Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Barnsliga resonemang
Du som å andra sidan är så säker på Guds existens kanske skulle göra dig själv en tjänst och presentera lite bevis? Inget av dina argument håller i en seriös debatt. Du kommer visserligen att få medhåll från andra människor som ställer lika låga krav som dig, men för oss med förmåga att vara kritiska i vårt tankesätt kammar du hem noll. Dina barnsliga resonemang har besvarats tusen och åter tusen gånger, ändå kommer du med samma innehållslösa och patetiska sörja till "bevis" på en skapare.
Är det så förbannat svårt att acceptera att universum inte skapats av Gud, utan av en lång rad händelser som lett fram dit vi nu är? Bara för att vi i dag inte kan påvisa varför Big Bang inträffade betyder det inte att Gud stod för handlingen. Glöm inte när "ni" argumenterade för att jorden var alltets mittpunkt - vetenskapen bevisade att så ej var fallet. Därför försöker du fylla Big Bang med din Gud - det finns nämligen en lucka i kunskapen där! Tyvärr kommer varken du eller jag att vara vid liv när vetenskapen täpper igen även den luckan. Jag skulle ha funnit stor skadeglädje i att se din min när sanningen om hur fel du haft når dig.
Kommer detta inlägg att få dig att tänka kritiskt? Nej. Kommer detta inlägg att få någon troende att tänka kritiskt? Antagligen inte.
På ett sätt är jag glad att ni troende finns (på ett sätt, märk väl) - det ger en tydlig skiljelinje mellan dumma människor och mindre dumma människor.
Patetisk är vad du är. Inte av den anledningen att du är troende (men lita på mig, det bidrar), utan för att du inte själv inser hur korkad du är. Det kan hända att jag kanske inte är den klarast skinande stjärnan på himlen, men jag har i alla fall mod att se på omvärlden med mina egna ögon utan att behöva gömma mig bakom krims-krams och hokus pokus.
Nej du, människa 1.0, fortsätt du att leva med din Luckornas Gud. Jag och min näste (människa 2.0) skrattar lite generat åt dig och går vidare.
Amen.