2009-03-16, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Och detta anför du som bevis på att någon gud skapat olika människoarter?
japp... det står ju ganska tydligt i bibeln. även andra religioner nämner flera människoarter.

Citat:
Ursprungligen postat av Carro87
Eller så är det så att han och vi andra ateister helt enkelt inte tar ställning till sådant vetenskapen (ännu) inte har svar på. Vi är helt enkelt ödmjuka med att vi inte vet hur det gick till och känner inget barnsligt behov av att fylla i sådana luckor med *GUD* bara för att vi inte fått svar ännu.
vetenskapen tror att den fyller luckor hela tiden, men jag tror fortfarande att det är tor som skapar åskan. om ateister är ödmjuka, varför tror de då att de vet så mycket att de tror att gud inte finns?

varför skulle vi vänta på att vetenskapen ska försöka fylla luckor, när religionerna har redan berättat vad alla luckor innehåller?

Citat:
Ursprungligen postat av starkopramen
Många däggdjur (troligen de flesta men det har jag inte belägg för) söker sig helst utanför sin flock för val av sexpartner. Dom kanske också tycker att det är moraliskt förkastligt? Eller kan det vara så att de trots att de inte "vet" något om gener genom generationer har lärt sig att det inte är bra att pissa i den egna genpoolen.
är djur smarta nog att lära sig sånt? jag har en bättre förklaring på det. jag tror att man väljer sin sexpartner utanför sin "flock" för att familjemedlemmar påminner om sig själv (och man är vanligtvist inte attraherad av sig själv) och man lever med dom hela sin barndom så man lär sig inte se dom på ett sexuellt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
ikosaedri, vad är din högsta avklarade utbildning?
gymnasiet.

Citat:
Vad har gått snett i ditt liv?
en hel del. när jag var liten brukade jag inte bry mig om vad som är sant eller inte, men när saker började gå snett i mitt liv så började jag tänka mer och jag började tro mycket på vetenskapen. senare när saker började gå ännu mer snett så började jag tänka ännu mer och jag började tro på religioner.

Citat:
Du förnekar nästintill all modern vetenskap!
gör jag? jag förnekar väl bara evolution och big bang?

Citat:
För mig har det alltid varit en gåta varför vissa människor envist och arrogant går mot allt vad rationalitet och skepticism heter.
för mig har det alltid varit en gåta varför vissa människor envist går mot allt vad öppensinnighet betyder. jag tycker att det finns för mycket ateister och skeptiker i sverige. det är en anledning varför jag ofta argumenterar för gud.

Citat:
[*]Lättare faller för konspirationsteorier
[*]Inte kan skilja pseudovetenskap från riktig vetenskap (kanske inte ens vet vad vetenskap är)
jag har märkt många liknande saker med "skeptiker" (ateister) också. de faller lättare för mainstream vetenskap till exempel.

Citat:
[*]Ser inte politiska och religiösa motiv bakom artiklar (eller tvärtom, ser det i allt, även där det inte finns)
[*]Inte granskar sina egna åsikter ur kritiskt perspektiv
[*]Fortsätter skriva nonsens trots att man blivit motbevisad hundratals gånger
[*]Ingen kunskap om sina egna "teorier", ännu mindre om det man "kritiserar"
jag kunde säga detsamma om dig.

Citat:
[*]Anser sig tillhöra en upplyst minoritet som råkar känna till sanningen
tror du inte att du tillhör en upplyst minoritet som råkar känna till sanningen (att det inte finns någon gud, att religioner är sagor, osv)?

Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
Jag tvekar starkt på att han någonsin skrivit något som ens liknar det där, men om du kan länka till inlägget så
grejen är att han hävdade också att jag trodde något som jag inte trodde på, så jag fick också säga att han trodde på något som han inte gör... öga för öga, du vet

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Ikosaedri, var nån vetenskapsman elak mot dig när du var liten eller varifrån kommer ditt hat mot allt som har med naturvetenskap att göra?
hat?
Senast redigerad av ikosaedri 2009-03-16 kl. 23:54.
Citera
2009-03-16, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
vetenskapen tror att den fyller luckor hela tiden, men jag tror fortfarande att det är tor som skapar åskan. om ateister är ödmjuka, varför tror de då att de vet så mycket att de tror att gud inte finns?

Ateism betyder att man inte har någon gudstro. Det behöver inte betyda att man tror att det inte finns någon gud/ar.

Citat:
varför skulle vi vänta på att vetenskapen ska försöka fylla luckor, när religionerna har redan berättat vad alla luckor innehåller?

Förr sa religiösa att jorden skapades på 6 dagar. När vetenskapen fyllde igen den luckan gick religiösa bara vidare till nästa obesvarade lucka och fyllde igen den med *gud*. Blir det inte tröttsamt?
Citera
2009-03-17, 00:06
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ateism betyder att man inte har någon gudstro. Det behöver inte betyda att man tror att det inte finns någon gud/ar.
Det behöver det visst det, annars är man agnostiker.
Citera
2009-03-17, 00:11
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Yeah right, ser du konspirationer i allt?

ikosaedri, vad är din högsta avklarade utbildning? Vad har gått snett i ditt liv? Du förnekar nästintill all modern vetenskap! För mig har det alltid varit en gåta varför vissa människor envist och arrogant går mot allt vad rationalitet och skepticism heter. Jag har noterat att sådana personer
  • Delar upp vetenskap i "ateistisk" och "teistisk" (blandar in ideologi trots att vetenskap handlar om bevisföring)
  • Lättare faller för konspirationsteorier
  • Inte kan skilja pseudovetenskap från riktig vetenskap (kanske inte ens vet vad vetenskap är)
  • Ser inte politiska och religiösa motiv bakom artiklar (eller tvärtom, ser det i allt, även där det inte finns)
  • Inte granskar sina egna åsikter ur kritiskt perspektiv
  • Fortsätter skriva nonsens trots att man blivit motbevisad hundratals gånger
  • Ingen kunskap om sina egna "teorier", ännu mindre om det man "kritiserar"
  • Felciterar och falskciterar erkända vetenskapsmän (som att Darwin själv inte trodde på evolutionen och liknande)
  • Anser sig tillhöra en upplyst minoritet som råkar känna till sanningen
  • Tror på en absolut sanning (heliga skrifter, metafysiska väsen)
  • Fyll på...

Vad tycker ni? Varför är ikosaedri så efterbliven?

Tack, listan var mycket korrekt det räcker gott, behöver inte göras längre. Förstår dock inte varför trollungen får fortsätta med sitt uppenbara sabotage.

Jag har inte sett ett vettigt inlägg från trollungen
i Vetenskap & humaniora eller någon annanstans heller för den delen.

Det hjälper ju inte att rätta h*n när denne tabbar sig.
I nästa ögonblick är h*n tillbaka och trollar.
------------------------------------------------------------

Vart var vi/ni i diskussionen?

Ateisternas barnsliga argument emot Gud

.
Citera
2009-03-17, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Det behöver det visst det, annars är man agnostiker.
Fel. En agnostiker struntar helt i att ta ställning eftersom man menar att det inte går att avgöra om det finns en gud eller inte. Man säger alltså inte, till skillnad från ateisten, att man inte har en gudstro.
Citera
2009-03-17, 00:24
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Fel. En agnostiker struntar helt i att ta ställning eftersom man menar att det inte går att avgöra om det finns en gud eller inte. Man säger alltså inte, till skillnad från ateisten, att man inte har en gudstro.
Citat:
Ateism (grekiska α, icke och θεος, gud) är ett mycket omdiskuterat begrepp som spänner ifrån begreppsbestämningen avsaknad av tro (på någon eller några gudar eller högre makter) till definitionen en tro (på att det inte finns någon eller några gudar eller högre makter).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism
Citera
2009-03-17, 00:28
Medlem
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism

Tja, som de skriver finns det en spännvidd, men jag upplever det som att de flesta som är insatta tolkar begreppet som den första delen av meningen: "avsaknad av tro (på någon eller några gudar eller högre makter)". Det känns även som det mest rimliga för att beskriva positionen, medan aktivt gudsförnekande kan benämnas just så. Håller du inte med?
Citera
2009-03-17, 02:07
Medlem
Citat:
en hel del. när jag var liten brukade jag inte bry mig om vad som är sant eller inte, men när saker började gå snett i mitt liv så började jag tänka mer och jag började tro mycket på vetenskapen. senare när saker började gå ännu mer snett så började jag tänka ännu mer och jag började tro på religioner.
Tack för din svar på mitt något ohyfsade och personliga inlägg. Misstänker att psykologiska kriser ofta konfronteras med personens identitet (viktig del i religion). Individen tolkar den antagna tron som "tecken på vägledning" vid krisens upphörande. Den psykologiska försvarsmekanismen skapar sig därför en inre bild att det var tron som ledde en ur krisen (kanske ligger det nåt i frasen "saved by Jesus"?), trots en helt annan orsak egentligen. Tron kommer allt närmare ens personliga identitet och kritik mot den tolkas som angrepp mot en själv. Att inte falla tillbaka i krisen blir därför oerhört viktigt och förnekande av all utomstående kritik (även potentiell sådan) blir ett faktum. Kan det vara roten till religiös dogmatism? Vill höra kommentarer från er som kan psykologi!

Citat:
gör jag? jag förnekar väl bara evolution och big bang?
Evolutionen och Big Bang är en produkt av många sekel studerande av naturen. Upptäckterna är så pass viktiga att nästan varje inriktning i vetenskapen tangerar dem. Förnekande av evolutionen leder t.ex. automatiskt till förnekande av den moderna medicinen (resistans, antibiotika), kriminalteknik (DNA) och en stor del av den organiska kemin. Big Bang är kanske inte lika praktiskt, men ens astronomiska kunskaper lär degraderas rejält. Det blir svårt att förklara varför det sker fusion i solen samt hur den utsända energin från solen påverkar allt från växternas fotosyntes till solpanelers strömproduktion. Uppkomsten av grundämnen som väte och kol blir det inte ens tal om.

Citat:
för mig har det alltid varit en gåta varför vissa människor envist går mot allt vad öppensinnighet betyder. jag tycker att det finns för mycket ateister och skeptiker i sverige. det är en anledning varför jag ofta argumenterar för gud.
Så många är de inte. Däremot lär du vara först med att stöta på en när du postar pseudovetenskapliga inlägg!

Citat:
jag har märkt många liknande saker med "skeptiker" (ateister) också. de faller lättare för mainstream vetenskap till exempel.
Fundamental vetenskap (om du syftar på det) är mest beprövad. Teorierna och modellerna har bekräftats åter och åter igen. Denna form av vetenskap agerar som grund för allt annat.

Citat:
tror du inte att du tillhör en upplyst minoritet som råkar känna till sanningen (att det inte finns någon gud, att religioner är sagor, osv)?
Nej, men att tro utan bevis är fel i alla andra sammanhang. Varför inte här? Det är annars inte min uppgift att slänga ut påståenden om att gud inte finns. Det är på troende bevisbördan ligger.
Citera
2009-03-17, 07:54
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Tja, som de skriver finns det en spännvidd, men jag upplever det som att de flesta som är insatta tolkar begreppet som den första delen av meningen: "avsaknad av tro (på någon eller några gudar eller högre makter)". Det känns även som det mest rimliga för att beskriva positionen, medan aktivt gudsförnekande kan benämnas just så. Håller du inte med?
Ja, som det står i wikin så är det svag ateism som är normen.
Det jag reagerade på var ju att du sa att en ateist kan tro att det finns gudar, men inte ha gudstro(hur nu det kan gå ihop).
Mer sax ifrån wiki:
Citat:
Svag ateism innebär avsaknad av tro på existensen av gudar. Stark ateism innebär att man har uppfattningen att gudar inte existerar och hävdar eventuellt att det även är ytterst osannolikt att det finns gudar, eller att det till och med finns bevis för att gudar inte existerar. Det innebär att en stark ateist samtidigt alltid är en svag ateist

fö. så har du såklart rätt om agnostiker. Så jag får ändra mitt tidigare inlägg till:
Det behöver det visst det, annars är man inte en ateist.
Citera
2009-03-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ja, som det står i wikin så är det svag ateism som är normen.
Det jag reagerade på var ju att du sa att en ateist kan tro att det finns gudar, men inte ha gudstro(hur nu det kan gå ihop).

Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att man inte inte behöver tro att det inte finns en gud. Men man har ingen gudstro. Dvs den svaga ateismen. Känns dock märkligt att till vardags använda sig av begrepp som svag och stark ateist. "Jag är en svag ateist!", liksom. Hellre ateism och gudsförnekare i så fall. Det senare gruppen vill jag inte beblanda mig med.
Senast redigerad av Carro87 2009-03-17 kl. 12:59.
Citera
2009-03-17, 13:06
Medlem
AKKo-Itachis avatar
Citat:

Därför att det religionerna påstår om dessa "luckor" är inte sant?

Hur vet ateister att gud inte finns? jo, vi har fått det bevisat genom förklaringar om hur det verkligen står till. Men det finns inget bevis som menar att gud finns men det finns bevis som förklarar att gud inte existerar.
Citera
2009-03-17, 13:53
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att man inte behöver tro att det inte finns en gud. Men man har ingen gudstro. Dvs den svaga ateismen. Känns dock märkligt att till vardags använda sig av begrepp som svag och stark ateist. "Jag är en svag ateist!", liksom. Hellre ateism och gudsförnekare i så fall. Det senare gruppen vill jag inte beblanda mig med.
Citat:
Svag ateism innebär avsaknad av tro på existensen av gudar.

Ursäkta om jag är trög men jag har väldigt svårt att läsa dubbel negativa meningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in