2008-02-10, 21:20
Bannlyst
Allting bygger på tro, även vetenskapen. Problemet med Gud hypotesen är att man lägger sin tro på en nivå vilken får svåra följder för ens övriga tankesystem. Å andra sidan har 99% av alla ateister samma problem, de tror på vetenskap på samma sätt som kristna tror på Gud.
Citera
2008-02-10, 21:21
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosdick
Nej, du har så rätt: att något verkar oförklarligt eller osannolikt är i sig inte grund för att anta att det inte existerar. De flesta någorlunda sansade debattörer avhåller sig väl från att kategoriskt avvisa exempelvis guds existens (till och med Dawkins erkänner ju att det finns en avlägsen möjlighet att han har fel) även om vi inte har något konkret som tyder på att han/hon/den/det finns. Det är ju som bekant tämligen omöjligt att bevisa en negation.

Men att ha ett öppet sinne behöver - åtminstone enligt mitt sätt att se det - inte betyda att man måste acceptera alla teorier eller förklaringar som jämbördiga och lika sannolika. Om jag hör mystiska ljud och känner en "närvaro" på natten är jag mer benägen att söka förklaringar i det påtagliga och jordiska än att genast börja spekulera i andevärldens aktiviteter. Om en uttömmande undersökning av sådana potentiella orsaker inte ger något kan vi börja överväga mer exotiska alternativ. Tyvärr får jag dock intrycket att det här med öppet sinne gentemot andevärlden ganska ofta yttrar sig i en fullkomligt okritisk inställning till densamma. Många spöktroende (jag säger inte att det gäller dig, för det vet jag inget om) är väldigt snabba att avfärda varje "världslig" förklaring till märkliga fenomen och uttalar sig tvärsäkert om andeaktivitet, trots att de rimligtvis inte kan veta (i ordets sanna bemärkelse) mycket mer om det än den mer skeptiskt lagde. Om många skeptiker behöver lära sig en öppnare attityd gentemot alternativa förklaringar så tycker jag det gäller i minst lika hög grad bland de troende. De kritiska bedömningar du talar om är knappast deras främsta signum.

Öppet sinne betyder inte att man måste acceptera något.... Vid ofärklarliga saker söker man först alla "jordiska" möjligheter. Helt rätt. Det är det naturliga sättet. Finns massor av "spöktroende" som ser spöken överallt och har hamnat helt snett i inbillningar osv. Så trots att vi har olika uppfattning om andevärldens vara eller icke vara så håller jag med om i nästan allt det du skrev ovan.

Skillnaderna kommer när alla "jordiska" förklaringar är uttämda. Då kan det enl min mening i vissa fall skäl till att söka förklaringen på "andliga sätt". ("Exotiska alternativ") Omöjligt att bevisa en negation? Nä inte nödvändigtvis, men vad i det hela som är en negation beror ju på frågeställningen. Konkreta bevis... Som sagts tidigare så finns inte - och kan inte finnas. kanske inte ens får finnas - konkreta bevis för Guds existens eller att en viss religion är sann. Däremot har vi ju konkreta bevis på andevärldens existens såsom sk fortlevnadsbevis och andra fenomen.
Citera
2008-02-10, 21:37
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Håller med Fosdick. Vi ateister förstår ingenting bara för att vi inte tror på det övernaturliga. Låter småknäppt, va?

Att jag kallar det "inbillning" från din sida gör att du tar illa upp och helt plötsligt börjar kalla mig omogen. Men jag förstår inte varför du har så bråttom att fastslå att Gud existerar bara för att vissa händelser inte har nån logisk förklaring.

Du säger att vi avfärdar sånt som vi inte vet något om, men du vet inte heller någonting. Du tror att det finns något däruppe för att folk i din uppväxt och omgivning har prackat på dig bibeln och tvingat dig till kyrkan.
Jag tänker inte läsa bibeln eller något annat då det i min mening är helt ointressant och ovidkommande. Lev livet och fundera inte så mycket på vad som händer efter din tid.

Men jag tror inte folk alltid söker efter den mest logiska förklaringen, för då skulle antalet religiösa minska markant, jag tror bara folk vill ha något större väsen att tro på för att livet ska bli lättare att leva, men också ha något att vända sig till när man går genom motgångar eller mår dåligt.

Varför jag använder ord som omogen beror på att jag tycker att ditt resonemang är omoget och du gör en del misstag i det du skriver. Vet inte in du missförstår eller om det handlar om förutfattade meningar eller något annat men det känns inte riktigt som du vill ha en seriös debatt.

Tex: "Vi ateister förstår ingenting bara för att vi inte tror på det övernaturliga." Detta har jag aldrig påstått och ingen annan heller här på forumet vad jag sett!

"...fastslå att Gud existerar bara för att vissa händelser inte har nån logisk förklaring." Dumheter! Naturligtvis är det ingen som drar sådana slutsatser!

"...folk i din uppväxt och omgivning har prackat på dig bibeln och tvingat dig till kyrkan." Sådana där påhopp och OMOGET skitsnack kan du behålla för dig själv.

Jag har läst bibeln väldigt lite. Den är intressant som bok, vilket de flesta tycker. Så även ateister många gånger. Jag tror däremot inte att bibeln är någon slags fullständig sanning. Jag tror inte på den guden som beskrivs där men jag tror på en högra andlig energi som i många avseenden kan jämföras med vad kristendommen kallar Gud.

Håller med om att folk inte alltid söker sig till logiska förklaringar. Tack och lov! Gör man det sätter man ju skygglappar på sig själv, tunnelseende. Eftersom inget motsäger existensen av en andevärld så finns ingen anledning att förkasta den möjligheten.
Citera
2008-02-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Allting bygger på tro, även vetenskapen. Problemet med Gud hypotesen är att man lägger sin tro på en nivå vilken får svåra följder för ens övriga tankesystem. Å andra sidan har 99% av alla ateister samma problem, de tror på vetenskap på samma sätt som kristna tror på Gud.

Vetenskapen bygger på observationer. Observerar man något som direkt motsäger något inom en vetenskaplig teori gör man om teorin så att det nya passar in med det gamla eller så letar man efter en ny teori som omfattar allt man ser.

Det kan man INTE säga om religioner som inte bygger på verkligheten utan på sagor. Oavsett om man visar att det som sagorna säger inte skulle fungera i verkligheten så bortförklarar man det med att gud minsann kan göra vad som helst hela tiden utan förklarning.
Citera
2008-02-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Håller med om att folk inte alltid söker sig till logiska förklaringar. Tack och lov! Gör man det sätter man ju skygglappar på sig själv, tunnelseende. Eftersom inget motsäger existensen av en andevärld så finns ingen anledning att förkasta den möjligheten.

Problemet är att många religösa har bestämt sig för en enda andevärld och förkastar alla andra andevärldar. Visst finns inget som motsätter att gud finns. Men det finns inget som motsätter att den totala motsatsen av gud inte finns heller. Eller att det egentligen är ett spaghettimonster som styr allt. Eller vad fan som helst som man kan hitta på. Är alla dessa olika andevärldar man kan tänka sig måste ju vara lika sannolika då det finns precis lika många bevis för alla? Dvs inga bevis alls.
Citera
2008-02-10, 22:15
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Jo det faktum att vi inte kan bevisa att det finns en andevärld. Det motsäger existensen av den. Men dess existens kan inte uteslutas för det.

Så du tycker att logiskt tänkande är skygglappar som skapar tunnelseend?
Citera
2008-02-10, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Vetenskapen bygger på observationer. Observerar man något som direkt motsäger något inom en vetenskaplig teori gör man om teorin så att det nya passar in med det gamla eller så letar man efter en ny teori som omfattar allt man ser.

Det kan man INTE säga om religioner som inte bygger på verkligheten utan på sagor. Oavsett om man visar att det som sagorna säger inte skulle fungera i verkligheten så bortförklarar man det med att gud minsann kan göra vad som helst hela tiden utan förklarning.

Teorin kan fortfarande vara helt fel, det finns givetvis olika sätt att se på det inom vetenskapen men man pratar ofta om "subjective degrees of belief" när det gäller teoriers sannolikhet. Att det rör sig om tro är inget kontroversiellt utan explicit i konfirmationsteorin. Sen finns det givetvis de som överhuvudtaget vägrar att säga att vetenskapliga teorier kan ens betraktas som approximativt sanna, vilket är en vanlig position bland empirister medan vetenskapliga realister TROR att våra teorier är det. Men även empiristerna tillåter exempelvis tro på vissa former av induktion vilket är tro baserat. Hur du än gör kommer du inte ifrån det.
Citera
2008-02-10, 22:24
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Jo det faktum att vi inte kan bevisa att det finns en andevärld. Det motsäger existensen av den. Men dess existens kan inte uteslutas för det.

Så du tycker att logiskt tänkande är skygglappar som skapar tunnelseend?

Jo vi kan bevisa att andevärlden existerar. Men däremot inte sanningen i de olika religionerna. Men OM vi inte skulle kunna bevisa andevärlden så motsäger det ju absolut inte existensen av den!
Citera
2008-02-10, 22:28
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Jo vi kan bevisa att andevärlden existerar.
Hur ska vi göra då?
Citat:
Men OM vi inte skulle kunna bevisa andevärlden så motsäger det ju absolut inte existensen av den!
Jag tolkar det som att det motsäger existensen om andevärlden men är inget som absolut utesluter den.
Senast redigerad av l00zekk 2008-02-10 kl. 22:30.
Citera
2008-02-10, 22:30
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Problemet är att många religösa har bestämt sig för en enda andevärld och förkastar alla andra andevärldar. Visst finns inget som motsätter att gud finns. Men det finns inget som motsätter att den totala motsatsen av gud inte finns heller. Eller att det egentligen är ett spaghettimonster som styr allt. Eller vad fan som helst som man kan hitta på. Är alla dessa olika andevärldar man kan tänka sig måste ju vara lika sannolika då det finns precis lika många bevis för alla? Dvs inga bevis alls.

Det sker en sammanblandning nu från många här i forumet mellan religion och andevärld. Religioner kan vi inte bevisa. Religionerna innehåller som bekant olika syn på andevärlden. De som tom förnekar dess existens.
Andevärlden i sig - utan religiösa aspekter - har inte så många olika "versioner" utan tvärtom finns där en stor enighet om helheten men naturligtvis stor okunskap om hur andevärlden fungerar. Att det finns en enighet beror på att andevärlden kan bevisas och är i vissa delar åtkomlig och påvisbar.
Citera
2008-02-10, 22:33
Medlem
Citat:
Det sker en sammanblandning nu från många här i forumet mellan religion och andevärld. Religioner kan vi inte bevisa. Religionerna innehåller som bekant olika syn på andevärlden. De som tom förnekar dess existens.
Andevärlden i sig - utan religiösa aspekter - har inte så många olika "versioner" utan tvärtom finns där en stor enighet om helheten men naturligtvis stor okunskap om hur andevärlden fungerar. Att det finns en enighet beror på att andevärlden kan bevisas och är i vissa delar åtkomlig och påvisbar.

Snälla bevisa för mig att det finns en andevärld. Eller säg vem som kan göra det ifall du själv inte kan alla detaljer i beviset själv.
Citera
2008-02-10, 22:46
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek

Jag påminner dig om åttånde budet. Vetenskap är i grund ett tillvägagångsätt, inte ett påstående. Vetenskap är en systematisk observation, bokföring av sådana observationer och vidareutveckling av verktyg. "Tro" har inget med det att göra. Du kan däremot ha en överdriven tillit till ett vetenskapligt utfört resultat eller en vetenskapsman men det är inte det samma som vetenskap. För vetenskap skall endast observationen tala, inte människor. Däremot kan människor vägleda till sådana observationer. Samtliga vetenskapliga rapporter skall innehålla riktlinjer för att duplicera resultatet, om detta inte finns bifogat är rapporten värdelös. Kristendom åandrasidan är en rak tilltro till andra människor och en bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in