2009-07-08, 13:07
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Utvecklingspengarna kastas inte i sjön dom stannar i Sverige i form av löner m.m.
Pengarna som man köper amerikanska vapen för ser man inte igen.

Edit, Sverige kan självklart inte vara självförörjande på vapen men det försöker vi inte vara heller.

Pengarna stannnar i sverige om vi ger bort dom som socialbidrag också, eller om vi satsar på grundforskning eller bygger en motorväg.
Sen vet jag nog inte om att pengarna ska stanna i Sverige har något större egenvärde, i så fall borde vi inte importera kläder heller eftersom det bidrar till ett underskott i handelsbalansen.
Citera
2009-07-08, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Pengarna stannnar i sverige om vi ger bort dom som socialbidrag också, eller om vi satsar på grundforskning eller bygger en motorväg.
Sen vet jag nog inte om att pengarna ska stanna i Sverige har något större egenvärde, i så fall borde vi inte importera kläder heller eftersom det bidrar till ett underskott i handelsbalansen.
Intressant att du tar upp kläder som blivit en viktig exportvara för Sverige, hoppas du köper Acne eller Cheap Monday.
Själv köper jag både svenska och utländska kläder, det blir bäst så precis som med vapen.

Pengar i form av socialbidrag går inte att jämnföra med högtekonologisk utveckling.
Citera
2009-07-08, 14:41
Medlem
Citat:
Poängen är att om man gjorde antagandet att "egenproducerat" fick vara dubbelt så dyrt för att "kosta" lika mycket som importerat så hade man omöjligt blivit ett utvecklat land eftersom man helt enkelt slösat resurser helt i onödan. Hade enbart det allmänna haft den inställningen så hade det skett en omfördelning av medel från de genomsnittliga medborgarna till de rikaste i samhället (vilket iofs händer allt som oftast med försvarsmateriel).
Ett i alla avseende lika förhållningssätt till "dubbelt så dyrt" är att importera de som kostar hälften så mycket och sedan betala städarna mm samma lön som de skulle fått på jobbet för att sitta hemma, det hade nog faktiskt tom varit ekonomiskt lönsammare (eftersom den personalen då fått pengarna för lön SAMT fått behålla den fritid de annars avvarat för att arbeta).
Hur har då Sverige blivit ett utvecklat land med en framgångrrik försvarsindustri?
Citera
2009-07-08, 17:16
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Intressant att du tar upp kläder som blivit en viktig exportvara för Sverige, hoppas du köper Acne eller Cheap Monday.
Själv köper jag både svenska och utländska kläder, det blir bäst så precis som med vapen.

Pengar i form av socialbidrag går inte att jämnföra med högtekonologisk utveckling.

kolla tillverkningslandet, törs lova att du köper en försumbar mängd svenska kläder och exporten av kläder likaså är försumbar.

om soc. o högteknologi är utbytbart beror på vilka parametrar man mäter och över vilken tidshorisont. sen hade vi ju kunnat haft högklassiga högskolor istället för att utveckla ett robot system.
Citera
2009-07-08, 17:19
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Hur har då Sverige blivit ett utvecklat land med en framgångrrik försvarsindustri?

Genom att inte följa en korkad "dubbelt så dyrt är ok" regel och för det fallet fm fått göra det så hhar övriga samhället inte gjort det.
Citera
2009-07-08, 17:38
Medlem
Citat:
kolla tillverkningslandet

Det är precis som att köpa en TV från Andersson och tro att den är tillverkad i Sverige. Även om det står "Made in Sweden" på klistermärket betyder det bara att mjukvaran har laddats in i Sverige (så gör många företag) medan produkten egentligen är tillverkad i Thailand eller dylikt. Så är det med svenska vapen, flygplan, ubåtar etc. också. Vem är så dum att de tror att 100 procent av delarna till en Gripen tillverkas i Sverige? Eller till en ubåt för den delen.
Senast redigerad av Fennicum2 2009-07-08 kl. 17:40.
Citera
2009-07-09, 00:11
Medlem
Citat:
kolla tillverkningslandet, törs lova att du köper en försumbar mängd svenska kläder och exporten av kläder likaså är försumbar.
Tillverkningsland och vart företag har sin bas är två olika saker, i Sverige tillverkas inte så mycket ö.h.t vad det än gäller.
I min Tohatsu aktersnurra står det Yahama på motorblocket vilket iofs är samma land men ofta finns det bara ett par tillverkare i världen av olika komponeter.

Bildrörstillverkare till tjock-tv fanns bara två i världen medans det fanns många tv-märken.
Senast redigerad av kroppskultur 2009-07-09 kl. 00:16.
Citera
2009-07-09, 20:22
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Tillverkningsland och vart företag har sin bas är två olika saker, i Sverige tillverkas inte så mycket ö.h.t vad det än gäller.
I min Tohatsu aktersnurra står det Yahama på motorblocket vilket iofs är samma land men ofta finns det bara ett par tillverkare i världen av olika komponeter.

Bildrörstillverkare till tjock-tv fanns bara två i världen medans det fanns många tv-märken.

Och hägglunds har sin bas i Storbritannien men -begränsad- tillverkning i Sverige, känns lite som att vi nått vägs ände med det resonemanget då?
Gällande beredskapen att tillverka pryttlar vid eskalerat säkerhetsläge så spelar det nog inte någon roll om vagnen är konstruerad eller inte i Sverige om inte kriget skulle komma imorgon. Jag misstänker nämligen starkt att FM får tillgång till fullständiga ritningar och insyn i produktionsmetoder så den stora skillnaden består nog i om 300 pers i Norrland är redo att fortsätta tillverkningen i händelse av ofred.
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2009-07-09 kl. 20:47.
Citera
2009-07-09, 20:30
Medlem
Citat:
Jag misstänker nämligen starkt att FM får tillgång till fullständiga ritningar och insyn i produktionsmetoder så den stora skillnaden består nog i om 300 pers i Norrland är redo att fortsätta tillverkningen i händelse av ofred.

Å andra sidan lär underleverantörerna runt om i världen inte fortsätta leverera alla pinaler dessa arbetare i norra Sverige behöver för att kunna montera ihop sina stridsfordon, bandvagnar och pansarterrängfordon. Så allt avstannar ändå. Antagligen måste en hel del konstrueras om för att alternativa (inhemska eller andra utländska) leverantörers produkter ska kunna användas istället. Och det görs inte över en natt.

Ett annat alternativ är om den svenska staten ger ett klartecken för svenska företag att skita i allt vad patent och rättigheter heter och börja producera ändå (exempelvis en egen version av Bushmasterkanonen). Detta hände exempelvis med Landsverk under andra världskriget som (bland annat) levererade artillertraktorer åt armén som var piratkopior av en amerikansk traktor, vilket ledde till att Landsverk svartlistades av amerikanska myndigheter.
Citera
2009-07-09, 20:46
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Å andra sidan lär underleverantörerna runt om i världen inte fortsätta leverera alla pinaler dessa arbetare i norra Sverige behöver för att kunna montera ihop sina stridsfordon, bandvagnar och pansarterrängfordon. Så allt avstannar ändå. Antagligen måste en hel del konstrueras om för att alternativa (inhemska eller andra utländska) leverantörers produkter ska kunna användas istället. Och det görs inte över en natt.

Ett annat alternativ är om den svenska staten ger ett klartecken för svenska företag att skita i allt vad patent och rättigheter heter och börja producera ändå (exempelvis en egen version av Bushmasterkanonen). Detta hände exempelvis med Landsverk under andra världskriget som (bland annat) levererade artillertraktorer åt armén som var piratkopior av en amerikansk traktor, vilket ledde till att Landsverk svartlistades av amerikanska myndigheter.

Här kommer min hypotes, skulle det stå riktigt på ruinens brant så tror jag att man låter ett företag med kompetens inom massproduktion tillverka de delar som behövs, det lär ju inte vara svårare att kopiera delarna som ingått i en AMV än en SEP. "Typ" att scania skulle börja bygga AMV parareellt med lastbilarna, ska sanningen fram så tror jag att försvarstillverkare är riktiga amatörer på storskalig produktion jämfört med ex lastbilstillverkare eller klippo.

Även om jag väler vagnar som exempel så torde samma sak gälla de flesta försvarsprodukter.
Citera
2009-07-09, 20:48
Medlem
Citat:
Här kommer min hypotes, skulle det stå riktigt på ruinens brant så tror jag att man låter ett företag med kompetens inom massproduktion tillverka de delar som behövs, det lär ju inte vara svårare att kopiera delarna som ingått i en AMV än en SEP. "Typ" att scania skulle börja bygga AMV parareellt med lastbilarna, ska sanningen fram så tror jag att försvarstillverkare är riktiga amatörer på storskalig produktion jämfört med ex lastbilstillverkare eller klippo.

Ja jo, att svarva ihop en axel exempelvis klarar säkert vilket större verkstadsföretag som helst förutsatt de får tag på stål av rätt dimensioner och hårdhet. Att slänga ihop ett modernt värmesikte är inte lika lätt när allt vad resistorer etc. heter har en "Made in Taiwan"-stämpel.
Citera
2009-07-09, 20:52
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Ja jo, att svarva ihop en axel exempelvis klarar säkert vilket större verkstadsföretag som helst förutsatt de får tag på stål av rätt dimensioner och hårdhet. Att slänga ihop ett modernt värmesikte är inte lika lätt...

Jo, nu vet jag inte hur många värmesikten som sverige har möjlighet att producera (FLIR är väl ett svenskt företag iofs, fast komponenterna köps säkert av Raytheon).
Min poäng är dock inte vilken komponent som köps varifrån utan att det inte finns några nationalekonomiska vinster med inhemsk försvarsindustri och att jag inte riktigt tror att den inhemska sammansättningen av komponenter gör någon större skillnad för vår förmåga att förse försvaret i händelse av ofred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in