Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Ett par procents kostnadsökning beroende på att lönekostnaderna ökat mer än projekterat (ja de har fackföreningar i Danmark också). Tror du inte att Danmark har råd med en så marginell kostnadsökning?
Du är inte så bra på matematik om du tror att det är brist på pengar som är problemet. Att utrusta en styck Visbykorvett med Umkhonto-IR kostar cirka 200 miljoner kronor. Fördelat på säg fyra år för införandet av luftvärnsrobotsystemet blir det en kostnad på 50 miljoner kronor i varje års materielanslag i försvarsbudgeten.
Ytstrid hade lika gärna kunnats sköta med sjömålsrobot som sköts från landbacken. Minröjning, ubåtsjakt och sjöfartsskydd kräver dock fartyg som faktiskt kan röra sig en bit ut på havet bort från kusten.
Visby är helt enkelt en övergödd robotbåt som inte är bra på något. Rimligtvis borde Sverige ha tagit steget upp till fregatt direkt, med fördel efter dansk modell. Danska Absalon kan fungera som minläggare och minröjare... ja, transportera 7 stridsvagnar, 200 soldater, snabbt inredas som ett sjukhusfartyg etc. etc.
Vad kan Visby?
Om du har en budget som är överbelastad så spelar det ingen roll om det "endast" fattas 200 milj.
Om det fattas 200 milj för förbandsverksamhet, 200 miljoner för utlandsstyrkan osv så byggs underskottet på.
Att man väljer bort att utrusta Visby med LvRb i linje med att Sverige inte var utsatt för hot i närtid och att det fanns andra fartyg att skicka på utlandstjänst.
Visby kan utmärkt väl röra sig utanför Sveriges kust så räckvidden för skydd av Sverige.
För ren sjöstrid i skärgårdsmiljö skule jag hellre befinna mig på en Visby än tuffa runt i Absalon.
Ska du åka ned o mata negrer i Afrika så är Absalon att föredra.
Dock ska Sverige köpa i ett liknade fartyg, förstudier av FMV redan inledda.
Att det behövs övervattensfartyg för att kunna lösa skyddet av kusten och sjöfarten är rätt uppenbart.
Att sjömålsrobot modell KA vore bra håller jag med om men mindre viktigt än att ha en fungerande flotta.
Märk väl att de danska fartyg ännu inte är färdigbyggda så du får väl se vad kostnadsökning hamnar på.
Lite intressant att Danmark och Norge får 8 st fregatter gemensamt + två st understödsfartyg i from av Absalon klass.