2009-02-06, 11:57
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Spelar ingen roll. Orättfärdighet enligt "jesu lära" kan mycket väl vara rättfärdighet enligt en annan tro. Har då människorna inte hört talas om jesu lära blir de alltså straffade utan att ha känt till "lagen"?

Dumheter. Är så fallet är gud en småaktig och fjantig gud.

Själv har jag fattat mitt eget beslut. Jag anser blotta tanken på en gud vara befängd, ett extra , onödigt lager av komplexitet för att förklara fenomen vi redan kan förklara hyfsat väl. Har en känsla av att många, om de kunnat bli det, skulle bli väldigt förvånade när de dött och märker att det inte finns något liv efter döden, än mindre en makt som står och sållar bland de döda och delar in dem likt nazister vid tågen till koncentrationslägren i grupper; snälla och dumma.
Det är ju du som är befängd och dum. Du har ju inte satt dig in i vad det är saken gäller. Hur kan du då överhuvudtaget orda om det? Du är bara dum och snoraktig.

Gå och snyt dig innan du börjar babbla om något du tydligen inget vet om.

Det är ju personen själv som inför fakta relateras till verkligheten. Och i det ljuset inser hur vederbörande handlat och av den insikten kommer att grämas över sitt handlande eller glädjas. Det är alltid personen själv som destinerar sig inför det kommande.

Sen ser jag att du inte förstått VAD Gud är för någonting.

Nä, läs på lite innan du börjar ditt pladdrande.
Citera
2009-02-06, 11:59
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theyheard
sätt alla jävla kristna framför tvn å dra på Zeitgeist. Dags att sluta blunda för verkligheten!

Det är kommentarer som dessa som får ateism att felaktigt framställas som vilken religiös gruppering som helst.
Inte konstigt att vi ateister också ses som troende när folk faktiskt tror blint på det som sägs i Zeitgeist för att det låter bra. Har du ens brytt dig om att kolla upp deras "fakta"?
Citera
2009-02-06, 12:04
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Det är ju du som är befängd och dum. Du har ju inte satt dig in i vad det är saken gäller. Hur kan du då överhuvudtaget orda om det? Du är bara dum och snoraktig.

Gå och snyt dig innan du börjar babbla om något du tydligen inget vet om.

Det är ju personen själv som inför fakta relateras till verkligheten. Och i det ljuset inser hur vederbörande handlat och av den insikten kommer att grämas över sitt handlande eller glädjas. Det är alltid personen själv som destinerar sig inför det kommande.

Sen ser jag att du inte förstått VAD Gud är för någonting.

Nä, läs på lite innan du börjar ditt pladdrande.

Ah, så de atztek-präster som handlade gott enligt sin religion genom att offra folk till sina gudar för att blidka dem och ge tur åt samhället... de återfinns nu i himlen? De var ju övertygade om att offren krävdes för att samhället skulle fortsätta blomstra. Jag kan knappast tänka mig att de mentalt "destinerade" sig inför något annat än ett paradis efter döden.

En sinnessjuk seriemördare som "hör och får order av gud" lär väl knappast ha annat än himlen i sina tankar som belöning för sina "uppdrag"?

Islamska självmordsbombare är ju övertygade om att de ska få ta oskulden på ett antal kvinnor i paradiset.

Du tycker inte det är du som bör tänka efter lite innan DU pladdrar?

Dum? Det är inte jag som har en sida där jag avhandlar obevisbara gudomligheter som objektiv sanning.
Senast redigerad av Snorlyktan 2009-02-06 kl. 12:11.
Citera
2009-02-06, 12:06
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Man behöver inte tro, tycker jag.
Jag VET att de förklaringsmodeller vi har idag (t.ex. big bang- och evolutionsteorin), trots att de inte är kompletta och troligtvis kommer att förbättras med tiden, ändå bättre förklarar sina respektive fenomen än någon religiös skrift och klarar detta utan att någon gud eller övernaturlig kraft blandas in.
Jag behöver inte veta att det inte finns någon gud, för enligt mitt sätt att se på saken är han irrelevant.

Jag tjatar nu va? Vill bara försöka få till en så komplett förklaring som möjligt.
Tycker också det är fjantigt att sitta och skrika: "Det finns ingen gud, idiot.", även om jag till viss del håller med, eftersom han, genom att han inte behövs i de förklaringsmodeller vi har, förefaller jävligt osannolik.

Ja, alltså tyvärr får man väl skapa en dikotomi mellan människor genom att tala om "de som tror på gud" och "de som inte tror på gud". Problemet är väl att de flesta har en högst personlig relation till sin definition av gud. Med andra ord, sanning är personlig och lögner är lätta att sprida. Det lustiga är väl att "de som tror på gud" har på något vis själva bett om den veritabla shit storm som ateisterna har gett upphov till efter att de nu har juridiskt skydd från att bli brända på bål av kyrkan och dessutom får sin vetenskapliga nattvard besudlad med kreationisternas barnsliga argument.

En av vetenskapens största mysterier är enligt mig de effekter som nn-Dimetyltryptamin inducerar. Jag vill initialt undvika att använda förkortningen för att tråden inte ska invaderas av pseudo-vetenskap från syrahuvuden. Jag citerar nn-Dimetyltryptamin-Nexus från deras FAQ:

Citat:
Listed below are eight suggested interpretations of the DMT experience which imply answers (true or false) to some or all of the questions raised above. Some of these, like the experience itself, are bizarre, but at this stage any idea should be considered since in this matter the truth (to paraphrase J.B.S. Haldane) probably is not only stranger than we suppose but stranger than we can suppose.

De åtta hypoteserna finns att tillgå på hemsidan, för den som vill veta mer men inte har sufficient google fu är det helt okej att PM:a om en länk. Hur som helst, ett liknande resonemang kan ju tillskrivas existensen av gud. Jag tror inte att religion är helt onödigt, då vissa onekligen verkar ha ett starkt behov av det. Men om det inte behövs för vissa ska dessa inte förlöjliga de som vänder sig till tro enligt mig. Men som sagt, kreationister får skylla sig själva när de blir belackade pga av att de försöker undergräva utbildning och folkvett. Men att förkasta hela gudsbegreppet för någon annan än sig själv tycker jag verkar överdrivet.
Citera
2009-02-06, 12:14
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Det lustiga är väl att "de som tror på gud" har på något vis själva bett om den veritabla shit storm som ateisterna har gett upphov till efter att de nu har juridiskt skydd från att bli brända på bål av kyrkan och dessutom får sin vetenskapliga nattvard besudlad med kreationisternas barnsliga argument.

Å andra sidan har ateister på många håll själva bett om den veritabla shitstorm deras avsaknad av tro innebär. I USA tillhör ateister de mest avskydda, diskriminerade grupperna. Gallupundersökningar har visat att amerikanare hellre röstar fram en homosexuell eller muslim till president än en ateist.
Det är inte lätt alla gånger.

Är dock lite fundersam på vad du menar att NN-Dimetyltryptamin skulle betyda.
Att hjärnan är en kemisk dator är väl de flesta medvetna om. Att kemikalier då skulle kunna störa den normala funktionen och ge upphov till alla möjliga reaktioner är väl knappast konstigt?
Det finns ju idag en maskin som kan inducera samma känsla troende har när de känner sig "i guds närhet". Har t.o.m. för mig att de testade maskinen på nunnor, som inte kunde avgöra någon skillnad på den inducerade känslan och "the real McCoy".
Senast redigerad av Snorlyktan 2009-02-06 kl. 12:17.
Citera
2009-02-06, 13:18
Medlem
Om Gud nu existerar, varför knäcker han inte bara alla ateister genom att enkelt och tydligt bevisa sin existens på ett eller annat sätt? Då slipper en stor del av människorna hamna i helvetet pga deras osäkerhet på Guds existens. Skäms han inte över att människan krigat så pass mycket i hans namn? Vore på sin plats att säga till dem kanske?
Senast redigerad av GaijinSan 2009-02-06 kl. 13:22.
Citera
2009-02-06, 13:28
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaijinSan
Om Gud nu existerar, varför knäcker han inte bara alla ateister genom att enkelt och tydligt bevisa sin existens på ett eller annat sätt? Då slipper en stor del av människorna hamna i helvetet pga deras osäkerhet på Guds existens. Skäms han inte över att människan krigat så pass mycket i hans namn? Vore på sin plats att säga till dem kanske?

Tja, enligt bibeln är det tydligen ett experiment från guds sida. Han ger oss fri vilja, och några uppenbarelser, sen gömmer han sig ett par tusen år och ger inget som helst tecken på att han finns.
De som hälsosamt nog börjar tvivla då vetenskap klarar att förklara saker och ting utan att blanda in en gud, straffas.
Alltså, vi får fri vilja, men ändå en uppsättning regler som kraftigt begränsar den. Använder vi vår fria vilja blir vi straffade, även om vi uppvisar en moral som överstiger många gudtrognas. I USA är religiösa kraftigt överrepresenterade i fängelser (procent av alla religiösa jämfört med procent av alla ateister), ändå är det ateisterna som hamnar i helvete enligt kristendomen. Go figure.

"God is a mean kid sitting on an anthill with a magnifying glass, and I'm the ant. He could fix my life in five minutes if He wanted to, but he'd rather burn off my feelers and watch me squirm. " - Bruce Almighty
Citera
2009-02-06, 13:32
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ah, så de atztek-präster som handlade gott enligt sin religion genom att offra folk till sina gudar för att blidka dem och ge tur åt samhället... de återfinns nu i himlen? De var ju övertygade om att offren krävdes för att samhället skulle fortsätta blomstra. Jag kan knappast tänka mig att de mentalt "destinerade" sig inför något annat än ett paradis efter döden.

En sinnessjuk seriemördare som "hör och får order av gud" lär väl knappast ha annat än himlen i sina tankar som belöning för sina "uppdrag"?

Islamska självmordsbombare är ju övertygade om att de ska få ta oskulden på ett antal kvinnor i paradiset.

Du tycker inte det är du som bör tänka efter lite innan DU pladdrar?

Dum? Det är inte jag som har en sida där jag avhandlar obevisbara gudomligheter som objektiv sanning.
Jesus, den jag tror på, har aldrig lovat någon människa att få komma till himlen. Varifrån har du hämtat in den lögnen? Hur kan du tro på en sådan lögn?

Men pladdra på du. Det är ingen som tror på dig i alla fall.
Citera
2009-02-06, 13:37
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jesus, den jag tror på, har aldrig lovat någon människa att få komma till himlen. Varifrån har du hämtat in den lögnen? Hur kan du tro på en sådan lögn?

Men han har lovat folk att lida i tandagnisslan i Gehenna?
Du missade mina frågor. Finns dessa azteker, seriemördare som hört och fått order från gud och självmordsbombare i Gehenna, eller har de sluppit för att de som du så vackert uttryckte det, inte destinerat sig för ett straff där?

Du kanske ska återgå till dina "sanningar" på hemsidan om du inte är intresserad av att diskutera?
Citera
2009-02-06, 14:42
Medlem
Dags avatar
Citat:
Men han har lovat folk att lida i tandagnisslan i Gehenna?
Jajamensan! Det stämmer precis!
"12 Men du, människobarn, säg till dina landsmän: Den rättfärdiges rättfärdighet skall icke rädda honom, när han begår överträdelser; och den ogudaktige skall icke komma på fall genom sin ogudaktighet, när han vänder om från sin ogudaktighet, lika litet som den rättfärdige skall kunna leva genom sin rättfärdighet, när han syndar.

13 Om jag säger till den rättfärdige att han skall få leva, och han sedan i förlitande på sin rättfärdighet gör vad orätt är, så skall intet ihågkommas av all hans rättfärdighet, utan genom det orätta som han gör skall han dö.

14 Och om jag säger till den ogudaktige: "Du måste dö", och han sedan vänder om från sin synd och övar rätt och rättfärdighet,

15 så att han, den ogudaktige, giver tillbaka den pant han har fått och ersätter vad han har rövat och vandrar efter livets stadgar, så att han icke gör vad orätt är, då skall han förvisso leva och icke dö.

16 Ingen av de synder han har begått skall då tillräknas honom; han har övat rätt och rättfärdighet, därför skall han förvisso få leva. —

17 Men nu säga dina landsmän: "Herrens väg är icke alltid densamma", då det fastmer är deras egen väg som icke alltid är densamma.

18 Om den rättfärdige vänder om från sin rättfärdighet och gör vad orätt är, så måste han just därför dö.

19 Men om den ogudaktige vänder om från sin ogudaktighet och övar rätt och rättfärdighet, då skall han just därför få leva. (Hesekiel 33:12-19.)

Så ock:
"41 Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: ’Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar.

42 Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var törstig, och I gåven mig icke att dricka;

43 jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.’

44 Då skola också de svara och säga: ’Herre, när sågo vi dig hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig icke?’

45 Då skall han svara dem och säga: ’Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.’

46 Och dessa skola då gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv."
(Matt. 25:41-46.)
Citat:
Du missade mina frågor. Finns dessa azteker, seriemördare som hört och fått order från gud och självmordsbombare i Gehenna, eller har de sluppit för att de som du så vackert uttryckte det, inte destinerat sig för ett straff där?
Du missade mina frågor kära snorlykta "Jesus, den jag tror på, har aldrig lovat någon människa att få komma till himlen. Varifrån har du hämtat in den lögnen? Hur kan du tro på en sådan lögn?"

Vilket som. Bibeln lär att:
"7 Kära barn, låten ingen förvilla eder. Den som gör vad rättfärdigt är, han är rättfärdig, likasom Han är rättfärdig.

8 Den som gör synd, han är av djävulen, ty djävulen har syndat från begynnelsen. Och just därför uppenbarades Guds Son, att han skulle göra om intet djävulens gärningar.

9 Var och en som är född av Gud, han gör icke synd, ty Guds säd förbliver i honom; han kan icke synda, eftersom han är född av Gud.

10 Därav är uppenbart vilka som äro Guds barn, och vilka som äro djävulens barn, därav att var och en som icke gör vad rättfärdigt är, han är icke av Gud, ej heller den som icke älskar sin broder.

11 Ty detta är det budskap som I haven hört från begynnelsen, att vi skola älska varandra

12 och icke likna Kain, som var av den onde och slog ihjäl sin broder. Och varför slog han ihjäl honom? Därför att hans egna gärningar voro onda och hans broders gärningar rättfärdiga. (1 Joh. 3:7-12.)

Vilka namn du sen kallar dina syndare med spelar ingen roll. Det är det som de tänker, säger och gör som räknas.
Citera
2009-02-06, 14:58
Medlem
Bob Luntas avatar
http://www.youtube.com/watch?v=hxqy32SFW-w

Lyssna och lär!
Citera
2009-02-06, 15:52
Medlem
Citat:

Hmm den som pladdrar är nog inte Snorlyktan i alla fall det är säkert. De flesta har nog den åsikten att det är du som svamlar här....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in