2008-04-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
När vi ändå är inne på linux så kan man fråga sig, kommer någon linux dist ha ett fungerande system för spel?
I dagsläget ser jag bara massa krångel, om det är något ställe linux kan vinna användare på så är det just spel scenen.

Jag spelar otroligt mycket spel, gillar nya spel releaser osv.
Kanske är det just därför jag stannar kvar vid Windows XP

Det är inte Linux som är problemet utan att spelutvecklarna inte ser Linux som en marknad och därför inte utvecklar några spel. Att Linux skulle vinna på det är väl självklart men tyvärr tror jag inte att det kommer att hända något under överskådlig framtid.

Visst finns det spel, Neverwinter Nights är ett bra exempel, men tyvärr är de oftast för få och de kommer i regel alldeles för sent...
Citera
2008-04-12, 17:52
Medlem
Sollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
När vi ändå är inne på linux så kan man fråga sig, kommer någon linux dist ha ett fungerande system för spel?
I dagsläget ser jag bara massa krångel, om det är något ställe linux kan vinna användare på så är det just spel scenen.

Jag spelar otroligt mycket spel, gillar nya spel releaser osv.
Kanske är det just därför jag stannar kvar vid Windows XP
Det är ju inte direkt linux självt som det är fel på. Vill du spela spel finns väl program som Wine och Cedega.
Citera
2008-04-12, 18:05
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sollen
Det är ju inte direkt linux självt som det är fel på. Vill du spela spel finns väl program som Wine och Cedega.

Jag provade köra Crysis på cedega, det gick inge vidare.
Och inte heller flöt Episode Two HL2 så bra heller
Citera
2008-04-12, 19:14
Medlem
Korvstekels avatar
Jag blev intresserad av GNU/Linux kring slutet av 2004 eftersom jag satt på en PIII 700mhz, 256mb ram med win2k på, det gick tämligen slött ibland, iaf såg jag lite när slackware kördes på någon annan maskin kördes, dock verkade det vara krångligt och var aldrig något jag lyckades förstå. Jag blev alltså från början intresserad på grund av att jag var trött på bloaten i windows. Tiden gick, köpte ny burk och vid hösten '05 blev det ett testande av ubuntu 5.04, då på den datorn jag tidigare hade kört win2k på. Blev ganska intresserad och började köra det på skollaptopen och lite halvt hemma, sedan blev användet större och större och tillslut blev det mitt primärOS (det enda jag kör idag om man bortser från skoluppgifter som involverar win 2k3 server).

I början hade jag mycket hjälp av en slackwareanvändare men efter ett tag klarade jag mig själv, testade väldigt många distar tills jag tillslut fastnade för en mindre dist som jag antagligen var enda i sverige som använde :P (skitliten verkligen, körde den våren/sommaren 2006). Disten lades ned och jag bytte till slackware; körde slackware ett tag, tröttnade på att leta deps själv så jag körde ubuntu (som jag kört mycket på skollaptopen) en kortare period under våren '07 för att sedan mot hösten köra in slack igen på den nyare maskinen jag byggde. Tröttnade återigen på att jaga dependencies, testade debian, gillade det inte och fastnade tillslut för arch linux.

Idag kör jag GNU/Linux för att jag är lat (det fungerar bara), jag är kort och gott van vid systemet. Det är som en volvo ungefär, skittråkigt men stabilt, det gör det det skall utan krussiduller. Div. interpretade språk osv. kan användas utan jävelskap (activetcl för windows är en mardröm). Dessutom blir jag mer eller mindre paranoid i ett windowssystem (blir rädd för att kanske ha en keylogger i datorn <2 timmar efter installation).
Citera
2008-04-14, 11:53
Medlem
Som gammal Amiga ägare tycker jag Windows är tråkigt och OS X ännu tråkigare. Kör dock bara Linux på min laptop och en server. På windows sitter man mest och spelar i alla fall, fast kommer nog dualboota då ALSA släpper en 32bit Creative X-Fi drivrutin, det är det enda som hindrar mig just nu.
Citera
2008-04-14, 14:43
Medlem
skidstugans avatar
2001 slängde jag in RedHat 7.2 på familjens hem-PC. Jag var intresserad av TCP/IP och var ute efter en implementation som var aningen mer sofistikerad än Windows 98:s dito.

Det gick snart upp för mig att man fick mer åtkomst även till andra saker i systemet, som man kunde styra mer detaljerat. Vid den här tidpunkten kunde jag bara programmera i VB. Efteråt lärde jag mig C och en massa intressanta API:er i GNU/Linux. Och vips, så var man ganska nästlad i GNU/Linux, vilket kanske är anledningen till att jag inte kör någon *BSD-dist idag.
Citera
2008-04-14, 15:01
Medlem
Homelezzs avatar
Nyfikenhet och intresse av allt som har med datorer att göra tror ja.
Citera
2008-04-14, 15:13
Medlem
Dancerboys avatar
Jag körde linux ett tag för att vår datorkunskapslärare ville det. Men på grund av den sugiga kopatibiliteten med både hårdvara och mjukvara lade jag ned det rätt snabbt.

Orkar liksom inte koda en jävla massa grejer själv för att fixa saker som windows gör automatiskt..

sedan är det rätt tråkgit att man inte kan spela så många spel. Inte ens genom wine kan man få igång alla spel
Citera
2008-04-14, 15:47
Medlem
yehaaaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Jag körde linux ett tag för att vår datorkunskapslärare ville det. Men på grund av den sugiga kopatibiliteten med både hårdvara och mjukvara lade jag ned det rätt snabbt.

Orkar liksom inte koda en jävla massa grejer själv för att fixa saker som windows gör automatiskt..

sedan är det rätt tråkgit att man inte kan spela så många spel. Inte ens genom wine kan man få igång alla spel

Lite skumt att du tog för givet att alla spel ska funka på linux..
Citera
2008-04-14, 21:48
Medlem
gröngölings avatar
Jag hade använt diverse varianter av Suse av och till. När jag fick en gammal laptop försökte jag med klent resultat installera XP, och när jag gav upp smällde jag in suse i stället och sedan dess har jag i praktiken varit heltids-Linux-användare. Jag har för tillfället en dator för att kunna göra skoluppgifter, man allt annat fixas med fri mjukvara.

Fördelar:
* kräver inte så mycket resurser (snurrar glatt på min P3 1GHz)
* man behöver bara ställa in saker en gång så fungerar det år ut och år in
* inget register som fuckar upp allt i tid och otid = inga ominstallationer
* gratis. Jag har ju mer jag har programmerat övergått till att inte vilja använda piratkopierad mjukvara, och då är Linux det självklara alternativet (syftar då främst på applikationer, en windows-skiva skulle jag väl kanske ha råd med).
* slipper tillsvidare bry mig om virus.
* kan tweakas om så skulle krävas
* jäkligt mycket program förinstallerade
* Snyggt (KDE, inte Gnome)

Nackdelar:
* De gamla vanliga
* Jag får inte mitt wlan att fungera
Citera
2008-04-20, 15:54
Medlem
BRFs avatar
Jag kommer från en ganska liten stad, så jag kände ingen som hade linux, hade faktist aldrig sett en linux-maskin förän jag flyttade därifrån för att plugga. Där fanns det många (kanske 40-50 %) som hade linux, plus att skolans servrar kör på edubuntu. Jag blev helt enkelt imponerad av hur snyggt det var, hur smidigt allt gick osv. Det hela slutade med att jag formaterade om min bärbara windows-maskin och körde in Ubuntu 7.10 på den, och nu längtar jag efter 8.04 ska komma ut i final version.
Citera
2008-04-20, 18:09
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Kompatibiliteten med Linux-mjukvara är utmärkt, kompatibiliteten med Windowsprogram är klart sämre, men hur många Linux-applikationer tror du fungerar fungerar i Windows?
Kompatibiliteten med hårdvara har blivit klart bättre i nyare versioner det är egentligen bara mitt inbyggda ljudkort som inte stödjs ordentligt i Ubuntu 7.10 (med lite tur är det fixat i Hardy)

Citat:

Kan du ge mig ett enda exempel på något du behöver koda som windows gör automatiskt???

Citat:

Undrar varför att implementera hela Windows-APIet borde ju vara busenkelt eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av gröngöling
Fördelar:

* gratis. Jag har ju mer jag har programmerat övergått till att inte vilja använda piratkopierad mjukvara, och då är Linux det självklara alternativet (syftar då främst på applikationer, en windows-skiva skulle jag väl kanske ha råd med).

Annars är det väl egentligen just windowsskivan som kostar.
Allting annat finns det ju relativt gott om gratisalternativ för.
Finns ju bla en hel del OSS-mjukvara till Windows med (Open Office, Gimp, audacity, PAINT.NET, Inkscape och Scribus för att nämna ett par stycken)
Senast redigerad av X_surfer 2008-04-20 kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in