2009-10-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Boken som jag länkat till är skriven av en känd författare till en rad böcker om diverse militär utrustning.

Gasen i cylindrarna förbränns inte - utan det flytande syret och Dieseln på utsidan som används för att värma upp gasen inne i cylindern - arbetsgasen som driver kolvarna som i sin tur genom en vevaxel driver en generator.
Så stirlingmotorn är ingen förbränningsmotor eftersom den är en separat motor, hur det blir i A26 vet jag ej men det kan bli annorlunda.
Senast redigerad av kroppskultur 2009-10-01 kl. 20:57.
Citera
2009-10-01, 21:43
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Så stirlingmotorn är ingen förbränningsmotor eftersom den är en separat motor
Nu förstår jag inte hur du menar.....

Ja, Stirlingmotorerna (2 stycken i kockums ubåtar på totalt 150 kW, tidigare versioner hade 50 kW styck) har inget med Dieselmotorerna ombord att göra, då de även finns i separata maskinrum ombord ( det enda de delar är Dieselbränslet i ubåtens tankar).
Huvudmaskineriet i Södermanland är 2 st 12-cylindriga Hedenmora Dieslar på totalt ca 1600 kW , medans Gotland har 2 st 16-cylindriga MTU Dieslar på totalt ca 2200 kW ( likadana som finns på Korvett av Stockholmsklass) - och där motorerna är kopplade till var sin generator.
Båda ubåtsklasserna har sedan en elmotor på ungefär 1300 kW.
Stirlingmotorerna kan då producera ganska lite kraft jämfört med huvudmaskineriet, ubåtar med bränslecell producerar ungefär det dubbla ( över 300 kW) och som då inte kräver en generator då bränslecellen direkt kan mata elmotorn och/eller ladda batterierna.
Som en jämförelse så har 212/214 1-2 st Dieselmotorer på 3100-6200 kW och en elmotor på 2850 kW.

Stirlingmotorn är en förbränningsmotor med extrern förbränning, dvs att förbränningen av Diesel och flytande syre sker utanför den arbetande kolven i cylindern - där gas som värms upp utför arbetsmomentet.

I en Bensin eller Diesel-motor så utförs förbränningen inne i cylindern.

Varför du argumenterar för något som du inte ens vet hur det fungerar är ett mysterium för mig

Citat:
hur det blir i A26 vet jag ej men det kan bli annorlunda.
A26 kommer högst sannolikt ha en liknande Stirlingkonstruktion som tidigare Kockumsubåtar + 1-2 stora Dieselmotorer för att få tillräcklig kraft vid ytläge eller snorkling.
Senast redigerad av krokodil 2009-10-01 kl. 21:54.
Citera
2009-10-02, 22:22
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte hur du menar.....

Ja, Stirlingmotorerna (2 stycken i kockums ubåtar på totalt 150 kW, tidigare versioner hade 50 kW styck) har inget med Dieselmotorerna ombord att göra, då de även finns i separata maskinrum ombord ( det enda de delar är Dieselbränslet i ubåtens tankar).
Huvudmaskineriet i Södermanland är 2 st 12-cylindriga Hedenmora Dieslar på totalt ca 1600 kW , medans Gotland har 2 st 16-cylindriga MTU Dieslar på totalt ca 2200 kW ( likadana som finns på Korvett av Stockholmsklass) - och där motorerna är kopplade till var sin generator.
Båda ubåtsklasserna har sedan en elmotor på ungefär 1300 kW.
Stirlingmotorerna kan då producera ganska lite kraft jämfört med huvudmaskineriet, ubåtar med bränslecell producerar ungefär det dubbla ( över 300 kW) och som då inte kräver en generator då bränslecellen direkt kan mata elmotorn och/eller ladda batterierna.
Som en jämförelse så har 212/214 1-2 st Dieselmotorer på 3100-6200 kW och en elmotor på 2850 kW.

Stirlingmotorn är en förbränningsmotor med extrern förbränning, dvs att förbränningen av Diesel och flytande syre sker utanför den arbetande kolven i cylindern - där gas som värms upp utför arbetsmomentet.

I en Bensin eller Diesel-motor så utförs förbränningen inne i cylindern.

Varför du argumenterar för något som du inte ens vet hur det fungerar är ett mysterium för mig

A26 kommer högst sannolikt ha en liknande Stirlingkonstruktion som tidigare Kockumsubåtar + 1-2 stora Dieselmotorer för att få tillräcklig kraft vid ytläge eller snorkling.
Okej en sista gång, en stirlingmotor är ingen förbränningsmotor oavsett vad du skriver för smörja, jag vet mycket väl vad en stirlingmotor är vilket du uppenbarligen inte gör, hur Gotland gör då den värmer upp gasen i sin stilringmtor har inget med saken att göra.

Edit, är du så pass okunnig så du tror att det är stirlingmotorn som förbränner syret och dieseln?
Senast redigerad av kroppskultur 2009-10-02 kl. 22:32.
Citera
2009-10-02, 22:33
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Okej en sista gång, en stirlingmotor är ingen förbränningsmotor oavsett vad du skriver för smörja, jag vet mycket väl vad en stirlingmotor är vilket du uppenbarligen inte gör, hur Gotland gör då den värmer upp gasen i sin stilringmtor har inget med saken att göra.
Nej, du vet inte hur en Stirlingmotor fungerar - vilket man tydligt förstår om man läser vad du skrivit här.

Stirlingmotorn är förenklat en Dieselmotor som använder flytande syre istället för att ta det sistnämnda ur den omgivande luften - det är det som är själva vitsen med luftoberoende maskineri ( AIP på Engelska), dvs att man kan ha en motor som producerar el även om man inte befinner sig vid ytan.
Men till skillnad från en tradionell Dieselmotor så sker inte förbränningen i själva cylindern - utan i ett förbränningsrum som omger cylindern - där heliumgas utför arbetsmomentet att driva kolven.
Stirlingmotorn är en förbränningsmotor ( extern-förbränning) som arbetar konstant på 2000 varv i kockums, och som då ständigt producerar avgaser ( 800 grader varma) när motorn är i gång och driver generatorn som i sin tur generarar ström till motorn/batterierna.

Jag har visat länkar till Kockums hemsida som bekräftar det jag skrivit + bild som visar funktionen hos en Stirlingmotor + citat från en erkänd författare av militära faktaböcker.

Citat:
Edit, är du så pass okunnig så du tror att det är stirlingmotorn som förbränner syret och dieseln?
Förbränningen av syret och Dieseln sker i stirlingmotorn - men där förbränningen sker utanför cylindern då motorn har extern förbränning.
Senast redigerad av krokodil 2009-10-02 kl. 22:35.
Citera
2009-10-02, 22:35
Medlem
Citat:
Nej, du vet inte hur en Stirlingmotor fungerar - vilket man tydligt förstår om man läser vad du skrivit här.

Stirlingmotorn är förenklat en Dieselmotor som använder flytande syre istället för att ta det sistnämnda ur den omgivande luften - det är det som är själva vitsen med luftoberoende maskineri ( AIP på Engelska), dvs att man kan ha en motor som producerar el även om man inte befinner sig vid ytan.
Men till skillnad från en tradionell Dieselmotor så sker inte förbränningen i själva cylindern - utan i ett förbränningsrum som omger cylindern - där heliumgas utför arbetsmomentet att driva kolven.
Stirlingmotorn är en förbränningsmotor ( extern-förbränning) som arbetar konstant på 2000 varv i kockums, och som då ständigt producerar avgaser ( 800 grader varma) när motorn är i gång och driver generatorn som i sin tur generarar ström till motorn/batterierna.

Jag har visat länkar till Kockums hemsida som bekräftar det jag skrivit + bild som visar funktionen hos en Stirlingmotor + citat från en erkänd författare av militära faktaböcker.
En stirlinmgmotor kan driva av en värmen från en tekopp eller en handflata Hur man tillämopar stirlingmotorn i Gotland är en annan sak, där arbetar den tillsammans med en förbränningsmotor.
Senast redigerad av kroppskultur 2009-10-02 kl. 23:20.
Citera
2009-10-02, 22:38
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Men lilla idiot, en stirlinmgmotor kan driva av en värmen från en tekopp eller en handflata så sluta gör bort dig din mentalt störda lilla skitunge.
Men då var vi där igen, handflatan som inte kan driva en motor på 75 kW.
Är du dum eller gör du dig till....jag har visat källor från bla Kockums som förklarar hur motorn fungerar.

Hur uppfattar du hur motorn fungerar, förklara gärna din teori.
Citera
2009-10-02, 22:41
Medlem
Citat:
Men då var vi där igen, handflatan som inte kan driva en motor på 75 kW.
Är du dum eller gör du dig till....jag har visat källor från bla Kockums som förklarar hur motorn fungerar.

Hur uppfattar du hur motorn fungerar, förklara gärna din teori.
Jag har inte påstått att en handflata kan driva en stirlingmotor på 75kw och jag har inte påstått att Gotland inte har en förbränningsmotor men om du säger att ens stilringmotor drivs av diesel så har du helt djävla fel.

En stirlingmotor har en varm och en kall sida, på den varma sidan expanderar den helt slutna gasen och i den kalla tvärtom vilket driver två kolvar, hur denna gas värms eller kyls spelar ingen roll.
Citera
2009-10-02, 22:46
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Jag har inte påstått att en handflata kan driva en stirlingmotor på 75kw och jag har inte påstått att Gotland inte har en förbränningsmotor men om du säger att ens stilringmotor drivs av diesel så har du helt djävla fel.

En stirlingmotor har en varm och en kall sida, på den varma sidan expanderar den helt slutna gasen och i den kalla tvärtom vilket driver två kolvar, hur denna gas värms eller kyls spelar ingen roll.
Berätta du hur du anser att man skapar värmen i Kockums stirlingmotor....
Citera
2009-10-02, 22:49
Medlem
Citat:
Berätta du hur du anser att man skapar värmen i Kockums stirlingmotor....
Varför?
Citera
2009-10-02, 22:51
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Varför?
För att du säger att jag har fel ( + kockums som tillverkar motorn mm), berätta din teori för oss andra .
Citera
2009-10-02, 22:53
Medlem
Citat:
För att du säger att jag har fel ( + kockums som tillverkar motorn mm), berätta din teori för oss andra .
Du har sagt att sterlingmotor är en förbrännoingnsmotor och det är fel, jag har sagt i ett antal inlägg att stirlingmotorn i Gotland samarbetar med en diesel som är en förbränningsmotor.

Edit, om jag ska gissa själv så används det flytande syret även till att kyla gasen men det är bara en gissning.
Senast redigerad av kroppskultur 2009-10-02 kl. 23:00.
Citera
2009-10-02, 23:02
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Du har sagt att sterlingmotor är en förbrännoingnsmotor och det är fel, jag har sagt i ett antal inlägg att stirlingmotorn i Gotland samarbetar med en diesel som är en förbränningsmotor.
Menar du att man ska använda värmen från Dieslarna när man ska smyga .
Dieselmotorerna ( dvs Hedemora på Södermanland och MTU på Gotland har inget med Stirlingmotorerna att göra), är du dum eller gör du dig till?
Jag har visat flera källor på att du har fullständigt fel - kan visa en till där du kan läsa lite mer hur Stirling fungerar.
Text från: Submarine Technology for the 21st Century Av Stan Zimmerman från år 2000....

Där kan man läsa att ur den första av Kockums Stirlingmotorer, dvs Mark 1 som monterades i Näcken 1988 så krävdes det 250 gram Diesel + 950 gram syre för varje kW man producerade i motorn ( sidan 47), läs några sidor så kanske du förstår bättre.
http://books.google.com/books?id=SjfgOfV8Am0C&pg=PA44&lpg=PA44&dq=Stirling %2B+diesel%2B+LOX&source=bl&ots=vEqQK-68uo&sig=qh24OwSN4zMdsY2eS-WNnjvwueU&hl=sv&ei=8GbGSpTVNsvZ-Qaq9sg7&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1#v=o nepage&q=&f=false
Senast redigerad av krokodil 2009-10-02 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in