Xploit
Citat:
Nu var det ju inte till mig du skrev, men jag tyckte jag kunde svara ändå.
Jag tror det handlar om olika synsätt. I NT så kommer ju Jesus och upplöser det gamla testamentet för att forma den nya relationen mellan människan och Gud. De diverse hemskheter och annat som finns i GT är ju judarnas historia, och de lagar som finns där gäller ju inte direkt kristna, så om man finner någon godbit i GT så kan man ju givetvis applicera den i sitt liv om man så tycker. Så där är det väl egentligen inga problem med att plocka fram det man tycker är bra. NT överlag är ju mycket trevligare än GT och där försöker an väl följa det mesta.
Samtidigt som man ju egentligen på det sättet anser GT vara förlegat. Mao har Gud helt ändrat sin uppfattning från GT till NT, för så kan man absolut se det. Frågan som uppstår är - kan Gud ändra sig till den stora grad? Eller är det människan som har förändrat både Gud och Hans budskap?
Tacka sjutton för att man plockar och väljer ut.
Citat:
Vidare har man ju en mycket mer nära och personlig relation till Gud i kristendomen än vad man har (du som muslim vet väl dock bäst vad för relation du har till Gud!)i Islam, åtminstone vad jag har förstått. I kristendomen så ligger ju tyngdpunkten på ett "möte" med Jesus, att ha en kärleksfull relation till honom, att ha en "dialog" med honom etc etc. Känner man t ex att relationen leder till något som kanske går emot Bibeln så är väl det mindre katastrofalt, alternativt att man kanske innan tolkade versen fel. Sedan finns det väl egentligen inget i Bibeln som säger att allt däri skall tolkas ordagrant och skall gälla i all evighet för alla människor. I judendom, som representerar den äldsta traditionen, är en sådan syn t.o.m. rätt främmande vad jag har förstått, och man har (nästan åtminstone!) alltid erkänt att metaforer och dylikt finns i texten.
Exakt man har ingen 'personlig relation' till Allah (swt), Han är inte vår pappa utan vår Skapare. Han är inte en del av sina skapelser. Utan Han är vår Vägledare. Den som visar vägen, Den som har de ulitmata svaren.
Nej det är en stor skillnad. Jag har svårt att förstå att Guds budskap skulle vara tidsbegränsat. Utan givetvis är Hans budskap alltid vägledande och därmed närvarande.