Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Min poäng är dock inte vilken komponent som köps varifrån utan att det inte finns några nationalekonomiska vinster med inhemsk försvarsindustri
Nu har jag ju profilerat mig som rätt antiprotektionistisk (eller snarare sagt att reella försvarsbehov alltid måste komma före industristöd), MEN! det betyder inte att det inte finns nationalekonomiska vinster med inhemsk försvarsindustri.
Det beror på att försvarsindustri är en industri med mycket högt förädlingsvärde (
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6r%C3%A4dlingsv%C3%A4rde) likt till exempel annan högteknologisk verkstadsindustri, modern gruvbrytning, elproduktion och så vidare till skillnad från ålderdomshem, reklambyråer och caféer (den så kallade "tjänstesektorn", även om jag föredrar att kalla den "tjänarsektorn"). Verksamhet med högt förädlingsvärde karaktäriseras av avancerad teknik, mycket stor insats av kapital och know-how och mycket liten insats av arbetskraft. Detta innebär att arbetskraftskostnaderna (till och med i högskattelandet Sverige) står för en förvånande liten den av företagets utgifter. Det betyder i sin tur att lönerna kan vara mycket höga utan att det skadar företagets konkurrenskraft nämnvärt. Och det är så vi får ett rikt land med ett rikt folk.
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
och att jag inte riktigt tror att den inhemska sammansättningen av komponenter gör någon större skillnad för vår förmåga att förse försvaret i händelse av ofred.
När väl kriget brutit ut kommer det att vara över innan en enda bandvagn skruvats ihop, även om produktionslinan kör för full fart. Det är inte den industriella kapaciteten och utnötning som kommer att vara avgörande, utan beredskap mot överaskning och själva skickligheten i stridens förande. Yom Kippur 1973 snarare än östfronten 1944.
Vad gäller problemen med att få tag på materiel i ett snabbt försämrat värdsläge gör det nog detsamma om industrin finns här hemma eller utomlands. Militär utrustning är så enormt mycket mer komplex i dag än förr i tiden och ledtiderna är mycket längre. Vi kan kallt räkna med att svenska politiker kommer att leva i förnekelse om att världsläget försämras så länge att man ändå inte hinner utveckla och eller tillverka något nytt varken i Sverige eller utomlands innan krigsrisken blir maximal.
Minns riksdagens beslut(!) 1936(!!) om att det inte fanns något hot de närmsta 10(!!!) åren.