Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Håller med Fosdick. Vi ateister förstår ingenting bara för att vi inte tror på det övernaturliga. Låter småknäppt, va?
Att jag kallar det "inbillning" från din sida gör att du tar illa upp och helt plötsligt börjar kalla mig omogen. Men jag förstår inte varför du har så bråttom att fastslå att Gud existerar bara för att vissa händelser inte har nån logisk förklaring.
Du säger att vi avfärdar sånt som vi inte vet något om, men du vet inte heller någonting. Du tror att det finns något däruppe för att folk i din uppväxt och omgivning har prackat på dig bibeln och tvingat dig till kyrkan.
Jag tänker inte läsa bibeln eller något annat då det i min mening är helt ointressant och ovidkommande. Lev livet och fundera inte så mycket på vad som händer efter din tid.
Men jag tror inte folk alltid söker efter den mest logiska förklaringen, för då skulle antalet religiösa minska markant, jag tror bara folk vill ha något större väsen att tro på för att livet ska bli lättare att leva, men också ha något att vända sig till när man går genom motgångar eller mår dåligt.
Varför jag använder ord som omogen beror på att jag tycker att ditt resonemang är omoget och du gör en del misstag i det du skriver. Vet inte in du missförstår eller om det handlar om förutfattade meningar eller något annat men det känns inte riktigt som du vill ha en seriös debatt.
Tex: "Vi ateister förstår ingenting bara för att vi inte tror på det övernaturliga." Detta har jag aldrig påstått och ingen annan heller här på forumet vad jag sett!
"...fastslå att Gud existerar bara för att vissa händelser inte har nån logisk förklaring." Dumheter! Naturligtvis är det ingen som drar sådana slutsatser!
"...folk i din uppväxt och omgivning har prackat på dig bibeln och tvingat dig till kyrkan." Sådana där påhopp och OMOGET skitsnack kan du behålla för dig själv.
Jag har läst bibeln väldigt lite. Den är intressant som bok, vilket de flesta tycker. Så även ateister många gånger. Jag tror däremot inte att bibeln är någon slags fullständig sanning. Jag tror inte på den guden som beskrivs där men jag tror på en högra andlig energi som i många avseenden kan jämföras med vad kristendommen kallar Gud.
Håller med om att folk inte alltid söker sig till logiska förklaringar. Tack och lov! Gör man det sätter man ju skygglappar på sig själv, tunnelseende. Eftersom inget motsäger existensen av en andevärld så finns ingen anledning att förkasta den möjligheten.