Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-12, 18:36
  #1
Medlem
Död o återfödds avatar
HJÄRNTRANSPLANTATION och JAGET...


Ponera att det gick att utföra hjärntransplantationer, och att just du fick en ny geléklump inopererad i skallen, låt oss säga av en kines...skulle du då efter att ha vaknat upp ur narkosen plötsligt börja tala flytande kinesiska, käka hundar och underteckna dina dokument med Deng Xiapong istället för med ditt eget namn...???

Och skulle du samtidigt se en total främling i din käresta och barnen som vakade och bönade vid din sjukhussäng, dumpa henne och barnen, och emigrera till Kina för att gifta dig med den döde Deng Xiapongs fru...???

Snacka om SJUKT VRICKAT...!!!


Enligt hjärnkramarna, som ju tror att hjärnan är ens "Jag", så borde ju kinesen följa med geléklumpen...

JISSES vad SJUKT, säger jag bara...!!!



Om en datoranvändare byter ut mjukvaran i sin dator från Windows till Linux, så är det likförbenat kvar samma datoranvändare (själ) efter "transplantationen", bara det att hans dator har en annan mjukvara efter transplantationen...

Hjärnan kan jämföras med en dator, ett redskap för själen för att kunna uppleva den fysiska världen...om min dator pajar så kan jag ju inte kommunicera med min omvärld längre...betyder det då datoranvändaren (Jaget/själen) därmed inte längre finns? Givetvis inte, datoranvändaren skaffar sig en ny dator i och med sitt kroppsbyte efter den fysiska döden...



Vill man ha en Helkropps-transplantation, så får man snällt vänta tills det enligt karmalagen är dags för en helt ny kropp (återfödelse, reinkarnation), då allting blir nytt, både kropp och hjärna...



Hjärnan = Bara ett fysiskt organ, ett objekt, ett instrument...

Jaget/själen = Den levande medvetna individen, själva subjektet i kroppen!


Hjärnan är bara ett materiellt objekt, ett instrument (en geléklump), medan vårt eviga andliga Jag, själen, är den medvetna levande och upplevande individen, själva subjektet i kroppen som nyttjar objekten, vi som lever och verkar genom vårt instrument...

Ateisterna har helt klart förväxlat subjektet med ett objekt, en tingest...



Jaget/själen är transcendentalt beläget i hjärtat (följer alltså inte med vid en hjärttransplantation) och så länge hjärtat slår, finns själen kvar...


Handen på hjärtat, var sitter våra djupaste känslor, såsom kärlek, empati och vördnad?

Mitt hjärtas övertygelse är att alla i själ och hjärta förstår att själen finns i hjärtat och inte i hjärnan...



Det finns många studier som påvisar att hjärt-transplantationer påverkar ens personlighet och känslor (cellminnen); Illustrerad Vetenskap:

http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=2749

http://www.morgenster.org/heart.htm


Vilket härmed bevisar att ens personlighet och känslor är nära förknippat med just hjärtat...

________________________________________________


Handen på hjärtat; Varför säger man inte "Ha hjärnan på rätta stället", istället för "Ha hjärtat på rätta stället", om nu känslolivet skulle vara baserat i hjärnan?


När någon gör en tjej djupt olycklig p.g.a. obesvarad kärlek, varför säger man då inte att "Han krossade hennes hjärna", istället för "Han krossade hennes hjärta"?


Har någon någonsin sagt till sin käresta "Ja, min hjärna", istället för "Ja, mitt hjärta"?


Har någon någonsin varit med om att ens käresta "Skänkt sin hjärna" till dig?


Har någon någonsin fått ett vykort med en teckning av en hjärna från sitt hjärta (sin kärlek)?


Har någon någonsin hört nån säga "Hennes tack kom verkligen från hjärnan"?


Har någon någonsin hört nån säga "Det här ligger mig varmt om hjärnan"?


Har någon någonsin "Lättat sin hjärna" för någon?


Har någon någonsin haft "hjärnan i halsgropen"?


När man väcker smärtsamt starka känslor av medlidande hos någon, varför säger man inte då "Det skär i hjärnan på henne"?


Varför ser man aldrig någon idrottsman som tar sig åt hjärnan med handen (istället för hjärtat) under nationalsången?





Människan har i alla tider, med rätta, associerat kärlek, känslor och omtanke med just HJÄRTAT (själen finns i hjärtat) och kommer att fortsätta så göra...


Och framtida eventuella hjärntransplantationer innebär endast att man får lite ny mjukvara, en ny geléklump i skallen...själen kommer fortsätta finnas kvar i hjärtat...
Citera
2007-12-12, 18:43
  #2
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nej, man kan inte få en ny hjärna, men man kan - teoretiskt - tänka sej att någon gång i framtiden - få en ny kropp.

Jaget är som de flesta numera vet - en funktion av hjärnans processer.
Citera
2007-12-12, 18:46
  #3
Medlem
Hjärndöd och född, du verkar en aning fäst vid mänskliga, språkliga skapelser.

Det är även illustrerad vetenskap som påstår att själen sitter bakom ögonen.
Citera
2007-12-12, 18:58
  #4
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nej, man kan inte få en ny hjärna, men man kan - teoretiskt - tänka sej att någon gång i framtiden - få en ny kropp.

Kallas även populärt för reinkarnation...

Citat:
Jaget är som de flesta numera vet - en funktion av hjärnans processer.

AMBRES är ett levande bevis på att Jaget och dess medvetande överlever hjärnans och kroppens död...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...alar&from=menu




Även Nära-Döden Upplevelser (NDU), där patienten varit hjärnöd under upplevelserna, bevisar att medvetandet inte är beroende av hjärnan:

Pam Reynolds upplevelser UTANFÖR KROPPEN medan HJÄRNAN var DÖD, utgör bara ett av tusentals dokumenterade fall världen över. Pam Reynolds-fallet BEVISAR att Reynolds under tillstånd av klinisk död (60 min, bevakad av tre olika maskiner), lämnade sin egen fysiska kropp och gjorde detaljerade iakttagelser av sin egen operation samt fortsatte över till andra sidan där hon träffade avlidna släktingar och vänner, som hon efter operationen tydligt och detaljerat återgav:

http://www.near-death.com/experiences/evidence01.html


Dr Michael Sabom har studerat fallet grundligt och ser det som ett tungt BEVIS för NDU och att medvetandet kan fortsätta leva även utan sin fysiska kropp inklusive hjärnan. Detta är även ett bevis på att minnena inte sitter i hjärnan, eftersom patienterna minns dessa upplevelser trots att hjärnan varit död.

Citera
2007-12-12, 19:04
  #5
Moderator
Ruskigbusss avatar
DOÅ - först hjärtat. Om du hävdar att känslorna sitter i hjärtat, så förväntar jag mej att du kan redovisa fall då en person som fått ett nytt hjärta har bytt känslor. T ex skilt sej från sin fru och gift sej med hjärtdonatorns fru.

Jag tvivlar på att du har något bevis för det.

Sedan - reinkarnation. Jag är inte helt negativ till möjligheten, men du får nog leta fram lite bättre bevis än "nära-döden"-sidor. Du förstår, hela poängen med "nära döden", är ju att man faktiskt inte dör.
Citera
2007-12-12, 19:08
  #6
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
DOÅ - först hjärtat. Om du hävdar att känslorna sitter i hjärtat, så förväntar jag mej att du kan redovisa fall då en person som fått ett nytt hjärta har bytt känslor. T ex skilt sej från sin fru och gift sej med hjärtdonatorns fru.

Jag tvivlar på att du har något bevis för det.

Sedan - reinkarnation. Jag är inte helt negativ till möjligheten, men du får nog leta fram lite bättre bevis än "nära-döden"-sidor. Du förstår, hela poängen med "nära döden", är ju att man faktiskt inte dör.

Känslorna sitter i själen som är transcendentalt belägen i hjärtat...

Att känslorna påverkas av hjärttransplantation beror på att cellminnena i hjärtat följer med...
Citera
2007-12-12, 19:12
  #7
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Känslorna sitter i själen som är transcendentalt belägen i hjärtat...

Att känslorna påverkas av hjärttransplantation beror på att cellminnena i hjärtat följer med...

Att de påverkas? Gör de? Var har du bevisen för detta?
Citera
2007-12-12, 19:41
  #8
Medlem
Död o återfödds avatar
Ateisternas ologiska tro kring Jagets avbrytna existens...

JAGET och dess EVIGA EXISTENS...


Om vi skulle försvinna för evigt efter döden, som ateisterna tror, så borde vi ju enligt den logiken inte kunna finnas till nu heller, eftersom evigheten, förutom att den inte kan ha något slut, ej heller kan ha någon början, till skillnad mot det som är temporärt, som både har en början och ett slut...


Alltså kan man aldrig påstå att Jaget förvinner för evigt, för finns det nu, så bevisar det att Jaget har en existens, och något som en gång existerar, kan ju därmed inte icke-existera i evighet i bemärkelsen endast efter döden och innan födseln, eftersom evigheten även måste inkludera nuet... annars är det ju ingen evighet!!!

Att vi finns till nu är således ett vattentätt BEVIS på att JAGETS existens är EVIG och att vi därmed, förutom att vi (den andliga individen) kommer finnas till efter döden, även fanns till innan födseln...



Ateistens flummiga s.k. logik lyder: "Innan jag föddes så fanns jag inte, och efter födseln så finns jag."

Alltså borde förlängningen av ateistens logik även lyda: "När jag dör så finns jag inte, och sedan kommer jag nån gång återigen att födas och finnas."


Eftersom ateisten påstår att hans nuvarande existens har uppstått från icke-existensen (en myt, finns ingen icke-existens, finns inget som icke-existerar) innan födseln, så borde ju icke-existensen efter döden också i sin tur återigen kunna leda till en ny existens...

Om man nu skulle kunna uppstå från icke-existensen 1 gång (som är ateistens tro), varför då inte fler gånger?


Givetvis har Jaget/själen en evig existens, bytena av våra fysiska kroppar i liv efter liv är bara som nya kapitel i själens evolution här i den temporära materiella världen...

När Jaget återgår till evigheten i den andliga världen, så är det "mission accomplished"; Jaget har funnit sin eviga ro i sitt rätta element, tillsammans med alla andra befriade själar i Herrens gemenskap...
Citera
2007-12-12, 19:45
  #9
Medlem
Blablablabla. Med tanke på dina smileys och dina löjliga påståenden kanske man ska betrakta dig som ett troll.


Om vi nu fanns innan födseln, då vi inte hade något medvetande alls, och kommer fortsätta existera efter födseln. Vad fan spelar det för roll, när vi då inte är medvetna om det?
Citera
2007-12-12, 19:49
  #10
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Om vi nu fanns innan födseln, då vi inte hade något medvetande alls, och kommer fortsätta existera efter födseln. Vad fan spelar det för roll, när vi då inte är medvetna om det?

Du kan inte skilja på Jaget/själen och medvetandet...medvetandet genereras av Jaget/själen!

Medvetandet är själens perceptionsförmåga, så det är lika evigt som du!
Citera
2007-12-12, 19:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Du kan inte skilja på Jaget/själen och medvetandet...medvetandet genereras av Jaget/själen!

Medvetandet är själens perceptionsförmåga, så det är lika evigt som du!
Min själ fanns innan jag föddes, men jag fanns inte.

Hur menar du?
Citera
2007-12-12, 20:00
  #12
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Min själ fanns innan jag föddes, men jag fanns inte.

Hur menar du?

Jag har aldrig påstått att du inte fanns innan födseln...Jaget ÄR den andliga själen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback