Citat:
Ursprungligen postat av Ljungeld
Vad eller vem säger att utveckling kräver förutsagda mål? Har du bevis för att allt har en mening och ett slutmål? Det är ju det som är hela saken - vi saknar mål med vår utveckling (i högre syfte, antar att det är perspektivet du föreställer dig). Det "man" menar med att "det finns objektiv mening i verkligheten" är i själva verket vad du och TS menar, på inrådan av er religion. Det är ingen allmän uppfattning att Gud har en mening med allt - den får stå för dig och dina gelikar.
Utveckling utan ett fast mål är inte utveckling, det är förändring. Utveckling implicerar en riktning mot något, och det med positiva eller negativa värderingar. Utan målet så är det värdeneutral objektiv förändring, varken mer eller mindre.
Jag vet inte vilken religion TS ansluter sig till, men buddhist som jag är ser jag ingen objektiv mening i verkligheten. Vad nu det har med saken att göra... Det är väl
saken man diskuterar, inte
personen.
Citat:
Jag utvecklas varje dag som människa. Själva utvecklingen är mitt mål, inte slutdestinationen. Den är nämligen inte förutbestämd. Jag kan dö innan jag tryckt på "Skicka svar" eller om 50 år. Även efter min död kommer "jag" (den samling samverkande atomer som utgör mig) att bli till andra ting - detta är det vackra med naturens utveckling!
Det är ett cirkelargument. Utveckling för utvecklingens skull.
Och - jag känner inte dig personligen, men - jag hävdar att personlig utveckling är en social konstruktion helt utan universialistiska inslag. En social konstruktion med influenser ifrån New Age populärpsykologi, som fått genomslag på senare tid i och med den globala ekonomiska nedgången sedan världsrevolutionerna 1968, tillsammans med indirekta referenser till pseudovetenskapliga barnutvecklingskategorier i den Freudianska idéhistoriska processen, som fått stöd av den feministiska diskursen i det politiska landskapet.
Att människor förändras är inget konstigt, allt förändras hela tiden. Men det betyder inte att man måste sätta en värdering på det. Vi är inte bättre eller sämre än igår, eller jämfört med dom som levde för hundra år sedan, eller bara dom som komemr ifrån en annan kultur, eller dom som har en annan trosuppfattning.
Citat:
Utveckling är konstant och gäller alla fysiska saker i vår omgivning. Naturen har dock inget mål, men enskilda människor kan välja att ha mål med sin utveckling. I övrigt är allt bara en kedja av händelser som leder fram till nästa "punkt" i dess existens, vad det nu må gälla. Det blir som det blir, och i dag är det som det blev efter hur det såg ut i går. Svårare än så behöver det inte vara. I morgon blir som det blir utifrån hur det ser ut i dag.
Här talar du om determinism och kausalitet, inte utveckling.
Citat:
För att återknyta till första stycket i mitt svar; om vi rent hypotetiskt, för resonemangets skull, förutsätter att allt har en högre mening - ja, då stämmer det att en högre intelligent makt kanske skapat oss och eventuellt styr vår utveckling och framför allt har ett slutmål vari denna tänkta utveckling går emot. Dock, för att den hypotesen ska stämma så krävs det ju som jag nämnde att allt har en mening. Hur ska du kunna bevisa att allt har en mening? Det är omöjligt att ta till sig om man inte väljer att bara tro - och då är vi helt plötsligt inne på samma spår igen. Du och TS tror, jag avstår från religiös tro efter mina egna slutsatser att det är fullständigt orimligt att någon högre makt har en plan för just mig. Det finns ingenting (summa noll) som pekar på att det finns en högre mening med allt som sker i vår omgivning. Man kan tro att det är så, men det gör det inte mer sant! Du vet, Ockhams rakkniv...
Jag vet att det är en obekväm sanning, men om du vill vara ateist så bör du undvika att tala om objektiv mening, såsom du gör när du talar om utveckling. Det är, som du säger, en tro.
Jag själv tror inte på objektiv mening, eftersom jag har fri vilja. Och logiskt sett då kan inte Gud existera. (Sen kan man förstås tala om Honom som ett extra-kausalt subjekt, men det är på ett väldigt spekulativt plan)
Citat:
Slutligen; jag är kritiskt lagd. Jag godtar inte vad som helst som förklaring. Gör du?
Jag godtar inte heller vad som helst. Därför ifrågasätter jag det mesta. Speciellt när folk (kanske inte du, jag bara generaliserar här) är så bestämt säkra på Guds icke-existens, trots bristen på bevis. Men, det finns troende överallt, och det finns skeptiker överallt, så det säger ingenting. Bara vi håller oss borta från att diskutera person, och diskuterar saken istället, så slipper vi sådana här irrelevanta off-topic kommentarer.