Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Jag körde linux ett tag för att vår datorkunskapslärare ville det. Men på grund av den sugiga kopatibiliteten med både hårdvara och mjukvara lade jag ned det rätt snabbt.
Kompatibiliteten med
Linux-mjukvara är utmärkt, kompatibiliteten med Windowsprogram är klart sämre, men hur många Linux-applikationer tror du fungerar fungerar i Windows?
Kompatibiliteten med hårdvara har blivit klart bättre i nyare versioner det är egentligen bara mitt inbyggda ljudkort som inte stödjs ordentligt i Ubuntu 7.10 (med lite tur är det fixat i Hardy)
Citat:
Orkar liksom inte koda en jävla massa grejer själv för att fixa saker som windows gör automatiskt..
Kan du ge mig ett enda exempel på något du behöver koda som windows gör automatiskt???
Citat:
sedan är det rätt tråkgit att man inte kan spela så många spel. Inte ens genom wine kan man få igång alla spel
Undrar varför att implementera hela Windows-APIet borde ju vara busenkelt eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av gröngöling
Fördelar:
* gratis. Jag har ju mer jag har programmerat övergått till att inte vilja använda piratkopierad mjukvara, och då är Linux det självklara alternativet (syftar då främst på applikationer, en windows-skiva skulle jag väl kanske ha råd med).
Annars är det väl egentligen just windowsskivan som kostar.
Allting annat finns det ju relativt gott om gratisalternativ för.
Finns ju bla en hel del OSS-mjukvara till Windows med (Open Office, Gimp, audacity, PAINT.NET, Inkscape och Scribus för att nämna ett par stycken)