2013-03-11, 23:27
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det där är bara grundlöst snack som är ett symptom på individ- och köttfixering. Det finns inte ett jota som tyder på att medvetandet skulle överleva kroppens död.

Vet du överhuvudtaget vad ett medvetande är för något, med tanke på hur du dissar det?

https://www.flashback.org/t2099612

Kobold, kommentar?
Citera
2013-03-11, 23:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Nja, så vrickat är det väl inte?
Mitt medvetande är all hjärnaktivitet tillsammans. Kroppen har ingen intelligens på så sätt att det finns minnen och kunskap i den. Så om min kropp skulle få en ny hjärna så skulle munnen kunna prata kinesiska, fingrarna skulle kunna skriva kinesiska och ja, om denna kines inte visste om denna transplantation så skulle nog han inte haft någon aning om vem han ser i spegeln. Men det skulle inte vara mig själv längre, eftersom kroppen har en ny hjärna(person). Det skulle vara Deng Xiapong i en ny kropp.

Och det är ju faktiskt inte Kinesens barn och fru. Jovisst barnet och frun kommer ju tro att det är samma person som ligger där, om dom inte förstår att det har skett en hjärntransplantion.

Men en annan sak ochså, kinesen skulle ju aldrig behöva skilja sig, eftersom det inte är hans egna fru.

Problemet skulle nog vara för kinesen att ta sig till kina eftersom hans egna pass inte kommer fungera med sin nya kropp. Så ja, han får nog använda kroppens pass. Men det är fortfarande inte kinesens pass.

Hoppas att jag klarade upp lite saker för dig.

VEM DOG?

Personen som mottog organet, eller personen som donerade organet?

Ditt medvetande är all din hjärnaktivitet tillsammans?

Vilket jag grundligt har motbevisat här:

https://www.flashback.org/t2099612
Citera
2013-03-11, 23:38
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Informations-bärande, dynamisk energi, som har utvecklats till självorganiserande komplexitet.

Står inte med ett ord om detta här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medvetandet
Citera
2013-03-11, 23:42
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej personligheten kommer från personen, det är väl ändå rätt självklart. Om man för undan sin person, sitt ego, inser man att personligheten bara är en mask som ger oss identitet.

Jag sa att personligheten kommer från själen, du att personligheten kommer från personen - vad är skillnaden mellan själ och person?
Citera
2013-03-11, 23:58
Medlem
Bogomils avatar
[quote=Bogomil]Informations-bärande, dynamisk energi, som har utvecklats till självorganiserande komplexitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Står inte med ett ord om detta här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medvetandet

Va' hemsk för dig. Då får du väl börja tänka själv istället för att förlita dig på dina evinnerliga klyschor och foliehatts-manualer.
Citera
2013-03-11, 23:59
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Kobold, jag som precis prisat dina andliga framsteg tidigare idag...

Du vet inget om andlighet. Du spenderar dina dagar med att leka hare krishna-rollspel och idka kött- och individfixering. Du är som en brottsling som prisar min laglydighet. Det är ett rent hån.
Citera
2013-03-13, 23:53
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Om det nu INTE är själen som är medveten i kroppen, vad är det då, med tanke på att geléklumpen i skallen inte är medveten för 5 öre?
Citat:
Informations-bärande, dynamisk energi, som har utvecklats till självorganiserande komplexitet.
Vem är det som brukar prata om "konklusioner före fakta"? Menar du att det du påstår skulle vara mer än en hypotes?
Citera
2013-03-14, 00:21
Medlem
Discobyggarns avatar
Citat:

Varför är det nödvändigt att upprepa detta i tråd efter tråd? Tror du verkligen att dina a priori-antagande, dogmer och premisser plötsligt blir sett som 'sanna' genom att du kör samma icke-dialogs 'argument' i det oändliga och ständigt ställar dom samma dumfrågor som efterhand börjar bli forum-missionärernas trademark.

Du, Bogomil, vet alltså vad medvetande är? Trodde inte vetenskapen hade löst det ännu, men tydligen har du den store Bogomil löst mysteriet. Antagligen med korrekt vetenskaplig "metodologi" som du brukar tjata om. Kan du nu berätta för oss andra hur du kom fram till denna konklusion att medvetande är "Informations-bärande, dynamisk energi, som har utvecklats till självorganiserande komplexitet"?

Är lite komiskt när du som gläfsa för fullt mot religiösa att de kommer med "a priori" antaganden och "postulat" etc, sedan själv kommer med egna fantasier och teorier som du presenterar som fakta utan vetenskaplig evidens. Om du nu har någon vetenskap bakom dig som stöder medvetande = "Informations-bärande, dynamisk energi, som har utvecklats till självorganiserande komplexitet", så vill jag att du kommer med något stöd för detta. Annars framstör du bara som en hycklande idiot.
Citera
2013-03-14, 00:25
Medlem
Discobyggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Vem är det som brukar prata om "konklusioner före fakta"? Menar du att det du påstår skulle vara mer än en hypotes?

Bogomil har gjort tidernas självmål. Kommer att ha svårt att ta något Bogomil producerar här på forumet på allvar om han inte kommer med något stöd för medvetande är "Informations-bärande, dynamisk energi, som har utvecklats till självorganiserande komplexitet" postulat.
Citera
2013-03-14, 00:27
Medlem
Discobyggarns avatar
[quote=Bogomil]
Citat:

Va' hemsk för dig. Då får du väl börja tänka själv istället för att förlita dig på dina evinnerliga klyschor och foliehatts-manualer.

Om något så tänker väl DoÅ själv?
Citera
2013-03-14, 00:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discobyggarn
Du, Bogomil, alltså vad medvetande är? Trodde inte vetenskapen hade löst det ännu, men tydligen har du den store Bogomil löst mysteriet.

Tyvärr är det inte jag som har skapat konceptet, då skulle jag verkligen vara 'stor.

Citat:
Antagligen med korrekt vetenskaplig "metodologi" som du brukar tjata om. Kan du nu berätta för oss andra hur du kom fram till denna konklusion att medvetande är "Informations-bärande, dynamisk energi, som har utvecklats till självorganiserande komplexitet"?

Underlaget finns i den 5-6 decennier gamla hypotes om negativ entropi. Att självorganistion finns och att komplexitet finns är inget märkvärdigt, så det var bara att sätta dom ihop enligt en reviderat version av 'den starka antropoiska principin'.

Citat:
Är lite komiskt när du som gläfsa för fullt mot religiösa att de kommer med "a priori" antaganden och "postulat" etc, sedan själv kommer med egna fantasier och teorier som du presenterar som fakta utan vetenskaplig evidens. Om du nu har någon vetenskap bakom dig som stöder medvetande = "Informations-bärande, dynamisk energi, som har utvecklats till självorganiserande komplexitet", så vill jag att du kommer med något stöd för detta. Annars framstör du bara som en hycklande idiot.

Det glädjar mig, att jag kan roa dig ... och det är OK om du anser mig vara en hycklande idiot. Men som sagt, det finns evidens bakom denna model, som alltså inte är någon 'bomb' precis.
Citera
2013-03-14, 00:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discobyggarn
Om något så tänker väl DoÅ själv?

Vad syftar du till? I motsats till den kritik jag har framförd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in