Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Allt detta förutsätter att du antar att det du upplever är verkligt. Hur kan du veta detta? En dröm är också en form av upplevelse t.ex, men ändå anser vi den inte vara verklig. Hur kan vi veta detta?
Det enda jag VET med 100% säkerhet är att jag finns. Allt annat är osäkert.
Fast det spelar mindre roll om det är verkligt, så länge mitt antagande att det jag upplever är verkligt producerar de resultat jag väntar mig så ser jag ingen anledning att ändra på mitt antagande.
Vi måste väl ändå, i vår diskussion av det som förefaller vara verkligt, utgå från att det som verkar vara också är?
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Enklaste vägen mot upplysning tycks vara självbegrundande/självbetraktelse.
Den självbetraktelse jag föredrar är koncentrera dig på "jag är" inom dig. Den känslan som säger "jag är". Var ihärdig med detta och ge inte upp, och du ska till slut finna upplysning.
Ett annat sätt att göra det på. Sätt dig ner och slut ögonen. Fråga dig själv: "Vem är 'jag'?". Försök inte svara på frågan. Intellektet kan aldrig svara på frågan. Känn bara efter.
Hahaha, sånt där flum har jag faktiskt pysslat med, utan resultat. Visst kan det vara en sjysst avslappningsövning att inte tänka, men några svar har det aldrig gett mig.
Nä, bättre än så får du nog göra