2007-11-30, 15:12
Medlem
mqas avatar
Jag minns att jag fick en polsk distribution, vid namn PLD, med en tidning. Det gick åt helvete, och jag fick aldrig den installerad. Sedan satt jag kvar på Windows i några år, men blev intresserad av att "flytta upp" ett steg (jag är väldigt datorintresserad, så att byta till Linux kändes som ett naturligt steg i utvecklingen), så jag installerade Ubuntu och Gentoo, och nu sitter jag här.

Linux tycker jag om eftersom jag vet vad det är som sker, och vad jag håller på med.
Citera
2007-11-30, 18:51
Medlem
meons avatar
Bytte till en RedHat-dist 1999 för att min Windows98 var ett skämt. Körde enbart Linux några år. När RedHat slutade med sin fria distribution så bytte jag till Debian. Inget jag ångrar.

Har haft dual-boot sedan jag köpte ny dator. Spelar bara vissa spel med Windows. Allt annat datoranvändande sker i Linux.
Citera
2007-11-30, 19:09
Medlem
Mekanisks avatar
Vad många trevliga svar. Hade räknat med många svar i stil med "Kuben!". Kan hända att det fanns några sådana innan mod rensade i o f s. Skönt att slippa läsa om OS-krig i a f, alltid lika drygt.

Verkar vara kompisarna som avgör vilken distribution man kör, vilket ju är vettigt. Man kan ju diskutera lösningar och hjälpa varandra mycket mer.
Verkar som att ni har mycket Linux runt er. Känner många som kör Linux och så vidare. Själv har jag inte det, förutom LG som hjälpte mig med Gentoo, och kan sakna det ibland. Man lär sig ju så mycket fortare om man kan snacka och bolla idéer.
Citera
2007-11-30, 19:31
Medlem
lazer62s avatar
Har kört Ubuntu ett par veckor nu, och tycker det bara är toppen. smidigare och snabbare än XP

Har kvar XP och kör dualboot, men det är mer och mer sällan man loggar in på xp. Jag installerad Mandrake en gång i tiden men det var ingen höjdare, men så tänkte jag om man skulle ge Ubuntu en chans och det ångrar jag inte.

En mycket nöjd Linux användare
Citera
2007-11-30, 19:32
Medlem
Yes...s avatar
Gratis.
Fritt.
Inga fula uppgraderingar som går i bakgrunden.
Man har bra kontroll över systemet.
Balla skrivbordseffekter.
Resurssnålt.
Stabilt.
Man sponsrar inte ett monopolföretag.
Jobbigt att installera Windows igen.
Citera
2007-11-30, 19:35
Medlem
BlåTomtes avatar
Började med RedHat för ca:10år sedan för att det var så "tuft" att köra något som ingen annan gjorde av mina vänner, om de ville härma mig så var det så svårt att installera så det gav upp.

Nu 10år senare använder jag alla möjliga OS vissa är bäst på något, men gillar bäst Unix/Linux eftersom jag inte spelar längre på datorn och gillar möjligheterna man har.

Typ så...
Citera
2007-11-30, 23:23
Medlem
tomas_s avatar
Esoterikkänslan
Citera
2007-11-30, 23:46
Medlem
Kan föesten komplettera med att ja snart handlar mig en linkstation med, en liten NAS-disk, som ja kan dra in linux på har redan en kompis som kör debian på sin!

Tittade föresten in på dreamhack en sväng tidigare idag, inte en enda linux-maskin såg ja, tillskillnad från när ja va där senast (-04). ett par med ubuntu-klistermärken, men inge mer. Är väl spel-os:et uppbootat förståss, men va hände med programerarna igentligen, några få som programerade via vista då.. Och varför ska alla köra WoW??!
Blev bara tvungen att skylta me en ny anti-windows tröjja hehe
Citera
2007-12-01, 14:00
Medlem
QP Cheeses avatar
jag har använt ubuntu under ca 6 mån och gick över till det pga jag inte ville vara en del av piratkopieringen och ett xp kostar hur mycket pengar som helst att köpa, nu efter 6 månader då jag endast haft krångel med ubuntu och bara fått sitta och pilla som en idiot och ändå inte fått det att funka, och de saker jag använder som skrivare o sånt är komatibla med windows så överväger jag sakta men säkert att faktiskt gå tillbaka till windows.

har tömt diskarna till en extern nu och går i valet och kvalet, kommer antagligen gå över till windows redan ikväll, tror tyvärr inte linux distarna är ett alternativ för gemene man, är alldeles för krångligt att få det funka som man vill. visst kan man med massor av tålamod få det att fungera men tyvärr, de stora massorna kan mn inte nå som det ser ut nu ...

men pga tillsägelse från MOD så ska ju inte detta inlägg ses som ett försök till OS-krig utan en förklaring till att linux är säkert bra för de som behärksar det till fullo och anledningen till att jag valde det var att det var gratis och stabilt och säkert, men nådde inte upp tilll förväntningrna. för mycket pill och krångel med allt.
Citera
2007-12-01, 14:12
Medlem
CpRekas avatar
Jag började pilla med Slackware för några år sen, men mest påtänd på tjack. Några år senare (dvs nu) så fick jag jobb som linux utvecklare.
Citera
2007-12-02, 14:53
Bannlyst
mobbad till att använda linux

Jag fick mitt nya jobb som admin på ett av Göteborgs större komvux i slutet av -97. Där skötte jag nt-servers och novellservers. Det fanns en lärare på skolan som jobbade som unix-lärare och han satte igång nästan en systematisk mobbing mot mig eftersom jag inte kunde linux på den tiden

Så min första installation blev en slackware, minns inte version men det tog några dagar att tanka hem den med modem.
Sen dess har jag testat de flesta större distar och använt linux på desktop hemma, men på jobbet har jag som alla andra Windows, av praktiska själ.

Har bytt jobb några gånger sen dess och jobbat mestadels med unixbaserade system mer eller mindre, så jag har fått möjligheten att leka även med Solaris, AIX, HP-UX och alla BSD-varianter.

Unix och Linux kretsar det mesta runt i mitt liv numera ;-)
Citera
2007-12-04, 21:21
Medlem
Jag har varit nyfiken på att testa Linux under rätt många år. Jag var dock rädd för att jag skulle förstöra min Windows-installation genom att partitionera.

När jag hittade att en datorfirma som jag hade köpt några saker av tidigare hade börjat sälja datorer med Ubuntu förinstallerat så passade jag på att köpa en ganska billig dator av dem för att testa. Jag fastnade och det är nu den enda dator jag använder även om den inte har någon vidare prestanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in