2008-08-01, 21:25
Medlem
Zaciis avatar
Jag kör inte Linux nu mer. Men tidigare gjorde jag.
Kommer inte riktigt ihåg hur jag fick intresset först. Antagligen för att det var det nördigaste man kunde göra. Den allra första versionen av jag installerade var en version av Red Hat som följde med en Linux bok jag köpte. Det installerade jag via Virtual PC på min orangea iBook. Gick segt som bara den när man startade X, så det blev mest man körde i text läge. Men det var ändå coolt och jag lärde mig grunderna där.
Sen köpte jag Linux PPC som skulle fungera fint på en iMac. Installerade det fem gånger innan jag förstod att jag missade att installera en boot-loader .

Sen bar det vidare med SuSE PPC, Slackware och OpenBSD. Den version jag gillar allra mest är Slackware. Körde den mycket när jag höll Counter-Strike server på internet och några mindre LAN. Mycket smidigt då man kunde SSH:a till det och inte behövde någon skärm.

Har fortfarande kvar en del skivor jag köpte. OpenBSD klistermärkena äger!
Senast redigerad av Zacii 2008-08-01 kl. 21:27.
Citera
2008-08-01, 21:26
Medlem
Zaciis avatar
ops, dubbel post
Citera
2008-08-02, 13:40
Medlem
Jag kör debian på min server, främst eftersom att jag vill ha en stabil server som är lätt att ansluta till utifrån för att lägga till torrents m.m...

Ubuntu kör jag på min laptop främst därför att det flyter på betydligt bättre än win XP i min mening (spelar ändå inte på laptopen)
Citera
2008-08-02, 14:25
Medlem
Året var 2004 en kall januarinatt, jag satt framför datorn och just under den tiden hade jag ganska mycket krångel med XP, precis innan jag skulle blåsa om datorn med en helt fräsch installation av XP så snubblade jag över en tråd om Linux på ett forum. Då tänkte ja, nej nu skiter jag i windows och istället för att blåsa om datorn med XP så blev det Debian, ingen dualboot här inte.

Efter flera veckors av knåpande eftersom jag inte kunde ett skit om hur systemet fungerade så började det gå lättare och lättare. Felet jag gjorde i början som många andra gör är att man försöker använda Linux som det vore windows, det går givetvis inte.

Sen körde jag in Debian på min server, konfigurera allt helt utan GUI, gissa om jag var nöjd efteråt .

Sen fick jag nys om Ubuntu som var i version 4.10 om jag inte minns fel. Körde ubuntu ända till 7.10 och sen blev det Arch Linux. Absolut bästa disten jag har kört, är totalt fast i den. Dock har jag fortsätt att kört Debian på mina servrar än idag, mest PGA vana.
Citera
2008-08-02, 14:34
Medlem
Draedons avatar
Ungefär samma för mig som för sunnis... Hade en 1 år gammal xp-installation som krånglade och segade. Eftersom jag aldrig spelar på datorn så tänkte jag "är nog lika bra att köra linux" och så blev det. Kör ubuntu och har gjort så ett tag, är fortfarande riktigt kass när det gäller linux, men så är det väl när man har kört windows sedan 3.1 upp till vista för att sedan byta. Är lite ovant.
Citera
2008-08-02, 14:42
Medlem
swedish_ducks avatar
Just nu sitter jag i Ubuntu 8.04 men har alltid haft en förkärlek för Archlinux så det åker nog snart in igen. Har testat på bra många distributioner och Arch är nog den som tilltalat mig mest av alla.

Använder Linux för det passar mina behov och jag trivs med det. Har kört Windows länge med men Linux känns bättre och jag har länge kört både Linux och Windows men alltid trivits bättre med Linux och det har fungerat bättre för mig. Mitt första möte med Linux var nog 1999.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in