Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Att inga av dessa människor sökt Gud är absurt. Många har sökt Gud utan att finna honom. Jag känner flertal ateister som säger "Jag önskar att Gud existerade, men det finns tyvärr inga anledningar att tro så".
Man söker bara en fantasibild av Gud med de tramsiga formuleringarna. "
Om Gud skall finnas, då måste han platsa i min uppfattning, och platsar han inte där så finns han inte"
Det håller inte..
Citat:
Varför skulle argumentet strida mot fri vilja?
Hade Guds existens varit uppenbar skulle andelen icke-troende varit lika få som platt jord-förespråkare.
Gud hade mycket väl kunnat leverera objektiva bevis för sin existens som gjort det irrationellt att ifrågasätta hans existens (utan tvång att tro).
Om Gud hade visat sig för alla, då blir det ett problem med den fria viljan. Och det är av anledningen att du inte kan välja att inte "veta" om Guds existens. Du kan inte gå din egen väg om du vet att Guds finns. Helt omöjligt.
Citat:
Det är en sak ifall Gud alltid funnits för en och det enda individen behövt göra är att tacka ja- eller nej.
Ja så enkelt allt vore då du.
Citat:
Problemet är att miljontals människor har dött utan att ens ha hört talas om Jesus Kristus. En älskande Gud skulle inte tillåta det ske. Gud skulle ge alla människor, även de som tvekar, en god chans att ingå i en kärleksunion med honom innan de dör. Bara det faktum att det finns ateister, agnostiker, deister, panteister, buddister, hinduer m.fl motsäger troligen den abramitiska gudens allgodhet.
Jag tror inte på nån flummig allgodhets Gud.
Kärleken tuktar och bestraffar, lägg undan den romantiska flummbilden av kärleken nu..
De personer vi älskar är också det som vi blir mest arga på. Man kan bli arg av kärlek också, att säga ifrån och ryta till är ibland ett måste.
Jag uppfattar Guds kärlek på ett sådant sätt. En helig stark kärlek som är plågsam..
Vad som händer med dessa som inte tror på Gud när det dör kan nog ingen ge ett bra svar på..