2008-12-12, 08:50
Medlem
Skillnaden mellan ateister och troende är att de senare måste ha förklaringar till allting. Ateister nöjer sig ofta med att det finns en förklaring men vetenskapen har ännu inte nått långt nog för att vi ska kunna bli medvetna om den. Troende känner sig otrygga om de inte har en förklaring och slänger därför in Gud där kunskap saknas. På så sätt kan de stora frågorna förklaras.

Sedan gör de allt för att komma med logiska bevis för Gud. Men det är inte vetenskap om slutsatsen redan är bestämd och man gör allt för att bevisa just denna slutsats. Vetenskap är att undersöka någonting förutsättningslöst och vad det kommer att leda till vet man inte när man börjar.

Att de som redan bestämt sig kommer med slutsatser är irrelevant. Helt annorlunda vore om en seriös forskare bestämde sig för att undersöka om Gud finns. Och sedan efter att ha använt korrekta vetenskapliga metoder kommer han fram till att Gud faktiskt finns. Men det kommer aldrig att hända.

Invändningen är att Gud inte kan bevisas. Men kan man tro på en sak som inte kan påvisas kan man med samma tyngd tro på precis vad som helst.
Citera
2008-12-12, 09:16
Medlem
flygande mattans avatar
Xploit

Citat:
Nu var det ju inte till mig du skrev, men jag tyckte jag kunde svara ändå.
Jag tror det handlar om olika synsätt. I NT så kommer ju Jesus och upplöser det gamla testamentet för att forma den nya relationen mellan människan och Gud. De diverse hemskheter och annat som finns i GT är ju judarnas historia, och de lagar som finns där gäller ju inte direkt kristna, så om man finner någon godbit i GT så kan man ju givetvis applicera den i sitt liv om man så tycker. Så där är det väl egentligen inga problem med att plocka fram det man tycker är bra. NT överlag är ju mycket trevligare än GT och där försöker an väl följa det mesta.
Samtidigt som man ju egentligen på det sättet anser GT vara förlegat. Mao har Gud helt ändrat sin uppfattning från GT till NT, för så kan man absolut se det. Frågan som uppstår är - kan Gud ändra sig till den stora grad? Eller är det människan som har förändrat både Gud och Hans budskap?
Tacka sjutton för att man plockar och väljer ut.

Citat:
Vidare har man ju en mycket mer nära och personlig relation till Gud i kristendomen än vad man har (du som muslim vet väl dock bäst vad för relation du har till Gud!)i Islam, åtminstone vad jag har förstått. I kristendomen så ligger ju tyngdpunkten på ett "möte" med Jesus, att ha en kärleksfull relation till honom, att ha en "dialog" med honom etc etc. Känner man t ex att relationen leder till något som kanske går emot Bibeln så är väl det mindre katastrofalt, alternativt att man kanske innan tolkade versen fel. Sedan finns det väl egentligen inget i Bibeln som säger att allt däri skall tolkas ordagrant och skall gälla i all evighet för alla människor. I judendom, som representerar den äldsta traditionen, är en sådan syn t.o.m. rätt främmande vad jag har förstått, och man har (nästan åtminstone!) alltid erkänt att metaforer och dylikt finns i texten.
Exakt man har ingen 'personlig relation' till Allah (swt), Han är inte vår pappa utan vår Skapare. Han är inte en del av sina skapelser. Utan Han är vår Vägledare. Den som visar vägen, Den som har de ulitmata svaren.

Nej det är en stor skillnad. Jag har svårt att förstå att Guds budskap skulle vara tidsbegränsat. Utan givetvis är Hans budskap alltid vägledande och därmed närvarande.
Citera
2008-12-13, 14:02
Medlem
Weejays avatar
Hahahaha
D&Å-trådar är guld värda...
Någon borde ju kompilera ihop till en bok
Citera
2008-12-13, 14:05
Medlem
The-Deer-Hunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Hahahaha
D&Å-trådar är guld värda...
Någon borde ju kompilera ihop till en bok
Kan inte du göra det mannen.
Citera
2008-12-13, 15:32
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
ATEISMEN: Bara en barnslig FÖRNEKELSE-TRO...

Någon MÅSTE ha skapat Universum! Ingenting kan skapa sig själv!
Det vet du inget om. Studera fysik innan du låter din sprider din dumheter.
Citera
2008-12-13, 15:38
Medlem
jag är frälst! efter ha läst denna tråd.
Citera
2008-12-13, 17:14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det låter ändå vettigt det här.
Citera
2008-12-13, 18:35
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Om gud nu finns och är så jävla stor och allsmäktig varför förlorar han alltid mina nattliga lördagsfylleslagsmål mot honom? Jag kan t.o.m. utmana honom öppet just nu men den fege fittan dyker inte ens upp. Kan någon förklara det för mig?
Den process du är inne i har lett dig fram till att framträda med de där orden. Allt detta är följden av dina egna val. Varför Fadern inte dyker upp beror inte på att han inte dyker upp, för Han är alltid närvarande, utan på att du är blind och kan inte se det du borde se. Det är fördolt för dina ögon.

Så någon "feg fitta" är han inte. Det är bara det att du i din dumdristighet och ungdomliga yrsel valt att vända honom ryggen. Och några ögon har vi inte i ryggen. Du måste vända dig till honom för att du skall kunna se honom.

Thats it!

.
Citera
2008-12-13, 18:39
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rowo
Helt annorlunda vore om en seriös forskare bestämde sig för att undersöka om Gud finns. Och sedan efter att ha använt korrekta vetenskapliga metoder kommer han fram till att Gud faktiskt finns. Men det kommer aldrig att hända.

Invändningen är att Gud inte kan bevisas. Men kan man tro på en sak som inte kan påvisas kan man med samma tyngd tro på precis vad som helst.
Jasså? Inte det?
Vilken källa åberopar du för dessa påståenden? Eller är det bara som du hittar på medan fingrarna springer över tangentbordet?
Citera
2008-12-13, 18:40
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wild_Child
jag är frälst! efter ha läst denna tråd.
Frälst ifrån vaddå?
Citera
2008-12-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Jasså? Inte det?
Vilken källa åberopar du för dessa påståenden? Eller är det bara som du hittar på medan fingrarna springer över tangentbordet?
Det faller på sin egen orimlighet. Antag att man vill starta ett försök som undersöker om Gud existerar eller ej. Hur skulle ett sådant försök gå till? Vad bestämmer om man lyckats eller misslyckats? Hur ska man kunna undersöka någonting som man inte vet vad det är för något?

Visst går religion ut på att tro, inte att veta. Och i trons värld kan Gud existera. Däremot inte i den vetenskapliga världen.
Citera
2008-12-13, 20:23
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rowo
Det faller på sin egen orimlighet. Antag att man vill starta ett försök som undersöker om Gud existerar eller ej. Hur skulle ett sådant försök gå till? Vad bestämmer om man lyckats eller misslyckats? Hur ska man kunna undersöka någonting som man inte vet vad det är för något?

Visst går religion ut på att tro, inte att veta. Och i trons värld kan Gud existera. Däremot inte i den vetenskapliga världen.

Man gjorde ju en stor dubbelblind studie (som kostade flera miljoner) för att se om förbön var effektivt på människor som hämtade sig efter en operation.
Resultatet? Nope, snarare mådde de som visste att någon bad för dem SÄMRE.

Mer står att läsa här: http://www.msnbc.msn.com/id/12082681/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in