2009-04-22, 18:52
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidys
Du kan ändå inte påstå att svenska ubåtar är värdelösa, Gotlandsklassen har som bekant imponerat. Jag tror inte att hela ansvaret för det påstådda fjaskot ligger på kockums när det är licensbyggen det handlar om.
Har aldrig sagt att Svenska ubatar ar vardelosa, men faktum ar att Sverige (kockums) endast har exporterat 6 st nya ubatar (licens) samt 7+1 begagnade fran Svenska flottan.
Kockums har aven endast byggt 15 moderna ubatar for Svenska flottan (sjoormen och framat) - medans Tyskland har byggt narmare 100 ubatar de senaste 40 aren.
Citera
2009-04-22, 18:57
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Jag tror att endast en sektion i den forsta ubaten byggdes i Sverige, och ovriga sedan tillverkades i Australien.
Att bygga ubatar i sektioner har genomforts de senaste 20-30 aren pa de flsta varv, faktum var att Tyskland startade med den metoden redan under 2 varldskriget.

Australien har aven ratt mycket varvsindustri, sa man borde fa tag i ratt arbetskraft.

Orkar inte reta tag pa fakta nu, men jag har far mig att Collinsklassen inte hade ett Amerikanskt eldledningssystem fran borjan - daremot har man nu samma som amerikanarna har pa Virginiaklassen.

Du havdade att Grekland var missnojda av sin forsta Tyskbyggda ubat, som da byggt av en av varldens storsta producenter av ubatar, och da snackar vi om ubatar i Varldsklass.

Det är en sak o svetsa vanliga övervattensfartyg, en ubåt är väldigt mycket mer komplex.
Man hade ett eldledningssystem från Boeing, som fick byggas om då det inte funkade som det skulle..
Citera
2009-04-22, 19:06
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det är en sak o svetsa vanliga övervattensfartyg, en ubåt är väldigt mycket mer komplex.
Man hade ett eldledningssystem från Boeing, som fick byggas om då det inte funkade som det skulle..
Och idag har man uppgraderat ubaten och anvander samma system som pa Virginia-klassen - som da ar det mest avancerade systemet i varlden.

Du klankade ner pa Greklands forsta U214 ubat som da har byggts i Tyskland - ett land som har betydligt mer erfarenhet av ubatsbygge an Sverige.
U212-214 ar en popular ubat som har-ska exporteras i ett relativt stort antal.

A26 kommer aldrig att byggas da man endast kommer fa Sverige som kund, vilket da inte racker da det kravs betydligt fler an 2 st bestallda ubatar.
Citera
2009-04-22, 19:26
Medlem
sidyss avatar
Citat:
Har aldrig sagt att Svenska ubatar ar vardelosa, men faktum ar att Sverige (kockums) endast har exporterat 6 st nya ubatar (licens) samt 7+1 begagnade fran Svenska flottan.
Kockums har aven endast byggt 15 moderna ubatar for Svenska flottan (sjoormen och framat) - medans Tyskland har byggt narmare 100 ubatar de senaste 40 aren.
Det lär vara till följd av Sveriges fattiga vilja till att marknadsföra och sälja vapensystem, "vapen ska man inte avfyra..."

hur står sig tysklands ubåtar gentemot gotland och ritbordsmodellen viking? (A26 lär väll vara ganska snarlik den mallen). jag har fått för mig att svenska och tyska båtar är relativt likvärdiga, dem tyska kanske har lite tystare gång.

Citera
2009-04-22, 19:30
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Det lär vara till följd av Sveriges fattiga vilja till att marknadsföra och sälja vapensystem, "vapen ska man inte avfyra..."

hur står sig tysklands ubåtar gentemot gotland och ritbordsmodellen viking? (A26 lär väll vara ganska snarlik den mallen). jag har fått för mig att svenska och tyska båtar är relativt likvärdiga, dem tyska kanske har lite tystare gång.

Tyskland bygger Branslecell ubatar som har hogre prestanda och ar tystare an Stirlingmotorer da de helt saknar rorliga delar.
Tyskland har daremot lyckats bra med sin marknadsforing da man exporterat mangder av ubatar.
Citera
2009-04-22, 20:09
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Tyskland bygger Branslecell ubatar som har hogre prestanda och ar tystare an Stirlingmotorer da de helt saknar rorliga delar.
Tyskland har daremot lyckats bra med sin marknadsforing da man exporterat mangder av ubatar.

De är dessutom väsentligt dyrare, dvs de tyska.
Citera
2009-04-22, 20:10
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Och idag har man uppgraderat ubaten och anvander samma system som pa Virginia-klassen - som da ar det mest avancerade systemet i varlden.

Du klankade ner pa Greklands forsta U214 ubat som da har byggts i Tyskland - ett land som har betydligt mer erfarenhet av ubatsbygge an Sverige.
U212-214 ar en popular ubat som har-ska exporteras i ett relativt stort antal.

A26 kommer aldrig att byggas da man endast kommer fa Sverige som kund, vilket da inte racker da det kravs betydligt fler an 2 st bestallda ubatar.

De första "moderna" tyska ubåtarna på 60 talet hade stora rostproblem då man använde sig av en ny oprövad form av stål.
Ubåtar generellt är mycket avancerade och ligger i framkant rent teknikmässigt.
Citera
2009-04-22, 20:41
Medlem
sidyss avatar
Är bränslecellsdrift i A26 ens att fundera på för FMV? för dyrt? tekniska problem?

hur lång tid klarar en bränslecellsreaktor att gå på de tyska båtarna i sträck? finns det behov att byta ut platina osv med jämna mellanrum ungefär som att tanka eller ligger drifttiden närmare de kärnreaktorubåtarna som finns, givetvis inte men dmånader, år eller veckor som de tyska båtarna kan verka utan att angöra hamn? (vi bortser proviant och annat)
Citera
2009-04-22, 21:59
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Är bränslecellsdrift i A26 ens att fundera på för FMV? för dyrt? tekniska problem?

hur lång tid klarar en bränslecellsreaktor att gå på de tyska båtarna i sträck? finns det behov att byta ut platina osv med jämna mellanrum ungefär som att tanka eller ligger drifttiden närmare de kärnreaktorubåtarna som finns, givetvis inte men dmånader, år eller veckor som de tyska båtarna kan verka utan att angöra hamn? (vi bortser proviant och annat)

Har de tyska båtarna speciellt mycket längre aktionstid under vatten än de svenska? det är väl provianten som styr uthålligheten.
Om det sen skiljer ett par knop under vatten i maxfart i smygläge så har det någon egentlig reell betydelse?
Vid längre förflyttningar så kör man väl på batteriet,om man inte kan gå med snorkel och köra diesel.
Senast redigerad av Svithjod 2009-04-22 kl. 22:05.
Citera
2009-04-22, 22:26
Medlem
Citat:
Du kan ändå inte påstå att svenska ubåtar är värdelösa, Gotlandsklassen har som bekant imponerat. Jag tror inte att hela ansvaret för det påstådda fjaskot ligger på kockums när det är licensbyggen det handlar om.
Att en u-båt var nära på att sjunka p.g.a bristfälligt arbete från Kockums tror jag helt enkelt inte på, att dom kan slarva och göra fel är möjligt men knappast så grova.
Citera
2009-04-22, 22:39
Medlem
sidyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Har de tyska båtarna speciellt mycket längre aktionstid under vatten än de svenska? det är väl provianten som styr uthålligheten.
Om det sen skiljer ett par knop under vatten i maxfart i smygläge så har det någon egentlig reell betydelse?
Vid längre förflyttningar så kör man väl på batteriet,om man inte kan gå med snorkel och köra diesel.
Jag vet inte hur det ligger till med uthållighet på svenska eller tyska båtar, vad jag menade är hur pass länge bränslecellerna kan arbeta i sträck innan man måste byta ut delar. fissionsreaktorer kan ju rulla i flera år medans diselelektriska skepp måste tankas så fort de får chansen.

Jag vet att det är proviant som styr uthålligheten på manskapet, men nu undrade jag hur det ligger till med uthålligheten på "motorn"
Senast redigerad av sidys 2009-04-22 kl. 22:46.
Citera
2009-04-22, 22:44
Medlem
sidyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Att en u-båt var nära på att sjunka p.g.a bristfälligt arbete från Kockums tror jag helt enkelt inte på, att dom kan slarva och göra fel är möjligt men knappast så grova.
Nej det ser jag som osannolikt. Skulle detsutom tro att alla tvålkoppar som byggs testas utförligt i flytdockor innan sjösättningen. Allt annat vore orimmligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in