Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Å andra sidan lär underleverantörerna runt om i världen inte fortsätta leverera alla pinaler dessa arbetare i norra Sverige behöver för att kunna montera ihop sina stridsfordon, bandvagnar och pansarterrängfordon. Så allt avstannar ändå. Antagligen måste en hel del konstrueras om för att alternativa (inhemska eller andra utländska) leverantörers produkter ska kunna användas istället. Och det görs inte över en natt.
Ett annat alternativ är om den svenska staten ger ett klartecken för svenska företag att skita i allt vad patent och rättigheter heter och börja producera ändå (exempelvis en egen version av Bushmasterkanonen). Detta hände exempelvis med Landsverk under andra världskriget som (bland annat) levererade artillertraktorer åt armén som var piratkopior av en amerikansk traktor, vilket ledde till att Landsverk svartlistades av amerikanska myndigheter.
Här kommer min hypotes, skulle det stå riktigt på ruinens brant så tror jag att man låter ett företag med kompetens inom massproduktion tillverka de delar som behövs, det lär ju inte vara svårare att kopiera delarna som ingått i en AMV än en SEP. "Typ" att scania skulle börja bygga AMV parareellt med lastbilarna, ska sanningen fram så
tror jag att försvarstillverkare är riktiga amatörer på storskalig produktion jämfört med ex lastbilstillverkare eller klippo.
Även om jag väler vagnar som exempel så torde samma sak gälla de flesta försvarsprodukter.