2008-02-03, 20:37
Medlem
yonnys avatar
Fast hos människan sitter ju minnena i hjärnan, och ingen annanstans.
Citera
2008-02-03, 20:46
Medlem
Lord Kains avatar
Om medvetandet inte genereras i hjärnan, varför kan man då bli medvetslös av att få ett slag mot huvudet?
Det materiella kan ju inte användas på det andliga var det väl?
Citera
2008-02-16, 14:13
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny

Belägg för att minnena skulle sitta fastklistrade i geléklumpen, tack!

Medvetandet är inte beroende av hjärnan och minnena sitter inte i hjärnan:

http://www.survivalafterdeath.org/articles/carter/consciousness.htm

http://www.survivalafterdeath.org/articles/carter/augustine.htm

Citera
2008-02-16, 14:17
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Om medvetandet inte genereras i hjärnan, varför kan man då bli medvetslös av att få ett slag mot huvudet?
Det materiella kan ju inte användas på det andliga var det väl?

Hjärnan är som ett modem, en förbindelselänk, mellan den medvetna eviga själen, dvs Jaget, och den fysiska kroppens sinnesorgan!

Det enda som hjärnskador eller personlighetsstörningar framkallade pga droganvändning eller operationer bevisar, är att det existerar en ömsesidig påverkan mellan hjärnan och psyket. Under inga förhållanden kan det tas som bevis för att hjärnan skulle vara ursprung till själva medvetandet och förmågan till att uppleva förnimmelser, känslor, tankar, etc.

Det är lika dumt att tro att medvetandet genereras av hjärnan bara för att personligheten förändras pga hjärnskador, som att tro att själva TV-programmet produceras inne i TV-apparaten, bara för att bild och ljus störs pga av skador i TV:n...

Om geléklumpen i skallen får sig en rejäl kyss, så kan kontakten mellan själen och sinnesorganen (inklusive sinnet) skadas och minnesbilder tappas och psyket förändras...men när vi kilar vidare från geléklumpen vid dödsögonblicket, så har vi åter tillgång till själens klara minnen...

Om kopplingarna inne i geléklumpen inte fungerar som de ska så är det ju bara NATURLIGT att vi själar inte längre kan kommunicera med yttervärlden, på samma sätt som när transistorerna i radion har pajat, så kan inte radioapparaten längre omvandla och vidarebefordra radiovågorna som den tar emot.

Liksom radiovågorna inte dör eller upphör att existera bara för att radioapparaten slutat fungera, så upphör inte heller själens medvetandefunktion bara för att vår hjärna slutat fungera.

Fysikens lagar förnekar hypotesen att medvetandet skulle genereras av biologiska eller cerebrala processer. Medvetandet transcenderar fysikens lagar, är främmande för fysikens lagar, och därför kan inte orsaken till medvetandets existens identifieras med hjärnan; medvetandet härrör nödvändigtvis från en icke-fysisk/icke-biologisk beståndsdel; själen!

Citera
2008-02-16, 16:35
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hjärnan är som ett modem, en förbindelselänk, mellan den medvetna eviga själen, dvs Jaget, och den fysiska kroppens sinnesorgan![...]

Att vara medveten är ett sinnestillstånd (medvetenhet), alltså är "medvetandet" det också.
Med andra ord: Själen/det andliga existerar inte, eftersom ett sinnestillstånd endast är ett sinnestillstånd och omöjligt kan bestå av något.

Citat:
Fysikens lagar förnekar hypotesen att medvetandet skulle genereras av biologiska eller cerebrala processer.

Du har skrivit det där många gånger. Vad sägs som att lägga fram lite bevis för det också?
Citera
2008-02-19, 23:31
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Hjärnan är som ett modem, en förbindelselänk, mellan den medvetna eviga själen, dvs Jaget, och den fysiska kroppens sinnesorgan!
Vad sitter du med för usel skruttuppkoppling? Folk har LAN-kort nuförtiden, så du får allt ta och komma med en bättre liknelse än modem...
Citat:
Fysikens lagar förnekar hypotesen att medvetandet skulle genereras av biologiska eller cerebrala processer. Medvetandet transcenderar fysikens lagar, är främmande för fysikens lagar, och därför kan inte orsaken till medvetandets existens identifieras med hjärnan; medvetandet härrör nödvändigtvis från en icke-fysisk/icke-biologisk beståndsdel; själen!
Låt mig gissa: Du fick streck i fysik, biologi och svenska. (T.ex. så är cerebrala processer just biologiska processer.)
Citera
2008-02-23, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
stämmer inte men och jag orkar inte dra detaljerna här,kolla mina ref i tidigare tråd och googla
Citera
2008-02-23, 14:34
Medlem
adequates avatar
Okej, allt det här faller på frågan: vad är ett medvetande? Alla empiriska experiment på området säger att "jaget" bottnar i minnen (kodade i hjärnan), förnimmelse av omvärlden (tack vare centra i hjärnan) och den kemiska sammansättningen i - just det - hjärnan och dess körtlar. Fast det där med empirism och experimentellt testad kunskap har väl aldrig varit något för DoÅ

Och DoÅ, en [väldigt viktig] sak till: Vi vet inte än! Vetenskap handlar om att söka kunskap, inte om att på nåt magiskt sätt få den serverad på silverfat. Fördjupa dig i kognitiva processer, neurologi och psykosomatiska samband, och utför de nödvändiga experimenten själv. Det är iallafall vad jag tänker göra så snart det vankas universitet för mig.

En sak till, jag har så länge velat säga det här till DoÅ: Om du inte håller med den rådande consensus, motbevisa den vetenskapligt. Försök inte motbevisa vetenskapen med dina egna teorier som du stödjer på lösryckt sida som helst. Du gör dig bara till åtlöje. Snälla, sluta, för både din och alla vi seriösa sanningssökares skull.
Citera
2008-03-01, 09:04
Medlem
De flesta anser väl att en hjärntransplantation innebär att ens medvetande finns i den nya kroppen då. Liksom mig.

Något som är något knepigare vore huvida det skulle gå att projecera sitt eget medvetande till något annat objekt, vad fan händer då?
(kopiera ens medvetande till något annat uppbyggd på exakt lika sätt som du själv) (ctrl-c ctrl-v), eller bara flytta det (ctrl-x, ctrl-v). Dvs medvetande (hjärna) --->annat objekt eller hjärna vars uppbyggnad är exakt som din egen!

En hjärna blir gammal den med ju.
Satt jag senast o tänkte på i förrgår, man vill ju bli odödlig
Senast redigerad av p0ope 2008-03-01 kl. 09:30.
Citera
2008-03-15, 18:21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Att vara medveten är ett sinnestillstånd (medvetenhet), alltså är "medvetandet" det också.
Med andra ord: Själen/det andliga existerar inte, eftersom ett sinnestillstånd endast är ett sinnestillstånd och omöjligt kan bestå av något.
FEL!

Medvetandet (symptomet på själen) utgör själva GRUNDEN för alla sinnestillstånd!

Utan den medvetna själen, inga sinnestillstånd överhuvudtaget!

Citat:
Du har skrivit det där många gånger. Vad sägs som att lägga fram lite bevis för det också?
Om det hade funnits fysiska bevis för att medvetandet tillhör det fysiska, så hade man väl fått läsa om det i fysikböckerna för länge sedan...men icke...
Citera
2008-03-15, 18:26
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0ope
De flesta anser väl att en hjärntransplantation innebär att ens medvetande finns i den nya kroppen då. Liksom mig.

Något som är något knepigare vore huvida det skulle gå att projecera sitt eget medvetande till något annat objekt, vad fan händer då?
(kopiera ens medvetande till något annat uppbyggd på exakt lika sätt som du själv) (ctrl-c ctrl-v), eller bara flytta det (ctrl-x, ctrl-v). Dvs medvetande (hjärna) --->annat objekt eller hjärna vars uppbyggnad är exakt som din egen!

En hjärna blir gammal den med ju.
Satt jag senast o tänkte på i förrgår, man vill ju bli odödlig

Medvetandet utgår givetvis från den medvetna själen (i hjärtat), alltså följer inte Jaget eller medvetandet med i geléklumpens flytt...

Medvetandet är inte beroende av hjärnan och minnena sitter inte fastklistrade i hjärnan, utan följer givetvis med själen när vi reinkarnerar, när vi kilar vidare:

http://www.survivalafterdeath.org/articles/carter/consciousness.htm

http://www.survivalafterdeath.org/articles/carter/augustine.htm

Citera
2008-03-15, 19:40
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Då jag är mycket road av den här tråden så läste jag första inlägget igen.

Citat:
Jaget/själen = Den levande medvetna individen, själva subjektet i kroppen!

Jaget/själen är transcendentalt beläget i hjärtat (följer alltså inte med vid en hjärttransplantation) och så länge hjärtat slår, finns själen kvar...

Det finns många studier som påvisar att hjärt-transplantationer påverkar ens personlighet och känslor (cellminnen)

Vilket härmed bevisar att ens personlighet och känslor är nära förknippat med just hjärtat...

Har jag druckit för lite kaffe eller motsäger du dig själv i din egen trådstart?
DOÅ; Förklara dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in