Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Så stirlingmotorn är ingen förbränningsmotor eftersom den är en separat motor
Nu förstår jag inte hur du menar.....
Ja, Stirlingmotorerna (2 stycken i kockums ubåtar på totalt 150 kW, tidigare versioner hade 50 kW styck) har inget med Dieselmotorerna ombord att göra, då de även finns i separata maskinrum ombord ( det enda de delar är Dieselbränslet i ubåtens tankar).
Huvudmaskineriet i Södermanland är 2 st 12-cylindriga Hedenmora Dieslar på totalt ca 1600 kW , medans Gotland har 2 st 16-cylindriga MTU Dieslar på totalt ca 2200 kW ( likadana som finns på Korvett av Stockholmsklass) - och där motorerna är kopplade till var sin generator.
Båda ubåtsklasserna har sedan en elmotor på ungefär 1300 kW.
Stirlingmotorerna kan då producera ganska lite kraft jämfört med huvudmaskineriet, ubåtar med bränslecell producerar ungefär det dubbla ( över 300 kW) och som då inte kräver en generator då bränslecellen direkt kan mata elmotorn och/eller ladda batterierna.
Som en jämförelse så har 212/214 1-2 st Dieselmotorer på 3100-6200 kW och en elmotor på 2850 kW.
Stirlingmotorn är en förbränningsmotor med extrern förbränning, dvs att förbränningen av Diesel och flytande syre sker utanför den arbetande kolven i cylindern - där gas som värms upp utför arbetsmomentet.
I en Bensin eller Diesel-motor så utförs förbränningen inne i cylindern.
Varför du argumenterar för något som du inte ens vet hur det fungerar är ett mysterium för mig
Citat:
hur det blir i A26 vet jag ej men det kan bli annorlunda.
A26 kommer högst sannolikt ha en liknande Stirlingkonstruktion som tidigare Kockumsubåtar + 1-2 stora Dieselmotorer för att få tillräcklig kraft vid ytläge eller snorkling.