2009-03-13, 12:05
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Den tanken är den mest troliga. Allt har alltid funnits, under en ständig förändring. Eller kanske det finns olika perioder, en rundgång, en pulsar, ett kretslopp, som t.ex. med vår, sommar, höst och vinter, vår, sommar, höst och vinter osv.

Om allt börjar vid en viss punkt blir allt så komplicerat och skapar för många olösta frågor. Gud, skaparen, eller det som skapar, är evig till sin natur. Detta innebär ju att det inte bara är oändligt utan slut utan också oändligt utan början.

Allt är. Har alltid funnits, finns och kommer att alltid finnas.

Har du inte svårt att förklara Kristus ord:

"Ty sannerligen säger jag eder: Intill dess himmel och jord förgås, skall icke den minsta bokstav, icke en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats." (Matt. 5:18)

"Himmel och jord skola förgås, men mina ord skola icke förgås." (Mark. 13:31)

Du predikar New Age vare sig du vet eller inte.
Som ormen säger du:

"Ingalunda skolen I dö;
men Gud vet, att när I äten därav, skola edra ögon öppnas, så att I bliven såsom Gud och förstån vad gott och ont är
."

Jag upprepar att den som inte erkänner att Jesus är Kristus är antikrist.
Citera
2009-03-13, 12:09
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Jag upprepar att den som inte erkänner att Jesus är Kristus är antikrist.
Låter bra. Jag vill inte förknippas med den störste massmördaren i historien.
Citera
2009-03-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det finns en hel del som talar mot dina argument. Universums expansion accelererar, och accelerationstakten ÖKAR.

Det verkar inte finnas tillräckligt med massa för att kunna ge upphov till en big crunch, varför pulserandet inte verkar sannolikt.

Man vet för lite om "dark matter" och "dark energy" för att kunna dra slutsatser som du gör.
Citera
2009-03-13, 14:44
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvulTomteFar
Man vet för lite om "dark matter" och "dark energy" för att kunna dra slutsatser som du gör.

Man HAR ju dragit sådana slutsatser. Jag bara förmedlar dem.
De är övertygade om att det finns mörk materia, men i.o.m. att accelerationen ökar tror man inte att det finns tillräckligt av den.
Citera
2009-03-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Man HAR ju dragit sådana slutsatser. Jag bara förmedlar dem.
De är övertygade om att det finns mörk materia, men i.o.m. att accelerationen ökar tror man inte att det finns tillräckligt av den.

Att den finns är man övertygad om, men hur den fungerar vet man inte mycket om.

Den följer inte de fysiska egenskaperna för vanlig materia iaf.

Desssutom är det du beskriver teorier, som det mesta när det gäller universum. Precis som att min är en teori.
Det finns de som dragit de slutsatser jag förmedlar med!

Nu tänker jag inte fortsätta denna diskussionen för det är mer teoretisk fysik än vad topic handlar om.
Citera
2009-03-13, 14:57
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvulTomteFar
Att den finns är man övertygad om, men hur den fungerar vet man inte mycket om.

Den följer inte de fysiska egenskaperna för vanlig materia iaf.

Desssutom är det du beskriver teorier, som det mesta när det gäller universum. Precis som att min är en teori.
Det finns de som dragit de slutsatser jag förmedlar med!

Nu tänker jag inte fortsätta denna diskussionen för det är mer teoretisk fysik än vad topic handlar om.

Jajemen, det finns andra slutsatser också, men mig veterligen är majoriteten just nu inne på en big rip snarare än en big crunch.
Med den ökande accelerationen som bakgrund finns ju t.o.m. teorier om att vissa former av den här exotiska materian har negativ gravitation.

Nåja, du har rätt, OT.
Citera
2009-03-14, 10:05
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Du predikar New Age vare sig du vet eller inte.
Som ormen säger du:

"Ingalunda skolen I dö;
men Gud vet, att när I äten därav, skola edra ögon öppnas, så att I bliven såsom Gud och förstån vad gott och ont är."
Jag predikar inte alls ormens lära jag predikar Jesu lära.

Jesus uppmanade oss att förstå vad som är ont och vad som är gott. Så det ligger ingen ondska i att förstå vad ont och gott är.

"10 Och han kallade folket till sig och sade till dem: "Hören och förstån.

11 Icke vad som går in i munnen orenar människan, men vad som går ut ifrån munnen, det orenar människan."

12 Då trädde hans lärjungar fram och sade till honom: "Vet du, att när fariséerna hörde det du nu sade, var det för dem en stötesten?"

13 Men han svarade och sade: "Var planta som min himmelske Fader icke har planterat skall ryckas upp med rötterna.

14 Frågen icke efter dem. De äro blinda ledare; och om en blind leder en blind, så falla de båda i gropen."

15 Då tog Petrus till orda och sade till honom: "Uttyd för oss detta bildliga tal."

16 Han sade: "Ären då också I ännu utan förstånd?

17 Insen I icke att allt som går in i munnen, det går ned i buken och har sin naturliga utgång?

18 Men vad som går ut ifrån munnen, det kommer från hjärtat, och det är detta som orenar människan.

19 Ty från hjärtat komma onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, tjuveri, falskt vittnesbörd, hädelse.

20 Det är detta som orenar människan; men att äta med otvagna händer, det orenar icke människan."
Citera
2009-03-14, 11:22
Medlem
Nickeps avatar
Trådskaparen visar själv att det mest naiva resonemanget i trådstarten ligger på honom själv

På frågan: "Vem skapade Gud" förklarar han:
Citat:
Gud har aldrig skapats, eftersom Han inte består av den omedvetna skapade materian, utan av den medvetna eviga andliga energin!...

Gud kan ju dessutom inte vara skapad av någon annan, eftersom GUD ju per definition är FÖRST, alla orsakers Orsak...hur i Herrens Namn skulle 1:an kunna ha någon före sig???
Snacka om SJUKT OLOGISKT!

Skaparen kan ju inte vara skapad, för då skulle Han ju inte vara Skaparen!
Som att fråga vad som kommer före A i alfabetet...

Gud är andlig och därmed evig (precis som alla vi själar, minigudar) och har alltså aldrig skapats!
Idel hemmasnickrade ord och begrepp utan minsta meningsfullt innehåll!
Citera
2009-03-14, 12:03
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Jag predikar inte alls ormens lära jag predikar Jesu lära.

Jesus uppmanade oss att förstå vad som är ont och vad som är gott. Så det ligger ingen ondska i att förstå vad ont och gott är.

"10 Och han kallade folket till sig och sade till dem: "Hören och förstån.

11 Icke vad som går in i munnen orenar människan, men vad som går ut ifrån munnen, det orenar människan."

Jag talar inte om vad du äter. Jag talar om att du predikar ormens lära med att säga att vi är gudar och skall inte dö.

"Ingalunda skolen I dö;
men Gud vet, att när I äten därav, skola edra ögon öppnas, så att I bliven såsom Gud och förstån vad gott och ont är."
Senast redigerad av Dolphin 2009-03-14 kl. 12:07.
Citera
2009-03-14, 12:17
Medlem
AKKo-Itachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Skaparen kan ju inte vara skapad, för då skulle Han ju inte vara Skaparen!

Som att fråga vad som kommer före A i alfabetet...

"Skaparen" är skapade av människan, precis som alfabetet också är skapat av människan.
Citera
2009-03-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKKo-Itachi
"Skaparen" är skapade av människan, precis som alfabetet också är skapat av människan.

Helt rätt.
Citera
2009-03-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKKo-Itachi

Vi skapade även pennan och och pappret skiten skrevs ner på.

Vad ju tur det.. annars hade de relgösa fått fortsätta måla grottmålningar och dylikt. Göra statyer med iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in