2009-02-06, 16:02
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Helt fel uppfattning! Varifrån har du fått den lögnen?

Det är den som ångrar sin synd och vänder om ifrån att utöva orättfärdigheten och börjar leva rättfärdigt som har löfte om liv.

Svin är den som vältrar sig i smutsen. Människa är den som går upprätt.

Så att om t.ex Moder Theresa var ateist och hädade "Gud", skulle hennes gärningar på jorden inte räknas?
Citera
2009-02-06, 16:17
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Å andra sidan har ateister på många håll själva bett om den veritabla shitstorm deras avsaknad av tro innebär. I USA tillhör ateister de mest avskydda, diskriminerade grupperna. Gallupundersökningar har visat att amerikanare hellre röstar fram en homosexuell eller muslim till president än en ateist.
Det är inte lätt alla gånger.

Verkligen inte lätt alla gånger, ateister har det nog jämförelsevis lätt i så pass sekulärt land som Sverige.

Citat:
Är dock lite fundersam på vad du menar att NN-Dimetyltryptamin skulle betyda.
Att hjärnan är en kemisk dator är väl de flesta medvetna om. Att kemikalier då skulle kunna störa den normala funktionen och ge upphov till alla möjliga reaktioner är väl knappast konstigt?
Det finns ju idag en maskin som kan inducera samma känsla troende har när de känner sig "i guds närhet". Har t.o.m. för mig att de testade maskinen på nunnor, som inte kunde avgöra någon skillnad på den inducerade känslan och "the real McCoy".

Ok, men som ateist förstår du nog att jag inte tror dig bara för att du säger det, om det du påstår stämmer får du gärna delge namnen på forskarna eller länk till själva artikeln. Leary har ju gjort ett experiment med psilocybinhaltiga svampar i en kyrka som var väldigt intressant, och senare forskning har visat att svamparna faktiskt ger religiösa upplevelser och kan ha långvariga positiva effekter, dock kan de akuta effekterna upplevas som obehagliga om man är oförsiktig med dosering eller förutsättningar.

Att du dessutom har högmodet att anta att alla ska vara medvetna och övertygade om din uppfattning om vad hjärnan är kan jag inte beskriva som annat än intressant. Jag tror neurovetenskapen är i stort behov av dina stora kunskaper, eller handlar det nu om kanske just tro? Faktum är att även om aktionspotentialerna neuronerna använder i sin intercellulära kommunikation kan beskrivas som binära operationer; så uppkommer de genom högst analoga kemiska processer, och är således fullständigt väsenskilda från kretskorten och transistorerna i en dator. Men du kanske tror att datorer kan komma att bli medvetna? Själv har jag ingen aning!

Vilket tar mig till det där med nn-Dimetyltryptamin, jag vet inte riktigt vad jag ska börja. T ex skiljer sig nn-Dimetyltryptamin från övriga hallucinogena droger rent fenomenologiskt. Och det riktigt intressanta är hur "psykonauters" och försökspersoners upplevelser är så pass förbryllande att Md. Rick Strassman skrev en hel bok baserad på forskning som pågick under flera år och mynnade ut i en saklig medicinsk artikel på 4 sidor. De filosofiska och metafysiska implikationerna är ganska intressanta tycker jag, och jag föreslår att du sätter dig in i ämnet snarare än att jag ska predika vad jag tror om det. Jag bjuder på lite mer text från samma källa som tidigare. Eftersom det ändå är uppenbart att jag talar om DMT så kan jag lika gärna ge dig en länk till DMT-Nexus, märkväl att du bör ha förståelse för kvalitativa och abduktiva vetenskapliga metoder innan du sågar detta som pseudo-vetenskap. Det finns som sagt mycket seriösa forskare som arbetar med detta. Även om det jag citerar nunedan är "hobbyforskare". Tyvärr har hela DMT-upptäckten plockats upp av New Age™, och detta bidrar med att att man får dras med mycket som faktiskt är pseudo-vetenskap, som påståenden att det är en interdimensionell port via tallkottskörteln och att DMT finns i allt levande.

www.dmt-nexus.com

Citat:
The following is an excerpt from Psychedelic Monographs and Essays which discusses the different levels of a DMT experience:

Level I: Pre-Hallucinatory experience

This stage is characterized by an interior flowing of energy/consciousness. It may be extremely intense. It may have a positive feeling content.

Level II: Vivid, brilliantly colored, geometric visual hallucinations

Here one is observing a patterned field, basically two dimensional, although it may have a pulsating quality. One may remember having seen this before.

Transitional Phase (Level IIB?): tunnel or breakthrough experience

One may see or fly through a tunnel (a passage to the next level). A veil may part, a membrane may be rent. There is a breakthrough to another world (or perhaps even a series of breakthroughs).
Alternatively, it may also happen that the transition from Level II to Level III is abrupt, almost instantaneous, with no experience of transition.

Level III: Three- or higher-dimensional space, possible contact with entities.

This stage is characterized by the experience of being in an "objective" space, that is, a space of at least three dimensions in which objects or entities may be encountered.

Sometimes the entities appear to be intelligent and communicating beings. This stage may be extremely energetic with an experience of everything happening incomprehensibly fast. Alternatively it may be relatively coherent.

Vidare klipper jag in den fullständiga versionen av den del som jag citerade tidigare. Poängen var att det framstår för mig som trångsynt att vara övertygad om att det inte kan finnas något bortom våra uppfattningsförmågor som vi inte kan förklara med våra "kemiska datorer". Det är en antropocentrisk bild på universum som känns ungefär lika genomtänkt som att solen kretsar runt jorden. Vetenskapen utvecklas med kvantsprång och jag ser gärna att man lyckas ge rimliga förklaringsmodeller angående DMT-upplevelser, även om jag tycker många av de hypoteser som finns att tillgå är helt uppåt väggarna. Wait and see. Jag förespråkar inte religion här, tvärtom, jag förespråkar ett öppet sinne, befriat från onödigt troende.

Citat:
Listed below are eight suggested interpretations of the DMT experience which imply answers (true or false) to some or all of the questions raised above. Some of these, like the experience itself, are bizarre, but at this stage any idea should be considered since in this matter the truth (to paraphrase J.B.S. Haldane) probably is not only stranger than we suppose but stranger than we can suppose.

1) There are no alien entities at all; it's merely subjective hallucination. The DMT state may be interesting, even extremely interesting, but really there are no independently-existing alien entities to be found.

2) DMT provides access to a parallel or higher dimension, a truly alternate reality which is, in fact, inhabited by independently-existing intelligent entities forming (in the words of Terence McKenna) "an ecology of souls".

3) DMT allows awareness of processes at a cellular or even atomic level. DMT smokers are tapping into the network of cells in the brain or even into communication among molecules themselves. It might even be an awareness of quantum mechanical processes at the atomic or subatomic level.

4) DMT is, perhaps, a neurotransmitter in reptilian brains and in the older, reptilian parts of mammalian brains. Flooding the human brain with DMT causes the older reptilian parts of the brain to dominate consciousness, resulting in a state of awareness which appears totally alien (and sometimes very frightening) to the everyday monkey mind.

5) A non-human intelligent species created humans by genetic modification of existing primate stock then retreated, leaving behind biochemical methods for contacting them. The psychedelic tryptamines are chemical keys that activate certain programs in the human brain that were placed there intentionally by this alien species.

6) The realm to which DMT provides access is the world of the dead. The entities experienced are souls, or personalities, of the departed, which retain some kind of life and ability to communicate. The realm of dead souls, commonly accepted by cultures and societies other than that of the modern West, is now accessible using DMT.

7) The entities experienced are beings from another time who have succeeded in mastering the art of time travel, not in a way which allows materialization but in a way which allows them to communicate with conscious beings such as ourselves.

8) The entities are probes from an extraterrestrial or an extra dimensional species, sent out to make contact with organisms such as ourselves who are able to manipulate their nervous systems in a way which allows communication to take place.

These hypotheses can be expanded and are, or course, vulnerable to objections. No doubt other hypotheses are possible. These matters will not be resolved until we have more data to test these and other hypotheses"

Man kan säga såhär: Det finns två sorters ateister, de som inte tror på gud, och de som inte tror på gud.
Citera
2009-02-06, 19:38
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Man kan säga såhär: Det finns två sorters ateister, de som inte tror på gud, och de som inte tror på gud.

Och så finns det de som inte ens är ateister: vi som inte bryr oss om religion över huvud taget.
Citera
2009-02-06, 21:54
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Och så finns det de som inte ens är ateister: vi som inte bryr oss om religion över huvud taget.

Bra poäng där. Sen finns det de som är varken religiösa, eller ateister, men ändå tycker frågan är intressant, dvs agnostiker, eller de "bisexuella" i frågan (ateister jämför sig med bögar så varför inte liksom). Anledningen att jag har ett klipp med Richard Dawkins i min signatur, är att det klippet är sådan briljant satir, att jag inte med säkerhet kan säga om det är klipska ateister eller smarta religiösa som har gjort den. Det kanske helt enkelt inte spelar någon roll. Dessutom tycker jag det andra klippet väger upp det.
Citera
2009-02-06, 22:43
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Hmm den som pladdrar är nog inte Snorlyktan i alla fall det är säkert. De flesta har nog den åsikten att det är du som svamlar här....
Jasså.
Visa mig ett enda bibelord ur de fyra evangelierna där Jesus lovar någon människa att få komma till himlen.
Citera
2009-02-06, 22:44
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Så att om t.ex Moder Theresa var ateist och hädade "Gud", skulle hennes gärningar på jorden inte räknas?
En färgad afrikan kan inte samtidigt vara en vit europe.
Citera
2009-02-06, 23:26
Avslutad
Citat:
Jasså.
Visa mig ett enda bibelord ur de fyra evangelierna där Jesus lovar någon människa att få komma till himlen.

Känner mig en liten smula OT här.. men i alla fall..

Det beror väl på hur man väljer att definiera "himlen"..

Men om man menar att det är att vara tillsammans med Jesus så kan vi läsa i Skriften att:

"Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är."( Joh 14:3)

Bara en liten kommentar..
Citera
2009-02-07, 03:01
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
En färgad afrikan kan inte samtidigt vara en vit europe.

Du kan gärna precisera dig utan att leka smart.
Räcker det inte med att vara en ängel på jorden och ateist för att passa "Gud".
Om inte, vilken jävla horunge ärligt talat.
Citera
2009-02-07, 07:05
Bannlyst
Kristendom...vilken slöseri på tid. Kristendom var bara ett sätt att kontrollera folk massa jävla år sen. Vf behöver vi ens det idag? Igen religion borde finnas för fan -.-
Citera
2009-02-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
hm...ett jehovas vittne som säger något om att få något om bakfoten

Som sagt, min gissning är väl lika god som din o dina profeters.

Din version låter inte riktigt som en kärleksfull och god gud. Mer som en bmw-blatte med ett fruktansvärt peniskomplex.

Och vad är "min" version du som vet?

Jag stöder inte allt som JV lär. Har många egna ideer om saker och ting.
Citera
2009-02-07, 11:44
Medlem
Citat:
Men lille Leviticus, jag tror på Jesus. Vem tror du på?

Och vad hade det med saken att göra?

Du tror uppenbarligen på att denne Gud plågar människor i helvetet?

Jag är övertygad om att så inte är fallet.
Citera
2009-02-07, 12:54
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Och vad hade det med saken att göra?

Du tror uppenbarligen på att denne Gud plågar människor i helvetet?

Jag är övertygad om att så inte är fallet.

En gnostiker hade varit manad att inte hålla med dig tror jag. Man kan vända på hela kristendomsketchen och säga att den skapande Guden ur GT är ondskan personifierad, och att den egentliga Guden är "Monaden". Och att vi människor är starkare, och har mer potential till andlig utveckling än både änglaskarorna, "Gud", Satan, Djävulen och Lucifer. Vilket Jesusberättelsen skulle kunna vara ett bra exempel på. Finns det någon som inte är Guds son/dotter liksom?

Vi talar förstås om olika gudar du och jag. Vilket kanske är religionens största problem, och anledning till varför religion borde avinstutionaliseras och lämna utrymme åt vetenskapen, speciellt i frågor som kreationism/evolution som tråden kanske ursprungligen avhandlade, med eller utan troll.
Senast redigerad av Kapla 2009-02-07 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in