2010-01-10, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Du kan ju inte stå och försvara din tro på en oövervinnlig makt som skapade jorden på 7 dagar (6..) och samtidigt kalla evolutionen vrickad.
Varför inte, det gör ju vetenskapsmän när dom kalla kristendomen för vrickad...

Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Evolutionen bygger ju på en logisk grund (och empiriska bevis) medan gud bygger på tro snarare än hård fakta. Allt man "vet" om gud har filosoferats fram - allt vi "vet" om evolutionen har forskats fram.
Det finns mycket logik och empiricism inom kristendom också.
För att inte nämna att det finns en himla massa tro inom vetenskap...

Kritiken mot kristendomen måste kunna stå på egna ben,
annars kastar man sten i glashus,
när argumenten vänder sig mot vetenskapen.

Jag tror själv inte på Guds existens (eller icke-existens),
men som vetenskapsman känner jag
att det är viktigt att man inte försöker få det så enriktat.
Då kan det lätt bli så att man talar för Guds existens istället,
när man indirekt talar om objektiv mening i verkligheten.
Citera
2010-01-10, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Forskare är ett yrke. Ingen åsiktsklubb.

Citat:
Som?

P.S Lär dig radbrytning för tusan.
Citera
2010-01-10, 10:30
Medlem
teowinds avatar
Kudos till TS som orkat hålla på att trolla samma tråd så intensivt i över två år. De svar på invändningarna du ger i första inlägget är så orimliga och fulla av luckor att det är ett under att folk tagit dig seriöst.

Det funkar liksom inte att svara på logiska invändningar med subjektiva och högst tveksamma påståenden som ingen köper förutom dina sympatisörer. Ta till exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
2) Ateisten: GUD FINNS INTE!

Detta är ett definitivt påstående, ett ABSOLUT PÅSTÅENDE, och bara någon som är ALLVETANDE kan komma med sådana definitiva påståenden!!

Är du Allvetande?

Ja, men i så fall finns ju Gud, då är det ju DU som är Gud...om du nu var Allvetande...vilket givetvis är en lögn!
Vänta lite nu... Du säger att man endast kan komma med ett sådant absolut påstående om man är allvetande? Det är väl ett absolut påstående om något. Utifrån dina egna ord gör du alltså själv anspråk på att vara allvetande. Sen finns det ingen som helst logisk koppling mellan att vara allvetande och att vara gud.

Citat:
8) Skillnaden mellan ANDLIGA och FYSISKA bevis:

En andlig vetenskap måste naturligtvis kunna underbyggas med hjälp av bevis, men dessa kan inte vara av samma slag som de bevis, som den fysiska vetenskapen använder sig av. Det som för de fysiska sinnena är osynligt, går givetvis inte att bevisa genom mått- och viktdata, men detta betyder absolut inte, att det inte existerar en värld utanför de fysiska sinnenas räckvidd. Det verkliga problemet är inte avsaknaden av bevis i den andliga vetenskapen utan människornas vitt skilda förutsättningar för att kunna förstå dessa bevis.

En människa som inte har utvecklat sin andlighet är blind för den andliga verkligheten, som är själva grunden för denna temporära materiella "verklighet". En andlig analfabet klarar inte av att läsa av de andliga sambanden som allt materiellt har och tror helt enkelt pga sin andliga ignorans att det inte finns något utöver det materiella...
Det är inte helt otänkbart att det skulle finnas en andlig dimension. Däremot är väl det minsta man kan begära att någon, någon gång kunde presentera det minsta hållbara bevis för att något sådant existerar? Att det är logiskt tänkbart är inte lika med att det existerar. Du berättar också vilken natur denna andlighet är av, men vad finns det egentligen för belägg att tro på det? Finns det någonting som över huvud taget vetenskapligt stödjer den tesen? Återigen - du försöker bevisa något genom att använda dig av påståenden ingen annan än de som delar din uppfattning borde acceptera.
Citera
2010-01-10, 11:08
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki

Det finns mycket logik och empiricism inom kristendom också.

Kritiken mot kristendomen måste kunna stå på egna ben,
annars kastar man sten i glashus,
när argumenten vänder sig mot vetenskapen.

Jag tror själv inte på Guds existens (eller icke-existens),
men som vetenskapsman känner jag
att det är viktigt att man inte försöker få det så enriktat.
Då kan det lätt bli så att man talar för Guds existens istället,
när man indirekt talar om objektiv mening i verkligheten.

1. Anledningen till att vetenskapsmän kallar den vrickad är för att det inte finns några som helst fysiska bevis på att gud finns. Jag tänker inte sitta och rapa upp mina argument hela tiden, så det får bli sista gången nu: Bevisen för evolutionen kan inte bestridas. Vi har sett olika stadier i människans utveckling genom arkeologiska utgrävningar. Vi dök inte upp hux flux för 10 000 år sedan och såg ut som vi gör idag. Det är ett långt led på flera tusentals år som gjort oss till det vi är idag.

2. Jag vill mer än gärna ta del av de empiriska bevis du talade om inom kristendomen. Vad bevisar de?

(Jag tycker inte att kristendomen i sig är dålig då den gör mycket gott också, men att påstå att gud finns och att all forskning som bedrivs om vår härkomst är onödig, det gör mig lite trött på de insnöade kristna.)
Citera
2010-01-10, 11:13
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Inte längre, det var rätt längesen kvantmekaniken dök upp. Kanske borde uppdatera ?
Normalt sett skulle jag accepterat min än så länge bristande kunskap och inte gjort ett sådant påstående, men DoÅ har själv sagt att han inte studerar "förnuftsvidriga hokus-pokus teorier", så fram till dess att jag skaffat mig mer kunskap inom ämnet så tänkte jag använda hans taktiker mot honom
Citera
2010-01-10, 11:33
Medlem
Random~s avatar
Du menar alltså att Gud kan ha skapats av sig själv, men inte universum?
Citera
2010-01-10, 23:05
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Vi har av vår Skapare begåvats med urskiljningsförmåga, att kunna skilja på vad som är sant och falskt!
Du skulle inte kunna skilja på sant och falskt om du så studerade naturvetenskap...vilket du förstås inte kommer att göra, eftersom du är ignorant.

Citat:
Vi har skänkts intellektet för att ANVÄNDA det!
Då kanske du själv borde göra det. Att ignorera vad teorier faktiskt säger och sedan ljuga om det är inte att använda sitt intellekt

http://www.youtube.com/watch?v=IBHEsEshhLs

Citat:
Bästa användningen av intellektet är att lära sig skillnaden mellan ande och materia[...]
Bästa användningen av intellektet är att "lära sig" om sådant som enligt dig inte ens går att studera?
Citera
2010-01-12, 13:13
Medlem
Milkcrates avatar
Man skulle väl kunna säga att religion är ett uråldrigt sätt att förklara världen på, personligen tycker jag att det är löjligt att tro på någon "gud". Har vi inte kommit så långt i våran utveckling att vi förstår att den vetenskapliga förklaringen av världen är 10000 gånger mer logisk än nåt jävla babbel om himmel, helvete och någon skapare?

Alla kristna är föråldrade i sitt tankesätt och det går knappast att argumentera med dem eftersom deras hjärnor är fulla av tusenårig gammal kristen propaganda.
Citera
2010-04-05, 18:18
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random~
Du menar alltså att Gud kan ha skapats av sig själv, men inte universum?

Gud och vi minigudar (själar) är eviga (det andliga står inte under tidens inverkan), medan universums manifestation är temporär och därmed skapad!
Senast redigerad av Död o återfödd 2010-04-05 kl. 18:23.
Citera
2010-04-05, 21:30
Medlem
Citat:
Gud och vi minigudar (själar) är eviga (det andliga står inte under tidens inverkan), medan universums manifestation är temporär och därmed skapad!

Och vad har du för bevis för det?
Har du några faktiska bevis som vi kan få se?
Citera
2010-04-05, 21:40
Medlem
ShadowStallions avatar
Gissar att du är kristen "död o återfödd"? Jag har själv en liten kort beskrivning av kristendomen som du gärna får kommentera. Kristendom beskrivs nämligen bäst enligt mig som tron att en kosmisk judisk zombie kan göra så att du lever för evigt om du symboliskt äter hans kött och berättar för honom via telepati att du accepterar honom som din herre, detta så att han kan avlägsna en ond närvaro ifrån din själ som existerar hos mänskligheten eftersom att en talande orm övertygade en revbenskvinna att äta från ett magiskt träd.

Något sånt där är det väl du tror på, inte sant?
Citera
2010-04-05, 22:51
Medlem
Dags avatar
Ateister är sådana som inte förstått VAD Gud är.

Varför de inte förstått VAD Gud är beror på att de som säger sig tro på Gud inte heller har förstått VAD Gud är, och därför inte heller har förmågan att förklara VAD Gud är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in