.....

Citat:
Okej en sista gång, en stirlingmotor är ingen förbränningsmotor oavsett vad du skriver för smörja

Citat:
är du så pass okunnig så du tror att det är stirlingmotorn som förbränner syret och dieseln

Kockums som tillverkar Stirlingmotorerna anser att det är en förbränningsmotor med extern förbränning.
Angående ditt PM ( som jag får svara på senare) så har jag inte fel angående bränslecell och att den avger värme.
Men jag skrev att den värmeutvecklingen är marginell jämfört med temperaturen på avgaserna från stirlingmotorn - och som då dessutom måste lämna ubåten.

Även Stirlingmotorn kommer höja temperaturen inne i ubåten, precis som elmotorerna, matlagning, batterierna, bränslecellerna, elektronik, besättning mm - därför har man kylsystem för luften ombord.
Även vattnet runt ubåten hjälper till att hålla nere temperaturen.
Citera
2009-10-03, 14:27
Medlem
Citat:
Antalet Stirlingmotorer för bruk i Ubåtar borde vara drygt 20 st, då man byggde en provrigg på 1980-talet, sedan har man installerat 2 motorer i Näcken 3x2 i Gotlandsklass, 2x2 i Södermanland, 2x2 i Västergötlandsklass ( som man sålt till Singapore).

Okej du gör alltså en egen beräkning via hur många ubåtar som har denna applikation installerad.

Kan då berättat för dig att din källa, dvs dig själv har rejält fel i antal motorer Kockums tillverkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in